Aπό την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
Το πρωί της Τετάρτης, εκτός απροόπτου, το C-130B με τον σειριακό αριθμό «948» θα πραγματοποιήσει την τελευταία δοκιμαστική πτήση του. Αν όλα πάνε καλά και δεν παρουσιαστούν νέα προβλήματα, το αεροσκάφος θα είναι έτοιμο να παραδοθεί στην Πολεμική Αεροπορία ύστερα από σχεδόν δέκα χρόνια παραμονής στο εργοστάσιο της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το 65 ετών «948» είναι η προσωποποίηση των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ΕΑΒ αναφορικά με την έγκαιρη συντήρηση και παράδοση των αεροπορικών μέσων. Αυτά τα προβλήματα επιβαρύνουν τελικά τον βασικό της πελάτη, τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις.
Το C-130B εισήλθε στην ΕΑΒ τον Δεκέμβριο του 2014 όπου παρέμεινε για μεγάλο χρονικό διάστημα, όπως και τα υπόλοιπα εννιά μεταφορικά αεροπλάνα του συγκεκριμένου τύπου. Τέσσερα C-130B και έξι C-130H βρίσκονται αυτή τη στιγμή στην ΕΑΒ, σε τρία εκ των οποίων εκτελούνται εργασίες, ενώ, τα υπόλοιπα παραμένουν σταθμευμένα στην πίστα της εταιρείας.
Πηγές από τη διοίκηση της εταιρείας αναφέρουν στην «Κ» ότι ενώ πολλά από τα αεροπλάνα μπήκαν στην ΕΑΒ για την τυπική συντήρηση συμπληρώνοντας τον ανάλογο αριθμό ωρών πτήσης, εξαιτίας της παρατεταμένης καθήλωσής τους αντιμετωπίζουν πλέον πολύ πιο σοβαρά προβλήματα. Το «948» είναι ένα από αυτά.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν στην «Κ» ότι η συντήρηση του αεροπλάνου, υπό κανονικές συνθήκες, θα διαρκούσε λίγους μήνες. Απαιτήθηκε όμως περίοδος τριών ετών για να επισκευαστεί και να επανέλθει σε πτήσιμη κατάσταση λόγω της καθήλωσής του που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην έλλειψη ανταλλακτικών και διαθέσιμων τεχνικών. Προβλήματα τέτοιου είδους μαστίζουν την εταιρεία εδώ και δεκαετίες και γιγαντώθηκαν κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης.
Οι αναβολές στην απόδοση του «948» στην Πολεμική Αεροπορία είναι κάτι τόσο συνηθισμένο, που πλέον οι επιτελείς του ΓΕΑ δυσκολεύονται να πιστέψουν οποιαδήποτε «διαβεβαίωση» έρχεται από την ΕΑΒ. Ο αρχικός προγραμματισμός έλεγε ότι θα αποδοθεί τον περασμένο Ιούλιο του 2023. Ο Ιούλιος έγινε Σεπτέμβριος, στη συνέχεια Οκτώβριος κ.ο.κ. μέχρι που φτάσαμε στον Ιανουάριο του 2024.
Η «ανάταξη» του στόλου
Μπορεί η ανακοίνωση παραχώρησης των δύο C-130Η από τα αποθέματα των Ηνωμένων Πολιτειών να προκάλεσε ευφορία στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ωστόσο, όπως επισημαίνουν ανώτατες πηγές, τα πράγματα δεν είναι όσο απλά φαίνονται.
Οι αναβολές στην απόδοση του «948» στην Πολεμική Αεροπορία είναι κάτι τόσο συνηθισμένο, που πλέον οι επιτελείς του ΓΕΑ δυσκολεύονται να πιστέψουν οποιαδήποτε «διαβεβαίωση» έρχεται από την ΕΑΒ. Ο αρχικός προγραμματισμός έλεγε ότι θα αποδοθεί τον περασμένο Ιούλιο του 2023. Ο Ιούλιος έγινε Σεπτέμβριος, στη συνέχεια Οκτώβριος κ.ο.κ. μέχρι που φτάσαμε στον Ιανουάριο του 2024.
Στις δύο δοκιμαστικές πτήσεις που προηγήθηκαν, το αεροπλάνο εμφάνισε ορισμένες δυσλειτουργίες –όπως έχουμε πει προκύπτουν νέα προβλήματα λόγω της καθήλωσής τους για σειρά ετών– οι οποίες σύμφωνα με αρμόδιες πηγές της ΕΑΒ αντιμετωπίστηκαν επιτυχώς. Είχε προγραμματιστεί η τελική δοκιμαστική πτήση για το πρωί της Τρίτης, όμως, αναβλήθηκε λόγω καιρού. Η ίδια αιτία μπορεί να οδηγήσει σε εκ νέου αναβολή.
Η «ανάταξη» του στόλου
Μπορεί η ανακοίνωση παραχώρησης των δύο C-130Η από τα αποθέματα των Ηνωμένων Πολιτειών να προκάλεσε ευφορία στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ωστόσο, όπως επισημαίνουν ανώτατες πηγές, τα πράγματα δεν είναι όσο απλά φαίνονται.
Οι ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας δεν καλύπτονται με τέσσερα λειτουργικά αεροπλάνα, με τον νέο αρχηγό ΓΕΑ αντιπτέραρχο Δημοσθένη Γρηγοριάδη να τοποθετεί το «ταβάνι» του στόλου των μεταγωγικών σε τουλάχιστον δέκα αεροσκάφη (C-130 & C-27) μέχρι το τέλος του έτους. Την ίδια ώρα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας θέτει ως στόχο δέκα λειτουργικά C-130 και το σύνολο σχεδόν του στόλου των C-27 έως το 2025.
Τα νέα που έρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες προκαλούν ανακούφιση αλλά ταυτόχρονα και προβληματισμό. Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι τα δύο C-130Η του EDA βρίσκονται σε κατάσταση μακράς αποθήκευσης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον χρόνο και τη διαδικασία επαναφοράς τους. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται σε επαφές με την αμερικανική πλευρά για να ζητήσει την παραχώρηση λειτουργικών C-130 ώστε να έρθουν στην Ελλάδα συντομότερα και με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Παράλληλα, όπως έγινε γνωστό από την επιστολή του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Αντονι Μπλίνκεν στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται η επίσημη απάντηση στο ελληνικό αίτημα για το κόστος και τη διαθεσιμότητα σχετικά με τη νέα έκδοση του δημοφιλούς μεταφορικού αεροπλάνου C-130J, αίτημα που υπέβαλε η Αθήνα την άνοιξη του 2023.
Τα νέα που έρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες προκαλούν ανακούφιση αλλά ταυτόχρονα και προβληματισμό. Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι τα δύο C-130Η του EDA βρίσκονται σε κατάσταση μακράς αποθήκευσης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον χρόνο και τη διαδικασία επαναφοράς τους. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Πολεμική Αεροπορία βρίσκεται σε επαφές με την αμερικανική πλευρά για να ζητήσει την παραχώρηση λειτουργικών C-130 ώστε να έρθουν στην Ελλάδα συντομότερα και με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Παράλληλα, όπως έγινε γνωστό από την επιστολή του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Αντονι Μπλίνκεν στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται η επίσημη απάντηση στο ελληνικό αίτημα για το κόστος και τη διαθεσιμότητα σχετικά με τη νέα έκδοση του δημοφιλούς μεταφορικού αεροπλάνου C-130J, αίτημα που υπέβαλε η Αθήνα την άνοιξη του 2023.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου