οι κηπουροι τησ αυγησ

Τρίτη 3 Μαρτίου 2020

Τα ΕΛΤΑ το 2010 είχαν τζίρο 521 εκατ. ευρώ. Το 2018 ο τζίρος έκλεισε στα 315 εκατ. ευρώ, αλλά αν αφαιρεθούν οι νεοσύστατες δραστηριότητες στην εμπορία ρεύματος τα έσοδα από τις βασικές δραστηριότητες ανέρχονται στα 275 εκατ. ευρώ. Σε αυτόν τον τζίρο το κόστος μισθοδοσίας για τους περίπου 6.000 υπαλλήλους ανέρχεται στα 194 εκατ. ευρώ και αντιστοιχεί στο 71% των εσόδων!...

Από "ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ"


"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 01/03/20

ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΚΩΤΣΗ
Η ωρολογιακή βόμβα των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) είναι έτοιμη να εκραγεί και στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), το γνωστό Υπερταμείο, έχει σημάνει συναγερμός, καθώς από το 2018 το 90% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΤΑ έχει περάσει στο χαρτοφυλάκιό του.
Τα ΕΛΤΑ εξακολουθούν να παράγουν ζημιές κάθε χρόνο, αφού τα λειτουργικά τους έξοδα είναι μεγαλύτερα από τον τζίρο τους. Οι σωρευμένες ζημιές ανέρχονται στα 115 εκατ. ευρώ και το Δημόσιο υποχρεώθηκε να δώσει προκαταβολικά την επιδότηση του 2020 ύψους 15 εκατ. ευρώ για τις υπηρεσίες καθολικού παρόχου που προσφέρει η εταιρεία σε απομακρυσμένα σημεία της επικράτειας, ώστε να πληρωθούν οι μισθοί του Μαρτίου.
Η εξυγίανση
Επειτα από παρέμβαση του Υπερταμείου βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα εξυγίανσης των ΕΛΤΑ ώστε η εταιρεία να μπορέσει να καταστεί ανταγωνιστική. Οπως αναφέρουν από το Υπερταμείο, η σημερινή τραγική οικονομική κατάσταση των ΕΛΤΑ οφείλεται στη λανθασμένη στρατηγική των προηγούμενων ετών, και εξηγούν: «Επρεπε να προηγηθεί η αναμόρφωση των ΕΛΤΑ και μετά να ακολουθήσει το άνοιγμα της αγοράς, αλλά έγινε το ακριβώς αντίθετο. Το αποτέλεσμα ήταν η εταιρεία να χάνει μερίδια αγοράς, αλλά τα κόστη της να παραμένουν υψηλά».
Τα ΕΛΤΑ το 2010 είχαν τζίρο 521 εκατ. ευρώ. Το 2018 ο τζίρος έκλεισε στα 315 εκατ. ευρώ, αλλά αν αφαιρεθούν οι νεοσύστατες δραστηριότητες στην εμπορία ρεύματος τα έσοδα από τις βασικές δραστηριότητες ανέρχονται στα 275 εκατ. ευρώ. Σε αυτόν τον τζίρο το κόστος μισθοδοσίας για τους περίπου 6.000 υπαλλήλους ανέρχεται στα 194 εκατ. ευρώ και αντιστοιχεί στο 71% των εσόδων!
Πίεση στα έσοδα
Το επιστολικό ταχυδρομείο (αλληλογραφία – δέματα) έχανε συνεχώς μερίδιο από τις νέες τεχνολογίες, όπως τα e-banking, e-statement, e-invoice. Επιπλέον, η ηλεκτρονική διεκπεραίωση των φορολογικών δηλώσεων άσκησε ακόμα μεγαλύτερη πίεση στα έσοδα. Ουσιαστικά το επιστολικό ταχυδρομείο, που αντιπροσωπεύει το 60% των εσόδων των ΕΛΤΑ, έχανε τα τελευταία χρόνια 20 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, χωρίς η εταιρεία να αναπροσαρμόσει τα κόστη της.
Καθοδική τάση εμφανίζουν και τα έσοδα από τα χρηματοοικονομικά προϊόντα (μεταφορές κεφαλαίων, επιταγές, εξόφληση λογαριασμών, πληρωμές συντάξεων κ.ά.) ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, του ανταγωνισμού στον κλάδο, αλλά και της διείσδυσης του Internetbanking.
Επί του παρόντος η εταιρεία προχωράει με ενέσεις ρευστότητας, εισπράττοντας για πρώτη φορά μέρος της αποζημίωσης καθολικής υπηρεσίας ποσού  60 εκατ. ευρώ το 2018 (15 εκατ. ευρώ/έτος για την περίοδο 2013-2016), 30 εκατ. ευρώ το 2019 (για τα έτη 2017 και 2018), ενώ, όπως προαναφέρθηκε, πήρε προκαταβολή και τα 15 εκατ. ευρώ του 2020. Το Υπερταμείο έχει ζητήσει από τη νέα διοίκηση των ΕΛΤΑ να προχωρήσει στον εξορθολογισμό δαπανών και στη διαχείριση ρευστότητας.
420 στη σύνταξη
Στο πλαίσιο αυτό, η Διοίκηση των ΕΛΤΑ εφαρμόζει πλέγμα δράσεων για την επιτάχυνση των συνταξιοδοτήσεων, με συνέπεια από 1.1.2019 έως 31.12.2019 να έχουν αποχωρήσει 420 εργαζόμενοι, με μείωση του κόστους μισθοδοσίας κατά 14,26 εκατ. ευρώ ετησίως.
Σε ό,τι αφορά το δίκτυο καταστημάτων, στην  παρούσα φάση τα ΕΛΤΑ εντοπίζουν λύσεις κατά περίπτωση, εξετάζοντας παράλληλα και λύσεις όπως ανάθεση σε τρίτους σε τοπικό επίπεδο ή και δημιουργία συνεργειών με άλλες δραστηριότητες των ΕΛΤΑ ή και τρίτων, όπως συχνά συμβαίνει στον κλάδο στην Ευρώπη αλλά και στην Ελλάδα. Από τα 1.400 καταστήματα εκτιμάται πως θα κλείσουν 200 που είναι ζημιογόνα.
Τέλος η ενέργεια…
Περαιτέρω, ολοκληρώνει τον σχεδιασμό δράσεων περιστολής δαπανών με ορίζοντα εφαρμογής το 1ο τρίμηνο του 2020. Παράλληλα, η ΕΕΣΥΠ έχει ζητήσει από τη διοίκηση να διακόψει τη ζημιογόνο δραστηριοποίηση των ΕΛΤΑ στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας.
Τροποποιήσεις αναμένονται στις υπηρεσίες Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας (ΚΤΥ) έπειτα από εισηγήσεις της ΕΕΤΤ. Μεταξύ αυτών είναι:
-Κατάργηση των στόχων ποιότητας αλληλογραφίας εσωτερικού Α’ Προτεραιότητας από την εργάσιμη ημέρα κατάθεσης (D+1 & D+3) και ισχύς νέων ποσοστών επίδοσης της αλληλογραφίας στον παραλήπτη (D+3 & D+5).
-Κατάργηση του ελάχιστου αριθμού σημείων πρόσβασης περισυλλογής της αλληλογραφίας στις αστικές περιοχές και αντικατάσταση με νέα υποχρέωση ορισμού ελάχιστης πυκνότητας των σημείων περισυλλογής αλληλογραφίας ώστε να μην απέχουν περισσότερο από 1.000 μ. από κάθε κάτοικο.
Αλλαγές στις υπηρεσίες καθολικής υπηρεσίας
Η διευθύνουσα σύμβουλος του Υπερταμείου κυρία Ράνια Αικατερινάρη(φωτογραφία) αποδίδει τη σημερινή κατάσταση των ΕΛΤΑ στο γεγονός ότι προηγήθηκε η απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς χωρίς η εταιρεία να έχει «συμμαζευτεί», με αποτέλεσμα να διατηρεί υψηλά κόστη και ταυτόχρονα να χάνει μερίδια αγοράς.
€300 εκατ. από τον κρατικό προϋπολογισμό για εθελουσία και επενδύσεις
Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης της εταιρείας που έχει ζητήσει το Υπερταμείο από τη νέα διοίκηση προβλέπει δύο φάσεις: την εξασφάλιση της βιωσιμότητας της επιχείρησης σε πρώτη φάση (2020), γιατί όπως είναι σήμερα τα νούμερα δεν βγαίνουν, και σε δεύτερη τον μετασχηματισμό της (2021).
Η πρώτη φάση εξετάζει  επείγουσες ενέργειες για τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων λειτουργιών και της σχετικής βάσης κόστους, κυρίως μέσω της εφαρμογής ενός Πλάνου Εθελούσιας Εξόδου. Στόχος είναι να αποχωρήσουν 1.500 εργαζόμενοι επί συνόλου 6.000. Εκτιμάται ότι ο αριθμός αυτός θα βρεθεί, δεδομένου ότι ο μέσος όρος ηλικίας του προσωπικού είναι τα 54 έτη.
Η στρατηγική μετασχηματισμού του επιχειρηματικού μοντέλου ΕΛΤΑ αφορά την περαιτέρω ανάπτυξη των βασικών δραστηριοτήτων, την ενοποίηση του μοντέλου παροχής υπηρεσίας (καταστήματα & επιχειρησιακές λειτουργίες), την πλήρη προσαρμογή στο νέο μοντέλο εξυπηρέτησης της Καθολικής Υπηρεσίας, όπως αυτό θα έχει οριστικοποιηθεί (D+3), καθώς και την ανάπτυξη νέων εμπορικών δραστηριοτήτων (best practices). Θα δοθεί έμφαση στην αξιοποίηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και στις ταχυμεταφορές (courier). Σήμερα τα έσοδα από τις ταχυμεταφορές ανέρχονται σε 45 εκατ. ετησίως Οι επενδύσεις που απαιτούνται για να αλλάξουν μορφή τα ΕΛΤΑ και να γίνουν μια ανταγωνιστική επιχείρηση προσεγγίζουν τα 100 εκατ. ευρώ.
Εκτιμάται ότι η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων μέρος θα αφορά πληρωμή Καθολικής Υπηρεσίας και μέρος χρηματοδότηση εθελουσίας) και για τον σκοπό αυτόν οι αρμόδιες υπηρεσίες προετοιμάζουν τη σχετική επικοινωνία με τα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα για τη λήψη τυχόν απαραίτητων εγκρίσεων.
Επειδή προέχει η διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας της εταιρείας θα δημιουργηθεί στα ΕΛΤΑ κεντρικό γραφείο διαχείρισης (PMO) του μετασχηματισμού, ακριβώς για να διασφαλίζεται ο επιχειρησιακός σχεδιασμός και η παρακολούθηση της εφαρμογής κεντρικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου