Από την "ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
(κύρια πρωτοσέλιδη φωτογραφία+ εσωτερικό θέμα)
Του Ηλία Μπέλλου
Στην Ασία και κυρίως στην Κίνα ενδέχεται να βρει η ελληνική κρουαζιέρα αντίβαρο για τους κλυδωνισμούς που προκαλεί στην αγορά το τρίπτυχο μεταναστευτικού, γεωπολιτικής αστάθειας στην ανατολική Μεσόγειο και οικονομικής κρίσης.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για τους ρυθμούς αύξησης των επιβατών κρουαζιέρας από την ασιατική αγορά που δημοσιεύει ο Διεθνής Οργανισμός Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association/CLIA). Δυνητικά μπορεί να προστεθούν έως και 40.000 περισσότεροι επιβάτες στους 140.000 που επιβιβάζονται από ελληνικά λιμάνια αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Ομως κλειδί για κάτι τέτοιο αποτελούν η διευθέτηση του ζητήματος χορήγησης βίζας αλλά και η ύπαρξη απευθείας αεροπορικών πτήσεων προς την Ελλάδα. Αμφότερες οι προϋποθέσεις αυτές εκτιμάται πως με βάση και την ελληνική πραγματικότητα, θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο από όσος απαιτείται για να μπορέσει η ελληνική κρουαζιέρα να επωφεληθεί από την ασιατική αγορά εντός του 2017. Δύο παράμετροι, πάντως, ενδέχεται να βοηθήσουν στην επίσπευση των σχετικών διεργασιών προκειμένου να μη χαθεί αυτό το στοίχημα:
Η πρώτη αφορά την εξαγορά του ΟΛΠ από την κινεζική Cosco και τη δέσμευσή της να αναπτύξει τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας τόσο με επενδύσεις σε νέες θέσεις κρουαζιερόπλοιων και αναβάθμιση των υπηρεσιών του Πειραιά όσο και με τη σύναψη στρατηγικών συμφωνιών με μεγάλους ξένους operators. Παράλληλα, η δεδηλωμένη πρόθεση του Πεκίνου να ενισχύσει την αεροπορική διασύνδεση Ελλάδας-Κίνας ενδέχεται να επισπεύσει τις εξελίξεις νωρίτερα από ό,τι πολλοί περιμένουν, ειδικά μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της διαχειρίστριας του λιμανιού του Πειραιά. Υπενθυμίζεται πως η Air China, που ήδη συνδέει την Αθήνα με το Πεκίνο μέσω Μονάχου, έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί μεγαλύτερα αεροσκάφη και σχεδιάζεται κατ’ αρχάς η αύξηση των δρομολογίων και ακολούθως η μετατροπή των δρομολογίων σε απευθείας.
Η δεύτερη παράμετρος που ενδέχεται να λειτουργήσει στο μέλλον ενισχυτικά για το άνοιγμα της κινεζικής αγοράς στην ελληνική κρουαζιέρα είναι η διαδικασία για τον διαγωνισμό κατασκευής και διαχείρισης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. Προορισμός πρώτης επιλογής η Κρήτη, όπως και η Σαντορίνη, για τους Κινέζους, μπορεί να λειτουργήσει ως δεύτερο προγεφύρωμα μετά τον Πειραιά για την επιβίβαση επιβατών που θα πραγματοποιούν κρουαζιέρες στο Αιγαίο με πλοία τρίτων εταιρειών ή ακόμα και με πλοία ναυλωμένα απευθείας από κινεζικά συμφέροντα.
Αυτά εξηγούν στην «Κ» κύκλοι με γνώση των σχετικών σχεδιασμών, ξεκαθαρίζοντας πάντως πως η υπόθεση του νέου αεροδρομίου της Κρήτης, για την κατασκευή και εκμετάλλευση του οποίου έχει διατυπώσει ενδιαφέρον και κινεζικός όμιλος (China State Construction Engineering Co.) θα χρειαστεί χρόνο για να εξελιχθεί.
Σημειώνεται πως Αθήνα και Πεκίνο υπέγραψαν προ ολίγων εβδομάδων στην Κίνα επιτελικό πρόγραμμα για τη συνεργασία στον τομέα του τουρισμού για την περίοδο 2016-2018.
Τι μερίδια μπορεί να διεκδικήσει η Ελλάδα
To 2015 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 150.000 Κινέζοι τουρίστες, ενώ τα προηγούμενα χρόνια οι ετήσιες αφίξεις δεν ξεπερνούσαν τις 40.000. Περίπου 100 εκατομμύρια Κινέζοι ταξιδεύουν κάθε χρόνο στο εξωτερικό. Εξ αυτών, μόλις λίγες μερικές εκατοντάδες χιλιάδες αποτελούν επιβάτες κρουαζιέρας εξωτερικού (435.000), αλλά ο αριθμός αυτός αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς. Συνολικά από την Ασία η CLIA περιμένει στην ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας φέτος περί τους 322.000 επιβάτες με την πλειονότητά τους να προέρχεται από την Κίνα αλλά και την υπόλοιπη Ασία. Με δεδομένο πως το μερίδιο της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή κρουαζιέρα είναι της τάξης του 13,5%, υπολογίζεται πως μπορεί να προσελκυσθούν άνω των 40.000 επιβατών με μοχλό την αυξημένη δημοσιότητα που λαμβάνει η Ελλάδα στην Κίνα εξαιτίας της ευρύτερης βελτίωσης των σχέσεων των δύο χωρών ειδικά μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς του Πειραιά από την Cosco αναφέρει στην «K» o επικεφαλής της Five Senses Consulting, Ι. Μπρας. Αποτελεί παγίως όμως ζήτημα ελληνικής αποτελεσματικότητας το κατά πόσον η χώρα θα μπορέσει να εξυπηρετήσει την υπαρκτή αυτή ζήτηση άμεσα.
"ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 30/08/16 |
"ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 30/08/16
Στόχος, 40.000 επιπλέον επιβάτες
από Ασία για την κρουαζιέρα
|
Στην Ασία και κυρίως στην Κίνα ενδέχεται να βρει η ελληνική κρουαζιέρα αντίβαρο για τους κλυδωνισμούς που προκαλεί στην αγορά το τρίπτυχο μεταναστευτικού, γεωπολιτικής αστάθειας στην ανατολική Μεσόγειο και οικονομικής κρίσης.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για τους ρυθμούς αύξησης των επιβατών κρουαζιέρας από την ασιατική αγορά που δημοσιεύει ο Διεθνής Οργανισμός Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association/CLIA). Δυνητικά μπορεί να προστεθούν έως και 40.000 περισσότεροι επιβάτες στους 140.000 που επιβιβάζονται από ελληνικά λιμάνια αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Ομως κλειδί για κάτι τέτοιο αποτελούν η διευθέτηση του ζητήματος χορήγησης βίζας αλλά και η ύπαρξη απευθείας αεροπορικών πτήσεων προς την Ελλάδα. Αμφότερες οι προϋποθέσεις αυτές εκτιμάται πως με βάση και την ελληνική πραγματικότητα, θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο από όσος απαιτείται για να μπορέσει η ελληνική κρουαζιέρα να επωφεληθεί από την ασιατική αγορά εντός του 2017. Δύο παράμετροι, πάντως, ενδέχεται να βοηθήσουν στην επίσπευση των σχετικών διεργασιών προκειμένου να μη χαθεί αυτό το στοίχημα:
Η πρώτη αφορά την εξαγορά του ΟΛΠ από την κινεζική Cosco και τη δέσμευσή της να αναπτύξει τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας τόσο με επενδύσεις σε νέες θέσεις κρουαζιερόπλοιων και αναβάθμιση των υπηρεσιών του Πειραιά όσο και με τη σύναψη στρατηγικών συμφωνιών με μεγάλους ξένους operators. Παράλληλα, η δεδηλωμένη πρόθεση του Πεκίνου να ενισχύσει την αεροπορική διασύνδεση Ελλάδας-Κίνας ενδέχεται να επισπεύσει τις εξελίξεις νωρίτερα από ό,τι πολλοί περιμένουν, ειδικά μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της διαχειρίστριας του λιμανιού του Πειραιά. Υπενθυμίζεται πως η Air China, που ήδη συνδέει την Αθήνα με το Πεκίνο μέσω Μονάχου, έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί μεγαλύτερα αεροσκάφη και σχεδιάζεται κατ’ αρχάς η αύξηση των δρομολογίων και ακολούθως η μετατροπή των δρομολογίων σε απευθείας.
Η δεύτερη παράμετρος που ενδέχεται να λειτουργήσει στο μέλλον ενισχυτικά για το άνοιγμα της κινεζικής αγοράς στην ελληνική κρουαζιέρα είναι η διαδικασία για τον διαγωνισμό κατασκευής και διαχείρισης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. Προορισμός πρώτης επιλογής η Κρήτη, όπως και η Σαντορίνη, για τους Κινέζους, μπορεί να λειτουργήσει ως δεύτερο προγεφύρωμα μετά τον Πειραιά για την επιβίβαση επιβατών που θα πραγματοποιούν κρουαζιέρες στο Αιγαίο με πλοία τρίτων εταιρειών ή ακόμα και με πλοία ναυλωμένα απευθείας από κινεζικά συμφέροντα.
Αυτά εξηγούν στην «Κ» κύκλοι με γνώση των σχετικών σχεδιασμών, ξεκαθαρίζοντας πάντως πως η υπόθεση του νέου αεροδρομίου της Κρήτης, για την κατασκευή και εκμετάλλευση του οποίου έχει διατυπώσει ενδιαφέρον και κινεζικός όμιλος (China State Construction Engineering Co.) θα χρειαστεί χρόνο για να εξελιχθεί.
Σημειώνεται πως Αθήνα και Πεκίνο υπέγραψαν προ ολίγων εβδομάδων στην Κίνα επιτελικό πρόγραμμα για τη συνεργασία στον τομέα του τουρισμού για την περίοδο 2016-2018.
Τι μερίδια μπορεί να διεκδικήσει η Ελλάδα
To 2015 επισκέφθηκαν την Ελλάδα 150.000 Κινέζοι τουρίστες, ενώ τα προηγούμενα χρόνια οι ετήσιες αφίξεις δεν ξεπερνούσαν τις 40.000. Περίπου 100 εκατομμύρια Κινέζοι ταξιδεύουν κάθε χρόνο στο εξωτερικό. Εξ αυτών, μόλις λίγες μερικές εκατοντάδες χιλιάδες αποτελούν επιβάτες κρουαζιέρας εξωτερικού (435.000), αλλά ο αριθμός αυτός αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς. Συνολικά από την Ασία η CLIA περιμένει στην ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας φέτος περί τους 322.000 επιβάτες με την πλειονότητά τους να προέρχεται από την Κίνα αλλά και την υπόλοιπη Ασία. Με δεδομένο πως το μερίδιο της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή κρουαζιέρα είναι της τάξης του 13,5%, υπολογίζεται πως μπορεί να προσελκυσθούν άνω των 40.000 επιβατών με μοχλό την αυξημένη δημοσιότητα που λαμβάνει η Ελλάδα στην Κίνα εξαιτίας της ευρύτερης βελτίωσης των σχέσεων των δύο χωρών ειδικά μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς του Πειραιά από την Cosco αναφέρει στην «K» o επικεφαλής της Five Senses Consulting, Ι. Μπρας. Αποτελεί παγίως όμως ζήτημα ελληνικής αποτελεσματικότητας το κατά πόσον η χώρα θα μπορέσει να εξυπηρετήσει την υπαρκτή αυτή ζήτηση άμεσα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου