Από την "ΕΣΤΙΑ"
Η στρατιωτική επέμβαση συγκεκριμένων χωρών στήν Συρία έγινε μέ τήν προσχηματική επίκληση του «διεθνούς δικαίου», στόχευε δέ στήν κατοχύρωση τών συμφερόντων τους. Οι δύο Συμφωνίες πού υπέγραψε διαδοχικά ό Τούρκος Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Έρντογάν μέ τόν Αντιπρόεδρο τών ΗΠΑ Μάικ Πένς καί μέ τόν Ρώσσο Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν, συνιστούν τριμερή διευθέτηση μέ δύο ομόκεντρους (Τουρκία στό κέντρο) κύκλους συγκλινουσών στό μεγαλύτερο τμήμα συμφερόντων.
2. Ή εγκάρδια σχέση Πούτιν -Έρντογάν ευδοκιμεί σέ μία εποχή όπου ή πλειοψηφία τών ηγετών τής Ευρωπαϊκής Ένωσης καί τού NATO μέ τήν Ρωσσική "Ομοσπονδία υποβαθμίζουν τις σχέσεις τους μέ τήν Ρωσσία. Ενισχύοντας έτσι τήν σημασία τής Τουρκίας στήν Μόσχα.
Οι Πρόεδροι Ερντογάν καί Πούτιν μοίρασαν τό πεδίο ευθύνης καί στή Λιβύη. Τό συριακό μοντέλο τών εμπλεκομένων στή πολεμική σύγκρουση δίδυμου ειρηνοποιών προβάλλεται ώς αποτελεσματικό πρότυπο. Στήν Διάσκεψη τοϋ Βερολίνου μετείχαν άλλωστε μέ τήν ιδιότητα τού «ειρηνοποιού» καί οι ηγέτες χωρών πού «επηρεάζουν» καθόσον στηρίζουν τούς αντιμαχόμενους.
3. Ή Λιβυο-Τουρκική Στρατιωτική Συμφωνία (Μνημόνιο Συνεργασίας) δέν περιορίζεται στά χερσαία εδάφη τής Λιβύης. Ώς πεδίο εφαρμογής έχει επίσης τά «κατά αέρα καί θάλασσα σύνορα». Ή Συμφωνία (Μνημόνιο) γιά τήν Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη αγνοεί τήν εδαφική ολοκλήρωση καί τήν άσκηση τών κυριαρχικών δικαιωμάτων τής Ελλάδος. Ή Τουρκο-Λιβυκή ερμηνεία της διμερούς Συμφωνίας (Μνημονίου) γιά τήν Α.Ο.Ζ. είναι ότι οι δύο χώρες αποκτούν θαλάσσια σύνορα ακόμη καί σέ περιοχές πού υπάρχουν ελληνικά νησιά καί ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα. Ή Στρατιωτική Συμφωνία καί η Συμφωνία γιά τήν Α.Ο.Ζ. αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο. Ή διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση τής Λιβύης συμπράττει μέ ένα κράτος μέλος τού NATO σέ βάρος τής κυριαρχίας ενός άλλου κράτους μέλους (!)·
Ώς πρός τί αλήθεια εξασφαλίζεται σήμερα ή "Ελλάδα άπό το "Αρθρο 5 τοϋ Καταστατικού τοϋ NATO πού στηρίζεται στο υποθετικό δόγμα αλληλεγγύης «καθένας γιά όλους, όλοι γιά ένα»; Δεν μάς καλύπτει άπό τήν υφιστάμενη απειλή πολέμου (casus belli) τής Τουρκίας ούτε άπό τίς εδαφικού χαρακτήρα νομικές αμφισβητήσεις καί πολιτικές της διεκδικήσεις. Μάς καλύπτει άραγε άπό τή στρατιωτική σύμπραξη τρίτης χώρας (Λιβύης) μέ ένα ΝΑΤΟϊκό σύμμαχο μας (Τουρκία);'Άς δοκιμάσουμε νά φέρουμε πρός συζήτηση τό ζήτημα στό πλαίσιο τοϋ NATO στό πλαίσιο τοϋ Βορειοατλαντικού Συμβουλίου. Όταν ενέργειες τρίτης χώρας σέ απειλούν δικαιοϋσαι νά προκαλέσεις συζήτηση. "Ας συζητήσουμε καί τήν περίπτωση εφαρμογής τοϋ Αρθρου 5.
4. Σίγουρα θά έπρεπε Ίσως νά τό είχαμε ζητήσει νωρίτερα, έδώ καί χρόνια, τήν
ενεργοποίηση του σέ σχέση μέ τή Λιβύη. Απαιτώντας έστω γιά λόγους-σκοπιμότητας πρόσθετη προστασία. Στό πλαίσιο τοϋ NATO ή Ελλάδα έχει συναινέσει τήν τελευταία 30ετία στήν επίκληση άπό τήν Τουρκία τοΰ Άρθρου-5. Τό 1990-91 κατά τόν πόλεμο τοϋ Κόλπου (Καταιγίδα τής Ερήμου) καί τό 2003 κατά τήν αμερικανική επέμβαση στό Ίράκ. Άν ή Τουρκία όπως εκτιμώ διαφοροποιηθεί ή αντιταχθεί, τότε έκ νέου αυτόματα τίθεται πρός συζήτηση ή ερμηνεία τοϋ"Αρθρου 5. Ή Ελλάδα έχει τή δυνατότητα νά επιφυλαχθεί εφεξής σέ κάθε συγκεκριμένο αίτημα τής Τουρκίας. Ή τυχόν διαπίστωση καί ενδεχόμενη αναγκαστική αποδοχή άπό τή Συμμαχία τής ευχέρειας επιλεκτικής του εφαρμογής θά
επιβεβαιώσει όσους καί στίς δύο πλευρές τού Ατλαντικού παρά τίς έπετειακές διακηρύξεις φοβούνται ότι τό NATO διέρχεται υπαρξιακού χαρακτήρα βαθιά κρίση ταυτότητας.
5. Αν ή "Ελλάδα ένιωθε εξασφαλισμένη άπό τό Άρθρο 5 τοϋ NATO -στό βαθμό τουλάχιστον πού νιώθουν οι σύμμαχοι τής Τουρκίας συμπεριλαμβανομένης- ουδείς λόγος θά υπήρχε νά υπογραμμίζουμε τή χρησιμότητα ήδη άπό τό 1975 (πρακτικό συνομιλιών 29ης Μαΐου 1975 Κωνσταντίνου Καραμανλή μέ Πρόεδρο Τζέραλντ Φορντ) Αμερικανικών διαβεβαιώσεων. Εκδηλώθηκαν μέ ισχυρό τρόπο μέ τήν επιστολή Χένρυ Κίσσιντζερ (10 Απριλίου 1976). Ή επιστολή τού Αμερικανού ΥΠΕΞ Μάικ Πομπέο πρός τόν κ. Πρωθυπουργό συνδέεται άμεσα μέ τήν κύρωση στήν Βουλή τών "Ελλήνων τής Συμφωνίας Αμυντικής Συνεργασίας. "Ερχεται ώς επιστέγασμα τής καλής εικόνας τής επίσκεψης τοϋ κυρίου Πρωθυπουργού στήν Ουάσινγκτον. Σέ εποχή κατά τήν οποία οί συμμαχίες δέν είναι
δεδομένες καί ή εκδήλωση εταιρικής αλληλεγγύης συχνά θεωρητική. "Εν μέσω κυρίως τής σοβαρότερης μετά τό 1996 κλιμάκωσης τών τουρκικών απειλών καί καθημερινών εκδηλώσεων στρατιωτικοποίησης τής κρίσης τόσο στό . Αιγαίο όσο καί στήν περιοχή πού ανέκαθεν ή Τουρκία αποκαλούσε Ανατολική Μεσόγειο.
6. Ή "Αγκυρα προτάσσει συστηματικά τήν άποστρατιωτικοποίηση συγκεκριμένων νήσων τοϋ Άρχιπελάγους καί αμφισβητεί τήν κυριαρχία πολλών άλλων. "Ηδη στίς 23 "Ιανουαρίου 1975 (!) ανακοίνωση τοϋ τούρκικου ΥΠΕΞ ανέφερε ότι «τό μισό Αιγαίο ανήκει στήν Τουρκία καί τό άλλο μισό στήν Ελλάδα». Επιπλέον, σταθερά τό ζήτημα τής λεγόμενης
συνεκμετάλλευσης καί τής αποστρατιωτικοποίησης ετίθετο ώς όρος ήδη άπό τό 1975 μετά τήν υπαναχώρηση τής Τουρκίας άπό τήν κατ' αρχήν συμφωνία γιά υπογραφή συνυποσχετικού γιά τήν Χάγη (Κοινό Ανακοινωθέν Συνάντησης Κωνσταντίνου Καραμανλή καί Σουλεϊμάν Ντεμιρέλ, Βρυξέλλες, 31 Μαίου 1975). Τό πεδίο τών όρων/άπαιτήσεων της Αγκύρας έχει τώρα μονομερώς διευρυνθεί.
7. Προτάσσοντας τήν αδιαμφισβήτητη στρατιωτική της ισχύ ή Τουρκία αυτοπροβάλλεται ώς μία περιφερειακή υπερδύναμη μέ παγκόσμιο ταυτόχρονα ρόλο (μετέχει τών G20). Θεωρεί ότι ό κίνδυνος καί ή απειλή πολέμου (casus belli) τής αποφέρουν ήδη πλεονεκτήματα έναντι γειτόνων της. Ακυρώνει ή έστω εξασθενίζει τήν ψυχολογία τής ασφάλειας καί τήν αυτοπεποίθηση. Τό δίλημμα «συνθηκολόγηση/υποταγή ή σύγκρουση» δέν είναι νέο. Είναι τόσο παλιό, όσο καί αυτός έδώ ό τόπος. Στίς Θερμοπύλες καί στήν Σαλαμίνα. Ποτέ δέν μάς φόβισε ή αλαζονεία ή ή έξ ανατολών αριθμητική υπεροπλία. "Ας θυμηθούμε τά λόγια τού Άγγελιοφόρου στους «Πέρσες». Ή ύπό συνθήκες φόβου, μοιρολατρίας ή δημόσιας ομολογίας αδυναμίας προσαγωγή σέ μία συνολική
διαπραγμάτευση αποτελεί ασφαλή μέθοδο γιά διπλωματική/πολιτική ήττα. Ανάξια "ιστορικών επετείων.
8. Σέ άρθρο μου στήν ΕΣΤΙΑ τόν Ιανουάριο τοϋ 2017 έγραφα: «... Ή αποτροπή καί ή αναχαίτιση -μέ τήν ευρεία δηλαδή έννοια- είναι άρχές άναπόφευκτες καί αναγκαίες. Συμπληρωματικές τών προσπαθειών συνεννόησης, συνεργασίας καί διαλόγου στήν βάση τοϋ διεθνούς δικαίου μέ τήν Τουρκία. Βασίζονται στήν άρχή τής ειρηνικής επίλυσης τών διαφορών. Ώς βέλτιστη εφικτή επιλογή άνεδείχθη ή πολιτική τής «υπομονής καί επιμονής». Τήν διαμόρφωσε ένας πρώην "Υπουργός Εξωτερικών, άπό τούς ελάχιστους «σοφούς» πού διαθέτει ή "Ελλάδα. Στόν αντίποδα, όλοι εκείνοι πού διαχρονικά πιστεύουν οτι μπορούν με άσκηση προσωπικής πολιτικής καί γοητείας νά ταράξουν τά «λιμνάζοντα ύδατα»....
Αναγκαίο καί βαθιά δημοκρατικό είναι ότι οι σχολές αυτές -όπως καί άλλες άγνωστου πατρότητας καί μητρότητας- νά επιχειρηματολογούν γιά τήν αξιολόγηση τής πολιτικής μας έναντι τής Τουρκίας.
9. Γνωρίζοντας έκ τών έσω άπό καίριες γιά τήν εθνική μας πολιτική θέσεις ευθύνης τήν κατάσταση καί όχι άπό τήν ζηλευτή θέση τοϋ βαθυστόχαστου ακαδημαϊκού αναλυτή, φοβούμαι ότι ή τελική απόφαση πού θά ληφθεί δέν μπορεί νά στηριχτεί αποκλειστικά στήν «άρχή τής δεδηλωμένης». Τόσο στήν αφετηρία, κυρίως όμως στήν κατάληξη, πρέπει νά τύχει τής «δεδηλωμένης στήριξης» τοϋ μεγαλύτερου δυνατού τμήματος τών πολιτικών δυνάμεων. Αυτή είναι ή αναγκαία καί ελπίζω ικανή προϋπόθεση γιά νά στηριχτεί άπό τή κοινή γνώμη. Δέν μπορούμε νά δώσουμε αποτελεσματική διπλωματική μάχη έχοντας ηττηθεί στό μέτωπο τής «εσωτερικής νομιμοποίησης». Ή επισήμανση δέν γίνεται τυχαία. Αφορά καί στήν ερμηνεία τοϋ Άρθρου 28 τοϋ Συντάγματος.
10. Δύσκολη ή επικράτηση τοϋ μέτρου. Ό φόβος, ή ανασφάλεια, ή αύτοενοχοποίηση καί ή αίσθηση αδυναμίας πού άστοχα καί άσκοπα θέλω νά πιστεύω καλλιεργούνται, είναι ανησυχητικά συμπτώματα. "Οπως καί τά άκριτα συνθήματα ,καί οι έπικίνδυνες ιαχές περί πολέμου καί τών καθημερινών τηλεοπτικών ευφάνταστων σεναρίων περί ισχυρών στρατιωτικών συμμαχιών καί αξόνων. Εξαιρώ τήν στενή συνεργασία μέ τήν Γαλλία.
5. Αν ή "Ελλάδα ένιωθε εξασφαλισμένη άπό τό Άρθρο 5 τοϋ NATO -στό βαθμό τουλάχιστον πού νιώθουν οι σύμμαχοι τής Τουρκίας συμπεριλαμβανομένης- ουδείς λόγος θά υπήρχε νά υπογραμμίζουμε τή χρησιμότητα ήδη άπό τό 1975 (πρακτικό συνομιλιών 29ης Μαΐου 1975 Κωνσταντίνου Καραμανλή μέ Πρόεδρο Τζέραλντ Φορντ) Αμερικανικών διαβεβαιώσεων. Εκδηλώθηκαν μέ ισχυρό τρόπο μέ τήν επιστολή Χένρυ Κίσσιντζερ (10 Απριλίου 1976). Ή επιστολή τού Αμερικανού ΥΠΕΞ Μάικ Πομπέο πρός τόν κ. Πρωθυπουργό συνδέεται άμεσα μέ τήν κύρωση στήν Βουλή τών "Ελλήνων τής Συμφωνίας Αμυντικής Συνεργασίας. "Ερχεται ώς επιστέγασμα τής καλής εικόνας τής επίσκεψης τοϋ κυρίου Πρωθυπουργού στήν Ουάσινγκτον. Σέ εποχή κατά τήν οποία οί συμμαχίες δέν είναι
δεδομένες καί ή εκδήλωση εταιρικής αλληλεγγύης συχνά θεωρητική. "Εν μέσω κυρίως τής σοβαρότερης μετά τό 1996 κλιμάκωσης τών τουρκικών απειλών καί καθημερινών εκδηλώσεων στρατιωτικοποίησης τής κρίσης τόσο στό . Αιγαίο όσο καί στήν περιοχή πού ανέκαθεν ή Τουρκία αποκαλούσε Ανατολική Μεσόγειο.
6. Ή "Αγκυρα προτάσσει συστηματικά τήν άποστρατιωτικοποίηση συγκεκριμένων νήσων τοϋ Άρχιπελάγους καί αμφισβητεί τήν κυριαρχία πολλών άλλων. "Ηδη στίς 23 "Ιανουαρίου 1975 (!) ανακοίνωση τοϋ τούρκικου ΥΠΕΞ ανέφερε ότι «τό μισό Αιγαίο ανήκει στήν Τουρκία καί τό άλλο μισό στήν Ελλάδα». Επιπλέον, σταθερά τό ζήτημα τής λεγόμενης
συνεκμετάλλευσης καί τής αποστρατιωτικοποίησης ετίθετο ώς όρος ήδη άπό τό 1975 μετά τήν υπαναχώρηση τής Τουρκίας άπό τήν κατ' αρχήν συμφωνία γιά υπογραφή συνυποσχετικού γιά τήν Χάγη (Κοινό Ανακοινωθέν Συνάντησης Κωνσταντίνου Καραμανλή καί Σουλεϊμάν Ντεμιρέλ, Βρυξέλλες, 31 Μαίου 1975). Τό πεδίο τών όρων/άπαιτήσεων της Αγκύρας έχει τώρα μονομερώς διευρυνθεί.
7. Προτάσσοντας τήν αδιαμφισβήτητη στρατιωτική της ισχύ ή Τουρκία αυτοπροβάλλεται ώς μία περιφερειακή υπερδύναμη μέ παγκόσμιο ταυτόχρονα ρόλο (μετέχει τών G20). Θεωρεί ότι ό κίνδυνος καί ή απειλή πολέμου (casus belli) τής αποφέρουν ήδη πλεονεκτήματα έναντι γειτόνων της. Ακυρώνει ή έστω εξασθενίζει τήν ψυχολογία τής ασφάλειας καί τήν αυτοπεποίθηση. Τό δίλημμα «συνθηκολόγηση/υποταγή ή σύγκρουση» δέν είναι νέο. Είναι τόσο παλιό, όσο καί αυτός έδώ ό τόπος. Στίς Θερμοπύλες καί στήν Σαλαμίνα. Ποτέ δέν μάς φόβισε ή αλαζονεία ή ή έξ ανατολών αριθμητική υπεροπλία. "Ας θυμηθούμε τά λόγια τού Άγγελιοφόρου στους «Πέρσες». Ή ύπό συνθήκες φόβου, μοιρολατρίας ή δημόσιας ομολογίας αδυναμίας προσαγωγή σέ μία συνολική
διαπραγμάτευση αποτελεί ασφαλή μέθοδο γιά διπλωματική/πολιτική ήττα. Ανάξια "ιστορικών επετείων.
8. Σέ άρθρο μου στήν ΕΣΤΙΑ τόν Ιανουάριο τοϋ 2017 έγραφα: «... Ή αποτροπή καί ή αναχαίτιση -μέ τήν ευρεία δηλαδή έννοια- είναι άρχές άναπόφευκτες καί αναγκαίες. Συμπληρωματικές τών προσπαθειών συνεννόησης, συνεργασίας καί διαλόγου στήν βάση τοϋ διεθνούς δικαίου μέ τήν Τουρκία. Βασίζονται στήν άρχή τής ειρηνικής επίλυσης τών διαφορών. Ώς βέλτιστη εφικτή επιλογή άνεδείχθη ή πολιτική τής «υπομονής καί επιμονής». Τήν διαμόρφωσε ένας πρώην "Υπουργός Εξωτερικών, άπό τούς ελάχιστους «σοφούς» πού διαθέτει ή "Ελλάδα. Στόν αντίποδα, όλοι εκείνοι πού διαχρονικά πιστεύουν οτι μπορούν με άσκηση προσωπικής πολιτικής καί γοητείας νά ταράξουν τά «λιμνάζοντα ύδατα»....
Αναγκαίο καί βαθιά δημοκρατικό είναι ότι οι σχολές αυτές -όπως καί άλλες άγνωστου πατρότητας καί μητρότητας- νά επιχειρηματολογούν γιά τήν αξιολόγηση τής πολιτικής μας έναντι τής Τουρκίας.
9. Γνωρίζοντας έκ τών έσω άπό καίριες γιά τήν εθνική μας πολιτική θέσεις ευθύνης τήν κατάσταση καί όχι άπό τήν ζηλευτή θέση τοϋ βαθυστόχαστου ακαδημαϊκού αναλυτή, φοβούμαι ότι ή τελική απόφαση πού θά ληφθεί δέν μπορεί νά στηριχτεί αποκλειστικά στήν «άρχή τής δεδηλωμένης». Τόσο στήν αφετηρία, κυρίως όμως στήν κατάληξη, πρέπει νά τύχει τής «δεδηλωμένης στήριξης» τοϋ μεγαλύτερου δυνατού τμήματος τών πολιτικών δυνάμεων. Αυτή είναι ή αναγκαία καί ελπίζω ικανή προϋπόθεση γιά νά στηριχτεί άπό τή κοινή γνώμη. Δέν μπορούμε νά δώσουμε αποτελεσματική διπλωματική μάχη έχοντας ηττηθεί στό μέτωπο τής «εσωτερικής νομιμοποίησης». Ή επισήμανση δέν γίνεται τυχαία. Αφορά καί στήν ερμηνεία τοϋ Άρθρου 28 τοϋ Συντάγματος.
10. Δύσκολη ή επικράτηση τοϋ μέτρου. Ό φόβος, ή ανασφάλεια, ή αύτοενοχοποίηση καί ή αίσθηση αδυναμίας πού άστοχα καί άσκοπα θέλω νά πιστεύω καλλιεργούνται, είναι ανησυχητικά συμπτώματα. "Οπως καί τά άκριτα συνθήματα ,καί οι έπικίνδυνες ιαχές περί πολέμου καί τών καθημερινών τηλεοπτικών ευφάνταστων σεναρίων περί ισχυρών στρατιωτικών συμμαχιών καί αξόνων. Εξαιρώ τήν στενή συνεργασία μέ τήν Γαλλία.
*Πρέσβυς έπί τιμή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου