οι κηπουροι τησ αυγησ

Παρασκευή 21 Απριλίου 2023

Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων καταγράφει σωρεία διοικητικών και επιχειρησιακών χρόνιων αστοχιών και διαρθρωτικών προβλημάτων που οδήγησαν στην απαξίωση του σιδηροδρομικού έργου και την υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και είχαν επίπτωση και στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ειδικότερα, καταγράφει τέσσερα κύρια επίπεδα ευθυνών, εστιάζοντας σε οκτώ παράγοντες που οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει, από την ανάλυση των πραγματικών περιστατικών που προηγήθηκαν του δυστυχήματος και του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογικού εξοπλισμού που υφίσταντο την ημέρα του δυστυχήματος, προκύπτει ότι «το δυστύχημα ήταν συνέπεια της συνδρομής πολλών παραγόντων, που αφορούν το επίπεδο λειτουργίας, το ανθρώπινο δυναμικό και τον τεχνολογικό εξοπλισμό, καθώς και το διοικητικό επίπεδο»....

Aπό "ΤΑ ΝΕΑ"

"ΤΑ ΝΕΑ", 21/04/23


"ΤΑ ΝΕΑ", 21/04/23



















8 παράγοντες που οδήγησαν
στην τραγωδία των Τεμπών

Τι αποκαλύπτει το πόρισμα για τις βασικές αιτίες του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος - Η σωρεία αστοχιών του σταθμάρχη στους χειρισμούς του, η παράλειψη του μηχανοδηγού, η ελλιπής εκπαίδευση εργαζομένων, η «προβληματική» σχέση Δημοσίου - Hellenic Train

ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΝΤΕΛΕΖΟΥ

Το τριμελές όργανο αξιολόγησης της αίτησης για μετάταξη στον ΟΣΕ του μοιραίου σταθμάρχη της Λάρισας «όφειλε να την απορρίψει» λόγω έλλειψης ουσιαστικών προσόντων, αλλά και «του πρόσθετου απαιτούμενου προσόντος, δηλαδή της μη υπέρβασης του 48ου έτους της ηλικίας…». Αυτό τονίζει στο πόρισμά της η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων, η οποία διερεύνησε τις συνθήκες που οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

Επίσης, εισηγείται τον τερματισμό της σημερινής «προβληματικής» σχέσης του ελληνικού Δημοσίου με τη Hellenic Train, την οποία χαρακτηρίζει «ιδιωτικό μονοπώλιο», είτε μέσω της καταγγελίας της σύμβασης με τους Ιταλούς είτε μέσω της σύναψης νέας σύμβασης που θα διασφαλίζει την αξιόπιστη παροχή σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου και την τήρηση των υποχρεώσεών της σε θέματα ασφαλείας.

Απαξίωση

Η επιτροπή εμπειρογνωμόνων καταγράφει σωρεία διοικητικών και επιχειρησιακών χρόνιων αστοχιών και διαρθρωτικών προβλημάτων που οδήγησαν στην απαξίωση του σιδηροδρομικού έργου και την υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και είχαν επίπτωση και στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ειδικότερα, καταγράφει τέσσερα κύρια επίπεδα ευθυνών, εστιάζοντας σε οκτώ παράγοντες που οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει, από την ανάλυση των πραγματικών περιστατικών που προηγήθηκαν του δυστυχήματος και του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογικού εξοπλισμού που υφίσταντο την ημέρα του δυστυχήματος, προκύπτει ότι «το δυστύχημα ήταν συνέπεια της συνδρομής πολλών παραγόντων, που αφορούν το επίπεδο λειτουργίας, το ανθρώπινο δυναμικό και τον τεχνολογικό εξοπλισμό, καθώς και το διοικητικό επίπεδο».

Στο πόρισμα των 228 σελίδων, το οποίο χωρίζεται σε δέκα κεφάλαια, υπάρχει επιμερισμός ευθυνών σε οργανισμούς και πρόσωπα, όπως στον OΣE, την ΕΡΓΟΣΕ, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), τη Hellenic Train, αλλά και στον μοιραίο σταθμάρχη, που προφυλακίστηκε μετά το τραγικό δυστύχημα, καθώς και στους μηχανοδηγούς, οι οποίοι φέρονται να μην τήρησαν τους κανονισμούς.

Τα μέλη της επιτροπής θεωρούν ότι απαιτείται ριζική αλλαγή του σημερινού μοντέλου διοίκησης του σιδηροδρόμου, διαφορετική (από τη σημερινή) ρύθμιση των σχέσεων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, επανεξέταση του ρόλου της ΡΑΣ, αλλά και νέο πλαίσιο σχέσεων του ελληνικού Δημοσίου - ΟΣΕ με τη Hellenic Train.

Οι βασικές αιτίες

1. Σταθμάρχης Λάρισας (ΟΣΕ):
Σύμφωνα με το πόρισμα, δεν θα έπρεπε να βρίσκεται στη θέση αυτή. Πέραν τούτου, προκύπτει σωρεία αστοχιών στους χειρισμούς του, με κυριότερη το γεγονός ότι, αν και όφειλε να «χαράξει» αυτόματα στον τοπικό πίνακα τηλεχειρισμού τη διαδρομή του IC 62 από τη Λάρισα προς τους Νέους Πόρους, δεν το έκανε. Ούτε παρακολούθησε στον πίνακα τη διαδρομή του IC 62 κατά την αναχώρησή του από τη Λάρισα.


2. Μηχανοδηγός IC 62 (Hellenic Train): Με βάση τον κανονισμό κυκλοφορίας, ο μηχανοδηγός του IC 62, όταν διαπίστωσε ότι ακολουθούσε διαφορετική πορεία από αυτή που του υποδείχθηκε μέσω σημάτων ή δελτίων ή διαφορετική από αυτή που αντιστοιχεί στο δρομολόγιο της αμαξοστοιχίας, όφειλε να προβεί σε άμεση στάθμευση της αμαξοστοιχίας και να έρθει σε συνεννόηση με τον σταθμάρχη, πράγμα που δεν έγινε ποτέ.

3. Εκπαίδευση προσωπικού ΟΣΕ: Το πόρισμα εντοπίζει προβλήματα που αφορούν την εκπαίδευση των σταθμαρχών-κλειδούχων, «καθώς πιθανολογείται ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο διαχειριστής ΟΣΕ στον συγκεκριμένο σταθμάρχη υπήρξε ελλιπής και ανεπαρκής». Επίσης, αναφέρεται στη διαδικασία της μετάταξής του, τονίζοντας ότι η αρμόδια τριμελής επιτροπή αξιολόγησης θα έπρεπε να είχε απορρίψει το αίτημά του.

4. Εκμετάλλευση (Hellenic Train): Το 100% των επιβατικών μεταφορών και το 95% των εμπορευματικών μεταφορών πέρασαν σε ένα νέο «ιδιωτικό» μονοπώλιο, που επιδιώκει κυρίως κέρδη. Αφαιρέθηκαν από τους προϊσταμένους των αμαξοστοιχιών οι αρμοδιότητες ασφαλείας και αποχώρησε η Hellenic Train από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας. Ετσι, ενώ πριν από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ το κράτος είχε τη δυνατότητα να προτάξει ως προτεραιότητα την ασφάλεια, η δυνατότητα αυτή δεν υφίσταται πλέον.

5. Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ): Σύμφωνα με τις αρμοδιότητές της, μπορεί πλέον να επιβάλλει 197 συνθήκες ασφαλείας πλήρως μόνο στον ΟΣΕ (και μόνο μερικώς στη Hellenic Train). Η ΡΑΣ είναι υποστελεχωμένη, με συνολικό προσωπικό 16 άτομα, από τα οποία 8 μηχανικοί (6 για ζητήματα ασφαλείας και 2 για ζητήματα διαλειτουργικότητας). Είναι αδύνατο ένας τόσο μικρός αριθμός επιστημόνων να έχει όλη την απαιτούμενη τεχνογνωσία για τον σιδηρόδρομο.

6. Σιδηροδρομικά έργα (ΕΡΓΟΣΕ): Η εταιρεία ευθύνεται για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του συνόλου των συμβάσεων αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου. Ειδικότερα, αναφέρονται οι 11 συνολικές παρατάσεις της επίμαχης σύμβασης 717/14 (ETCS τηλεδιοίκηση - σηματοδότηση) και αναδεικνύονται οι σοβαρές καθυστερήσεις κυρίως της περιόδου 2015-2019, μνημονεύοντας και τους σχετικούς ελέγχους της ΕΔΕΛ και της ΕΑΔ.

7. Το προβληματικό δίπολο ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ»: Οι τριβές μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ οδήγησαν το 2022 στην πλήρη απόσχιση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ (Ν. 4974/2022) και μεταβίβαση του συνόλου των μετοχών της ΕΡΓΟΣΕ στο ελληνικό Δημόσιο. Οι τριβές, ωστόσο, εξακολουθούν να υφίστανται, με συνηθέστερη την άρνηση του ΟΣΕ να παραλάβει έργα τα οποία του παραδίδει η ΕΡΓΟΣΕ, συνήθως τμηματικά.

8. Κυβερνήσεις τελευταίων ετών: «Ο ελληνικός σιδηρόδρομος δεν έπρεπε να φτάσει ποτέ στο σημερινό σημείο απαξίωσης. Εάν είχαν ολοκληρωθεί έγκαιρα όλα τα έργα αναβάθμισης του άξονα (ηλεκτροκίνηση, διπλή γραμμή με ταχύτητες σχεδιασμού 200 km/h, εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος ERTMS - ETCS+GSM-R - και τηλεδιοίκησης, τότε η διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα γινόταν με ασφάλεια και άνεση του επιβάτη σε λιγότερο από 3,5 ώρες...».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου