οι κηπουροι τησ αυγησ

Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017

"...Η κυβέρνηση δέχτηκε τη νομοθέτηση μεταρρυθμίσεων που θα εφαρμοστούν από την 1/1/19 και μετά υπό την προϋπόθεση ότι το δημοσιονομικό ισοζύγιο θα είναι "ουδέτερο". Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση έχει αποδεχτεί τη μείωση του αφορολόγητου και τον περιορισμό των δαπανών στο συνταξιοδοτικό από το 2020 κι έπειτα. Οταν θα επιστρέψουν τα τεχνικά κλιμάκια στην Αθήνα θα εξειδικευθεί και το ύψος του αφορολογήτου. Αυτό σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές αποτελεί και το πιο επώδυνο πολιτικά μέτρο που καλείται να ψηφίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μαζί με τους ΑΝΕΛ. "Θα μειωθεί αναλογικά με ταυτόχρονη δυνατότητα δική μας νομοθέτησης ισοδυνάμων" αναφέρουν κυβερνητικές πηγές με απόλυτη γνώση των ελληνικών προτάσεων προς τους δανειστές. Σε αυτό το κλίμα δεν πέρασε χθες απαρατήρητη η δήλωση του γραμματέα της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ Πάνου Ρήγα (Σκάι) πως "το αφορολόγητο δεν πρέπει να πέσει, αλλά δεν είναι φετίχ εφόσον θα συνοδεύεται από αντισταθμιστικά μέτρα που θα ανακουφίζουν τους πολίτες". Ενα δεύτερο θέμα που καλείται να αντιμετωπίσει το Μαξίμου αφορά ασφαλώς τις περικοπές στις δαπάνες του συνταξιοδοτικού οι οποίες προσδιορίζονται στο 0,75% του ΑΕΠ για την πενταετία 2020-2025. Κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ότι οι μειώσεις που θα επέλθουν στις συντάξεις δεν θα είναι σημαντικές. Μάλιστα αναφέρουν ότι οι περικοπές θα είναι γύρω στα 7 ευρώ μηνιαίως, κάτι που βεβαίως απομένει να αποδειχθεί στην πράξη...."

Από την "ΕΣΤΙΑ", "ΤΑ ΝΕΑ" και την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
"ΕΣΤΙΑ", 21/02/17


                                                         "ΤΑ ΝΕΑ", 21/02/17


Τα έδωσαν όλα και πήραν... υποσχέσεις
Η κυβέρνηση είπε το «ναι» στη μείωση του αφορολογήτου και των συντάξεων και διεκδικεί μειώσεις σε ΕΝΦΙΑ, ΦΠΑ εστίασης και βασικών αγαθών, καθώς και φορολογικές ελαφρύνσεις

Της Βούλας Κεχαγιά

Πολιτική ανάσα δίνει στο Μέγαρο Μαξίμου η συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Eurogroup μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών και επιτρέπει στην κυβέρνηση να ευελπιστεί ότι παραμένει εφικτός ο στόχος της ένταξης στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE) τους πρώτους μήνες της άνοιξης. Το οικονομικό διαπραγματευτικό επιτελείο δεν αποχώρησε με άδεια χέρια από τη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης, αντιθέτως εξασφάλισε την επιστροφή των τροϊκανών στην Αθήνα μαζί με τη συναίνεση των θεσμών να ψηφιστούν, ταυτόχρονα με το βαρύ πακέτο, αντισταθμιστικά μέτρα που θα δημιουργήσουν συνθήκες δημοσιονομικής ισορροπίας. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, μεταξύ των προτάσεων της ελληνικής κυβέρνησης για την επίτευξη του δημοσιονομικού ουδέτερου περιλαμβάνονται: μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35% από το 2018, σημαντική φορολογική ελάφρυνση στους ελεύθερους επαγγελματίες, μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση και σε είδη διατροφής (π.χ. καφές) από το 24% στο 13%, όπως επίσης και περιορισμό του ενεργειακού κόστους με μείωση του ΦΠΑ στα τιμολόγια της ΔΕΗ από το 13% στο 6%.

Τα τεχνικά κλιμάκια επιστρέφουν στην Αθήνα αμέσως μετά την Καθαρή Δευτέρα για να ολοκληρώσουν το Staff Level Agreement (SLA) «εντός ολίγων ημερών» δίνοντας τη δυνατότητα στην ελληνική πλευρά να νομοθετήσει παράλληλα με τα προληπτικά μέτρα (αφορολόγητο, συνταξιοδοτικές δαπάνες) ισοδύναμα μέτρα που θα οδηγήσουν στο λεγόμενο δημοσιονομικό ουδέτερο. «Συν, πλην, μηδέν» αναφέρουν αρμόδιες κυβερνητικές πηγές που δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους από τις εξελίξεις στις Βρυξέλλες. «Τα μέτρα που ελαφραίνουν θα νομοθετούνται ταυτόχρονα με αυτά που επιβαρύνουν» δήλωσε (Ant1) o Νίκος Παππάς γνωστοποιώντας ότι ήδη στο κυβερνητικό επιτελείο δουλεύουν ώστε τα στρώματα που θα δοκιμαστούν από ένα μέτρο να επωφεληθούν από ένα άλλο. Συγχρόνως ο Δημήτρης Τζανακόπουλος δήλωνε ότι «πετύχαμε μία συμφωνία που δεν περιλαμβάνει ούτε ένα ευρώ λιτότητα».

Η προσέγγιση κυβέρνησης και δανειστών επιτεύχθηκε αργά το βράδυ της Κυριακής και επιβεβαιώθηκε χθες το μεσημέρι στην προσυνάντηση που είχε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος με τους επικεφαλής των θεσμών όπου και επισημοποιήθηκαν τα σημεία σύγκλισης των εμπλεκομένων μερών, του ΔΝΤ συμπεριλαμβανομένου. Το Μαξίμου που παρακολουθούσε πολύ στενά τις εξελίξεις έδινε πιθανότητες 80% στο ενδεχόμενο να κλείσει η πολιτική συμφωνία στη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup. To πρωί έγινε σύσκεψη παρουσία του στενού επιτελείου του Πρωθυπουργού και εκτιμήθηκε ότι οι πιθανότητες να επιστρέψουν τα κλιμάκια στην Αθήνα μετά την τελευταία ενημέρωση Τσακαλώτου ήταν αυξημένες. Λίγες ώρες μετά κυβερνητικοί κύκλοι ανακοίνωναν ότι επήλθε συμφωνία μεταξύ της ελληνικής πλευράς και των επικεφαλής των θεσμών ώστε να επιστρέψουν τα κλιμάκια αμέσως μετά την Καθαρή Δευτέρα. Γνωστοποιήθηκε ότι η συμφωνία περιλαμβάνει τον "απαράβατο όρο" που έθεσε η ελληνική πλευρά για "ούτε ένα ευρώ περισσότερη λιτότητα" , κάτι που ανέφερε αργότερα στις δηλώσεις του και ο Πιερ Μοσκοβισί λέγοντας πως "σε καθαρούς όρους, ούτε ένα ευρώ νέα μέτρα" δεν θα επιβληθούν στην Ελλάδα.

ΜΠΟΝΑΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ... 2019. Βεβαίως οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση δέχτηκε τη νομοθέτηση μεταρρυθμίσεων που θα εφαρμοστούν από την 1/1/19 και μετά υπό την προϋπόθεση ότι το δημοσιονομικό ισοζύγιο θα είναι "ουδέτερο". Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση έχει αποδεχτεί τη μείωση του αφορολόγητου και τον περιορισμό των δαπανών στο συνταξιοδοτικό από το 2020 κι έπειτα. Οταν θα επιστρέψουν τα τεχνικά κλιμάκια στην Αθήνα θα εξειδικευθεί και το ύψος του αφορολογήτου. Αυτό σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές αποτελεί και το πιο επώδυνο πολιτικά μέτρο που καλείται να ψηφίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μαζί με τους ΑΝΕΛ. "Θα μειωθεί αναλογικά με ταυτόχρονη δυνατότητα δική μας νομοθέτησης ισοδυνάμων" αναφέρουν κυβερνητικές πηγές με απόλυτη γνώση των ελληνικών προτάσεων προς τους δανειστές. Σε αυτό το κλίμα δεν πέρασε χθες απαρατήρητη η δήλωση του γραμματέα της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ Πάνου Ρήγα (Σκάι) πως "το αφορολόγητο δεν πρέπει να πέσει, αλλά δεν είναι φετίχ εφόσον θα συνοδεύεται από αντισταθμιστικά μέτρα που θα ανακουφίζουν τους πολίτες". Ενα δεύτερο θέμα που καλείται να αντιμετωπίσει το Μαξίμου αφορά ασφαλώς τις περικοπές στις δαπάνες του συνταξιοδοτικού οι οποίες προσδιορίζονται στο 0,75% του ΑΕΠ για την πενταετία 2020-2025. Κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ότι οι μειώσεις που θα επέλθουν στις συντάξεις δεν θα είναι σημαντικές. Μάλιστα αναφέρουν ότι οι περικοπές θα είναι γύρω στα 7 ευρώ μηνιαίως, κάτι που βεβαίως απομένει να αποδειχθεί στην πράξη.

Η ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ. Το Μαξίμου αξιολογεί στα θετικά της συμφωνίας τη δέσμευση από πλευράς της Κομισιόν να εξεταστεί σε επόμενο Eurogrouop η δυνατότητα εξαίρεσης από τις δαπάνες για τον υπολογισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος ενός προγράμματος χρηματοδότοσης ύψους 3 δισ. ευρώ για τη δημιουργία 100.000 θέσεων εργασίας τα επόμενα δυόμισι χρόνια. Οπως μάλιστα είχαν αποκαλύψει «ΤΑ ΝΕΑ», η κυβέρνηση διαπραγματεύεται τη χρηματοδότηση αυτού του προγράμματος με την Παγκόσμια Τράπεζα σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς οργανισμούς.
Το Μαξίμου γνωρίζει ότι τίποτε δεν έχει τελειώσει. Αντιθέτως όλα τώρα αρχίζουν. Η κυβέρνηση αποδίδει μεγάλη σημασία στις συναντήσεις που θα έχει η Λαγκάρντ αύριο με Μέρκελ και Γιούνκερ και περιμένει να ληφθούν αποφάσεις για το χρέος και για τα πρωτογενή πλεονάσματα. Ο Γερούν Ντεϊσελμπλούμ δεν απέκλεισε χθες τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος στη βάση των αποφάσεων του Eurogroup του περασμένου Μαΐου, ωστόσο απέφυγε να δεσμευτεί ως προς τον ορίζοντα καθορισμού τους.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, κυβερνητικές πηγές θεωρούν ότι ο στόχος για ένταξη της χώρας είναι εφικτός είτε στην επόμενη είτε στη μεθεπόμενη συνεδρίαση του ΔΣ της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

Τριπλή νίκη για τον Σόιμπλε
Του Γιώργου Παππά

Ο Σόιμπλε μπήκε αισιόδοξος στο χθεσινό Eurogroup. Δεν βλέπει κίνδυνο για νέα ευρωκρίση, αντίθετα, όλες οι χώρες - μέλη είναι ξανά σε πορεία ανάπτυξης, είπε φτάνοντας στις Βρυξέλλες, με την ελπίδα ότι και στο ζήτημα της Ελλάδας «σύντομα θα φτάσουμε σε ένα καλό τέλος».
Το οριστικό τέλος αργεί ακόμα. Αλλά με το χθεσινό αποτέλεσμα στο Eurogroup μπορεί να είναι ικανοποιημένος για τρεις λόγους:
  • Απομακρύνεται ο κίνδυνος να φτάσει στη θερμή φάση του προεκλογικού αγώνα στη Γερμανία με ανοιχτό το ελληνικό ζήτημα.
  • Παραμένει το ΔΝΤ στη βάρκα του ελληνικού προγράμματος και σύμφωνα με τη γερμανική ανάγνωση και χρηματοδοτικά. Θα γκρινιάξουν σίγουρα κάποιοι που θα βρουν το ποσό συμμετοχής του μικρό, αλλά συμβολικά ο Σόιμπλε πετυχαίνει αυτό που υποσχέθηκε στην Μπούντεσταγκ.
  • Η ελάφρυνση χρέους δεν είναι τώρα στο τραπέζι. Παραπέμπεται για το τέλος του προγράμματος το 2018. 
ΔΕΝ ΒΙΑΖΕΤΑΙ. Ο Σόιμπλε δεν βιάζεται. Εχει χρόνο μέχρι το καλοκαίρι για να περιμένει τον συμβιβασμό του Τσίπρα στις λεπτομέρειες που θα διαπραγματεύεται το επόμενο διάστημα με τα κλιμάκια των θεσμών. «Ο Σόιμπλε δεν απειλεί, αλλά περιγράφει τη θέση στην οποία θα βρεθεί η Ελλάδα χωρίς το πρόγραμμα», εξηγούσε στα «ΝΕΑ» πηγή του υπουργείου Οικονομικών. Με τη χθεσινή συμφωνία ο κίνδυνος απομακρύνθηκε αλλά δεν αποσοβήθηκε.



                                                                    "ΤΑ ΝΕΑ", 21/02/17

Ενα πακέτο γεμάτο... μεταμφιεσμένα μέτρα
Η συνολική συμφωνία για χρέος και πρωτογενή πλεονάσματα δεν περιλαμβάνεται στα όσα συμφωνήθηκαν στο χθεσινό Eurogroup

Της Έλενας Λάσκαρη

Το κάστρο της προκαταβολικής νομοθέτησης μέτρων για μείωση του αφορολογήτου και των συντάξεων, αλλά και για σκληρές αλλαγές στην αγορά εργασίας, έπεσε στη χθεσινή συνεδρίαση του Eurogroup, χωρίς να υπάρξει λύση - πακέτο για χρέος και πλεονάσματα. Αυτά θα έρθουν σε δεύτερο χρόνο. Μετά τα μέτρα.

Το αφορολόγητο όμως, με βάση τη χθεσινή συμφωνία στο Eurogroup, έχει ήδη μπει στη μέγγενη και ανάλογα με το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων που αναμένεται να αρχίσουν εκ νέου την ερχόμενη Τρίτη στην Αθήνα, ενδέχεται να μειωθεί έως τα 5.900 ευρώ από το 2019. Ορισμένες πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ως ενδεχόμενο ακόμα και τον μέσο όρο της ευρωζώνης ή αφορολόγητο στο ύψος των 5.500 ευρώ. Σε αυτό το σενάριο, ο πέλεκυς του φόρου εισοδήματος θα πέσει ακόμα και σε φορολογουμένους με μηνιαίες αποδοχές πάνω από 392 ευρώ (στην περίπτωση 14 μισθών) ή 458 ευρώ (με 12 μισθούς).

Παράλληλα, οι συντάξεις μπαίνουν στην πρέσα. Σταδιακά από το 2020 θα αρχίσει ένας νέος γύρος περικοπών σε 1,4 εκατομμύρια συνταξιούχους με στόχο την εξοικονόμηση 0,75% του ΑΕΠ ή περίπου 1,4 δισ. ευρώ. Οι περικοπές στις συντάξεις θα εκτείνονται έως το 2025.
Ο συμβιβασμός στα μέτρα έγινε με αντίμετρα, τα οποία όμως τελούν υπό την αίρεση προηγούμενης υπέρβασης των δημοσιονομικών στόχων. Πρακτικά, αν το 2018 επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα υψηλότερο από το 3,5% του ΑΕΠ, η ελληνική κυβέρνηση από το 2019 θα έχει τη δυνατότητα να αρχίσει να κόβει φόρους.

Οχι όποιους φόρους αποφασίσει μόνη της. Οι αποφάσεις και για τα θετικά μέτρα υπό αίρεση, θα συμφωνηθούν με τους δανειστές στο πλαίσιο του νέου γύρου διαπραγματεύσεων, αλλά όπως είπε ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντεϊσελμπλούμ κλείνοντας το μάτι στην κυβέρνηση, είναι στη διακριτική της ευχέρεια, αν θέλει, να τα προ-νομοθετήσει και αυτά.

Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ως πιθανά αντίμετρα, τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 35%, τη μείωση των συντελεστών φορολογίας εισοδήματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, τη μετάταξη του κλάδου εστίασης και κάποιων προϊόντων διατροφής από τον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 24% στο 13% και της ενέργειας από το 13% στο 6%.

ΤΟ ΔΝΤ. Η πρώτη αντίδραση του ΔΝΤ είναι μάλλον ενδεικτική για το εάν θα περάσει η κυβερνητική συνταγή των αντισταθμιστικών μέτρων ή η δική του. «Είναι πολύ νωρίς να κάνουμε εικασίες για την προοπτική επίτευξης συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο κατά τη διάρκεια αυτής της αποστολής» ανέφερε σε ανακοίνωσή του, λίγο μετά την ανακοίνωση του Eurogroup για επιστροφή των επικεφαλής των θεσμών στην Αθήνα τις επόμενες ημέρες, με στόχο την επίτευξη του λεγόμενου Staff Level Agreement.

Το ΔΝΤ έχει υποδείξει μείωση του αφορολογήτου με παράλληλη μείωση των ανώτατων φορολογικών συντελεστών για φυσικά πρόσωπα (μιλά μάλιστα για χαμηλούς συντελεστές στην περιοχή του 15%-20%), μείωση του φόρου εισοδήματος στις επιχειρήσεις κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες και ενδεχόμενη μείωση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 23%.

Η επάνοδος του κουαρτέτου στην Αθήνα θα πρέπει να ξεκαθαρίσει όλο το πακέτο των μέτρων. Και στο σκέλος αυτών που θα εφαρμοστούν βρέξει -χιονίσει και στο μέτωπο των υπό αίρεση αντισταθμιστικών. Παράλληλα, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει το ύψος του πακέτου. Το αρχικό 2% του ΑΕΠ εκτιμάται τόσο από κυβερνητικές όσο και από ευρωπαϊκές πηγές ότι μπορεί να υποχωρήσει έως και την περιοχή του 1,2% - 1,5%, ανάλογα με την ποιοτική αξιολόγηση (αν υπάρχουν στοιχεία διατηρησιμότητας) του περυσινού πρωτογενούς πλεονάσματος. Η συμπίεση του εύρους των μέτρων προϋποθέτει αναθεώρηση των εκτιμήσεων του ΔΝΤ.

ΑΝΟΙΧΤΑ ΜΕΤΩΠΑ. Στο μέτωπο του χρέους και των πρωτογενών πλεονασμάτων δεν υπάρχει το παραμικρό επί του παρόντος. Ο πρόεδρος του Eurogroup ανέφερε ότι αυτές οι δύο παράμετροι θα συζητηθούν όταν και εφόσον υπάρξει συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο με τους δανειστές, αν και άφησε ένα παράθυρο για μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 3,5% του ΑΕΠ σε πιο «ρεαλιστικά» επίπεδα. Η αυριανή συνάντηση Μέρκελ - Λαγκάρντ - Γιούνκερ αναμένεται να δώσει τον τόνο των όποιων προσδοκιών. Στόχος όμως παραμένει σύμφωνα με τον Γερούν Ντεϊσελμπλούμ η συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, μέσω μιας συμφωνίας η οποία θα ικανοποιεί τις απαιτήσεις του Ταμείου για μεταρρυθμίσεις - δημοσιονομικό μονοπάτι και χρέος.

Οσον αφορά τον χρόνο ολοκλήρωσης της συμφωνίας, φαίνεται να υπάρχει ακόμα δρόμος. «Δεν υπάρχει κανένα θέμα ρευστότητας για την Ελλάδα» είπε ο Ντεϊσελμπλούμ, για να προσθέσει με νόημα ότι δεν υπάρχει λόγος εκταμιεύσεων τον Μάρτιο, τον Απρίλιο ή τον Μάιο. «Δεν λέω ότι χρειάζεται να χρησιμοποιήσουμε όλον αυτόν τον χρόνο» συμπλήρωσε, για να ξεκαθαρίσει ότι όσο νωρίτερα κλείσει η συμφωνία, τόσο το καλύτερο για την οικονομία. Η κυβέρνηση όμως επείγεται να κλείσει το συνολικό πακέτο για να μην αναθεωρήσει για μια ακόμα φορά τον στόχο ένταξης στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ. Το επόμενο τρένο περνά στις 27 Απριλίου.


ΜΑΧΑΙΡΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΥΣ
Οι προσωπικές διαφορές δεν αφορούν τους δανειστές

Του Ηλία Γεωργάκη

Σε νέες μειώσεις - σοκ των συντάξεων έως και 35% για 1,4 εκατομμύρια συνταξιούχους (οι οποίοι λαμβάνουν τώρα τη σύνταξή τους) θα οδηγήσει η συμφωνία κυβέρνησης - δανειστών για τη σταδιακή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς. Η περικοπή θα γίνει σταδιακά από το 2020 έως το 2025.

Εκτιμάται ότι θα θιγεί το 70% των ήδη συνταξιούχων, χωρίς σε αυτό να περιλαμβάνονται 620.000 αγρότες. Το σίγουρο είναι ότι οι συνταξιούχοι που δεν κινδυνεύουν εκτιμώνται σε μόλις 500.000, με μηνιαίες αποδοχές από 550 έως 700 ευρώ που έχουν περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης. Τονίζεται ότι η προσωπική διαφορά αφορά μόνο τους παλαιούς συνταξιούχους.

Ο νέος ασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου που ψηφίστηκε στις 12 Μαΐου του 2016 προβλέπει ότι θα πρέπει μέχρι τα μέσα του 2017 - περίπου μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο - να επανυπολογιστούν οι συντάξεις με βάση τα νέα χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης που ορίζει ο νόμος. Ετσι μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017 θα επανυπολογιστούν 2,6 εκατομμύρια κύριες συντάξεις για να προκύψει η προσωπική διαφορά, δηλαδή η υπό κατάργηση διαφορά μεταξύ του παλαιού και του νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων. Η προσωπική διαφορά θα συνεχίζει να καταβάλλεται στους παλαιούς συνταξιούχους, ωστόσο θα περικοπεί σταδιακά από το 2020, όπως συμφώνησε η κυβέρνηση.

ΔΥΟ ΚΟΜΜΑΤΙΑ. Οι συντάξεις πλέον χωρίζονται σε δύο κομμάτια. Το πρώτο αντιστοιχεί στην ανταποδοτική σύνταξη και το δεύτερο στην εθνική σύνταξη. Το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης υπολογίζεται με βάση τις συντάξιμες αποδοχές, τον χρόνο ασφάλισης και τα κατ' έτος ποσοστά αναπλήρωσης. Για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης ασφαλισμένου λαμβάνονται υπόψη ως συντάξιμες αποδοχές ο μέσος μηνιαίος μισθός καθ' όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου. Για όσους ασφαλισμένους υπέβαλαν αίτηση συνταξιοδότησης από 13/5/2016 και εντός του έτους 2016, οι συντάξιμες αποδοχές υπολογίζονται ως ο μέσος μηνιαίος μισθός του ασφαλισμένου από το έτος 2002 και έως την υποβολή της αίτησης. Από εδώ και πέρα, ετησίως, η χρονική περίοδος αναφοράς για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών αυξάνεται κατά έναν χρόνο.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ. Τι σημαίνει στην πράξη η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς μπορεί κανείς να το διαπιστώσει από τα ακόλουθα ενδεικτικά παραδείγματα:

1. Συνταξιούχος που λαμβάνει τώρα μεικτό ποσό κύριας σύνταξης 500 ευρώ, με βάση το νέο ασφαλιστικό σύστημα, επειδή έφυγε με συντάξιμες αποδοχές 800 ευρώ, θα λάβει ανταποδοτική σύνταξη 105 ευρώ και εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Σύνολο 489 ευρώ. Η προσωπική διαφορά του είναι 11 ευρώ. 

2. Συνταξιούχος που λαμβάνει τώρα μεικτό ποσό κύριας σύνταξης 800 ευρώ επειδή έφυγε με συντάξιμες αποδοχές 1.241 ευρώ, θα λάβει ανταποδοτική σύνταξη 313 ευρώ και εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Σύνολο 697 ευρώ. Η προσωπική διαφορά του είναι 103 ευρώ.
 
3. Συνταξιούχος που λαμβάνει τώρα μεικτό ποσό κύριας σύνταξης 2.000 ευρώ επειδή έφυγε με συντάξιμες αποδοχές 2.373 ευρώ, θα λάβει ανταποδοτική σύνταξη 893 ευρώ και εθνική σύνταξη 384 ευρώ. Σύνολο 1.277 ευρώ. Η προσωπική διαφορά του είναι 723 ευρώ.

Τα εργασιακά δικαιώματα στη μέγγενη της τρόικας
Απελευθέρωση των απολύσεων, 
περιορισμός των απεργιών!
Ολο το πακέτο των ανατροπών στα εργασιακά - με κυρίαρχο την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων - θα τεθεί στην επικείμενη διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των δανειστών. Η κυβέρνηση - αποκρύπτοντας τον συμβιβασμό για τα εργασιακά - «πανηγυρίζει» για τα αποτελέσματα του χθεσινού Eurogroup, όπου θα δίνεται η δυνατότητα επιστροφής της εργασιακής κανονικότητας των συλλογικών διαπραγματεύσεων νωρίτερα, δηλαδή πριν από το τέλος του προγράμματος. Κυβερνητικές πηγές μιλούν για επιστροφή στις συλλογικές διαπραγματεύσεις από 1/1/2018, χωρίς ωστόσο να ρίχνουν φως (ακόμα) στον συμβιβασμό που επιτεύχθηκε για το σύνολο των εργασιακών.

Οι δανειστές επιμένουν στην αύξηση του επιτρεπόμενου ορίου απολύσεων από 5% σε 10%, αλλά και την κατάργηση της διοικητικής προέγκρισης που διατηρεί ο εκάστοτε υπουργός Εργασίας. Οι θεσμοί στην ουσία ζητούν από τη χώρα μας να ευθυγραμμίσει τα κατώτατα όρια απολύσεων με την υπάρχουσα κοινοτική οδηγία (98/59/ΕΚ). Παράλληλα ζητούν από την ελληνική πλευρά να αντικαταστήσει το σημερινό σύστημα της εκ των προτέρων έγκρισης των ομαδικών απολύσεων από τον υπουργό Εργασίας με ένα διοικητικό σύστημα κοινοποίησης του πλάνου ομαδικών απολύσεων, μέσω του οποίου θα εξασφαλίζεται η συμμόρφωση της επιχείρησης με τα όσα προβλέπει ο νόμος για πληροφόρηση και διαβούλευση με τους εργαζομένους. Πάντως, κύκλοι του υπουργείου Εργασίας σημειώνουν ότι «δεν υπάρχει κανένα ορθολογικό επιχείρημα που να δικαιολογεί την αλλαγή του ορίου των ομαδικών απολύσεων που επιδιώκουν οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι και το ΔΝΤ», ενώ αναφέρει πως η εξειδίκευση των κριτηρίων για την έγκριση ή μη των ομαδικών απολύσεων δεν συνεπάγεται σε καμία περίπτωση απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων. άσει του νόμου που ισχύει σήμερα στη χώρα μας, ομαδικές απολύσεις θεωρούνται όσες γίνονται από επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 20 εργαζομένους για λόγους που δεν αφορούν το πρόσωπο των απολυομένων.

ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ. Εξάλλου, το ΔΝΤ επιμένει στην αλλαγή του τρόπου λήψης των αποφάσεων για απεργιακές κινητοποιήσεις, ώστε να απαιτείται το 50%+1 των μελών του συνδικάτου, δηλαδή η κήρυξη απεργίας θα προϋποθέτει τη σύγκληση γενικής συνέλευσης. Ακόμη οι δανειστές επιμένουν στην εξασφάλιση μεγαλύτερου χρόνου προειδοποίησης και υποχρεωτικά στάδια διαβουλεύσεων ανάμεσα στα σωματεία και την εργοδοτική πλευρά πριν από την κήρυξη της απεργίας.
Τέλος, οι δανειστές ζητούν αλλαγές και στη διαδικασία μεσολάβησης και διαιτησίας, ώστε να είναι «αντικειμενική και αμερόληπτη».

"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 21/02/17
«Ναι» σε νέα μέτρα μετά το 2019
Θα προνομοθετηθούν και το ύψος τους θα καθοριστεί στις συζητήσεις με την τρόικα , που επιστρέφει

Της Ελένης Βαρβιτσιώτη

Την προνομοθέτηση μέτρων που θα τεθούν σε ισχύ μετά τη λήξη του προγράμματος δέχθηκε η ελληνική κυβέρνηση, ανοίγοντας τον δρόμο για την επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα και δίνοντας τέλος στο αδιέξοδο που είχε δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα στις διαπραγματεύσεις. Συγχρόνως, η Αθήνα έχει πλέον τη δυνατότητα να προνομοθετήσει μέτρα με αναπτυξιακό χαρακτήρα, τα οποία θα τεθούν σε ισχύ μόνο αν ξεπεράσει τους δημοσιονομικούς στόχους που της έχουν τεθεί, ως «το καρότο στο μαστίγιο της προνομοθέτησης των μέτρων», όπως λέει Ευρωπαίος αξιωματούχος στην «Κ». Η συμφωνία επετεύχθη σε μια συνάντηση 45 λεπτών πριν από την έναρξη του Eurogroup, με συμμετέχοντες τους επικεφαλής των τεσσάρων θεσμών (Ευρ. Επιτροπή, ΕΚΤ, ΔΝΤ και Eυρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης), υπό την καθοδήγηση του κ. Ντάισελμπλουμ και του επικεφαλής του Euroworking Group T. Βίζερ, και από την Ελλάδα τον υπουργό Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτο και τον αναπληρωτή Γ. Χουλιαράκη. 

Σύμφωνα με Ευρωπαίο αξιωματούχο, τα μέτρα που βρίσκονται στο τραπέζι είναι ύψους 2% του ΑΕΠ: το 0,75% αφορά το ασφαλιστικό και άλλο ένα 0,75% το φορολογικό. Το ακριβές ύψος τους, πάντως, θα καθοριστεί στις διαπραγματεύσεις.

Από την πλευρά της, η Αθήνα εξέφραζε την ικανοποίησή της για τις εξελίξεις, καθώς μέσω κυβερνητικού αξιωματούχου δήλωνε πως η συμφωνία περιλαμβάνει τελικά τον απαράβατο όρο που έθεσε η ελληνική πλευρά για «ούτε ένα ευρώ περισσότερη λιτότητα». Τα μέτρα, που θα εφαρμοστούν μετά τη λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018, θα πρέπει να έχουν απολύτως ουδέτερο δημοσιονομικό ισοζύγιο, σύμφωνα με την ελληνική πλευρά, κάτι που δεν επιβεβαίωσε όμως ο επικεφαλής του Eurogroup. Συγκεκριμένα, ο κ. Ντάισελμπλουμ, όταν ερωτήθηκε να διευκρινίσει τις δηλώσεις του κυβερνητικού αξιωματούχου, είπε πως «δεν είπα ποτέ ούτε ένα ευρώ λιτότητα», αλλά εξήγησε ότι μόνο όταν οι μεταρρυθμίσεις αποδώσουν και ξεπεραστούν οι στόχοι για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ θα έχει η ελληνική κυβέρνηση τη δυνατότητα να πάρει μέτρα αναπτυξιακά, αφού πρώτα έχει έρθει σε συνεννόηση με τους θεσμούς. Και ενώ κατά τη διάρκεια της συνάντησης δεν έγινε συζήτηση για το ποιοι είναι οι δημοσιονομικοί στόχοι μετά τη λήξη του προγράμματος, Ευρωπαίος αξιωματούχος ξεκαθάριζε στην «Κ» ότι δεν υπάρχει περίπτωση ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος του 3,5% ΑΕΠ να είναι για λιγότερο από τρία χρόνια μετά τη λήξη του προγράμματος. Ο επικεφαλής του Eurogroup διευκρίνισε πως δεν υπάρχει πολιτική συμφωνία αυτή τη στιγμή και σημείωσε ότι χρειάζεται να γίνει «πολλή δουλειά ακόμη». Πρόσθεσε ότι όταν και εφόσον υπάρξει τεχνική συμφωνία (staff level agreement), τότε το Eurogroup θα λάβει τις τελικές αποφάσεις για τον ορισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος μεσοπρόθεσμα, αλλά και τη συγκεκριμενοποίηση των μεσοπρόθεσμων μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους.

Το ΔΝΤ

Επιφυλακτικό εμφανίστηκε το ΔΝΤ, σε ό,τι αφορά την προοπτική επίτευξης συμφωνίας κατά την επιστροφή των εκπροσώπων των θεσμών στην Αθήνα, σε χθεσινή του ανακοίνωση μετά το Eurogroup, σημειώνοντας ότι παραμένουν ακόμη μεγάλες διαφορές, ενώ δεν έκανε καμία αναφορά στην ενδεχόμενη μελλοντική συμμετοχή του στο πρόγραμμα. Παρότι χαιρέτισε την πρόοδο που σημειώθηκε στην ικανοποίηση των απαιτήσεων των θεσμών, κάθε άλλο παρά προεξόφλησε τη συνέχεια. Αλλωστε, πολλά αναμένεται να κριθούν κατά την αυριανή συνάντηση της επικεφαλής του Ταμείου Κριστίν Λαγκάρντ με την καγκελάριο Μέρκελ στο Βερολίνο. Στην ανακοίνωση του Ταμείου αναφέρεται πως «περισσότερη πρόοδος θα χρειαστεί για να γεφυρωθούν οι διαφορές σε άλλα σημαντικά θέματα και είναι πολύ νωρίς να προεξοφλήσουμε την προοπτική επίτευξης συμφωνίας σε αυτή την αποστολή».

Τα ανοικτά σημεία της συμφωνίας

Της Ειρήνης Χρυσολωρά

Ενα νέο μηχανισμό με προνομοθετημένα «καλά» και «κακά» μέτρα προβλέπει η επί της αρχής συμφωνία, στην οποία κατέληξαν χθες η κυβέρνηση και οι πιστωτές. Παράλληλα, αφήνει ανοικτά αρκετά σημαντικά ζητήματα, διατηρώντας την αβεβαιότητα για την έκβαση της διαπραγμάτευσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μηχανισμός θα λειτουργεί ως εξής:

• Η κυβέρνηση δεσμεύεται να νομοθετήσει τώρα δημοσιονομικά μέτρα (αυξήσεις φόρων και περικοπές δαπανών), το ύψος και το είδος των οποίων θα καθοριστεί στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς στην Αθήνα, με πλαφόν το 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δισ. ευρώ. Αν και δεν συζητήθηκε χθες το περιεχόμενό τους, θεωρείται βέβαιο ότι θα κινηθούν στην κατεύθυνση της μείωσης του αφορολόγητου ορίου και της περικοπής των καταβαλλόμενων συντάξεων (προσωπική διαφορά) σύμφωνα με τη συνταγή του ΔΝΤ. Τα μέτρα θα εφαρμοστούν το 2019.

• Επίσης, θα προνομοθετήσει ελαφρύνσεις αντίστοιχου ύψους. Η κυβέρνηση προκρίνει μείωση του ΕΝΦΙΑ, του ΦΠΑ στην εστίαση και στα νησιά, καθώς και μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ωστόσο, οι θεσμοί και ιδίως το ΔΝΤ προτιμούν μείωση των υψηλών συντελεστών φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων.
• Ο μηχανισμός θα λειτουργεί ως εξής: Αν, στο τέλος του 2018, εκτιμηθεί ότι επιτυγχάνεται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019, θα εφαρμοστεί το σύνολο των «καλών» και των «κακών» μέτρων. Ετσι, το αποτέλεσμα θα είναι δημοσιονομικά ουδέτερο. Αν, όμως, εκτιμηθεί ότι θα υπάρξει υστέρηση έναντι του στόχου, π.χ. 1% του ΑΕΠ, τότε θα εφαρμοστούν τα «κακά» μέτρα στο σύνολό τους και τα «καλά» μειωμένα κατά το ύψος της υστέρησης, δηλαδή κατά 1%. Ακόμη και στην απίθανη περίπτωση που θα εκτιμηθεί ότι θα υπάρξει υπέρβαση έναντι του στόχου, τα «κακά» μέτρα θα εφαρμοστούν στο σύνολό τους, αλλά τα «καλά» θα ενισχυθούν κατά το ποσόν της υπέρβασης. Σε κάθε περίπτωση, επομένως, τα μέτρα για το αφορολόγητο και τις συντάξεις θα εφαρμοστούν. Η χθεσινή συμφωνία άφησε ανοικτά πολλά σημεία, που πρέπει να συμφωνηθούν στις διαπραγματεύσεις με τα κλιμάκια των θεσμών, στην Αθήνα, από την ερχόμενη Τρίτη. Μεταξύ άλλων:

• Δεν έχει συμφωνηθεί το ύψος των μέτρων, καθώς και το περιεχόμενό τους.

• Δεν έχει προκαθοριστεί ποιος και πώς θα καθορίζει αν θα επιτυγχάνεται ή όχι ο στόχος της επόμενης χρονιάς, ώστε να προσδιορίζεται το ύψος των «καλών» μέτρων.

• Σε εκκρεμότητα είναι και το περιεχόμενο των αλλαγών στις συλλογικές διαπραγματεύσεις, καθώς και το πότε αυτές θα εφαρμοστούν.

• Διαφορές υπάρχουν και στα μέτρα για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού του 2018.

Πρωτογενή πλεονάσματα
Αφού καθοριστούν όλα τα παραπάνω και αποτυπωθούν σε μια συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο, το Eurogroup πρέπει να αποφασίσει το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, από το 2019 και μετά. Εκτιμάται ότι θα παραμείνει στο επίπεδο του 3,5% του ΑΕΠ τουλάχιστον έως το 2021. Επίσης, το Eurogroup πρέπει να προσδιορίσει τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, με τρόπο που θα ικανοποιεί το ΔΝΤ ώστε να συμμετάσχει στο πρόγραμμα και κυρίως θα επιτρέπει στην ΕΚΤ να περιλάβει τα ελληνικά ομόλογα στην ποσοτική χαλάρωση. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τα μέτρα θα ψηφιστούν μόνο αφού θα έχει κλείσει και το θέμα του χρέους και των πρωτογενών πλεονασμάτων και θα έχει εξασφαλιστεί η συμμετοχή στο QE. Υπό την έννοια αυτή, η ολοκλήρωση της συμφωνίας είναι ακόμη μακριά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου