Από την "ΕΣΤΙΑ"
ενάρετους, μέ θέληση, σεβασμό στή δημοκρατία, δικαιοσύνη, ελευθερία.
Ανθρώπους νά αγαπούν τό ωραίο, τήν καλαισθησία καί ό,τι υψηλό μπορεί νά
υπάρχει στή ζωή. Προήγαγε τόν άνθρωποπλαστικό χαρακτήρα καί τή σύμμετρη
ανάπτυξη σώματος καί ψυχής. Ή μεγάλη αξία πού απέδιδαν οί άρχαΐοι Έλληνες στήν
παιδεία, ιδιαίτερα στήν άγωγή, αναγνωρίστηκε διεθνώς.
Στό βιβλίο «Παιδεία, ή διαμόρφωση
τοϋ Έλληνα» ό Γερμανός φιλόλογος Βέρνερ Γάιγκερ (1888-1961) έγραφε, «Οι Έλληνες
έγιναν οϊ μορφωτές της ανθρωπότητας, γιατί είναι οί πραγματικοί δημιουργοί τής
ανθρωπιστικής παιδείας καί τής γνώσης».Ή παιδεία είναι ένας μακρύς καί δύσκολος
δρόμος, που καλείται νά διασχίσει ό άνθρωπος γιά τήν ολοκλήρωση της
προσωπικότητας καί τήν επίτευξη της δημιουργικής του αποστολής στήν εγκόσμια
ζωή. «Τό πρώτο μέλημα μιάς δημοκρατικής πολιτείας είναι ή παιδεία. Αυτό
σημαίνει συστηματική καλλιέργεια όλων τών ψυχικών, ηθικών καί πνευματικών
δυνάμεων, οί όποιες συνιστούν τήν προσωπικότητα τοϋ άνθρωπου». Ιωάννης
Θεοδωρακόπουλος (1900-1981), ακαδημαϊκός. Βιβλίο «Πλατωνική διαλεκτική του Είναι»,
1927.
Θρησκεία: Από τή δημιουργία
του ό άνθρωπος αισθάνθηκε τήν ανάγκη νά συνδεθεί μέ κάποια πνευματική αρχή.
Κατά τήν εξελικτική πορεία του, τό προαιώνιο αυτό αίσθημα εκφράστηκε μέσα από
τή θρησκευτική πίστη. Αυτό αναφέρεται στό βιβλίο «Δύο πηγές τής ηθικής καί της
θρησκείας» τοϋ Γάλλου φιλόσοφου, νομπελίστα, Άνρί Μπερξσν (1859-1941). Σύμφωνα
μέ τά γραφόμενά του, ή θρησκεία ακολούθησε δύο στάδια. Στό πρώτο ήταν στατική,
στό δεύτερο αλλάζει δομή καί χαρακτήρα, γίνεται δυναμική. Ό άνθρωπος
συνεργάζεται μέ τό Θεό γι' αυτή τήν επίτευξη. Στίς μονοθεϊστικές θρησκείες δέν
υπάρχουν απαγορεύσεις, μόνο υποδείξεις. Ή δύναμη τοϋ Χριστιανισμού, ή ηθική
του υπεροχή έναντι τών άλλων θρησκειών καί η δυνατότητα νά ίκανοποιεί τίς
μεταφυσικές ανησυχίες φανερώνουν τό μέγεθος τής αξίας του. Ενδυνάμωσε τήν
οικογένεια, εξάλειψε τή δουλεία, εξύψωσε τή θέση της γυναίκας μέσα στήν
κοινωνία. Οικοδόμησε τόν κόσμο τής αγάπης, ένα νόημα πού κείται πέρα άπό τόν
λόγο καί ήταν άγνωστο πριν τή θεμελίωση του. Σέ σχέση μέ τόν άνθρωπο, ό
Χριστιανισμός πλάτυνε τόν ηθικό νόμο καί τό πνεύμα. Στή σύγχρονη κοινωνία, η
τεχνολογική εξέλιξη, κρίση πολιτισμού, επηρέασε αρνητικά τά θρησκευτικά
δόγματα καίτούς θεσμούς.
'Ως έκ τούτου, αποκτά ενδιαφέρον ή
στάση τών ανθρώπων έναντι της θρησκείας. Μέ τό θέμα αυτό ασχολείται ή θρησκειολογία.
Η ψυχολογία τής θρησκείας έρευνά τήν ποικιλία καί πολυπλοκότητα τών
θρησκευτικών βιωμάτων. Ό Φρειδερίκο Νίτσε ανέλυσε διεισδυτικά τήν ψυχολογία
τοϋ Χριστιανισμού στό βιβλίο « Κριτική τοϋ Χριστιανισμού». Ή φιλοσοφία της
θρησκείας ασχολείται μέ τή γέννηση τών θρησκευτικών ιδεών καί τή θέση τής
θρησκείας μέσα στήν πνευματική ζωή. Η επαφή ανάμεσα στόν Χριστιανισμό καί τήν
ελληνική φιλοσοφία άρχισε άπό τήν εποχή τών Χριστιανών απολογητών τόν 2ο αίώνα
καί συνεχίστηκε ζωηρότερα τήν εποχή τών Μεγάλων Πατέρων τής Εκκλησίας. Η
Πατερική Θεολογία συνδέθηκε μέ τήν πλατωνική, στωική, ένώ ή αριστοτελική
χρησιμοποιήθηκε γιά τή συστηματοποίηση τών χριστιανικών δογμάτων. Η
κοινωνιολογία τής θρησκείας μελετά τους θρησκευτικούς θεσμούς ώς πολιτιστικό
στοιχείο καί ώς σύστημα κοινωνικών σχέσεων, πού διαμορφώνονται μέ αναφορές στή
διάκριση μεταξύ Ιερού καί βέβηλου.
Από τήν αναγέννηση μέχρι τά τέλη
τοϋ 19ου αίώνα, η παιδεία ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη μέ τή θρησκεία. Είναι
πρωτόγνωρο στα πολιτικά χρονικά τής πατρίδας, ένα ποσοστό (20%) τών
εύμάλακτων-συ(μ) φερτικών εκλεκτόρων νά όμοψηφούν μέ τό κόμμα τής
άδιαντροπίας
καί τής καθοσιώσεως (Πρέσπες), μέ επικεφαλής τόν «άναισχηντότερο τοϋ δέοντος»,
όπως θα τόν χαρακτήριζε ό Πλάτων (Νόμοι Α' 646, 647). Τέτοια βραδύτης αντιλήψεως,
ψυχική τύφλωση, αδιαφορία γιά τήν ταριχεία τής παιδείας, θρησκείας καίτής
εθνικής κληρονομιάς από τούς ταριχευτές, πλουταλαζόνες τής αριστερής
αποσύνθεσης;
*Δημοσιογράφος,
Επίτιμο μέλος Ενώσεως Ευρωπαίων Δημοσιογράφων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου