οι κηπουροι τησ αυγησ

Δευτέρα 19 Ιουνίου 2017

"....Μετά, μάλιστα, τή μή ικανο­ποίηση, τό 1946-47, τών ελλη­νικών εθνικών δικαίων (εξαιρέ­σει τοϋ Δωδεκανησιακού), είναι βέβαιο ότι έάν η Ελλάδα προέ­βαινε μονομερώς στην επέκτα­ση τών χωρικών της υδάτων άπό τα 6 στά 12 ν.μ. (οπότε ό ελληνι­κός εναέριος χώρος θά προσαρμοζόταν στό ίδιο όριο), ουδεμία Μεγάλη Δυνάμη τής εποχής θά αντιδρούσε...."

Από την "ΕΣΤΙΑ"
"ΕΣΤΙΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 17-18/06/17 

ΧΑΜΕΝΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Του Τίτου Ιω. Αθανασιάδη

TO 1931, ή Ελλάδα, έπί Κυβερ­νήσεων Ελευθερίου Βενιζέλου, όρισε, μέ Προεδρικό Διάταγμα, μονομερώς ώς έδικαιούτο, τήν έκταση του εθνικού εναέριου χώρου της στά 10 ναυτικά μίλια, ένώ ή αιγιαλίτιδα ζώνη της ήταν στά 3 ναυτικά μίλια. Ή εθνική εναέρια ζώνη ορίστηκε, δηλα­δή, ευρύτερη τής αιγιαλίτιδας ζώνης. Ή ρύθμιση έγινε γιά τίς ανάγκες τής αεροπορίας καί τής αστυνομίας της.

Ουδεμία χώρα τής εποχής εκείνης, περιλαμβανομένης τής Τουρκίας, αντέδρασε, μέ τήν εξαίρεση τής Βρεταννίας, μεγάλης τότε αποικιακής δύνα­μης. Άλλα καί αυτής ή άντίδραση ήταν μάλλον τυπική καί δια­τυπώθηκε αρκετό χρόνο μετά τήν ελληνική πρωτοβουλία.

Αργότερα, στή Διεθνή Διά­σκεψη του Σικάγου (1944), κα­θιερώθηκε ρητά η αρχή της σύ­μπτωσης τών εθνικών ορίων των παράκτιων χωρών στή θάλασσα καί στον αέρα, ένώ το 1982 στή Διάσκεψη τής Γενεύης ορίστη­κε ότι τά σύνορα αυτά μπορεί νά ορισθούν μέχρι τά 12 ν.μ. καί όχι πέραν αυτών.

Ή συνεχής αδιατάρακτη εφαρμογή τοϋ Προεδρικού Δι­ατάγματος της Ελλάδας άπό τό 1931, μέ την αποδοχή τοΰ πε­ριεχομένου του άπό τους διε­θνείς οργανισμούς, τους υπεύ­θυνους γιά τήν διεθνή αερο­πλοία καί την έκ μέρους τους διατύπωση, μέ αφορμή τά FIR, συστάσεων προς τά κράτη καί τους αεροναυτιλλομένους, νά εφαρμόζουν τα ύπ' αυτού ορι­ζόμενα, προσέδωσαν σ' αυτό δι­εθνές νομικό κύρος καί το καθι­έρωσαν ώς τοπικό έθιμο, περι­βεβλημένο διεθνώς αναμφισβή­τητη νομική ισχύ.

Αυτός είναι καί ο λόγος γιά τον όποιο η Τουρκία, η οποία αντέδρασε το πρώτον κατά της ελληνικής ρύθμισης (του 1931), σαράντα τρία χρόνια μετά, τό 1974 δηλαδή, καί συνεχίζει έκτοτε νά επιμένει στή μείωση του έλληνικού εναέριου χώρου στά 6 ν.μ., ώστε νά συμπέσει μέ τήν έκταση τών ελληνικών χω­ρικών υδάτων, ουδέν έχει επι­τύχει. Ή νομική ισχύς, διεθνώς, του ελληνικού τοπικού εθίμου είναι τόσο ισχυρή, ώστε ή Τουρ­κία νά καθίσταται προφανές ότι ματαιοπονεί.

Είναι προφανές ότι ή Κυβέρ­νηση Βενιζέλου άντιληφθείσα εγκαίρως τίς προοπτικές της Αεροπλοΐας, έσπευσε, τό 1931, νά καθιερώσει μέτρο πού εξυ­πηρετούσε τά ελληνικά εθνικά συμφέροντα στον εναέριο χώρο του Αιγαίου, χωρίς όμως νά  επε­κτείνει ταυτόχρονα καί τήν αιγι­αλίτιδα ζώνη πέραν τών 3 ν.μ., πού ήταν τότε.

Η διατήρηση τών ελληνικών χωρικών υδάτων στά 3 ν.μ. όφείλετο κυρίως σέ λόγους εξυπη­ρέτησης του ελληνικού εφο­πλιστικού κόσμου, ο όποιος θά μπορούσε νά αντιμετωπίσει προβλήματα σέ άλλες θάλασ­σες, εάν άλλα παράκτια κρά­τη ακολουθούσαν την ελληνική στάση καί έπεξέτειναν τη θα­λάσσια εθνική ζώνη τους πέραν των 3 ν.μ. πού αποτελούσαν τό­τε καθιερωμένη, κατά τό μάλλον ή ήττον, αρχή.

Τήν επέκταση τής ελλη­νικής αιγιαλίτιδας ζώνης στά 6 ν.μ. επέβαλε ή Κυβέρνηση Με­ταξά, τό 1936, προφανώς διότι διείδε δύο επικείμενες μεταβο­λές: Πρώτον, τήν τάση οριοθέ­τησης τών χωρικών υδάτων τών επάκτιων κρατών στά 6 ν.μ., καί πέραν ακόμη αυτών. Καί δεύ­τερον, τήν ανατροπή τής διε­θνούς τάξεως μέ τήν αναθεω­ρητική πολιτική κυρίως τής φα­σιστικής Ιταλίας καί τής ναζι­στικής Γερμανίας.

Τό ενδεχόμενο πολέμου υποχρέωνε τήν Ελλάδα νά εξα­σφαλίσει έαυτήν από τή θάλασ­σα, επεκτείνοντας τήν αιγιαλίτι­δα ζώνη της. Έάν ή Κυβέρνηση Βενιζέλου τό 1931 καί η Κυβέρ­νηση Μεταξά τό 1936 είχαν τήν πρόνοια να έπεκτείνουν καί τήν αίγιαλίτιδα,ζώνη στά όρια του ελληνικού εναέριου χώρου (10 ν.μ.) ή ακόμη καί πέραν αυτών, μέχρι τά 12 ν.μ., η 'Ελλάδα δέν θά αντιμετώπιζε σήμερα τίς πι­έσεις καί τίς απειλές της Τουρ­κίας στό Αιγαίο, δεδομένου ότι στή δεκαετία του 1930, ή γείτων χώρα δέν είχε αναπτύξει τίς επεκτατικές βλέψεις πού έχει στην εποχή μας.

Παρόμοια ευκαιρία έχασαν καί οι πρώτες μετά τόν Β' Πα­γκόσμιο Πόλεμο ελληνικές κυ­βερνήσεις, όταν τό κύρος τής 'Ελλάδας ήταν υψηλό διεθνώς, λόγω τής συμμετοχής της στή συμμαχική νίκη κατά του ναζι­σμού καί τοϋ φασισμού, ένώ ή Τουρκία αντιμετώπιζε διεθνή απαξίωση λόγω τής φιλοναζιστικής τής «ουδετερότητας» κατά τή διάρκεια τοϋ πολέμου, πού τήν άφησε άθικτη (μοναδι­κή ίσως περίπτωση γιά χώρα τής Ευρώπης καί τής Εγγύς Ανα­τολής).

Μετά, μάλιστα, τή μή ικανο­ποίηση, τό 1946-47, τών ελλη­νικών εθνικών δικαίων (εξαιρέ­σει τοϋ Δωδεκανησιακού), είναι βέβαιο ότι έάν η Ελλάδα προέ­βαινε μονομερώς στην επέκτα­ση τών χωρικών της υδάτων άπό τα 6 στά 12 ν.μ. (οπότε ό ελληνι­κός εναέριος χώρος θά προσαρμοζόταν στό ίδιο όριο), ουδεμία Μεγάλη Δυνάμη τής εποχής θά αντιδρούσε.

Αλλά καί άν ακόμη διατυπώ­νονταν δισταγμοί άπό όσες άπό αυτές, ενδεχομένως, έθίγοντο άπό μιά τέτοια ρύθμιση, υπήρχε ό διεθνής κανόνας τής «άβλα­βούς διέλευσης τών σκαφών τρίτων χωρών άπό τά χωρι­κά ύδατα παράκτιου κράτους» γιά νά τίς καθησυχάσει, ένώ η Ελλάδα θά μπορούσε νά τους προσφέρει καί αγκυροβόλια γιά τους στόλους τους, σέ αιγαιο­πελαγίτικα νησιά της.

Η Τουρκία ενδεχομένως νά αντιδρούσε ακολουθώντας τήν ελληνική περίπτωση: Ή αύξηση όμως τών χωρικών της υδάτων καί τοΰ εναέριου χώρου της στό Αιγαίο θά ήταν μηδαμινή, μπρο­στά στην αντίστοιχη επέκταση τών ελληνικών ορίων, λόγω τής πληθώρας τών ελληνικών νη­σιών καί τής γεωγραφίας, γενι­κά, τής περιοχής.

Τό μειονέκτημα της αυτό αντιλαμβάνεται ή Τουρκία σή­μερα (σέ εποχή πού έχει περι­έλθει στή λήθη η στάση της κα­τά τόν πόλεμο) καί αντιδρά βι­αίως, παραβιάζοντας τόν ελλη­νικό εναέριο μέ τά μαχητικά της καί θεωρώντας ώς casus belli τήν επέκταση της ελληνικής αιγια­λίτιδας στά 12 ν.μ.

Στην περίπτωση μάλιστα του ελληνικού εναέριου προ­σποιείται τήν «παρθένον», δηλούσα ψευδώς ότι άγνοοϋσε μέχρι τό 1974 τήν ελληνική ρύθμιση τοϋ 1931.

Αλλά έν τοιαύτη περιπτώσει, πώς γινόταν καί τά τουρκικά πο­λεμικά αεροσκάφη έπί 43 χρόνια (1931-1974) δέν πετούσαν στον ελληνικό εναέριο χώρο μετα­ξύ 6 καί 10 ν. μιλίων καί μάλιστα ούτε στις περιόδους τών ελλη­νοτουρκικών κρίσεων του 1955 καί 1963-1964; Άπό σύμπτωση, ή διότι έγνώριζαν ότι έάν τό έκαναν θά παρανομούσαν,  γεγονός πού δέν θά απέκλειε τήν κατάρριψη τους; Ή απάντηση βρίσκεται ασφαλώς στή δεύτε­ρη περίπτωση.

Σήμερα, η Άγκυρα ελπίζει ότι μέ τίς συνεχείς παραβιά­σεις του ελληνικού εναέριου, θά ανατρέψει τήν καθιερωμέ­νη διεθνώς ελληνική νομιμότη­τα έπί τών 10 ν.μ. Ματαιοπονεί όμως, διότι τά ελληνικά μαχητι­κά «αναχαιτίζουν» τά τουρκικά καί αποκλείουν τήν καθιέρωση τής τουρκικής παρανομίας ώς καθεστώτος, διά τής πολυχρο­νίου ασκήσεως της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου