Aπό τον αυτο-εξαιρεθέντα ως υποψήφιο βουλευτή
ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Σεβαστάκη...
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗ
ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Σεβαστάκη...
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 29-30/06/19 |
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗ
Καλύτερη φύλαξη συνόρων, ταχεία διαδικασία εξέτασης των αιτημάτων ασύλου, καλύτερες συνθήκες φιλοξενίας, διαφάνεια στη διαχείριση των κονδυλίων...». Αυτά είναι μερικά που διατυπώνουν, ως λύση του Προσφυγικού, πολιτευτές της Νέας Δημοκρατίας. Εχουν ξεπεραστεί βέβαια από την πραγματικότητα και κανενός είδους καθαρολογία δεν αρκεί να πείσει πολιτικό ακροατήριο, έστω προς στιγμήν, έστω και προεκλογικά. Το θέμα βέβαια δεν είναι οι απεικονίσεις ρεπορταζιακού τύπου από πολιτικούς, η αναπαραγωγή στερεοτύπων, ούτε βέβαια οι προεκλογικές διηγήσεις σεναρίων με happy end από επίδοξους, όσο η άτυπη και σκοτεινή πλευρά του προβλήματος: οι παραβιάσεις, οι διαφυγές, οι ντόπιοι και τούρκοι συνεργάτες των διακινητών, οι απίστευτες ροές που με το καθεστώς ακινησίας και μη μετακίνησης που επιβάλλει η προβληματική συμφωνία ΕΕ - Τουρκίας υπερκαλύπτουν και τους ρυθμούς εξέτασης ασύλου και κάθε μορφή πειθαρχίας και δημιουργούν μια φρίκη διαμονής.
Η «καλύτερη φύλαξη θαλασσίων συνόρων» πώς ακριβώς γίνεται; Βάζεις το ταχύπλοο περιπολικό μπροστά στη λέμβο; Τι σημαίνει «καλύτερη φύλαξη» όταν το πλοιάριο το βουλιάζουν οι διακινητές και μετατρέπουν αυτομάτως σε ναυαγούς τους επιβαίνοντες;
Τέλος πάντων οι πολιτικοί λένε αυτό που θέλει ν' ακούσει ο κόσμος αλλά το πρόβλημα έγκειται στο τι θέλει να ακούσει ο κόσμος και πώς έφτασε να κάνει αυτή την παραγγελιά πολιτικού λόγου και αερολογίας; Λύση πάντως ριζικά διαφορετική από τις εφαρμοζόμενες πολιτικές, λύση δικαίου, δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Επιμένω όμως σε κάτι που ούτε οι υπουργοί, ούτε οι προηγούμενοι, ούτε οι φιλοδοξούντες, δεν αξιολογούν. Την ιδεολογική «μετάφραση» - όπως έχω επανειλημμένως γράψει - του Προσφυγικού, στους κώδικες του μέσου πολίτη. Στη συνακόλουθη τρώση ενός κοινόκτητου αξιακού συστήματος που είχε διαμορφωθεί σε καθεστώς υλικής ασφάλειας και πολιτικής ευθυμίας, στα χρόνια της ανάπτυξης και της ησυχίας.
Το πρόβλημα βρίσκεται στην ποιοτική μετατροπή της δυσφορίας, της πολιτιστικής ανασφάλειας, σε επεξεργασμένη τακτική ρήξης της δικαιικής συνέχειας. Η διαμόρφωση ενός σκοτεινού κλίματος σε ευρείες ομάδες του πληθυσμού, δεν οδηγεί πια στην αντίδραση όπως στα χρόνια του Αγίου Παντελεήμονα. Είναι επίμονη η διεκδίκηση του δικαιώματος, σε μια νεκρή ζώνη, σε μια πράσινη γραμμή. Να μην πάνε παιδιά στο σχολείο και αναμειχθούν με τα δικά «μας» γιατί φοβόμαστε τις αρρώστιες. Στην πραγματικότητα ο φόβος δεν οφείλεται μόνο στις φήμες ή τις υποψίες όσο στην ασθένεια ως πολιτιστικό φαινόμενο. Ο φόβος είναι προς την ετερότητα. Την εγγύτητα με την αλλότητα. Αλλωστε πώς πλησιάζεται το άλλο, εφόσον είναι άλλο - και πάντα, ως τέτοιο, θα είναι απλησίαστο.
Και πράγματι, κάνοντας αγωγή στη δασκάλα κάποιοι γονείς, ζητώντας της τα εισοδήματα τεσσάρων ετών, διαρρηγνύουν αυτό που το σχολείο, ιδίως τα χρόνια της κρίσης, διαφύλαξε. Την ενότητα, την αφομοίωση των ρηγμάτων. Το σχολείο υπήρξε ο ισχυρότερος μηχανισμός κοινωνικής εξισορρόπησης. Με δυσκολίες συγκροτούσε το πεδίο όπου μπορούσαν να εγγραφούν όλες οι αντιφάσεις.
Επεξεργασμένη τακτική δευτέρου βήματος. Οχι μετωπική σύγκρουση και μπρουταλισμός, αλλά τεχνική χρήση μιας νομιμοφανούς, απορριπτικής, απομονωτικής σκληρότητας. Να το νέο τέχνασμα, στο πολιτικό σκοτάδι.
-Ο Δημήτρης Σεβαστάκης είναι ζωγράφος, αναπληρωτής καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
Η «καλύτερη φύλαξη θαλασσίων συνόρων» πώς ακριβώς γίνεται; Βάζεις το ταχύπλοο περιπολικό μπροστά στη λέμβο; Τι σημαίνει «καλύτερη φύλαξη» όταν το πλοιάριο το βουλιάζουν οι διακινητές και μετατρέπουν αυτομάτως σε ναυαγούς τους επιβαίνοντες;
Τέλος πάντων οι πολιτικοί λένε αυτό που θέλει ν' ακούσει ο κόσμος αλλά το πρόβλημα έγκειται στο τι θέλει να ακούσει ο κόσμος και πώς έφτασε να κάνει αυτή την παραγγελιά πολιτικού λόγου και αερολογίας; Λύση πάντως ριζικά διαφορετική από τις εφαρμοζόμενες πολιτικές, λύση δικαίου, δεν φαίνεται στον ορίζοντα. Επιμένω όμως σε κάτι που ούτε οι υπουργοί, ούτε οι προηγούμενοι, ούτε οι φιλοδοξούντες, δεν αξιολογούν. Την ιδεολογική «μετάφραση» - όπως έχω επανειλημμένως γράψει - του Προσφυγικού, στους κώδικες του μέσου πολίτη. Στη συνακόλουθη τρώση ενός κοινόκτητου αξιακού συστήματος που είχε διαμορφωθεί σε καθεστώς υλικής ασφάλειας και πολιτικής ευθυμίας, στα χρόνια της ανάπτυξης και της ησυχίας.
Το πρόβλημα βρίσκεται στην ποιοτική μετατροπή της δυσφορίας, της πολιτιστικής ανασφάλειας, σε επεξεργασμένη τακτική ρήξης της δικαιικής συνέχειας. Η διαμόρφωση ενός σκοτεινού κλίματος σε ευρείες ομάδες του πληθυσμού, δεν οδηγεί πια στην αντίδραση όπως στα χρόνια του Αγίου Παντελεήμονα. Είναι επίμονη η διεκδίκηση του δικαιώματος, σε μια νεκρή ζώνη, σε μια πράσινη γραμμή. Να μην πάνε παιδιά στο σχολείο και αναμειχθούν με τα δικά «μας» γιατί φοβόμαστε τις αρρώστιες. Στην πραγματικότητα ο φόβος δεν οφείλεται μόνο στις φήμες ή τις υποψίες όσο στην ασθένεια ως πολιτιστικό φαινόμενο. Ο φόβος είναι προς την ετερότητα. Την εγγύτητα με την αλλότητα. Αλλωστε πώς πλησιάζεται το άλλο, εφόσον είναι άλλο - και πάντα, ως τέτοιο, θα είναι απλησίαστο.
Και πράγματι, κάνοντας αγωγή στη δασκάλα κάποιοι γονείς, ζητώντας της τα εισοδήματα τεσσάρων ετών, διαρρηγνύουν αυτό που το σχολείο, ιδίως τα χρόνια της κρίσης, διαφύλαξε. Την ενότητα, την αφομοίωση των ρηγμάτων. Το σχολείο υπήρξε ο ισχυρότερος μηχανισμός κοινωνικής εξισορρόπησης. Με δυσκολίες συγκροτούσε το πεδίο όπου μπορούσαν να εγγραφούν όλες οι αντιφάσεις.
Επεξεργασμένη τακτική δευτέρου βήματος. Οχι μετωπική σύγκρουση και μπρουταλισμός, αλλά τεχνική χρήση μιας νομιμοφανούς, απορριπτικής, απομονωτικής σκληρότητας. Να το νέο τέχνασμα, στο πολιτικό σκοτάδι.
-Ο Δημήτρης Σεβαστάκης είναι ζωγράφος, αναπληρωτής καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου