Από "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", και...
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", πρωτοσέλιδο, 09-10/03/24 |
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 09-10/03/24 |
ΤΟΥ ΛΑΜΠΡΟΥ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
Την κορύφωση μιας διαμάχης που στην πραγματικότητα διαρκεί εδώ και δεκαετίες συνιστά η ψήφιση του νομοσχεδίου Πιερρακάκη για τα μη κρατικά πανεπιστήμια που αποτελούν πλέον νόμο του κράτους. Πρόκειται για αλλαγή σελίδας έστω και χωρίς τις ευρύτερες συναινέσεις που θα επιθυμούσε η κυβέρνηση και παρά τις προβλέψεις όσων θεωρούν ότι ο νέος νόμος, χωρίς προηγούμενη αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, θα προσκρούσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Είναι ο επόμενος «σταθμός» για την πορεία της εμβληματικής για την κυβέρνηση μεταρρύθμισης που έχει ιστορική διάσταση καθώς ανατρέπεται το status quo στη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση με τη δυνατότητα ίδρυσης παραρτημάτων ξένων ΑΕΙ ως μη κρατικών – μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων στη χώρα μας.
Η σύγκρουση στη Βουλή είχε τον χαρακτήρα ιδεολογικής ρεβάνς με όσες πολιτικές δυνάμεις μάχονται διαχρονικά κατά της ιδιωτικοποίησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Για τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη η ψήφιση του σχεδίου νόμου (επρόκειτο να εγκριθεί με 159 ψήψους, δηλαδή τις 158 ψήφους της γαλάζιας πλειοψηφίας συν την ψήφο του ανεξάρτητου βουλευτή Χάρη Κατσιβαρδά) αποτελεί «ριζική τομή» στην ελληνική εκπαίδευση καθώς, όπως είπε, ενισχύει πρωτίστως το δημόσιο πανεπιστήμιο και παράλληλα διαμορφώνει το πλαίσιο «ώστε επιτέλους να λειτουργήσουν μη κρατικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα», κάτι που χαρακτηρίστηκε «κατάφαση σε μια ανάγκη των καιρών», ώστε να πάψουν δεκάδες χιλιάδες Ελληνόπουλα να φεύγουν στο εξωτερικό ξοδεύοντας πόρους και παράλληλα να διευκολυνθούν ξένοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί να επενδύσουν στον χώρο αυτό με αυστηρές προδιαγραφές – «είναι ίσως οι αυστηρότερες στην Ευρώπη», είπε ο Μητσοτάκης.
Για την πλειοψηφία είναι μια ρύθμιση «που έρχεται να κερδίσει χαμένο έδαφος και χαμένο χρόνο» και, όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός, «δεν μπορεί να παραμένει η Ελλάδα άλλο δέσμια δογμάτων».
ΕΥΚΑΙΡΙΑ. «Η τομή αυτή μετατρέπει σε ευκαιρία μια διαχρονική μετέωρη αδυναμία χωρίς να περιμένει την αναθεώρηση του άρθρου 16 που ούτως ή άλλως θα έρθει στην αναθεωρητική Βουλή», είπε, ενώ στη μεγάλη συζήτηση που έχει ανοίξει περί συνταγματικότητας ή μη του νομοσχεδίου διευκρίνισε ότι «μιλάμε για μια ρητή πρόβλεψη ξένων ιδρυμάτων που θα λειτουργούν ως παραρτήματα αναγνωρισμένων ιδρυμάτων, στη βάση των σχετικών συνταγματικών επιταγών και του ενωσιακού δικαίου», κάτι που, όπως σημείωσε, επιβεβαιώνει η πλειοψηφία των συνταγματολόγων.
ΕΥΚΑΙΡΙΑ. «Η τομή αυτή μετατρέπει σε ευκαιρία μια διαχρονική μετέωρη αδυναμία χωρίς να περιμένει την αναθεώρηση του άρθρου 16 που ούτως ή άλλως θα έρθει στην αναθεωρητική Βουλή», είπε, ενώ στη μεγάλη συζήτηση που έχει ανοίξει περί συνταγματικότητας ή μη του νομοσχεδίου διευκρίνισε ότι «μιλάμε για μια ρητή πρόβλεψη ξένων ιδρυμάτων που θα λειτουργούν ως παραρτήματα αναγνωρισμένων ιδρυμάτων, στη βάση των σχετικών συνταγματικών επιταγών και του ενωσιακού δικαίου», κάτι που, όπως σημείωσε, επιβεβαιώνει η πλειοψηφία των συνταγματολόγων.
«Οποιος θέλει να κλείνει τα μάτια στην αλήθεια θα μείνει φυλακισμένος στον δικό του δογματικό πλανήτη», υπογράμμισε ο Μητσοτάκης, ο οποίος επιτέθηκε στην αντιπολίτευση για τους «μύθους που αγκαλιάζουν οι ετερόκλητες φωνές της». Μάλιστα, σε μια ρελάνς έναντι των αιτημάτων ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ για ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής του νομοσχεδίου και επί των άρθρων που αφορούν τα μη κρατικά πανεπιστήμια, η ΝΔ υπέβαλε αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία για όλα τα άρθρα που αφορούν και το δημόσιο πανεπιστήμιο «για να μετρηθούμε και να δούμε πόσα θα ψηφίσετε από αυτά», όπως είπε ο Πρωθυπουργός, ο οποίος κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι «έχετε έναν πρόεδρο που σπούδασε σε αμερικανικό μη κρατικό – μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο με υποτροφία, το University of Pensylvania, και αν ερχόταν το πανεπιστήμιό του να φτιάξει παράρτημα στην Ελλάδα, θα έλεγε «όχι» στο πανεπιστήμιο όπου σπούδασε!», με τον Σωκράτη Φάμελλο να του απαντά: «Αμφισβητεί ο κ. Μητσοτάκης το δικαίωμα του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ να μιλά για τα δημόσια πανεπιστήμια. Εσείς πού σπουδάσατε; Σε δημόσιο πανεπιστήμιο;».
Ομως τα σφοδρότερα πυρά ο Μητσοτάκης τα επεφύλαξε κατά του Νίκου Ανδρουλάκη και του ΠΑΣΟΚ, αποδίδοντάς του «απόλυτο πολιτικό σουρεαλισμό».
Σφοδρή ήταν η απάντηση του Ανδρουλάκη, ο οποίος έκανε λόγο για «ψευδεπίγραφη μεταρρύθμιση, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «νομοθετείτε καθ’ υπόδειξη συμφερόντων». «Ζαλιστήκαμε από τις πιρουέτες», είπε στη δευτερολογία του ο Πρωθυπουργός στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, προκαλώντας τον να δεσμευτεί από τώρα για την αναθεώρηση του άρθρου 16 και λέγοντάς του ότι δεν είναι σκανδιναβικό το μοντέλο που προτείνει αλλά «σκανδιναβικό σταυρόλεξο».
Ομως τα σφοδρότερα πυρά ο Μητσοτάκης τα επεφύλαξε κατά του Νίκου Ανδρουλάκη και του ΠΑΣΟΚ, αποδίδοντάς του «απόλυτο πολιτικό σουρεαλισμό».
Σφοδρή ήταν η απάντηση του Ανδρουλάκη, ο οποίος έκανε λόγο για «ψευδεπίγραφη μεταρρύθμιση, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «νομοθετείτε καθ’ υπόδειξη συμφερόντων». «Ζαλιστήκαμε από τις πιρουέτες», είπε στη δευτερολογία του ο Πρωθυπουργός στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ, προκαλώντας τον να δεσμευτεί από τώρα για την αναθεώρηση του άρθρου 16 και λέγοντάς του ότι δεν είναι σκανδιναβικό το μοντέλο που προτείνει αλλά «σκανδιναβικό σταυρόλεξο».
Ομως δέσμευση δεν έλαβε, καθώς ο Δημήτρης Μάντζος είπε αργότερα ότι «δεν εμπιστευόμαστε την κυβέρνηση» και ότι συναίνεση στο περιεχόμενο της διάταξης του άρθρου 16 «θα παρασχεθεί έπειτα από συζήτηση και συναίνεση στο περιεχόμενο της διάταξης, όχι στο αν θα αναθεωρήσουμε, αλλά στο πώς θα το αναθεωρήσουμε», προδιαγράφοντας ότι το κόμμα του δεν θα παράσχει στήριξη στην παρούσα (προτείνουσα) Βουλή ώστε να απαιτηθεί στην επόμενη αναθεωρητική Βουλή, που θα καθορίσει και το περιεχόμενο της αναθεωρητέας διάταξης, αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών.
Μάλιστα, η θέση αυτή προκάλεσε την αντίδραση του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη, ο οποίος έκανε λόγο για «έκτη κυβίστηση του ΠΑΣΟΚ», ενώ ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης είπε: «Είστε πλήρως αναξιόπιστοι, εγκλωβισμένοι στις μικροκομματικές σας τακτικές».
Επεισόδια. Στο μεταξύ θερμό ήταν το κλίμα και έξω από τη Βουλή στις συγκεντρώσεις και τα συλλαλητήρια των φοιτητών από όλη την Ελλάδα. Από τα επεισόδια που σημειώθηκαν τραυματίστηκαν 16 άτομα (7 αστυνομικοί και 9 πολίτες) και έγιναν 3 συλλήψεις.
Αιχμάλωτα ακροατήρια και ιδιωτικά πανεπιστήμια
ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΑΣ ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗ*
Πειραματικό Λύκειο, ώρα 10 π.μ. Μπαίνω σε μια τάξη με είκοσι παιδιά, κυρίως κορίτσια. Είμαι καλεσμένη να παρουσιάσω στα παιδιά αυτά της θεωρητικής κατεύθυνσης το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Οι δυο δασκάλες πλάι μου είναι απόφοιτες του Τμήματος και ένθερμες φιλόλογοι κι οι δύο.
Λέω λοιπόν πόσο καλό είναι αυτό το Τμήμα, πόσο άξιους διδάσκοντες έχει, τι καινούργια αντικείμενα έχουμε εισαγάγει. Είμαστε οι πρώτοι στην Ελλάδα που προσφέρουμε το μάθημα Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Σπουδές και μπορείτε, λέω, να πάρετε και ένα πτυχίο σύντομου κύκλου σπουδών σε αυτό. Μελετάμε τη λογοτεχνία, αρχαία και νέα, με μεθόδους τεχνητής νοημοσύνης. Εχουμε και εξειδικευμένους διδάσκοντες σε αυτό το αντικείμενο, είμαστε στην πρωτοπορία της πρωτοπορίας! Α, και τι άλλο; Διαθέτουμε και μάθημα Υπολογιστικής Γλωσσολογίας, κάτι εντελώς καινούργιο, που, ξέρετε, οδηγεί και σε νέα επαγγέλματα, σε μια αναδυόμενη αγορά, που ολοένα θα αναζητά νέα στελέχη. Εχετε ερωτήσεις;
Μπα, δεν υπήρχαν ερωτήσεις.
Επειτα μπήκα στα πιο οικεία χωράφια, τα δικά μου. Μαθαίνουμε τους μεγάλους συγγραφείς μας. Τι Σολωμό, τι Παπαδιαμάντη, τι Παλαμά, τι Καρυωτάκη! Μα έχουμε και συγκριτική φιλολογία και μαθαίνουμε και για όλες τις συναρπαστικές σχέσεις με την Ευρώπη και τις άλλες παραδόσεις. Κι ακόμα κάτι, σας εξομολογούμαι: εγώ διδάσκω και δημιουργική γραφή, γράφουμε μαζί λογοτεχνία, να για παράδειγμα, το προηγούμενο εξάμηνο βάλαμε ως θέμα το «αισθήσεις και ψευδαισθήσεις» και οι φοιτήτριες κι οι φοιτητές έγραψαν εξαίρετα πράγματα, κάναμε και γιορτή και τα παρουσιάσαμε. Αν έχετε μεράκι, ελάτε, μη διστάσετε – να κιόλας, το Πανεπιστήμιο είναι πλάι σας, με τα ωραία του κτίρια, δέκα λεπτά δρόμο από το σπίτι σας!
Καμιά ερώτηση τώρα; Καμία! Κοιταζόμαστε με τις δασκάλες αμήχανα. Μήπως να βγουν τα παιδιά για διάλειμμα, να το σκεφτούν λίγο και να επανέλθουμε; Μα πριν βγουν τα παιδιά για διάλειμμα και επανέλθουμε, έχουμε τη φαεινή ιδέα να ρωτήσουμε: εσύ, παιδί μου, τι θέλεις να σπουδάσεις; Ψυχολογία, λέει το ένα. Ψυχολογία, γνέφει και τ’ άλλο, και το τρίτο. Η μισή τάξη και παραπάνω θέλει να σπουδάσει ψυχολογία. Κάποια λίγα παιδιά μιλούν για σπουδές στην προσχολική αγωγή, άλλα τόσα για αθλητισμό, κι ένα στο βάθος, ένα μόνο κορίτσι λέει δειλά δειλά «εγώ μπορεί φιλολογία, αλλά το σκέφτομαι».
Επεισόδια. Στο μεταξύ θερμό ήταν το κλίμα και έξω από τη Βουλή στις συγκεντρώσεις και τα συλλαλητήρια των φοιτητών από όλη την Ελλάδα. Από τα επεισόδια που σημειώθηκαν τραυματίστηκαν 16 άτομα (7 αστυνομικοί και 9 πολίτες) και έγιναν 3 συλλήψεις.
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 09-10/03/24 |
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 09-10/03/24 |
Αιχμάλωτα ακροατήρια και ιδιωτικά πανεπιστήμια
ΤΗΣ ΑΓΓΕΛΑΣ ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗ*
Πειραματικό Λύκειο, ώρα 10 π.μ. Μπαίνω σε μια τάξη με είκοσι παιδιά, κυρίως κορίτσια. Είμαι καλεσμένη να παρουσιάσω στα παιδιά αυτά της θεωρητικής κατεύθυνσης το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Οι δυο δασκάλες πλάι μου είναι απόφοιτες του Τμήματος και ένθερμες φιλόλογοι κι οι δύο.
Λέω λοιπόν πόσο καλό είναι αυτό το Τμήμα, πόσο άξιους διδάσκοντες έχει, τι καινούργια αντικείμενα έχουμε εισαγάγει. Είμαστε οι πρώτοι στην Ελλάδα που προσφέρουμε το μάθημα Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Σπουδές και μπορείτε, λέω, να πάρετε και ένα πτυχίο σύντομου κύκλου σπουδών σε αυτό. Μελετάμε τη λογοτεχνία, αρχαία και νέα, με μεθόδους τεχνητής νοημοσύνης. Εχουμε και εξειδικευμένους διδάσκοντες σε αυτό το αντικείμενο, είμαστε στην πρωτοπορία της πρωτοπορίας! Α, και τι άλλο; Διαθέτουμε και μάθημα Υπολογιστικής Γλωσσολογίας, κάτι εντελώς καινούργιο, που, ξέρετε, οδηγεί και σε νέα επαγγέλματα, σε μια αναδυόμενη αγορά, που ολοένα θα αναζητά νέα στελέχη. Εχετε ερωτήσεις;
Μπα, δεν υπήρχαν ερωτήσεις.
Επειτα μπήκα στα πιο οικεία χωράφια, τα δικά μου. Μαθαίνουμε τους μεγάλους συγγραφείς μας. Τι Σολωμό, τι Παπαδιαμάντη, τι Παλαμά, τι Καρυωτάκη! Μα έχουμε και συγκριτική φιλολογία και μαθαίνουμε και για όλες τις συναρπαστικές σχέσεις με την Ευρώπη και τις άλλες παραδόσεις. Κι ακόμα κάτι, σας εξομολογούμαι: εγώ διδάσκω και δημιουργική γραφή, γράφουμε μαζί λογοτεχνία, να για παράδειγμα, το προηγούμενο εξάμηνο βάλαμε ως θέμα το «αισθήσεις και ψευδαισθήσεις» και οι φοιτήτριες κι οι φοιτητές έγραψαν εξαίρετα πράγματα, κάναμε και γιορτή και τα παρουσιάσαμε. Αν έχετε μεράκι, ελάτε, μη διστάσετε – να κιόλας, το Πανεπιστήμιο είναι πλάι σας, με τα ωραία του κτίρια, δέκα λεπτά δρόμο από το σπίτι σας!
Καμιά ερώτηση τώρα; Καμία! Κοιταζόμαστε με τις δασκάλες αμήχανα. Μήπως να βγουν τα παιδιά για διάλειμμα, να το σκεφτούν λίγο και να επανέλθουμε; Μα πριν βγουν τα παιδιά για διάλειμμα και επανέλθουμε, έχουμε τη φαεινή ιδέα να ρωτήσουμε: εσύ, παιδί μου, τι θέλεις να σπουδάσεις; Ψυχολογία, λέει το ένα. Ψυχολογία, γνέφει και τ’ άλλο, και το τρίτο. Η μισή τάξη και παραπάνω θέλει να σπουδάσει ψυχολογία. Κάποια λίγα παιδιά μιλούν για σπουδές στην προσχολική αγωγή, άλλα τόσα για αθλητισμό, κι ένα στο βάθος, ένα μόνο κορίτσι λέει δειλά δειλά «εγώ μπορεί φιλολογία, αλλά το σκέφτομαι».
Για μένα είναι ξεκάθαρο πως το κρατικό μονοπώλιο πρέπει να λάβει τέλος. Πως στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον μας, στην ενιαία Ευρώπη, δεν μπορούμε να επικαλούμαστε μια αρχαϊκή διάταξη που την έχει προ πολλού ξεπεράσει η εποχή. Δωρεάν παιδεία ναι, το κράτος οφείλει να παρέχει και μάλιστα την καλύτερη δυνατή. Δεν έχει δικαίωμα όμως να επιβάλλει τις δικές του επιλογές. Αλλες είναι οι προκλήσεις τώρα. Μπορούμε να ανοιχτούμε στον κόσμο; Μπορούν οι Φιλοσοφικές Σχολές μας να γίνουν ελκυστικές για τους Αιγύπτιους που ενδιαφέρονται για τα ελληνικά προκειμένου να εξυπηρετήσουν εμπόριο και τουρισμό, για τους Κινέζους που ενδιαφέρονται για την αρχαία φιλοσοφία, για τους Αμερικανούς; Μπορεί η κοινωνία μας να αλλάξει τόσο ώστε να χρειάζεται τις ειδικότητες της υπολογιστικής γλωσσολογίας και των ψηφιακών ανθρωπιστικών σπουδών; Ιδού τα μεγάλα θέματα. Αλλά εμείς κάνουμε καταλήψεις, «κυλιόμενες αποχές» και κάτι λίγες απεργίες, για να διατηρήσουμε ουσιαστικά το δικαίωμά μας επί των αιχμάλωτων ακροατηρίων μας.Ουδείς λόγος λοιπόν να «επανέλθουμε μετά το διάλειμμα». Εφυγα με την ουρά κάτω απ’ τα σκέλια. Και συνειδητοποίησα ξαφνικά τη μεγάλη αλήθεια. Κανείς δεν μας θέλει, η φιλολογία που ενέπνευσε κόσμο και κόσμο, με τους μεγάλους δασκάλους της, με τους παθιασμένους ερευνητές της, με τα τεράστια (κάποτε) ακροατήριά της, έχει τελειώσει! Το ξέρουμε από καιρό πως κάτι δεν πάει καλά. Οι φοιτητές μας ξαφνικά μειώθηκαν στο μισό, οι αίθουσές μας όχι μόνο επαρκούν, ενώ πριν από μερικά χρόνια ξεχείλιζαν, αλλά είναι και μεγάλες για τα φτενά μας ακροατήρια. Το προηγούμενο εξάμηνο είχα 12 φοιτητές σε μια αίθουσα των 80 – τι παγωμάρα! Τώρα έχω ακόμα λιγότερους, αλλά είναι προς το παρόν διαδικτυακοί και… γεμίζουν την οθόνη.
Και συνειδητοποίησα απότομα τι θα συμβεί τώρα με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Μια-δυο-τρεις ψυχολογίες στην Ελλάδα, και η Φιλολογία θα πάψει υφισταμένη, τουλάχιστον στο περιφερειακό Πανεπιστήμιο Κρήτης. Εως τώρα έλεγα περήφανα στους συναδέλφους που ανησυχούσαν για τη μοίρα μας ότι οι φοιτητές πάντα θα μας προτιμούν, θα προτιμούν τη διάσημη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης από οποιοδήποτε ιδιωτική σχολή, γιατί απλούστατα είμαστε οι καλύτεροι και προσφερόμαστε δωρεάν. Αρκεί να κτίσουμε επιτέλους αυτές τις Εστίες, τις 2.000 φοιτητικές κατοικίες μέσα στο κάμπους, που θα λύσουν το στεγαστικό πρόβλημα.
Υπολόγιζα χωρίς την ψυχολογία… Μήπως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι εντέλει ένα μεγάλο λάθος; Μήπως ο νόμος που ψηφίστηκε χθες (εγώ γράφω βέβαια πριν ψηφιστεί) ακυρώσει όλη την τεράστια επένδυση που έχει κάνει το κράτος σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό; Μήπως κλείσουν οι σχολές μας; Να τι έγινε στην Κομοτηνή: συγχωνεύτηκαν τρία Τμήματα στο πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών, γιατί τα δύο από τα τρία δεν είχαν σχεδόν καμία ζήτηση.
Από την άλλη, γνωρίζουμε πώς λειτουργούσαμε τα τελευταία (αρκετά) χρόνια: με φοιτητές που οι περισσότεροι είχε εισαχθεί στο πανεπιστήμιο με βαθμούς κάτω από τη βάση ή γύρω στη βάση του 10. Γνωρίζουμε την τεράστια αδιαφορία για ένα πτυχίο που δεν οδηγεί σε εξασφαλισμένη εργασία, τις αγωνιώδεις προσπάθειές μας να μορφώσουμε λίγο όλα αυτά τα παιδιά που βρέθηκαν στις αίθουσές μας. Ουσιαστικά έχουμε αιχμάλωτα ακροατήρια! Μας λένε πως ήμασταν η πρώτη επιλογή τους για να μη μας κακοκαρδίσουν, αλλά εδώ που τα λέμε η κακή τους τύχη, η χαμηλή βαθμολογία τους, τα υποχρέωσε να μας επιλέξουν.
Και τώρα; Θεωρώ και νόμιμο και λογικό και ηθικό να μη μας επιλέγουν πια. Η «αγορά» θα έρθει, φευ, να διορθώσει τα κακώς κείμενα, τις ατελείωτες σχολές που έσπειρε η Ελληνική Πολιτεία σε κάθε κωμόπολη της επικράτειας για να ικανοποιήσει μια μικρή επιστημονική ζήτηση και ένα μεγάλο τοπικό συμφέρον. Δυστυχώς ήρθε η ώρα, και δεν έχουμε δικαίωμα να το εμποδίσουμε.
Για μένα είναι ξεκάθαρο πως το κρατικό μονοπώλιο πρέπει να λάβει τέλος. Πως στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον μας, στην ενιαία Ευρώπη, δεν μπορούμε να επικαλούμαστε μια αρχαϊκή διάταξη που την έχει προ πολλού ξεπεράσει η εποχή. Δωρεάν παιδεία ναι, το κράτος οφείλει να παρέχει και μάλιστα την καλύτερη δυνατή. Δεν έχει δικαίωμα όμως να επιβάλλει τις δικές του επιλογές. Αλλες είναι οι προκλήσεις τώρα. Μπορούμε να ανοιχτούμε στον κόσμο; Μπορούν οι Φιλοσοφικές Σχολές μας να γίνουν ελκυστικές για τους Αιγύπτιους που ενδιαφέρονται για τα ελληνικά προκειμένου να εξυπηρετήσουν εμπόριο και τουρισμό, για τους Κινέζους που ενδιαφέρονται για την αρχαία φιλοσοφία, για τους Αμερικανούς; Μπορεί η κοινωνία μας να αλλάξει τόσο ώστε να χρειάζεται τις ειδικότητες της υπολογιστικής γλωσσολογίας και των ψηφιακών ανθρωπιστικών σπουδών; Ιδού τα μεγάλα θέματα. Αλλά εμείς κάνουμε καταλήψεις, «κυλιόμενες αποχές» και κάτι λίγες απεργίες, για να διατηρήσουμε ουσιαστικά το δικαίωμά μας επί των αιχμάλωτων ακροατηρίων μας.
*Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας
....από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", πρωτοσέλιδο, 09/03/24 |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου