Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"
Τι αλλάζει στη ζωή μας από την 1η Ιουνίου
Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Την 1η Ιουνίου θα ξημερώσει μια διαφορετική μέρα για όλους τους πολίτες της χώρας, καθώς τα περισσότερα αγαθά και υπηρεσίες θα ακριβύνουν και θα συνεχίζουν να ακριβαίνουν έως τον Ιανουάριο του 2018.
Μετά τις αυξήσεις στη φορολογία εισοδήματος για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα και όσους εισπράττουν εισοδήματα από ενοίκια, η κυβέρνηση δίνει τη χαριστική βολή αυξάνοντας τους φόρους και στην κατανάλωση.
Με το μείγμα των φόρων που έχει επιλεγεί, το πιθανότερο είναι ότι τα αποτελέσματα θα είναι εντελώς αντίθετα από τα επιδιωκόμενα. Η κατεύθυνση είναι καθαρά εισπρακτική, χωρίς αξιολόγηση για το εάν οι φόροι που επιβάλλονται μπορεί να εισπραχθούν ή εάν θα κάνουν μεγαλύτερη ζημία σε μια οικονομία που βάλλεται για περισσότερο από έξι χρόνια. Οι ειδικοί εκτιμούν πως η αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη και προβλέπουν ότι τα «λουκέτα» στις επιχειρήσεις θα αυξηθούν, συνεπεία της μείωσης της κατανάλωσης.
Η αύξηση του ΦΠΑ κατά μία ποσοστιαία μονάδα (από το 23% στο 24%), η αύξηση του φόρου στην αμόλυβδη και στο πετρέλαιο κίνησης, στο πετρέλαιο θέρμανσης, στη σταθερή τηλεφωνία και στο Ιντερνετ, στον καφέ και στα τσιγάρα είναι μερικά μόνον από τα νέα μέτρα που έρχονται, σταδιακά, τους επόμενους 18 μήνες. Και σαν να μην έφθαναν αυτά, έρχεται να προστεθεί και η εύκολη λύση της αύξησης της φορολογίας των ακινήτων και συγκεκριμένα του ΕΝΦΙΑ, που δίνει ένα ακόμα χτύπημα στους φορολογουμένους. Αν και ο ΕΝΦΙΑ είχε το μεγαλύτερο ποσοστό εισπραξιμότητας φόρων (άνω του 80%), τώρα κι αυτό αναμένεται να πέσει, διογκώνοντας τη δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών που έχουν φθάσει τα 87 δισ. ευρώ. Σε καθημερινές τους ανακοινώσεις, φορείς και επιχειρήσεις καλούν την κυβέρνηση να επανεξετάσει τα μέτρα που τίθενται σε ψηφοφορία σήμερα. Αλλά εις μάτην.
Οπως προκύπτει με βάση το πολυνομοσχέδιο, από τον Ιούνιο του 2016 έως και τον Ιανουάριο του 2018 αυξάνονται:
• 2016: Από την 1η Ιουνίου αυξάνονται τα τέλη ταξινόμησης οχημάτων, ο φόρος στα αμοιβαία κεφάλαια και στα μερίσματα, ενώ καταργείται η έκπτωση 50% στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα αλκοολούχα στα Δωδεκάνησα και αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στην μπίρα. Από την 1η Ιουνίου 2016 αυξάνεται ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ από το 23% στο 24%, ενώ από την 1η Οκτωβρίου 2016 αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 5-6 λεπτά το λίτρο.
• 2017: Από την 1η Ιανουαρίου 2017 αυξάνεται ο φόρος στα εταιρικά αυτοκίνητα, επιβάλλεται φόρος στο ηλεκτρονικό τσιγάρο και στον καφέ, στη συνδρομητική τηλεόραση, στη σταθερή τηλεφωνία και στο Ιντερνετ. Τέλος, αυξάνονται οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε υγραέριο, αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης.
• 2018: Από τον Ιανουάριο του 2018 επιβάλλεται φόρος στη διανυκτέρευση από 0,5 ευρώ έως 4 ευρώ.
Οι χαμένοι του ΕΝΦΙΑ
Αν είστε ιδιοκτήτης ακινήτου ή ακινήτων, τα νέα είναι –και πάλι– άσχημα. Και αυτό γιατί μεγάλες επιβαρύνσεις θα επιφέρει και αυτό το πολυνομοσχέδιο και θα κληθείτε να καταβάλετε σχεδόν έως και τριπλάσιους φόρους σε σχέση με το 2015.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, περίπου 1 εκατομμύριο ιδιοκτήτες θα πληρώσουν περισσότερους φόρους. Αλλα 5 εκατομμύρια, με ακίνητα μικρής αξίας (κατοικίες), θα πληρώσουν τον ίδιο φόρο με το περυσινό έτος, ενώ 700.000 ιδιοκτήτες θα δουν το εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ να μειώνεται. Με βάση τη διάταξη που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του 2016, θα καταβληθούν περισσότεροι φόροι από:
1. Τους ιδιοκτήτες οικοπέδων, εντός ή εκτός οικισμού, καθώς οι νέοι συντελεστές υπολογισμού του βασικού φόρου είναι αυξημένοι από 23% έως 25%. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι που έχουν στην κατοχή τους οικόπεδα θα πληρώσουν μεγαλύτερα ποσά ΕΝΦΙΑ, παρά τη μείωση των αντικειμενικών αξιών.
2. Φορολογουμένους που κατέχουν κτίσματα, οικόπεδα, αγρούς, αγροτεμάχια και λοιπά ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 200.000 ευρώ. Το αφορολόγητο όριο του συμπληρωματικού φόρου μειώθηκε από τις 300.000 ευρώ στις 200.000 ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή αυξάνονται υπέρμετρα οι συντελεστές υπολογισμού έως και 200%. Για πρώτη φορά στον συμπληρωματικό φόρο υπάγονται και τα αγροτεμάχια. Για παράδειγμα, ιδιοκτήτης ακινήτου με περιουσία ύψους 500.000 ευρώ θα κληθεί να πληρώσει φέτος, εκτός από τον κύριο φόρο του ΕΝΦΙΑ, αυξημένο συμπληρωματικό φόρο. Συγκεκριμένα θα πληρώσει 925 ευρώ από 300 φέτος. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται η φορολογία του κατά 208,33%. Αλλος ιδιοκτήτης ακινήτων με σύνολο ακίνητης περιουσίας 1.000.000 ευρώ θα πληρώσει συμπληρωματικό 5.275 ευρώ από 3.600 ευρώ το 2015. Δηλαδή θα πληρώσει 1.675 ευρώ περισσότερα.
Από τις αλλαγές στον ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων υπάρχουν, όμως, και κερδισμένοι, που θα πληρώσουν ελαφρώς μικρότερο φόρο σε σχέση με το 2015. Οσοι διαθέτουν κατοικίες η αξία των οποίων δεν ξεπερνά τις 200.000 ευρώ θα πληρώσουν λιγότερα για το ακίνητό τους, δεδομένου ότι ο βασικός φόρος του ΕΝΦΙΑ θα υπολογιστεί και φέτος με τις ίδιες κλίμακες και τους ίδιους συντελεστές αλλά με μικρότερες αντικειμενικές αξίες.
Πώς λειτουργεί ο «κόφτης»
Καθοριστικής σημασίας για την κατάθεση της τροπολογίας αναφορικά με τον «κόφτη» ήταν η απόφαση της κυβέρνησης να συμπεριλάβει διάταξη που προβλέπει τη δημιουργία «μαξιλαριού» ίσου με το 10% των δαπανών των φορέων γενικής κυβέρνησης. Δηλαδή, η δέσμευση της Αθήνας να κρατάει στην άκρη έως τις 30 Ιουνίου κάθε έτους το 10% των ετήσιων δαπανών ολόκληρου του δημόσιου τομέα.
Με τον τρόπο αυτό, το ευρωπαϊκό σκέλος των θεσμών πείστηκε ότι, ακόμα και σε περίπτωση αποκλίσεων, θα είναι έτοιμη η δεξαμενή των υπό περικοπή δαπανών και δεν θα απαιτείται μακροχρόνια διαβούλευση για το τι μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση ώστε να διορθώσει τις αστοχίες. Βέβαια, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) παραμένει σκεπτικό ως προς τον τρόπο που θα λειτουργεί ο αυτόματος μηχανισμός. Το Ταμείο ήθελε να είναι σαφές ότι, σε περίπτωση που χρειάζεται, θα μειώνονται μισθοί και συντάξεις, ενώ ακόμα και τώρα θεωρεί ότι ο μηχανισμός δεν διασφαλίζει κάτι τέτοιο.
Σε κάθε περίπτωση, η διάταξη για τον «κόφτη» προβλέπει ότι:
1. Η Eurostat θα επικυρώνει τέλη Απριλίου το αποτέλεσμα του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους.
2. Αν υπάρχει απόκλιση από τον στόχο, ο υπουργός Οικονομικών θα συντάσσει έκθεση έως τις 10 Μαΐου, που θα αποτυπώνει το μέγεθος της απόκλισης και τα μέτρα κάλυψής της.
3. Εως τις 31 Μαΐου θα πρέπει να έχει εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα που θα θέτει σε ισχύ τα μέτρα αυτά.
4. Αν δεν εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα, τότε και μόνον τότε θα ενεργοποιείται ο «κόφτης» και θα περικόπτονται ισόποσα όλες οι κρατικές δαπάνες. Από τις περικοπές θα εξαιρούνται συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών (για υγεία, κοινωνικά και προνοιακά επιδόματα, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δημόσιες συμβάσεις κ.λπ.).
Στο μεταξύ, «παγώνουν» μέχρι το τέλος του 2018 οι μισθολογικές ωριμάνσεις και οι προαγωγές δημοσίων υπαλλήλων των ειδικών μισθολογίων. Η διάταξη κατατέθηκε στη Βουλή με τροπολογία στο πολυνομοσχέδιο και αφορά δικαστικούς λειτουργούς, προσωπικό Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ιατροδικαστές, μέλη ΔΕΠ, μέλη ΤΕΙ, ερευνητές, ειδικό επιστημονικό και ερευνητικό προσωπικό, πανεπιστημιακούς, γιατρούς του ΕΣΥ, διπλωματικούς υπαλλήλους, αρχιερείς, μουσικούς και όλες τις κατηγορίες των ενστόλων.
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"-22/05/16 |
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"-22/05/16 |
Τι αλλάζει στη ζωή μας από την 1η Ιουνίου
Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Την 1η Ιουνίου θα ξημερώσει μια διαφορετική μέρα για όλους τους πολίτες της χώρας, καθώς τα περισσότερα αγαθά και υπηρεσίες θα ακριβύνουν και θα συνεχίζουν να ακριβαίνουν έως τον Ιανουάριο του 2018.
Μετά τις αυξήσεις στη φορολογία εισοδήματος για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα και όσους εισπράττουν εισοδήματα από ενοίκια, η κυβέρνηση δίνει τη χαριστική βολή αυξάνοντας τους φόρους και στην κατανάλωση.
Με το μείγμα των φόρων που έχει επιλεγεί, το πιθανότερο είναι ότι τα αποτελέσματα θα είναι εντελώς αντίθετα από τα επιδιωκόμενα. Η κατεύθυνση είναι καθαρά εισπρακτική, χωρίς αξιολόγηση για το εάν οι φόροι που επιβάλλονται μπορεί να εισπραχθούν ή εάν θα κάνουν μεγαλύτερη ζημία σε μια οικονομία που βάλλεται για περισσότερο από έξι χρόνια. Οι ειδικοί εκτιμούν πως η αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη και προβλέπουν ότι τα «λουκέτα» στις επιχειρήσεις θα αυξηθούν, συνεπεία της μείωσης της κατανάλωσης.
Η αύξηση του ΦΠΑ κατά μία ποσοστιαία μονάδα (από το 23% στο 24%), η αύξηση του φόρου στην αμόλυβδη και στο πετρέλαιο κίνησης, στο πετρέλαιο θέρμανσης, στη σταθερή τηλεφωνία και στο Ιντερνετ, στον καφέ και στα τσιγάρα είναι μερικά μόνον από τα νέα μέτρα που έρχονται, σταδιακά, τους επόμενους 18 μήνες. Και σαν να μην έφθαναν αυτά, έρχεται να προστεθεί και η εύκολη λύση της αύξησης της φορολογίας των ακινήτων και συγκεκριμένα του ΕΝΦΙΑ, που δίνει ένα ακόμα χτύπημα στους φορολογουμένους. Αν και ο ΕΝΦΙΑ είχε το μεγαλύτερο ποσοστό εισπραξιμότητας φόρων (άνω του 80%), τώρα κι αυτό αναμένεται να πέσει, διογκώνοντας τη δεξαμενή των ληξιπρόθεσμων οφειλών που έχουν φθάσει τα 87 δισ. ευρώ. Σε καθημερινές τους ανακοινώσεις, φορείς και επιχειρήσεις καλούν την κυβέρνηση να επανεξετάσει τα μέτρα που τίθενται σε ψηφοφορία σήμερα. Αλλά εις μάτην.
Οπως προκύπτει με βάση το πολυνομοσχέδιο, από τον Ιούνιο του 2016 έως και τον Ιανουάριο του 2018 αυξάνονται:
• 2016: Από την 1η Ιουνίου αυξάνονται τα τέλη ταξινόμησης οχημάτων, ο φόρος στα αμοιβαία κεφάλαια και στα μερίσματα, ενώ καταργείται η έκπτωση 50% στον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα αλκοολούχα στα Δωδεκάνησα και αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στην μπίρα. Από την 1η Ιουνίου 2016 αυξάνεται ο κανονικός συντελεστής ΦΠΑ από το 23% στο 24%, ενώ από την 1η Οκτωβρίου 2016 αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 5-6 λεπτά το λίτρο.
• 2017: Από την 1η Ιανουαρίου 2017 αυξάνεται ο φόρος στα εταιρικά αυτοκίνητα, επιβάλλεται φόρος στο ηλεκτρονικό τσιγάρο και στον καφέ, στη συνδρομητική τηλεόραση, στη σταθερή τηλεφωνία και στο Ιντερνετ. Τέλος, αυξάνονται οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε υγραέριο, αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης.
• 2018: Από τον Ιανουάριο του 2018 επιβάλλεται φόρος στη διανυκτέρευση από 0,5 ευρώ έως 4 ευρώ.
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"-22/05/16 |
Οι χαμένοι του ΕΝΦΙΑ
Αν είστε ιδιοκτήτης ακινήτου ή ακινήτων, τα νέα είναι –και πάλι– άσχημα. Και αυτό γιατί μεγάλες επιβαρύνσεις θα επιφέρει και αυτό το πολυνομοσχέδιο και θα κληθείτε να καταβάλετε σχεδόν έως και τριπλάσιους φόρους σε σχέση με το 2015.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, περίπου 1 εκατομμύριο ιδιοκτήτες θα πληρώσουν περισσότερους φόρους. Αλλα 5 εκατομμύρια, με ακίνητα μικρής αξίας (κατοικίες), θα πληρώσουν τον ίδιο φόρο με το περυσινό έτος, ενώ 700.000 ιδιοκτήτες θα δουν το εκκαθαριστικό του ΕΝΦΙΑ να μειώνεται. Με βάση τη διάταξη που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του 2016, θα καταβληθούν περισσότεροι φόροι από:
1. Τους ιδιοκτήτες οικοπέδων, εντός ή εκτός οικισμού, καθώς οι νέοι συντελεστές υπολογισμού του βασικού φόρου είναι αυξημένοι από 23% έως 25%. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι που έχουν στην κατοχή τους οικόπεδα θα πληρώσουν μεγαλύτερα ποσά ΕΝΦΙΑ, παρά τη μείωση των αντικειμενικών αξιών.
2. Φορολογουμένους που κατέχουν κτίσματα, οικόπεδα, αγρούς, αγροτεμάχια και λοιπά ακίνητα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 200.000 ευρώ. Το αφορολόγητο όριο του συμπληρωματικού φόρου μειώθηκε από τις 300.000 ευρώ στις 200.000 ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή αυξάνονται υπέρμετρα οι συντελεστές υπολογισμού έως και 200%. Για πρώτη φορά στον συμπληρωματικό φόρο υπάγονται και τα αγροτεμάχια. Για παράδειγμα, ιδιοκτήτης ακινήτου με περιουσία ύψους 500.000 ευρώ θα κληθεί να πληρώσει φέτος, εκτός από τον κύριο φόρο του ΕΝΦΙΑ, αυξημένο συμπληρωματικό φόρο. Συγκεκριμένα θα πληρώσει 925 ευρώ από 300 φέτος. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται η φορολογία του κατά 208,33%. Αλλος ιδιοκτήτης ακινήτων με σύνολο ακίνητης περιουσίας 1.000.000 ευρώ θα πληρώσει συμπληρωματικό 5.275 ευρώ από 3.600 ευρώ το 2015. Δηλαδή θα πληρώσει 1.675 ευρώ περισσότερα.
Από τις αλλαγές στον ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων υπάρχουν, όμως, και κερδισμένοι, που θα πληρώσουν ελαφρώς μικρότερο φόρο σε σχέση με το 2015. Οσοι διαθέτουν κατοικίες η αξία των οποίων δεν ξεπερνά τις 200.000 ευρώ θα πληρώσουν λιγότερα για το ακίνητό τους, δεδομένου ότι ο βασικός φόρος του ΕΝΦΙΑ θα υπολογιστεί και φέτος με τις ίδιες κλίμακες και τους ίδιους συντελεστές αλλά με μικρότερες αντικειμενικές αξίες.
ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
Και δάνεια προς πώληση
Κάποτε, όχι στο πολύ μακρινό παρελθόν, ο ΣΥΡΙΖΑ, από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, χαρακτήριζε τις εταιρείες μεταβίβασης δανείων «κοράκια». Τώρα, ως κυβέρνηση και συγκεκριμένα στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το πολυνομοσχέδιο, τα «κοράκια» μετατρέπονται σε «περιστερές», καθώς, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, «η θεσμοθέτηση της πώλησης απαιτήσεων και από δάνεια που εξυπηρετούνται διευκολύνει τη δημιουργία μιας αγοράς που με τη σειρά της αποσκοπεί στη δημιουργία ενός νέου αναπτυξιακού κύκλου για την ελληνική οικονομία».
Τα βασικά στοιχεία του νέου τοπίου που διαμορφώνεται σε ό,τι αφορά τα δάνεια είναι τα ακόλουθα:
• Απελευθερώνεται η πώληση σε εταιρείες μεταβίβασης εξυπηρετούμενων και μη εξυπηρετούμενων δανείων. Οι εταιρείες θα έχουν την ευελιξία να επιλέξουν το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο, ανάμεσα στον νόμο 3156/2003 που επιτρέπει την τιτλοποίηση απαιτήσεων που εξυπηρετούνται και στο νέο πλαίσιο που δημιουργείται με το νομοσχέδιο.
• Από την πώληση εξαιρούνται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2017 τα δάνεια με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης πρώτης κατοικίας σε ακίνητα αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ, ανεξαρτήτως της κατηγορίας δανείου, εάν είναι δηλαδή στεγαστικό, καταναλωτικό ή μικρό επιχειρηματικό. Διά παντός εξαιρούνται από την πώληση πάσης φύσεως δάνεια που έχουν χορηγηθεί με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
• Οι εταιρείες μεταβίβασης μπορούν να εδρεύουν στην Ελλάδα, σε χώρα-μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου ή σε τρίτες χώρες που δεν έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Η ίδρυση υποκαταστήματος στην Ελλάδα βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια των εταιρειών.
• Η υπεραξία από τη μεταβίβαση απαιτήσεων υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος.
• Σε περίπτωση που μεταβιβάζεται απαίτηση από εξυπηρετούμενο δάνειο με κυμαινόμενο επιτόκιο, η εταιρεία που το αγοράζει δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να προσδιορίσει περιθώριο, επιπλέον του επιτοκίου αναφοράς, υψηλότερο εκείνου που είχε προσδιορίσει η τράπεζα κατά τον χρόνο καταχώρισης της μεταβίβασης.
• Οι εταιρείες οι οποίες αποκτούν απαιτήσεις από μη εξυπηρετούμενα δάνεια οφείλουν να ξεκινούν εκ νέου τη διαδικασία επίλυσης καθυστερήσεων του κώδικα δεοντολογίας.
Και δάνεια προς πώληση
Κάποτε, όχι στο πολύ μακρινό παρελθόν, ο ΣΥΡΙΖΑ, από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, χαρακτήριζε τις εταιρείες μεταβίβασης δανείων «κοράκια». Τώρα, ως κυβέρνηση και συγκεκριμένα στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το πολυνομοσχέδιο, τα «κοράκια» μετατρέπονται σε «περιστερές», καθώς, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, «η θεσμοθέτηση της πώλησης απαιτήσεων και από δάνεια που εξυπηρετούνται διευκολύνει τη δημιουργία μιας αγοράς που με τη σειρά της αποσκοπεί στη δημιουργία ενός νέου αναπτυξιακού κύκλου για την ελληνική οικονομία».
Τα βασικά στοιχεία του νέου τοπίου που διαμορφώνεται σε ό,τι αφορά τα δάνεια είναι τα ακόλουθα:
• Απελευθερώνεται η πώληση σε εταιρείες μεταβίβασης εξυπηρετούμενων και μη εξυπηρετούμενων δανείων. Οι εταιρείες θα έχουν την ευελιξία να επιλέξουν το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο, ανάμεσα στον νόμο 3156/2003 που επιτρέπει την τιτλοποίηση απαιτήσεων που εξυπηρετούνται και στο νέο πλαίσιο που δημιουργείται με το νομοσχέδιο.
• Από την πώληση εξαιρούνται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2017 τα δάνεια με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης πρώτης κατοικίας σε ακίνητα αντικειμενικής αξίας έως 140.000 ευρώ, ανεξαρτήτως της κατηγορίας δανείου, εάν είναι δηλαδή στεγαστικό, καταναλωτικό ή μικρό επιχειρηματικό. Διά παντός εξαιρούνται από την πώληση πάσης φύσεως δάνεια που έχουν χορηγηθεί με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
• Οι εταιρείες μεταβίβασης μπορούν να εδρεύουν στην Ελλάδα, σε χώρα-μέλος του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου ή σε τρίτες χώρες που δεν έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Η ίδρυση υποκαταστήματος στην Ελλάδα βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια των εταιρειών.
• Η υπεραξία από τη μεταβίβαση απαιτήσεων υπόκειται σε φορολογία εισοδήματος.
• Σε περίπτωση που μεταβιβάζεται απαίτηση από εξυπηρετούμενο δάνειο με κυμαινόμενο επιτόκιο, η εταιρεία που το αγοράζει δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να προσδιορίσει περιθώριο, επιπλέον του επιτοκίου αναφοράς, υψηλότερο εκείνου που είχε προσδιορίσει η τράπεζα κατά τον χρόνο καταχώρισης της μεταβίβασης.
• Οι εταιρείες οι οποίες αποκτούν απαιτήσεις από μη εξυπηρετούμενα δάνεια οφείλουν να ξεκινούν εκ νέου τη διαδικασία επίλυσης καθυστερήσεων του κώδικα δεοντολογίας.
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ
Πώς λειτουργεί ο «κόφτης»
Καθοριστικής σημασίας για την κατάθεση της τροπολογίας αναφορικά με τον «κόφτη» ήταν η απόφαση της κυβέρνησης να συμπεριλάβει διάταξη που προβλέπει τη δημιουργία «μαξιλαριού» ίσου με το 10% των δαπανών των φορέων γενικής κυβέρνησης. Δηλαδή, η δέσμευση της Αθήνας να κρατάει στην άκρη έως τις 30 Ιουνίου κάθε έτους το 10% των ετήσιων δαπανών ολόκληρου του δημόσιου τομέα.
Με τον τρόπο αυτό, το ευρωπαϊκό σκέλος των θεσμών πείστηκε ότι, ακόμα και σε περίπτωση αποκλίσεων, θα είναι έτοιμη η δεξαμενή των υπό περικοπή δαπανών και δεν θα απαιτείται μακροχρόνια διαβούλευση για το τι μέτρα θα λάβει η κυβέρνηση ώστε να διορθώσει τις αστοχίες. Βέβαια, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) παραμένει σκεπτικό ως προς τον τρόπο που θα λειτουργεί ο αυτόματος μηχανισμός. Το Ταμείο ήθελε να είναι σαφές ότι, σε περίπτωση που χρειάζεται, θα μειώνονται μισθοί και συντάξεις, ενώ ακόμα και τώρα θεωρεί ότι ο μηχανισμός δεν διασφαλίζει κάτι τέτοιο.
Σε κάθε περίπτωση, η διάταξη για τον «κόφτη» προβλέπει ότι:
1. Η Eurostat θα επικυρώνει τέλη Απριλίου το αποτέλεσμα του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους.
2. Αν υπάρχει απόκλιση από τον στόχο, ο υπουργός Οικονομικών θα συντάσσει έκθεση έως τις 10 Μαΐου, που θα αποτυπώνει το μέγεθος της απόκλισης και τα μέτρα κάλυψής της.
3. Εως τις 31 Μαΐου θα πρέπει να έχει εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα που θα θέτει σε ισχύ τα μέτρα αυτά.
4. Αν δεν εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα, τότε και μόνον τότε θα ενεργοποιείται ο «κόφτης» και θα περικόπτονται ισόποσα όλες οι κρατικές δαπάνες. Από τις περικοπές θα εξαιρούνται συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών (για υγεία, κοινωνικά και προνοιακά επιδόματα, Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δημόσιες συμβάσεις κ.λπ.).
Στο μεταξύ, «παγώνουν» μέχρι το τέλος του 2018 οι μισθολογικές ωριμάνσεις και οι προαγωγές δημοσίων υπαλλήλων των ειδικών μισθολογίων. Η διάταξη κατατέθηκε στη Βουλή με τροπολογία στο πολυνομοσχέδιο και αφορά δικαστικούς λειτουργούς, προσωπικό Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ιατροδικαστές, μέλη ΔΕΠ, μέλη ΤΕΙ, ερευνητές, ειδικό επιστημονικό και ερευνητικό προσωπικό, πανεπιστημιακούς, γιατρούς του ΕΣΥ, διπλωματικούς υπαλλήλους, αρχιερείς, μουσικούς και όλες τις κατηγορίες των ενστόλων.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΝΙΚΑΣ-ΕΥΑ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗ
H holding, ο ΟΛΠ και οι Κινέζοι
Μια γιγαντιαία και δαιδαλώδης holding εταιρεία είναι ο καρπός της διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης με τους δανειστές για το νέο ταμείο αποκρατικοποιήσεων. Με την πρώτη να επιδιώκει το ταμείο αυτό να είναι συμβατό με τη ρητορική της κατά των αποκρατικοποιήσεων και τους δεύτερους να επιχειρούν, αφενός, να εξασφαλίσουν τα δάνεια που έχουν χορηγήσει και, αφετέρου, να αποκόψουν τον ομφάλιο λώρο μεταξύ της εκάστοτε κυβέρνησης και των δημόσιων επιχειρήσεων και ακινήτων, γεννήθηκε ένα υπερταμείο με τουλάχιστον τέσσερα επίπεδα λήψης αποφάσεων υπό την αυστηρή εποπτεία των δανειστών και με χιλιάδες περιουσιακά στοιχεία. Ο κατάλογός τους παραμένει για την ώρα αδιευκρίνιστος, διότι η κυβέρνηση αποκρύπτει σχολαστικά το εύρος συμμετοχών και ακινήτων που θα εισφερθούν στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΠ), όπως θα ονομάζεται.
Το άλλο παράδοξο; Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή για ψήφιση το νέο ταμείο, στο ίδιο νομοσχέδιο ο υπουργός Ναυτιλίας υποσκάπτει εμφανώς την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, επιχειρώντας να θεσμοθετήσει έντονα αμφιλεγόμενες εποπτικές αρχές με αντισυνταγματικές, κατά πολλούς, αρμοδιότητες. Ετσι τα τηλέφωνα της κινεζικής πρεσβείας πήραν φωτιά την Πέμπτη όταν διαπιστώθηκε η προσπάθεια του Θ. Δρίτσα να χαλιναγωγήσει τον ιδιωτικό ΟΛΠ. Ενημερώθηκε άμεσα το Πεκίνο αλλά και τα κεντρικά της κινεζικής πολυεθνικής. H κρίση επιχειρείται να αποσοβηθεί με τροπολογία από την πλευρά των ΑΝΕΛ, αν και φαίνεται πως δεν θεραπεύει όλες τις ενστάσεις της αγοράς.
Τι αποκτά όμως το νέο ταμείο και ποιος θα το ελέγχει; Πώς θα αποφευχθούν φαινόμενα όπως το παραπάνω; Αποκτά άμεσα 4 θυγατρικές: Την ΕΤΑΔ, που προικίζεται με όλα τα ακίνητα του Δημοσίου. Η άλλη θυγατρική είναι το ΤΧΣ, επί της διοικήσεως του οποίου όμως δεν ασκεί κανέναν έλεγχο, αφού η εποπτεία του παραμένει στα χέρια της ΕΚΤ. Τρίτη θυγατρική είναι το ΤΑΙΠΕΔ, ο έλεγχος της διοίκησης του οποίου περνάει στο νέο ταμείο. Διατηρεί το σύνολο του χαρτοφυλακίου του (πλην ακινήτων που εισφέρει στο ταμείο) και συνεχίζει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ως έχει. Η τετάρτη θυγατρική είναι η Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), στην οποία μεταβιβάζονται σταδιακά όλες οι συμμετοχές του Δημοσίου. Η διάρκεια παραχώρησης των περιουσιακών στοιχείων είναι 99 έτη.
H holding, ο ΟΛΠ και οι Κινέζοι
Μια γιγαντιαία και δαιδαλώδης holding εταιρεία είναι ο καρπός της διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης με τους δανειστές για το νέο ταμείο αποκρατικοποιήσεων. Με την πρώτη να επιδιώκει το ταμείο αυτό να είναι συμβατό με τη ρητορική της κατά των αποκρατικοποιήσεων και τους δεύτερους να επιχειρούν, αφενός, να εξασφαλίσουν τα δάνεια που έχουν χορηγήσει και, αφετέρου, να αποκόψουν τον ομφάλιο λώρο μεταξύ της εκάστοτε κυβέρνησης και των δημόσιων επιχειρήσεων και ακινήτων, γεννήθηκε ένα υπερταμείο με τουλάχιστον τέσσερα επίπεδα λήψης αποφάσεων υπό την αυστηρή εποπτεία των δανειστών και με χιλιάδες περιουσιακά στοιχεία. Ο κατάλογός τους παραμένει για την ώρα αδιευκρίνιστος, διότι η κυβέρνηση αποκρύπτει σχολαστικά το εύρος συμμετοχών και ακινήτων που θα εισφερθούν στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (ΕΕΣΠ), όπως θα ονομάζεται.
Το άλλο παράδοξο; Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή για ψήφιση το νέο ταμείο, στο ίδιο νομοσχέδιο ο υπουργός Ναυτιλίας υποσκάπτει εμφανώς την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, επιχειρώντας να θεσμοθετήσει έντονα αμφιλεγόμενες εποπτικές αρχές με αντισυνταγματικές, κατά πολλούς, αρμοδιότητες. Ετσι τα τηλέφωνα της κινεζικής πρεσβείας πήραν φωτιά την Πέμπτη όταν διαπιστώθηκε η προσπάθεια του Θ. Δρίτσα να χαλιναγωγήσει τον ιδιωτικό ΟΛΠ. Ενημερώθηκε άμεσα το Πεκίνο αλλά και τα κεντρικά της κινεζικής πολυεθνικής. H κρίση επιχειρείται να αποσοβηθεί με τροπολογία από την πλευρά των ΑΝΕΛ, αν και φαίνεται πως δεν θεραπεύει όλες τις ενστάσεις της αγοράς.
Τι αποκτά όμως το νέο ταμείο και ποιος θα το ελέγχει; Πώς θα αποφευχθούν φαινόμενα όπως το παραπάνω; Αποκτά άμεσα 4 θυγατρικές: Την ΕΤΑΔ, που προικίζεται με όλα τα ακίνητα του Δημοσίου. Η άλλη θυγατρική είναι το ΤΧΣ, επί της διοικήσεως του οποίου όμως δεν ασκεί κανέναν έλεγχο, αφού η εποπτεία του παραμένει στα χέρια της ΕΚΤ. Τρίτη θυγατρική είναι το ΤΑΙΠΕΔ, ο έλεγχος της διοίκησης του οποίου περνάει στο νέο ταμείο. Διατηρεί το σύνολο του χαρτοφυλακίου του (πλην ακινήτων που εισφέρει στο ταμείο) και συνεχίζει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ως έχει. Η τετάρτη θυγατρική είναι η Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), στην οποία μεταβιβάζονται σταδιακά όλες οι συμμετοχές του Δημοσίου. Η διάρκεια παραχώρησης των περιουσιακών στοιχείων είναι 99 έτη.
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
«Γκρίζες ζώνες» στο πολυνομοσχέδιο, που γεννούν ερωτήματα
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και κάποιες «γκρίζες» προβλέψεις του πολυνομοσχεδίου, οι οποίες χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Για παράδειγμα, δημιουργείται η αίσθηση ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να δώσει ασυλία σε επιχειρήσεις που διαπράττουν οικονομικά εγκλήματα, χρησιμοποιώντας ως όχημα την Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.).
Το περίφημο άρθρο 106 του πολυνομοσχεδίου προβλέπει (τουλάχιστον στην εκδοχή με την οποία κατατέθηκε στη Βουλή το βράδυ της Τετάρτης) ότι στην περίπτωση που μια επιχείρηση εξοφλήσει πρόστιμο που της έχει επιβληθεί από την Ε.Α., εξαλείφεται το αξιόποινο των εγκλημάτων της όχι μόνον σε ό,τι αφορά παραβάσεις του δικαίου του ανταγωνισμού αλλά και για οικονομικά εγκλήματα, ενώ απαλλάσσεται από διοικητικές κυρώσεις. Μάλιστα, αναστέλλονται και οι ποινικές διώξεις σε βάρος των επιχειρήσεων για όσο διάστημα πληρώνουν το πρόστιμο, κάτι που μπορεί να διαρκεί πολλά έτη, μιας και προβλέπεται η δυνατότητα καταβολής σε δόσεις. Με τη διάταξη αυτή η κυβέρνηση –πέραν όλων των άλλων– πέτυχε να διαταράξει για δεύτερη φορά από τον Φεβρουάριο τις σχέσεις της με την Ε.Α. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ένας μετά τον άλλον οι υπουργοί απεκδύονται των ευθυνών τους για την εν λόγω διάταξη.
Η προωθούμενη διάταξη προκάλεσε την έντονη αντίδραση της ηγεσίας της Ε.Α. Ο πρόεδρός της Δ. Κυριτσάκης όχι μόνο εξέφρασε τηλεφωνικώς και με επιστολές τη διαφωνία του προς τους υπουργούς Οικονομίας και Δικαιοσύνης αλλά το απόγευμα της Παρασκευής απέστειλε τις θέσεις του στον πρόεδρο της Βουλής και στα πολιτικά κόμματα.
Η Ε.Α. αντιδρά όχι μόνο διότι η διάταξη αυτή δεν ήταν εις γνώσιν της –όπως επιβάλλει ο νόμος– αλλά κυρίως διότι η κυβέρνηση επιδιώκει να μετατρέψει μια ανεξάρτητη αρχή σε «κολυμβήθρα του Σιλωάμ» για σειρά οικονομικών εγκλημάτων.
Η διάταξη αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί από τους επιτήδειους και ως εξής: Μία επιχείρηση που έχει κάνει απάτη σκοπίμως συμμετέχει σε καρτέλ και επιδιώκει να εντοπισθεί αυτό από την Ε.Α., έτσι ώστε στην ουσία να κερδίσει αυτή την ιδιότυπη ασυλία και για την απάτη.
Παράλληλα, με το άρθρο 106 αφαιρείται επί της ουσίας το δικαίωμα από τις εισαγγελικές αρχές να ασκήσουν ποινικές διώξεις, οι οποίες –έως σήμερα τουλάχιστον– μπορούν να το πράξουν αξιοποιώντας αποδεικτικό υλικό των ερευνών που κατά καιρούς διενεργεί η Ε.Α.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση επρόκειτο να καταθέσει νομοτεχνική βελτίωση επί του άρθρου 106, η οποία όμως, κατά πληροφορίες, επιφέρει επουσιώδεις αλλαγές και δεν αλλάζει την κεντρική ιδέα και στόχευση της διάταξης.
Ενα άλλο παράδειγμα που εγείρει θέματα ανταγωνισμού είναι η κλιμακωτή φορολογία στα τυχερά παίγνια. Το μέτρο που περιλαμβάνεται στο φορολογικό πολυνομοσχέδιο θεωρείται ευεργετικό για τους ανταγωνιστές του ΟΠΑΠ, αφού τους παρέχει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Αντίθετα, για τον ίδιο τον ΟΠΑΠ τα οφέλη του είναι πενιχρά και έχουν υπολογιστεί σε λιγότερο από 8 τοις χιλίοις. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι η ξαφνική κατάργηση της οριζόντιας φορολογίας του 35%, κατά την ψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου τα μεσάνυχτα της Κυριακής 8 Μαΐου 2016, στόχο δεν είχε την καλύτερη εφαρμογή του μέτρου, όπως ισχυρίστηκε η κυβέρνηση, αλλά να ευνοήσει τους διαδικτυακούς παρόχους που πλέον τα ακαθάριστα έσοδά τους θα φορολογούνται με 30%.
Και τέλος, ενώ τα μέτρα λιτότητας οδεύουν στην κορύφωσή τους, προβλέπεται μέσα σε όλα και δαπάνη 1,62 εκατ. για τη σύσταση γενικής γραμματείας ψηφιακής πολιτικής, για τη στελέχωση της οποίας θα προσληφθούν 52 άτομα...
«Γκρίζες ζώνες» στο πολυνομοσχέδιο, που γεννούν ερωτήματα
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και κάποιες «γκρίζες» προβλέψεις του πολυνομοσχεδίου, οι οποίες χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Για παράδειγμα, δημιουργείται η αίσθηση ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να δώσει ασυλία σε επιχειρήσεις που διαπράττουν οικονομικά εγκλήματα, χρησιμοποιώντας ως όχημα την Επιτροπή Ανταγωνισμού (Ε.Α.).
Το περίφημο άρθρο 106 του πολυνομοσχεδίου προβλέπει (τουλάχιστον στην εκδοχή με την οποία κατατέθηκε στη Βουλή το βράδυ της Τετάρτης) ότι στην περίπτωση που μια επιχείρηση εξοφλήσει πρόστιμο που της έχει επιβληθεί από την Ε.Α., εξαλείφεται το αξιόποινο των εγκλημάτων της όχι μόνον σε ό,τι αφορά παραβάσεις του δικαίου του ανταγωνισμού αλλά και για οικονομικά εγκλήματα, ενώ απαλλάσσεται από διοικητικές κυρώσεις. Μάλιστα, αναστέλλονται και οι ποινικές διώξεις σε βάρος των επιχειρήσεων για όσο διάστημα πληρώνουν το πρόστιμο, κάτι που μπορεί να διαρκεί πολλά έτη, μιας και προβλέπεται η δυνατότητα καταβολής σε δόσεις. Με τη διάταξη αυτή η κυβέρνηση –πέραν όλων των άλλων– πέτυχε να διαταράξει για δεύτερη φορά από τον Φεβρουάριο τις σχέσεις της με την Ε.Α. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ένας μετά τον άλλον οι υπουργοί απεκδύονται των ευθυνών τους για την εν λόγω διάταξη.
Η προωθούμενη διάταξη προκάλεσε την έντονη αντίδραση της ηγεσίας της Ε.Α. Ο πρόεδρός της Δ. Κυριτσάκης όχι μόνο εξέφρασε τηλεφωνικώς και με επιστολές τη διαφωνία του προς τους υπουργούς Οικονομίας και Δικαιοσύνης αλλά το απόγευμα της Παρασκευής απέστειλε τις θέσεις του στον πρόεδρο της Βουλής και στα πολιτικά κόμματα.
Η Ε.Α. αντιδρά όχι μόνο διότι η διάταξη αυτή δεν ήταν εις γνώσιν της –όπως επιβάλλει ο νόμος– αλλά κυρίως διότι η κυβέρνηση επιδιώκει να μετατρέψει μια ανεξάρτητη αρχή σε «κολυμβήθρα του Σιλωάμ» για σειρά οικονομικών εγκλημάτων.
Η διάταξη αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί από τους επιτήδειους και ως εξής: Μία επιχείρηση που έχει κάνει απάτη σκοπίμως συμμετέχει σε καρτέλ και επιδιώκει να εντοπισθεί αυτό από την Ε.Α., έτσι ώστε στην ουσία να κερδίσει αυτή την ιδιότυπη ασυλία και για την απάτη.
Παράλληλα, με το άρθρο 106 αφαιρείται επί της ουσίας το δικαίωμα από τις εισαγγελικές αρχές να ασκήσουν ποινικές διώξεις, οι οποίες –έως σήμερα τουλάχιστον– μπορούν να το πράξουν αξιοποιώντας αποδεικτικό υλικό των ερευνών που κατά καιρούς διενεργεί η Ε.Α.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση επρόκειτο να καταθέσει νομοτεχνική βελτίωση επί του άρθρου 106, η οποία όμως, κατά πληροφορίες, επιφέρει επουσιώδεις αλλαγές και δεν αλλάζει την κεντρική ιδέα και στόχευση της διάταξης.
Ενα άλλο παράδειγμα που εγείρει θέματα ανταγωνισμού είναι η κλιμακωτή φορολογία στα τυχερά παίγνια. Το μέτρο που περιλαμβάνεται στο φορολογικό πολυνομοσχέδιο θεωρείται ευεργετικό για τους ανταγωνιστές του ΟΠΑΠ, αφού τους παρέχει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Αντίθετα, για τον ίδιο τον ΟΠΑΠ τα οφέλη του είναι πενιχρά και έχουν υπολογιστεί σε λιγότερο από 8 τοις χιλίοις. Επιβεβαιώνεται έτσι ότι η ξαφνική κατάργηση της οριζόντιας φορολογίας του 35%, κατά την ψήφιση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου τα μεσάνυχτα της Κυριακής 8 Μαΐου 2016, στόχο δεν είχε την καλύτερη εφαρμογή του μέτρου, όπως ισχυρίστηκε η κυβέρνηση, αλλά να ευνοήσει τους διαδικτυακούς παρόχους που πλέον τα ακαθάριστα έσοδά τους θα φορολογούνται με 30%.
Και τέλος, ενώ τα μέτρα λιτότητας οδεύουν στην κορύφωσή τους, προβλέπεται μέσα σε όλα και δαπάνη 1,62 εκατ. για τη σύσταση γενικής γραμματείας ψηφιακής πολιτικής, για τη στελέχωση της οποίας θα προσληφθούν 52 άτομα...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου