Αυξήθηκε 17%, στα 9,14 δισ. ευρώ,
το ναυτιλιακό συνάλλαγμα το 2017
Του Ηλία Μπέλλου
Αύξηση των ροών ναυτιλιακού συναλλάγματος το 2017 της τάξης του 17% που αναμένεται να συνεχισθεί και φέτος, δεδομένων των βελτιωμένων ναυλαγορών, αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ). Παράλληλα, ο αντιπροσωπευτικός φορέας της ελληνόκτητου ποντοπόρου εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος για τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου, αν και επισημαίνει και απειλές από τον προστατευτισμό και ενδεχόμενη υπερ-ρύθμιση.
Οσον αφορά στο ναυτιλιακό συνάλλαγμα το 2017 οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών υπολογίζονται σε περίπου 9,14 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,91% σε σχέση με το 2016, οπότε και οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών ήταν 7,81 δισ. ευρώ. Τα μεγέθη αυτά, του 2017 και του 2016, έρχονται να προστεθούν στα περίπου 142 δισ. ευρώ στα οποία διαμορφώθηκαν οι εισροές από τη ναυτιλία στο ισοζύγιο πληρωμών για τα έτη 2006-2015. Η επανάκαμψη του 2017 έχει ιδιαίτερη σημασία διότι αποκαλύπτει την εξομάλυνση των ροών μετά τη μεγάλη μείωσή τους κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015, εξαιτίας της επιβολής των περιορισμών στις κινήσεις κεφαλαίων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Οπως επισημαίνεται όμως στην έκθεση της ΕΕΕ, «η συμβολή της ναυτιλίας στη χώρα είναι πολύπλευρη και δεν περιορίζεται στις εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών, αλλά περιλαμβάνει έμμεσες οικονομικές επενδύσεις, καθώς και ευκαιρίες απασχόλησης, ενώ ούσα στρατηγικός εμπορικός εταίρος σημαντικών οικονομικών και πολιτικών δυνάμεων, όπως η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι ΗΠΑ, η ελληνική ναυτιλία ενισχύει το κύρος της χώρας διεθνώς».εΜολονότι ο πληθυσμός της Ελλάδας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού, τα πλοία που μεταφέρουν το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ελέγχονται από Ελληνες και η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς.
Αύξηση των ροών ναυτιλιακού συναλλάγματος το 2017 της τάξης του 17% που αναμένεται να συνεχισθεί και φέτος, δεδομένων των βελτιωμένων ναυλαγορών, αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ). Παράλληλα, ο αντιπροσωπευτικός φορέας της ελληνόκτητου ποντοπόρου εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος για τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου, αν και επισημαίνει και απειλές από τον προστατευτισμό και ενδεχόμενη υπερ-ρύθμιση.
Οσον αφορά στο ναυτιλιακό συνάλλαγμα το 2017 οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών υπολογίζονται σε περίπου 9,14 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 16,91% σε σχέση με το 2016, οπότε και οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών ήταν 7,81 δισ. ευρώ. Τα μεγέθη αυτά, του 2017 και του 2016, έρχονται να προστεθούν στα περίπου 142 δισ. ευρώ στα οποία διαμορφώθηκαν οι εισροές από τη ναυτιλία στο ισοζύγιο πληρωμών για τα έτη 2006-2015. Η επανάκαμψη του 2017 έχει ιδιαίτερη σημασία διότι αποκαλύπτει την εξομάλυνση των ροών μετά τη μεγάλη μείωσή τους κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015, εξαιτίας της επιβολής των περιορισμών στις κινήσεις κεφαλαίων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Οπως επισημαίνεται όμως στην έκθεση της ΕΕΕ, «η συμβολή της ναυτιλίας στη χώρα είναι πολύπλευρη και δεν περιορίζεται στις εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών, αλλά περιλαμβάνει έμμεσες οικονομικές επενδύσεις, καθώς και ευκαιρίες απασχόλησης, ενώ ούσα στρατηγικός εμπορικός εταίρος σημαντικών οικονομικών και πολιτικών δυνάμεων, όπως η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι ΗΠΑ, η ελληνική ναυτιλία ενισχύει το κύρος της χώρας διεθνώς».εΜολονότι ο πληθυσμός της Ελλάδας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού, τα πλοία που μεταφέρουν το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου ελέγχονται από Ελληνες και η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση διεθνώς.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που επεξεργάστηκε η ΕΕΕ, ο στόλος ανέρχεται σε 4.746 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 365,45 εκατ. τόνων (dwt) –αύξηση περίπου 6,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος– που αντιπροσωπεύι το 19,89% σε dwt του συνόλου του παγκόσμιου στόλου και το 49,15% του στόλου της Ε.Ε. Επιπλέον, Ελληνες ελέγχουν το 29,19% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων αργού πετρελαίου, το 22,03% του στόλου ξηρού φορτίου και το 15,45% του στόλου μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου.
Ομως η ελληνική σημαία αριθμεί μόλις 753 πλοία, γεγονός που σύμφωνα με κύκλους της αγοράς αποκαλύπτει την απουσία ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου. Ο στόλος με ελληνική σημαία κατατάσσεται, έτσι, στην έβδομη θέση διεθνώς και δεύτερος στην Ε.Ε. Το ηλικιακό προφίλ του ελληνόκτητου στόλου είναι 11,5 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου 14,6 έτη.
Οι προοπτικές του κλάδου για το επόμενο έτος φαίνονται, σύμφωνα με την ΕΕΕ, «σχετικά θετικές με την παγκόσμια παραγωγή να αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,9%», αλλά εκτιμάται πως «ο διαρκής επαναπροσανατολισμός της κινεζικής οικονομίας προς την εγχώρια ζήτηση, οι εμπορικές και κανονιστικές εξελίξεις που επηρεάζουν τη ναυτιλία και βρίσκονται υπό καθεστώς ρευστότητας διεθνώς, καθώς και η πολιτική αβεβαιότητα στις ΗΠΑ και στις σχέσεις Ε.Ε. - Ηνωμένου Βασιλείου μετά το Brexit, αποτελούν αρνητικούς παράγοντες στο εγγύς μέλλον». Ωστόσο, συνολικά, οι προβλέψεις για το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο είναι θετικές, καθώς ο όγκος εμπορίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,2% ετησίως μέχρι το 2022 και οι ροές φορτίων αναμένεται να αυξηθούν σε όλους τους τομείς, αλλά πιο γρήγορα στους τομείς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα κύρια χύδην ξηρά φορτία.
Ομως η ελληνική σημαία αριθμεί μόλις 753 πλοία, γεγονός που σύμφωνα με κύκλους της αγοράς αποκαλύπτει την απουσία ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου. Ο στόλος με ελληνική σημαία κατατάσσεται, έτσι, στην έβδομη θέση διεθνώς και δεύτερος στην Ε.Ε. Το ηλικιακό προφίλ του ελληνόκτητου στόλου είναι 11,5 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου 14,6 έτη.
Οι προοπτικές του κλάδου για το επόμενο έτος φαίνονται, σύμφωνα με την ΕΕΕ, «σχετικά θετικές με την παγκόσμια παραγωγή να αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,9%», αλλά εκτιμάται πως «ο διαρκής επαναπροσανατολισμός της κινεζικής οικονομίας προς την εγχώρια ζήτηση, οι εμπορικές και κανονιστικές εξελίξεις που επηρεάζουν τη ναυτιλία και βρίσκονται υπό καθεστώς ρευστότητας διεθνώς, καθώς και η πολιτική αβεβαιότητα στις ΗΠΑ και στις σχέσεις Ε.Ε. - Ηνωμένου Βασιλείου μετά το Brexit, αποτελούν αρνητικούς παράγοντες στο εγγύς μέλλον». Ωστόσο, συνολικά, οι προβλέψεις για το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο είναι θετικές, καθώς ο όγκος εμπορίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,2% ετησίως μέχρι το 2022 και οι ροές φορτίων αναμένεται να αυξηθούν σε όλους τους τομείς, αλλά πιο γρήγορα στους τομείς μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα κύρια χύδην ξηρά φορτία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου