Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" (φύλλο 09/03/24)
στο Λονδίνο, στις 19/3, από τον Αγγλοελληνικό Σύνδεσμο, ο συντάκτης παραθέτει κριτικές απόψεις των ομιλητών για την προσωπικότητα του Βύρωνα, τον οποίο οι Μεσολογγίτες για την προσφορά του, υλική και ηθική, είχαν ανακηρύξει επίτιμο πολίτη.
Στη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου ο Βύρων, περιφρονώντας δόξα και τιμές, θαυματούργησε ως νέος Τυρταίος, και με τον θάνατό του, σε ηλικία 36 ετών, υπέγραψε το συμβόλαιό του με την αιωνιότητα. Μια χορεία Νεοελλήνων ποιητών (Σολωμός, Παλαμάς, Καρυωτάκης και Βαγενάς αναφέρονται με τις αμφισημίες τους από τον Ν. Ρικς, καθηγητή Ελληνικών και Λογοτεχνίας στο King’s College) εμπνεύστηκαν από τη ζωή και το έργο του: Ανδρ. Κάλβος, Αλ. Σούτσος, Αχ. Παράσχος, Ι. Πολέμης, Μιλτ. Μαλακάσης, Σωτ. Σκίπης, Ι. Γρυπάρης, Ι. Βλαχογιάννης, Μαρ. Σιγούρος. Ο ποιητής και ακαδημαϊκός Γεώργιος Δροσίνης, μεσολογγίτικης καταγωγής, γράφει στην «Πύρινη ρομφαία» (1921), ποιητική συλλογή με επικό και εθνικό περιεχόμενο, το εκπληκτικό σονέτο «Ο θάνατος του Μπάιρον», ποίημα συμβολικό, με λυρική πνοή, που μας μεταφέρει στη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, προβάλλοντας αλληγορικά, με τη Λευτεριά, τη μορφή του Βύρωνα που άφησε την τελευταία του πνοή στην ιερά πόλη:
...Στης λιμνοθάλασσας τ’ ακρόνερα τα σάπια
Τι ήρθες ζητώντας, λευκέ Κύκνε του Βοριά;
Τον Κύκνο κοσμοπλανευτή πλάνεψε κάποια
Της λιμνοθάλασσας νεράιδα, η Λευτεριά...
Αρχικός τίτλος του ποιήματος ήταν «Ο θάνατος του Κύκνου», που παραπέμπει, όπως και η προσφώνηση «Κύκνε του Βοριά», στην επικολυρική σύνθεση «Δον Ζουάν», στην τελευταία στροφή με την εξαίρετη μετάφραση του Αργύρη Εφταλιώτη:
Στου Σουνίου θα καθίσω το μαρμάρινο βράχο...
Κι εκεί απάνω σαν κύκνος με τραγούδι ας πεθάνω...
Τον τέταρτο στίχο είχε υπόψη του ο Δροσίνης όταν έγραψε το ομώνυμο ποίημα που παραπέμπει στη «Λίμνη των κύκνων» του κορυφαίου Ρώσου συνθέτη Τσαϊκόφσκι (1840-1893) και οι εικόνες του θυμίζουν έντονα τη Φεγγαροντυμένη, τη γυναικεία οπτασία στον «Κρητικό» του Δ. Σολωμού. Για τον κορυφαίο Αγγλο φιλέλληνα ο Δροσίνης κάνει λόγο κατ’ επανάληψη στα «Σκόρπια φύλλα της ζωής μου». Συγκεκριμένα, αναφέρεται στο ποίημά του «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», στον γύψινο ανδριάντα του, προορισμένο, με το καλλιτεχνικό του υπόβαθρο, για το Ηρώον του Μεσολογγίου, για τον εορτασμό της εκατονταετηρίδας στο Μεσολόγγι, όπου παρέστη και ο ίδιος, και για τον τοίχο του Συλλόγου που ήταν καλυμμένος με μεγάλες καλλιτεχνικές φωτογραφίες διακεκριμένων Αγγλων ποιητών, από τον Σαίξπηρ έως τον Μπάιρον.
Το 1924, με τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τον θάνατό του, κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Ι. Ν. Σιδέρη ένα βιβλίο με τίτλο «Ελλάς και Βύρων» (1824-1924). Την ίδια περίοδο ο συνοικισμός ΝΑ των Αθηνών, με Μικρασιάτες πρόσφυγες, πήρε το όνομά του, ενώ στον κήπο του Ζαππείου στήθηκε γλυπτική σύνθεση του Γάλλου καλλιτέχνη Σαπί (Chapu, 1833-1895), με τον τίτλο «Η Ελλάς στεφανώνει τον Βύρωνα».
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΆΓΓ. ΣΤΕΦΟΣ, Διπλ.Φιλόλογος,
Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων και του Συλλόγου «Οι Φίλοι του Μουσείου Γ. Δροσίνη»
Στη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου ο Βύρων, περιφρονώντας δόξα και τιμές, θαυματούργησε ως νέος Τυρταίος, και με τον θάνατό του, σε ηλικία 36 ετών, υπέγραψε το συμβόλαιό του με την αιωνιότητα. Μια χορεία Νεοελλήνων ποιητών (Σολωμός, Παλαμάς, Καρυωτάκης και Βαγενάς αναφέρονται με τις αμφισημίες τους από τον Ν. Ρικς, καθηγητή Ελληνικών και Λογοτεχνίας στο King’s College) εμπνεύστηκαν από τη ζωή και το έργο του: Ανδρ. Κάλβος, Αλ. Σούτσος, Αχ. Παράσχος, Ι. Πολέμης, Μιλτ. Μαλακάσης, Σωτ. Σκίπης, Ι. Γρυπάρης, Ι. Βλαχογιάννης, Μαρ. Σιγούρος. Ο ποιητής και ακαδημαϊκός Γεώργιος Δροσίνης, μεσολογγίτικης καταγωγής, γράφει στην «Πύρινη ρομφαία» (1921), ποιητική συλλογή με επικό και εθνικό περιεχόμενο, το εκπληκτικό σονέτο «Ο θάνατος του Μπάιρον», ποίημα συμβολικό, με λυρική πνοή, που μας μεταφέρει στη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου, προβάλλοντας αλληγορικά, με τη Λευτεριά, τη μορφή του Βύρωνα που άφησε την τελευταία του πνοή στην ιερά πόλη:
...Στης λιμνοθάλασσας τ’ ακρόνερα τα σάπια
Τι ήρθες ζητώντας, λευκέ Κύκνε του Βοριά;
Τον Κύκνο κοσμοπλανευτή πλάνεψε κάποια
Της λιμνοθάλασσας νεράιδα, η Λευτεριά...
Αρχικός τίτλος του ποιήματος ήταν «Ο θάνατος του Κύκνου», που παραπέμπει, όπως και η προσφώνηση «Κύκνε του Βοριά», στην επικολυρική σύνθεση «Δον Ζουάν», στην τελευταία στροφή με την εξαίρετη μετάφραση του Αργύρη Εφταλιώτη:
Στου Σουνίου θα καθίσω το μαρμάρινο βράχο...
Κι εκεί απάνω σαν κύκνος με τραγούδι ας πεθάνω...
Τον τέταρτο στίχο είχε υπόψη του ο Δροσίνης όταν έγραψε το ομώνυμο ποίημα που παραπέμπει στη «Λίμνη των κύκνων» του κορυφαίου Ρώσου συνθέτη Τσαϊκόφσκι (1840-1893) και οι εικόνες του θυμίζουν έντονα τη Φεγγαροντυμένη, τη γυναικεία οπτασία στον «Κρητικό» του Δ. Σολωμού. Για τον κορυφαίο Αγγλο φιλέλληνα ο Δροσίνης κάνει λόγο κατ’ επανάληψη στα «Σκόρπια φύλλα της ζωής μου». Συγκεκριμένα, αναφέρεται στο ποίημά του «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», στον γύψινο ανδριάντα του, προορισμένο, με το καλλιτεχνικό του υπόβαθρο, για το Ηρώον του Μεσολογγίου, για τον εορτασμό της εκατονταετηρίδας στο Μεσολόγγι, όπου παρέστη και ο ίδιος, και για τον τοίχο του Συλλόγου που ήταν καλυμμένος με μεγάλες καλλιτεχνικές φωτογραφίες διακεκριμένων Αγγλων ποιητών, από τον Σαίξπηρ έως τον Μπάιρον.
Το 1924, με τη συμπλήρωση εκατό χρόνων από τον θάνατό του, κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Ι. Ν. Σιδέρη ένα βιβλίο με τίτλο «Ελλάς και Βύρων» (1824-1924). Την ίδια περίοδο ο συνοικισμός ΝΑ των Αθηνών, με Μικρασιάτες πρόσφυγες, πήρε το όνομά του, ενώ στον κήπο του Ζαππείου στήθηκε γλυπτική σύνθεση του Γάλλου καλλιτέχνη Σαπί (Chapu, 1833-1895), με τον τίτλο «Η Ελλάς στεφανώνει τον Βύρωνα».
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΆΓΓ. ΣΤΕΦΟΣ, Διπλ.Φιλόλογος,
Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων και του Συλλόγου «Οι Φίλοι του Μουσείου Γ. Δροσίνη»
Σε όσα η «Κ» αναφέρει για τους πιο πάνω σημειώνω και εγώ τα ακόλουθα ιστορικά γεγονότα, που άντλησα από Ελληνες ιστορικούς.
1. Ο επιτελικώς αστοιχείωτος Αναστάσιος Παπούλας ως αρχιστράτηγος της ελληνικής στρατιάς δεν μπόρεσε να αντιληφθεί την κατάσταση και τις προοπτικές - επιλογές που διανοίγονταν ενώπιόν του και τούτο γιατί υπήρξε ακατάλληλος ως αρχιστράτηγος του ελληνικού στρατού και της ελληνικής στρατιάς. Στο έκτακτο στρατοδικείο υποστήριξε ότι «ουδεμία επιχείρηση επροτάθη υπ’ εμού», όλες έγιναν με πρωτοβουλία της κυβέρνησης (κείμενα Κ. Δ. Βλάσση, Γεωργίου Θ. Μαυρογορδάτου).
2. Επί αρχιστρατηγίας του Αναστασίου Παπούλα ακολούθησε στασιμότητα περίπου ένα χρόνο, η οποία έφθειρε το ηθικό του στρατεύματος, ενώ αντίθετα έδωσε χρόνο στον Κεμάλ να αναδιοργανωθεί (Κ. Δ. Βλάσσης).
3. Ο στρατηγός Αναστάσιος Παπούλας υπηρέτησε στη θέση αρχιστρατήγου και επικεφαλής της ελληνικής στρατιάς στη Μικρά Ασία 18 μήνες περίπου και στις 8-5-1922 παραιτήθηκε και στη θέση του αρχιστρατήγου διορίστηκε ο στρατηγός Γεώργιος Χατζανέστης, που εξόργισε τον Παπούλα.
4. Η «Καθημερινή» για την παραίτηση του Αναστασίου Παπούλα έγραψε την 20-5-1922: «Συνδέεται αρρήκτως προς την πολεμική επιχείρηση, η οποία ούτε άρχισε ούτε επερατώθη επί των ημερών του αποστρατευομένου στρατηγού» (Κ. Δ. Βλάσσης, Γ. Θ. Μαυρογορδάτος).
5. Στη δίκη των υπαιτίων στο έκτακτο στρατοδικείο, δηλαδή στη Δίκη των Εξι το 1922, ο Χατζανέστης ρώτησε τον Α. Παπούλα, που ήταν μάρτυρας κατηγορίας, αν η ήττα ήταν απότοκος της δικής του διοίκησης ή εκείνης του Παπούλα, και ο Παπούλας απάντησε «της δικής σας». Ο Χατζανέστης επέμενε, ρωτώντας, πόσο καιρό ήταν αρχιστράτηγος ο ένας και πόσο ο άλλος. Σχεδόν είκοσι μήνες απάντησε ο Παπούλας για τον εαυτό του και δυόμισι για τον Χατζανέστη.
Η αντιπαλότητα των δύο ως άνω αρχιστρατήγων είχε, δυστυχώς, ως συνέπεια να καταστούν αμφότεροι θύματα στη δίνη του Εθνικού Διχασμού.
ΒΑΣΙΛΗΣ Ν. ΣΑΛΑΚΑΣ
Επίτιμος δικηγόρος στον Α.Π. και στο ΣΤΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου