Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
- Φύλλο 18/10/25
- Φύλλο 17/10/25
Kύριε διευθυντά,
Είναι φανερό ότι η συζήτηση για τον χώρο του μνημείου του Αγνωστου Στρατιώτη είναι συνέχεια των συζητήσεων της υπόθεσης των Τεμπών. Το θέμα της εμφάνισης και της χρήσης του εν λόγω χώρου είναι απλό, δεδομένο και αδιαπραγμάτευτο. Ούτε γλάστρες ούτε σκηνές, ούτε γράμματα ούτε διαδηλώσεις πρέπει να προσβάλλουν την απλότητα, τη λιτότητα και κυρίως την ιερότητα του χώρου. Το θέμα είναι λυμένο στη συνείδηση του συνόλου των πολιτών, ανεξάρτητα από τυχόν ύπαρξη ή μη σχετικών ρυθμιστικών νόμων και διατάξεων. Η παραδοχή και παράδοση στην προκειμένη περίπτωση είναι πάνω από τους νόμους.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Α. ΜΠΑΛΤΑΣ
Συνταξιούχος δικηγόρος
Τα πανηγύρια και περί Ιστορίας
Kύριε διευθυντά,
Το δημοσίευμα με τίτλο «Ανησυχία για ματαιώσεις πανηγυριών σε χωριά της Φλώρινας» που διαβάσαμε στην «Κ» την 1/7/2025 μας προκάλεσε αλγεινή εντύπωση. Κυρίως επειδή κρύβει την αλήθεια, η οποία έχει ως εξής: η αντίδραση στα τραγούδια που ακούγονται και χορεύονται σε γλέντια της περιοχής μας δεν προκαλείται από τη γλώσσα των τραγουδιών, αλλά κυρίως από το αντεθνικό και αλυτρωτικό περιεχόμενό τους, πράγμα που αποκρύπτει ο συντάκτης του κειμένου. Στα τραγούδια αυτά αυτοί που αγαπούν να τα χορεύουν και να τα τραγουδούν απευθύνονται στην καημένη τη Μακεδονία που δεν έχει ακόμη ελευθερωθεί, υμνούν σφαγείς του Ελληνισμού σαν τον Γκότσε Ντέλτσεφ και τον Σαντάνσκι και, το χειρότερο όλων, παρακινούν σε βία, με τον στίχο «Φωτιά να κάψει εκείνον που θα μου υποδείξει να ξεχάσω τη Μακεδονία» και άλλους παρόμοιους. Αυτή την αλήθεια αποσιώπησε ο συντάκτης του κειμένου κι αναρωτιόμαστε γιατί. Οσο για το δικαίωμά τους να μιλούν τη γλώσσα των παππούδων τους, εμείς που μελετούμε επί χρόνια την Ιστορία του Μακεδονικού Αγώνα γνωρίζουμε τον σημαντικότατο ρόλο που έπαιξαν οι γηγενείς Μακεδονομάχοι, που μπορεί να μη γνώριζαν τα ελληνικά, αγωνίστηκαν όμως εναντίον των Βουλγάρων με τέτοιο πάθος, που «γραικομάνους» τους αποκαλούσαν, μανιακούς με την Ελλάδα, οι κομιτατζήδες, που έλπιζαν να κάνουν τη Μακεδονία δική τους. Κι είναι βέβαιο πως η λευτεριά δεν θα ερχόταν χωρίς τη δική τους συμβολή.
Οσο για τη γλώσσα που θέλουν να μιλούν σήμερα κάποιοι στη Μακεδονία, επισημαίνουμε ότι ναι μεν στα χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα οι περισσότερες λέξεις της είχαν ελληνική ρίζα, αλλά «ιδιαίτερα μετά το 1940, με την τεράστια προπαγάνδα των Σλάβων (με το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και την ογκώδη ανάλογη βιβλιογραφία) το ιδίωμα έχει γίνει “βουλγαρικότερο” ή “σλαβικότερο”» (όπως διατυπώθηκε από τον γιατρό και συγγραφέα από το Νεστόριο Παντελή Βυσσούλη).
Κλείνοντας, επειδή όσα ξέρουμε εμείς που κατοικούμε εδώ στη Μακεδονία δεν τα γνωρίζετε όσοι ζείτε μακριά, οφείλουν, όμως, να τα γνωρίζουν αυτοί που μας κυβερνούν, το φαινόμενο αυτό των επίμαχων πανηγυριών δεν άρχισε τώρα. Συμβαίνει εδώ και χρόνια και το γνωρίζουν οι πολιτικοί μας, οι οποίοι είτε συμμετέχουν, χάριν ψηφοθηρίας, είτε αποχωρούν διακριτικά στο πρώτο άκουσμα των αλυτρωτικών τραγουδιών, σαν άλλοι Πόντιοι Πιλάτοι, αφήνοντάς μας όλους τους άλλους στο έλεος της προπαγάνδας, όπου η Μακεδονία των ονείρων κάποιων διόλου δεν συμπίπτει με τη Μακεδονία που γνωρίζουμε στον χάρτη.
Αντί για επίλογο, παραθέτουμε ένα μικρό απόσπασμα από την «Κ»(15/6/2025) που επισημαίνει άλλη μία παράμετρο της προβληματικής κατάστασης στη Μακεδονία, για την οποία έλεγε ο Ιων Δραγούμης πως αν τρέξουμε να τη σώσουμε μπορεί να μας σώσει, αλλά τα τεκταινόμενα εδώ δείχνουν μονάχα αδιαφορία για τη σωτηρία της:
«Η ιστορική μνήμη πάσχει. Το πιο τρανταχτό παράδειγμα είναι ότι οι κάτοικοι του νομού Σερρών, που είναι απόγονοι ανθρώπων οι οποίοι βασανίστηκαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό από τους Βουλγάρους (Η πόλη των Σερρών είχε τρεις βάναυσες βουλγαρικές κατοχές, το 1913, που την κατέστρεψαν, το 1916 και το 1941), σήμερα πωλούν με ευκολία τα σπίτια τους στους γείτονες».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΖΑΝΑΚΑΡΗΣ
Συγγραφέας
ΣΌΝΙΑ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ
Συνταξιούχος εκπαιδευτικός-συγγραφέας Καστοριά
Πώς έβγαλα άκρη με τον ΕΦΚΑ
Κύριε διευθυντά,
Ενεργώντας για λογαριασμό συγγενικού προσώπου, ελεύθερου επαγγελματία, προσπάθησα να βγάλω άκρη γιατί η εκκαθάριση εισφορών ΕΦΚΑ για το 2024 ήταν χρεωστική.
Αρχικά απευθύνθηκα στο τηλέφωνο εξυπηρέτησης του φορέα, 1555. Λόγω άγνοιας με παρέπεμψαν να ρωτήσω σε ένα οποιοδήποτε κατάστημα ΕΦΚΑ. Επισκέφτηκα με ραντεβού ένα κατάστημα όπου με «ξεφορτώθηκαν» ευγενικά λέγοντάς μου να υποβάλω ηλεκτρονικό αίτημα στα κεντρικά. Το έκανα κι αυτό στις 28/7/2025. Μέχρι και σήμερα το αίτημά μου φιγουράρει αναπάντητο στη σχετική εφαρμογή. Στο μεταξύ, αγανακτισμένος προσέφυγα στον Συνήγορο του Πολίτη και, ω του θαύματος, ανταποκρίθηκαν σε λίγες ημέρες. «Να περάσει ο ενδιαφερόμενος από κεντρικό κατάστημα να προσκομίσει κάποια δικαιολογητικά για να γίνει διορθωτική εκκαθάριση». Προηγουμένως κανένας δεν ήξερε ή δεν ήθελε να με βοηθήσει; Ούτε το 1555 ούτε το τοπικό κατάστημα, ούτε τα κεντρικά.
Στη γλώσσα μας υπάρχουν πολλά επιφωνήματα, άκλιτες λέξεις που φανερώνουν κάποιο συναίσθημα. Ενα από αυτά είναι το «χμμ...» που εκφράζει αρνητικά συναισθήματα ως επί το πλείστον. Δεν το κρύβω ότι την ταλαιπωρία και την αγανάκτησή μου την διηγήθηκα σε πολλούς για να εισπράξω από όλους ένα «χμμ...» στο άκουσμα ΕΦΚΑ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ
Τα πανηγύρια και περί Ιστορίας
Kύριε διευθυντά,
Το δημοσίευμα με τίτλο «Ανησυχία για ματαιώσεις πανηγυριών σε χωριά της Φλώρινας» που διαβάσαμε στην «Κ» την 1/7/2025 μας προκάλεσε αλγεινή εντύπωση. Κυρίως επειδή κρύβει την αλήθεια, η οποία έχει ως εξής: η αντίδραση στα τραγούδια που ακούγονται και χορεύονται σε γλέντια της περιοχής μας δεν προκαλείται από τη γλώσσα των τραγουδιών, αλλά κυρίως από το αντεθνικό και αλυτρωτικό περιεχόμενό τους, πράγμα που αποκρύπτει ο συντάκτης του κειμένου. Στα τραγούδια αυτά αυτοί που αγαπούν να τα χορεύουν και να τα τραγουδούν απευθύνονται στην καημένη τη Μακεδονία που δεν έχει ακόμη ελευθερωθεί, υμνούν σφαγείς του Ελληνισμού σαν τον Γκότσε Ντέλτσεφ και τον Σαντάνσκι και, το χειρότερο όλων, παρακινούν σε βία, με τον στίχο «Φωτιά να κάψει εκείνον που θα μου υποδείξει να ξεχάσω τη Μακεδονία» και άλλους παρόμοιους. Αυτή την αλήθεια αποσιώπησε ο συντάκτης του κειμένου κι αναρωτιόμαστε γιατί. Οσο για το δικαίωμά τους να μιλούν τη γλώσσα των παππούδων τους, εμείς που μελετούμε επί χρόνια την Ιστορία του Μακεδονικού Αγώνα γνωρίζουμε τον σημαντικότατο ρόλο που έπαιξαν οι γηγενείς Μακεδονομάχοι, που μπορεί να μη γνώριζαν τα ελληνικά, αγωνίστηκαν όμως εναντίον των Βουλγάρων με τέτοιο πάθος, που «γραικομάνους» τους αποκαλούσαν, μανιακούς με την Ελλάδα, οι κομιτατζήδες, που έλπιζαν να κάνουν τη Μακεδονία δική τους. Κι είναι βέβαιο πως η λευτεριά δεν θα ερχόταν χωρίς τη δική τους συμβολή.
Οσο για τη γλώσσα που θέλουν να μιλούν σήμερα κάποιοι στη Μακεδονία, επισημαίνουμε ότι ναι μεν στα χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα οι περισσότερες λέξεις της είχαν ελληνική ρίζα, αλλά «ιδιαίτερα μετά το 1940, με την τεράστια προπαγάνδα των Σλάβων (με το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και την ογκώδη ανάλογη βιβλιογραφία) το ιδίωμα έχει γίνει “βουλγαρικότερο” ή “σλαβικότερο”» (όπως διατυπώθηκε από τον γιατρό και συγγραφέα από το Νεστόριο Παντελή Βυσσούλη).
Κλείνοντας, επειδή όσα ξέρουμε εμείς που κατοικούμε εδώ στη Μακεδονία δεν τα γνωρίζετε όσοι ζείτε μακριά, οφείλουν, όμως, να τα γνωρίζουν αυτοί που μας κυβερνούν, το φαινόμενο αυτό των επίμαχων πανηγυριών δεν άρχισε τώρα. Συμβαίνει εδώ και χρόνια και το γνωρίζουν οι πολιτικοί μας, οι οποίοι είτε συμμετέχουν, χάριν ψηφοθηρίας, είτε αποχωρούν διακριτικά στο πρώτο άκουσμα των αλυτρωτικών τραγουδιών, σαν άλλοι Πόντιοι Πιλάτοι, αφήνοντάς μας όλους τους άλλους στο έλεος της προπαγάνδας, όπου η Μακεδονία των ονείρων κάποιων διόλου δεν συμπίπτει με τη Μακεδονία που γνωρίζουμε στον χάρτη.
Αντί για επίλογο, παραθέτουμε ένα μικρό απόσπασμα από την «Κ»(15/6/2025) που επισημαίνει άλλη μία παράμετρο της προβληματικής κατάστασης στη Μακεδονία, για την οποία έλεγε ο Ιων Δραγούμης πως αν τρέξουμε να τη σώσουμε μπορεί να μας σώσει, αλλά τα τεκταινόμενα εδώ δείχνουν μονάχα αδιαφορία για τη σωτηρία της:
«Η ιστορική μνήμη πάσχει. Το πιο τρανταχτό παράδειγμα είναι ότι οι κάτοικοι του νομού Σερρών, που είναι απόγονοι ανθρώπων οι οποίοι βασανίστηκαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό από τους Βουλγάρους (Η πόλη των Σερρών είχε τρεις βάναυσες βουλγαρικές κατοχές, το 1913, που την κατέστρεψαν, το 1916 και το 1941), σήμερα πωλούν με ευκολία τα σπίτια τους στους γείτονες».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΖΑΝΑΚΑΡΗΣ
Συγγραφέας
ΣΌΝΙΑ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ
Συνταξιούχος εκπαιδευτικός-συγγραφέας Καστοριά
Πώς έβγαλα άκρη με τον ΕΦΚΑ
Κύριε διευθυντά,
Ενεργώντας για λογαριασμό συγγενικού προσώπου, ελεύθερου επαγγελματία, προσπάθησα να βγάλω άκρη γιατί η εκκαθάριση εισφορών ΕΦΚΑ για το 2024 ήταν χρεωστική.
Αρχικά απευθύνθηκα στο τηλέφωνο εξυπηρέτησης του φορέα, 1555. Λόγω άγνοιας με παρέπεμψαν να ρωτήσω σε ένα οποιοδήποτε κατάστημα ΕΦΚΑ. Επισκέφτηκα με ραντεβού ένα κατάστημα όπου με «ξεφορτώθηκαν» ευγενικά λέγοντάς μου να υποβάλω ηλεκτρονικό αίτημα στα κεντρικά. Το έκανα κι αυτό στις 28/7/2025. Μέχρι και σήμερα το αίτημά μου φιγουράρει αναπάντητο στη σχετική εφαρμογή. Στο μεταξύ, αγανακτισμένος προσέφυγα στον Συνήγορο του Πολίτη και, ω του θαύματος, ανταποκρίθηκαν σε λίγες ημέρες. «Να περάσει ο ενδιαφερόμενος από κεντρικό κατάστημα να προσκομίσει κάποια δικαιολογητικά για να γίνει διορθωτική εκκαθάριση». Προηγουμένως κανένας δεν ήξερε ή δεν ήθελε να με βοηθήσει; Ούτε το 1555 ούτε το τοπικό κατάστημα, ούτε τα κεντρικά.
Στη γλώσσα μας υπάρχουν πολλά επιφωνήματα, άκλιτες λέξεις που φανερώνουν κάποιο συναίσθημα. Ενα από αυτά είναι το «χμμ...» που εκφράζει αρνητικά συναισθήματα ως επί το πλείστον. Δεν το κρύβω ότι την ταλαιπωρία και την αγανάκτησή μου την διηγήθηκα σε πολλούς για να εισπράξω από όλους ένα «χμμ...» στο άκουσμα ΕΦΚΑ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ
Συνταξιούχος μηχανικόςΚαβάλα
Περί αισθητικής διαπαιδαγώγησης
Κύριε διευθυντά,
Είχατε κατά καιρούς φιλοξενήσει στην «Καθημερινή» κείμενα και επιστολές της υπογραφόμενης για τα προβλήματα που παρουσιάζει ο ιδιαίτερα ευαίσθητος τομέας της ένταξης έργων τέχνης στον δημόσιο χώρο. Οπως είναι φυσικό, η απαξίωση και τελικά η κατάργηση των αναλόγων θεσμικών οργάνων έχει δημιουργήσει δυστυχώς καταστάσεις άναρχες και ιδιαίτερα οδυνηρές για τη διαπαιδαγώγηση του κοινού και κυρίως των νέων.
ΜΑΙΡΗ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ
Πολυκερματισμός και «μεσσιανισμός»
Κύριε διευθυντά,
Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν να διαμορφώνεται ένα σκηνικό πρωτόγνωρο για τα εκλογικά ειωθότα της Μεταπολίτευσης, αν εξαιρέσει κανείς την περίοδο πολιτικής αστάθειας των μνημονίων. Εν ολίγοις, φαίνεται να ανατρέπεται το ισχυρό δίπολο του δικομματισμού που σημάδευσε το μεγαλύτερο μέρος της Μεταπολίτευσης, όταν τα δύο κόμματα εξουσίας άθροιζαν ακόμα και κοντά στο 80%. Γεγονός είναι ότι η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση εμφανίζεται ασθμαίνουσα και αισθητά υπολειπόμενη της κυβερνώσας παράταξης, κάτι που γνωρίζαμε ήδη από την επαύριον των τελευταίων εκλογών. Επίσης, η κυβερνητική φθορά για κόμμα που απολαμβάνει την εξουσία για δεύτερη συνεχόμενη θητεία είναι αναμενόμενη.
Εκείνο που προξενεί έκπληξη είναι το εύρος αυτής: λανθασμένες επιλογές προσώπων, προκλητικές και αυθάδεις συμπεριφορές απέναντι στον πολίτη, φοβική αντιμετώπιση των προβλημάτων, φαινόμενα διαφθοράς στον κρατικό μηχανισμό δείχνουν να το εξηγούν. Βέβαια, η εκδοχή αυτή δεν φαίνεται να συνιστά ανήκεστο βλάβη για την κυβερνητική πλειοψηφία και ταυτόχρονα να προοικονομεί την εξαΰλωση του πολιτικού κεφαλαίου του προσώπου ο οποίος ηγείται. Πάντως, κάθε φορά που η εμπιστοσύνη του εκλογικού σώματος απέναντι στο πολιτικό προσωπικό κλονίζεται, ισχύει η ρήση του Μενάνδρου: «δρυός πεσούσης, πας ανήρ ξηλεύεται».
Το ερώτημα, ωστόσο, που ανακύπτει είναι ποιοι πολιτικοί άνδρες προσβλέπουν να επανασυστηθούν στους ψηφοφόρους ή ποιοι τους συστήνονται για πρώτη φορά; Είναι, άραγε, οι διαχειριστές του πρόσφατου παρελθόντος μας –με μεγαλύτερη ή μικρότερη αποτυχία ή επιτυχία, ανάλογα με την οπτική καθενός– ενδεδυμένοι νέα σκευή ή λαμπερά πρόσωπα των μίντια υποσχόμενα ίαση όλων των κακών; Κοινή συνισταμένη αποτελεί ο πολυκερματισμός του πολιτικού τοπίου και ο «μεσσιανισμός».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΛΑΤΗΣ
Περί αισθητικής διαπαιδαγώγησης
Κύριε διευθυντά,
Είχατε κατά καιρούς φιλοξενήσει στην «Καθημερινή» κείμενα και επιστολές της υπογραφόμενης για τα προβλήματα που παρουσιάζει ο ιδιαίτερα ευαίσθητος τομέας της ένταξης έργων τέχνης στον δημόσιο χώρο. Οπως είναι φυσικό, η απαξίωση και τελικά η κατάργηση των αναλόγων θεσμικών οργάνων έχει δημιουργήσει δυστυχώς καταστάσεις άναρχες και ιδιαίτερα οδυνηρές για τη διαπαιδαγώγηση του κοινού και κυρίως των νέων.
ΜΑΙΡΗ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ
Πολυκερματισμός και «μεσσιανισμός»
Κύριε διευθυντά,
Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν να διαμορφώνεται ένα σκηνικό πρωτόγνωρο για τα εκλογικά ειωθότα της Μεταπολίτευσης, αν εξαιρέσει κανείς την περίοδο πολιτικής αστάθειας των μνημονίων. Εν ολίγοις, φαίνεται να ανατρέπεται το ισχυρό δίπολο του δικομματισμού που σημάδευσε το μεγαλύτερο μέρος της Μεταπολίτευσης, όταν τα δύο κόμματα εξουσίας άθροιζαν ακόμα και κοντά στο 80%. Γεγονός είναι ότι η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση εμφανίζεται ασθμαίνουσα και αισθητά υπολειπόμενη της κυβερνώσας παράταξης, κάτι που γνωρίζαμε ήδη από την επαύριον των τελευταίων εκλογών. Επίσης, η κυβερνητική φθορά για κόμμα που απολαμβάνει την εξουσία για δεύτερη συνεχόμενη θητεία είναι αναμενόμενη.
Εκείνο που προξενεί έκπληξη είναι το εύρος αυτής: λανθασμένες επιλογές προσώπων, προκλητικές και αυθάδεις συμπεριφορές απέναντι στον πολίτη, φοβική αντιμετώπιση των προβλημάτων, φαινόμενα διαφθοράς στον κρατικό μηχανισμό δείχνουν να το εξηγούν. Βέβαια, η εκδοχή αυτή δεν φαίνεται να συνιστά ανήκεστο βλάβη για την κυβερνητική πλειοψηφία και ταυτόχρονα να προοικονομεί την εξαΰλωση του πολιτικού κεφαλαίου του προσώπου ο οποίος ηγείται. Πάντως, κάθε φορά που η εμπιστοσύνη του εκλογικού σώματος απέναντι στο πολιτικό προσωπικό κλονίζεται, ισχύει η ρήση του Μενάνδρου: «δρυός πεσούσης, πας ανήρ ξηλεύεται».
Το ερώτημα, ωστόσο, που ανακύπτει είναι ποιοι πολιτικοί άνδρες προσβλέπουν να επανασυστηθούν στους ψηφοφόρους ή ποιοι τους συστήνονται για πρώτη φορά; Είναι, άραγε, οι διαχειριστές του πρόσφατου παρελθόντος μας –με μεγαλύτερη ή μικρότερη αποτυχία ή επιτυχία, ανάλογα με την οπτική καθενός– ενδεδυμένοι νέα σκευή ή λαμπερά πρόσωπα των μίντια υποσχόμενα ίαση όλων των κακών; Κοινή συνισταμένη αποτελεί ο πολυκερματισμός του πολιτικού τοπίου και ο «μεσσιανισμός».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΛΑΤΗΣ
Φιλόλογος-δρ Ιστορίας ΑΠΘ


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου