Aπό "ΤΑ ΝΕΑ"
"ΤΑ ΝΕΑ", 31/01/20 |
Το υπουργείο Οικονομικών και οι θεσμοί έχουν μπει σε μια διαδικασία αλληλογραφίας αναφορικά με τα αιτήματα διεύρυνσης του δημοσιονομικού χώρου που έχει βάλει επισήμως στο τραπέζι των συζητήσεων ο Χρήστος Σταϊκούρας. Κοντά στις 20 Φεβρουαρίου οι θεσμοί αναμένεται να έχουν μορφοποιήσει σε όρους τεχνικούς την απάντησή τους. Στη συνέχεια αρχίζει το μεγάλο πολιτικό «παζάρι», με πρώτο σταθμό το Eurogroup της 16ης Μαρτίου, όταν οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης θα κληθούν να λάβουν θέση επί των ελληνικών αιτημάτων. Ο δρόμος για τις αποφάσεις ενδέχεται να αποδειχθεί μακρύς.
Στο τέλος της ημέρας όμως το μεγάλο ζητούμενο για τον Χρήστο Σταϊκούρα φαίνεται να μην είναι η ονομαστική μείωση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα αλλά η ουσιαστική απελευθέρωση δημοσιονομικού χώρου ώστε η κυβέρνηση να εφαρμόσει τις πολιτικές που έχει εξαγγείλει: νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ μεσοσταθμικά κατά 8% φέτος, μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για το 2020 και κατάργησή της το 2021, ταχύτερη μείωση των εισφορών για τους μισθωτούς στον ιδιωτικό τομέα από το 2021, μετά την πρώτη ελάφρυνση κατά 0,9 μονάδες από το ερχόμενο καλοκαίρι.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας, με τρεις φακέλους, ζήτησε από τους θεσμούς να εξετάσουν τις ελληνικές προτάσεις που αφορούν την καθιέρωση ενός μηχανισμού μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από το ένα έτος στο άλλο, την εξαίρεση δαπανών για το Προσφυγικό ύψους 200 εκατ. ευρώ από τον κατά πρόγραμμα ορισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος και την αλλαγή χρήσης κερδών ύψους 4,5 δισ. ευρώ από ANFAs και SMPs.
Κανένα από τα παραπάνω αιτήματα δεν αλλοιώνει τη δέσμευση της Ελλάδας να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022. Η δέσμευση παραμένει ακέραια σε κάθε περίπτωση από την πλευρά της Ελλάδας, εκτός και εάν οι θεσμοί για τους δικούς τους (πολιτικούς) λόγους αποφασίσουν να εισηγηθούν κάτι διαφορετικό. Οπως για παράδειγμα, ενδεχομένως, τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων να «σκάβουν» εμμέσως τον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο καταγράφονται στο αποτέλεσμα. Η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει ζητήσει κάτι τέτοιο. Εχει ζητήσει τα κέρδη αυτά αντί να πηγαίνουν στον υπερμεγέθη λογαριασμό (32 δισ. ευρώ) εξυπηρέτησης του χρέους να κατευθυνθούν σε συμφωνημένες με τους θεσμούς επενδύσεις. Στην τελευταία αυτή περίπτωση τα κέρδη σε επίπεδο δημοσιονομικού χώρου προκύπτουν δευτερογενώς (από 0,5 έως 1 μονάδα επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης και από 1 έως 2 δισ. ευρώ πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος σωρευτικά έως το 2022) με όχημα την ανάπτυξη και τα έξτρα φορολογικά έσοδα που φέρνουν οι επενδύσεις.
Δημοσιονομικός χώρος προκύπτει και εξαιτίας του λεγόμενου smoothing mechanism, του μηχανισμού δηλαδή που θα δίνει τη δυνατότητα το περίσσευμα πλεονασμάτων (πάνω από τον στόχο) να δημιουργεί ένα μαξιλάρι ασφαλείας έναντι μελλοντικών ενδεχόμενων αποκλίσεων. Η ελληνική πρόταση εκτείνεται σε ορίζοντα πέραν του έτους και σύμφωνα με πληροφορίες ζητείται να ισχύσει αναδρομικά από το 2019. Το κλείσιμο του 2019 αναμένεται να γίνει με υπέρβαση του στόχου για μία ακόμα χρονιά. Αντί για 3,5% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα κλείσει κοντά στο 3,8% του ΑΕΠ (σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Fitch στο 4%). Αυτή η υπέρβαση των 0,3 μονάδων (κοντά στα 600 εκατ. ευρώ), εάν κλείδωνε ο μηχανισμός, δεν θα σήμαινε πως το 2020 το υπουργείο Οικονομικών θα χαμήλωνε εμμέσως τον στόχο στο 3,2% του ΑΕΠ. Οπως εξηγούν αξιόπιστες πηγές όμως, θα σήμαινε ότι το υπουργείο Οικονομικών θα μπορούσε να περιορίσει τα περιθώρια ασφαλείας τα οποία μοιραία ενσωματώνει τώρα στον προϋπολογισμό ώστε ακόμα και σε περίπτωση αστοχιών να μη διαταραχθεί η δέσμευση για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Εμμέσως και πάλι, προκύπτει έξτρα δημοσιονομικός χώρος.
Για την καθαρή μείωση των στόχων επί των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 3,5% στο 2,5% ή και στο 2% του ΑΕΠ από το 2021, υπάρχουν στους κόλπους των αναλυτών αμφιβολίες προερχόμενες από τις γνωστές στο παρελθόν ενστάσεις των Γερμανών σε καθετί που αλλάζει οτιδήποτε συμφωνημένο. Για τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου πάντως, ο Χρήστος Σταϊκούρας εμφανίζεται βέβαιος.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας, με τρεις φακέλους, ζήτησε από τους θεσμούς να εξετάσουν τις ελληνικές προτάσεις που αφορούν την καθιέρωση ενός μηχανισμού μεταφοράς υπερπλεονασμάτων από το ένα έτος στο άλλο, την εξαίρεση δαπανών για το Προσφυγικό ύψους 200 εκατ. ευρώ από τον κατά πρόγραμμα ορισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος και την αλλαγή χρήσης κερδών ύψους 4,5 δισ. ευρώ από ANFAs και SMPs.
Κανένα από τα παραπάνω αιτήματα δεν αλλοιώνει τη δέσμευση της Ελλάδας να επιτυγχάνει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022. Η δέσμευση παραμένει ακέραια σε κάθε περίπτωση από την πλευρά της Ελλάδας, εκτός και εάν οι θεσμοί για τους δικούς τους (πολιτικούς) λόγους αποφασίσουν να εισηγηθούν κάτι διαφορετικό. Οπως για παράδειγμα, ενδεχομένως, τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων να «σκάβουν» εμμέσως τον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο καταγράφονται στο αποτέλεσμα. Η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει ζητήσει κάτι τέτοιο. Εχει ζητήσει τα κέρδη αυτά αντί να πηγαίνουν στον υπερμεγέθη λογαριασμό (32 δισ. ευρώ) εξυπηρέτησης του χρέους να κατευθυνθούν σε συμφωνημένες με τους θεσμούς επενδύσεις. Στην τελευταία αυτή περίπτωση τα κέρδη σε επίπεδο δημοσιονομικού χώρου προκύπτουν δευτερογενώς (από 0,5 έως 1 μονάδα επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης και από 1 έως 2 δισ. ευρώ πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος σωρευτικά έως το 2022) με όχημα την ανάπτυξη και τα έξτρα φορολογικά έσοδα που φέρνουν οι επενδύσεις.
Δημοσιονομικός χώρος προκύπτει και εξαιτίας του λεγόμενου smoothing mechanism, του μηχανισμού δηλαδή που θα δίνει τη δυνατότητα το περίσσευμα πλεονασμάτων (πάνω από τον στόχο) να δημιουργεί ένα μαξιλάρι ασφαλείας έναντι μελλοντικών ενδεχόμενων αποκλίσεων. Η ελληνική πρόταση εκτείνεται σε ορίζοντα πέραν του έτους και σύμφωνα με πληροφορίες ζητείται να ισχύσει αναδρομικά από το 2019. Το κλείσιμο του 2019 αναμένεται να γίνει με υπέρβαση του στόχου για μία ακόμα χρονιά. Αντί για 3,5% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται ότι θα κλείσει κοντά στο 3,8% του ΑΕΠ (σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Fitch στο 4%). Αυτή η υπέρβαση των 0,3 μονάδων (κοντά στα 600 εκατ. ευρώ), εάν κλείδωνε ο μηχανισμός, δεν θα σήμαινε πως το 2020 το υπουργείο Οικονομικών θα χαμήλωνε εμμέσως τον στόχο στο 3,2% του ΑΕΠ. Οπως εξηγούν αξιόπιστες πηγές όμως, θα σήμαινε ότι το υπουργείο Οικονομικών θα μπορούσε να περιορίσει τα περιθώρια ασφαλείας τα οποία μοιραία ενσωματώνει τώρα στον προϋπολογισμό ώστε ακόμα και σε περίπτωση αστοχιών να μη διαταραχθεί η δέσμευση για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Εμμέσως και πάλι, προκύπτει έξτρα δημοσιονομικός χώρος.
Για την καθαρή μείωση των στόχων επί των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 3,5% στο 2,5% ή και στο 2% του ΑΕΠ από το 2021, υπάρχουν στους κόλπους των αναλυτών αμφιβολίες προερχόμενες από τις γνωστές στο παρελθόν ενστάσεις των Γερμανών σε καθετί που αλλάζει οτιδήποτε συμφωνημένο. Για τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου πάντως, ο Χρήστος Σταϊκούρας εμφανίζεται βέβαιος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου