Από "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", και...
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 01-02/02/20
ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗ
Τα αντανακλαστικά και την ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και συνολικά της ελληνικής κυβέρνησης δοκίμασε η Τουρκία όταν χθες, νωρίς το πρωί, χωρίς προειδοποίηση (Navtex) το τουρκικό ερευνητικό σκάφος «Ορουτς Ρέις» (Oruc Reis) εισήλθε στην ελληνική υφαλοκρηπίδα περίπου 200 χλμ. νότια του Καστελλόριζου.
Μία πρώτη εκτίμηση ήταν ότι το «Oruc Reis» που έως προχθές βρισκόταν κοντά στα τεμάχια 4 και 5 της κυπριακής ΑΟΖ, δυτικά της Κύπρου δηλαδή, μπορεί να κινήθηκε δυτικότερα εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας λόγω σφοδρής θαλασσοταραχής.
Στο ελληνικό Πεντάγωνο όμως σήμανε συναγερμός - και ασχέτως αν η τουρκική ενέργεια ήταν εσκεμμένη ή όχι - άμεσα δόθηκε εντολή στη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς», που βρισκόταν στην περιοχή της Καρπάθου, να πλησιάσει το τουρκικό ερευνητικό πλοίο. Επιπλέον, το τουρκικό σκάφος τέθηκε υπό στενότατη παρακολούθηση και από άλλες μονάδες και μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων.
Στο υπουργείο Αμυνας και το Μαξίμου υπήρξαν από το πρωί συνεχείς συσκέψεις, καθώς εκτός όλων των άλλων υπήρχε και έντονος προβληματισμός για το εάν η Αγκυρα επέλεξε να προχωρήσει σε μία τέτοια πρόκληση ανήμερα της επετείου των Ιμίων. Ο υπουργός Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, ενημέρωσε ξεμερώματα τον Πρωθυπουργό και ήταν επί ώρες σε συνεχή επικοινωνία μαζί του.
Αρχικά δημιουργήθηκε σύγχυση καθώς μεταδόθηκε ότι το τουρκικό σκάφος είχε παραβιάσει τα ελληνικά χωρικά ύδατα. Αυτό όμως θα σήμαινε ότι το «Οruc Reis» θα είχε πλησιάσει πολύ κοντά στο Καστελλόριζο και εντός των 6 ναυτικών μιλίων που είναι το εύρος των χωρικών μας υδάτων. Εντούτοις, δεν συνέβη κάτι τέτοιο. Πηγές του ΓΕΕΘΑ ανέφεραν ότι το «ερευνητικό τουρκικό σκάφος "Oruc Reis", χθες, τις πρώτες πρωινές ώρες κινήθηκε με δυτικές πορείες εκτός δηλωθείσας περιοχής Navtex και ευρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο του νοτιανατολικού FIR. Στην περιοχή επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ενώ η εν λόγω κίνηση παρακολουθείται από μέσα και μονάδες των Ενόπλων Δυνάμεων».
Η διατύπωση που χρησιμοποίησε σε αυτή την άτυπη ενημέρωση το ΓΕΕΘΑ και η πολύ συγκεκριμένη ορολογία δεν αποκλείεται να οφείλεται και στο γεγονός ότι η Αθήνα ανέμενε αν διαπιστώσει τις τουρκικές προθέσεις και να μην οδηγήσει εκείνη στα άκρα την κατάσταση.
Σύμφωνα με ανώτατες πηγές από το ΓΕΕΘΑ το τουρκικό σκάφος είχε μεν ποντίσει καλώδια (είχε, εν ολίγοις, απλωμένα καλώδια μετρήσεων), αλλά η πρώτη εικόνα που είχαν οι έλληνες επιτελείς ήταν ότι δεν τα είχε χρησιμοποιήσει για έρευνες. Πράγματι στην περιοχή δυτικά της Κύπρου χθες το πρωί επικρατούσε κακοκαιρία και θαλασσοταραχή. Οπως σημείωναν από το ΓΕΕΘΑ, το τουρκικό ερευνητικό θα έπρεπε να κινηθεί κόντρα στον άνεμο δηλαδή δυτικά και βόρεια, όπως και έκανε, διότι σε διαφορετική περίπτωση η κακοκαιρία θα του προκαλούσε σοβαρότατες ζημιές στα καλώδια και τα υπόλοιπα εργαλεία του. Εικαζόταν δηλαδή, τουλάχιστον, μέχρι το μεσημέρι ότι λόγω ανάγκης και των μποφόρ το «Oruc Reis» άλλαξε ρότα και κατευθύνθηκε εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Iδιαίτερα επικριτικός - και αποκαλυπτικός - για τους κυβερνητικούς χειρισμούςστην υπόθεση του Oruc Reis ήταν ο πρώην Αρχηγός Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, Αντώνης Αντωνιάδης. Για την κυβερνητική εκδοχή ότι το τουρκικό σκάφος παρασύρθηκε από τον καιρό, μιλώντας στον ΣΚΑΙ, ο Αντώνης Αντωνιάδης ανέφερε: «Αν απευθύνονται σε κρετίνους μπορείς να τους πεις, ότι ένα ωκεανογραφικό, εντεταλμένο να κάνει ωκεανογραφικές έρευνες, βρέθηκε στην υφαλοκρηπίδα λόγω καιρικών συνθηκών», ενώ συνέχισε λέγοντας «δεν κατάλαβα τι ρόλο παίζει ο καιρός, είχε μόνο 5 μποφόρ. Μόνο έναν ακυβέρνητο πλοίο μπορεί να παρασυρθεί σε χωρικά ύδατα από τον καιρό. Ένα πλοίο που έχει προπέλες και πηδάλιο δεν παρασύρεται». Για την παρακολούθηση του Oruc Reis από την φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς ανέφερε: «το οποίο είναι καραγκιοζιλίκι τώρα». «Γιατί αυτό που μας κάνει το Ορούτς Ρέις, που παραβιάζει την υφαλοκρηπίδα για 24 ώρες, δηλαδή παραβιάζει τα κυριαρχικά μας δικαιώματα επί 24 ώρες και η Ελληνική πλευρά το μόνο που κάνει, στέλνει ένα πλοίο να παρακολουθεί την παραβίαση κυριαρχικών δικαιωμάτων. Τα κυριαρχικά σου δικαιώματα δεν τα προασπίζεις παρακολουθώντας την παραβίασή τους». (ΠΗΓΗ: tvxs.gr"
Σε κάθε περίπτωση, όμως, όπως ανέφεραν οι ίδιες ανώτατες πηγές του ΓΕΕΘΑ, η Αθήνα και οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις έκαναν αυτό που έπρεπε να κάνουν. Εθεσαν δηλαδή το τουρκικό πλοίο υπό στενή παρακολούθηση χωρίς να υπάρχει διάθεση κλιμάκωσης από την ελληνική πλευρά. Αλλωστε, μέχρι χθες το απόγευμα και οι Τούρκοι δεν είχαν δώσει ενδείξεις ότι επιδιώκουν να προκαλέσουν.
Το τουρκικό σκάφος έως χθες το μεσημέρι δεν είχε μετακινηθεί έξω από την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Πληροφορίες ανέφεραν ότι έπλεε με πολύ χαμηλή ταχύτητα. Κοντά του είχε δύο συνοδευτικά τουρκικά πλοία. Εντούτοις δεν συνοδευόταν από κάποιο τουρκικό πολεμικό πλοίο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τη στιγμή που η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» θα έφτανε σε απόσταση αναπνοής από το τουρκικό ερευνητικό «Oruc Reis», o σχεδιασμός ήταν να εκπέμψει άμεσα μήνυμα ότι βρίσκεται εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Επιπλέον, αποστολή του ελληνικού πολεμικού σκάφους θα ήταν και να διαπιστώσει επί τόπου εάν το «Oruc Reis» πραγματοποιούσε έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Κι αυτό διότι κάτι τέτοια θα ήταν ακραία πρόκληση και θα σήμαινε ότι η Τουρκία έχει ξεπεράσει τις «κόκκινες γραμμές».
Σημειώνεται επίσης ότι το σημείο όπου βρέθηκε το τουρκικό ερευνητικό σκάφος δεν ήταν εντός της ζώνης που συμφώνησαν Τουρκία - Λιβύη με το «άκυρο» μνημόνιο αλλά ανατολικότερα μεταξύ Κρήτης και Κύπρου, νότια του Καστελλόριζου.
Πού θα έπρεπε να βρισκόταν. Οι Τούρκοι στις 12 Ιανουαρίου είχαν δηλώσει με Navtex ότι το ερευνητικό - σεισμογραφικό σκάφος «Oruc Reis» από 14 Ιανουαρίου έως 10 Απριλίου επρόκειτο να πραγματοποιήσει σεισμικές έρευνες δυτικά της Κύπρου σε περιοχές που επικάλυπταν μέρος των τεμαχίων 4 και 5 της κυπριακής ΑΟΖ. Ηταν δηλαδή κοντά στα όρια και στο σημείο που συναντώνται η ελληνική και η κυπριακή υφαλοκρηπίδα. Οι Τούρκοι είχαν δεσμεύσει γι' αυτόν τον σκοπό μία αρκετά μεγάλη θαλάσσια περιοχή.
Το επεισόδιο με το «Barbaros». Στα τέλη Οκτωβρίου του 2018 η Αγκυρα είχε επιχειρήσει μία ακόμη «πειρατική» ενέργεια όταν είχε στείλει τότε το ερευνητικό - σεισμογραφικό «Mπαρμπαρός» για έρευνες και πάλι στην ίδια περιοχή. Ομως τότε η αντίδραση της Αθήνας ήταν σφοδρή και άμεση διότι η Τουρκία είχε εκδώσει και Navtex δίνοντας συντεταγμένες που έδειχναν ότι οι έρευνες θα ήταν εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Είχε αντιδράσει το ελληνικό ΥΠΕΞ διαμηνύοντας πως κανένας δεν έχει δικαίωμα να κάνει έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας χωρίς άδεια από την ελληνική κυβέρνηση. Αλλά η ελληνική αντίδραση δεν είχε περιοριστεί σ' αυτό. Η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» έφτασε στην περιοχή με αποτέλεσμα το «Mπαρμπαρός» να απομακρυνθεί.
...από τον ιστότοπο "Militaire"
|
Ο Αντιστράτηγος ε.α Λάμπρος Τζούμης, υπενθυμίζει μ΄ ένα κείμενο του, πέντε ημερομηνίες που έχουν να κάνουν με εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά. Καταλήγει στις 29 Μαίου 1974, λίγο πριν από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο.
Γράφει:
– 31 Ιαν. 2020 : Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Ορούτς Ρέις με απλωμένα καλώδια πλέει εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Η κίνηση μόνο τυχαία δεν ήταν. Η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της Άγκυρας, δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στις ψυχολογικές επιχειρήσεις και οι συμβολισμοί στις δράσεις της Τουρκίας είναι σημαντικοί, για τυχόν μελλοντικές ενέργειες που θα εκδηλωθούν από την πλευρά της.
– 29 Ιαν. 2017 : Ο τότε Τούρκος Αρχηγός των ΤΕΔ Χουλουσί Ακάρ και όλη η τουρκική στρατιωτική ηγεσία παραβιάζοντας τα Εθνικά Χωρικά Ύδατα μεταβαίνουν στην περιοχή των Ιμίων με πυραυλάκατο και δύο ταχύπλοα των ειδικών δυνάμεων. Με μία κίνηση υψηλού συμβολισμού, η τουρκική ηγεσία φωτογραφιζόμενη με φόντο τα Ίμια θέλησε να στείλει το μήνυμα ότι τα δύο νησιά δεν αποτελούν ελληνικό έδαφος.
- 29 Ιαν. 2018: Ο τότε υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος παρεμποδίζεται να προσεγγίσει τα Ίμια και πραγματοποιεί ρίψη στεφάνου στη θάλασσα προς τιμή των 3 αξιωματικών του πολεμικού μας ναυτικού που χάθηκαν στην κρίση του 1996. Ο υπουργός Εσωτερικών της Τουρκίας, Σουλεϊμάν Σόυλου δήλωσε ότι : «η τουρκική ακτοφυλακή έκανε αυτό που έπρεπε στα Καρντάκ (σ.σ Ιμια) και η Ελληνική αποστολή αποχώρησε μετά από προειδοποιήσεις»
- 29 Ιαν. 2019 : Τρία πλοία του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού και ένα περιπολικό της Ακτοφυλακής περικυκλώνουν τα Ίμια, ενώ φωτογραφίες με Τούρκους στρατιώτες εμφανίζονται πάνω στις βραχονησίδες, όταν κάποιος προβεί σε αναζήτηση στο google με τη λέξη Ίμια.
– 29 Μαΐου 1974: Ημερομηνία σημαδιακή, λόγω της άλωσης της Κωνσταντινούπολης, το σεισμογραφικό πλοίο «Chandarli» συνοδευόμενο από το σύνολο του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, πραγματοποίησε έξοδο από τα Στενά του Ελλησπόντου για έρευνες στο Αιγαίο. Τα ξημερώματα του Σαββάτου στις 20 Ιουλίου 1974, τα τουρκικά στρατεύματα με συνδυασμένες επιχειρήσεις από αέρα και θάλασσα, αποβιβάστηκαν στην Β. Κύπρο (Σχέδιο Αττίλας I), την οποία και κατέλαβαν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου