οι κηπουροι τησ αυγησ

Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2017

"...Πότε με απειλές φυλάκισης για την αποκάλυψη απόρρητων εγγράφων και πότε με εκκλήσεις για επίδειξη νηφαλιότητας, ευθύνης και σοβαρότητας για ζητήματα εθνικού συμφέροντος προσπαθεί η κυβέρνηση να στήσει αναχώματα στο τσουνάμι των αποκαλύψεων σχετικά με την πώληση πυρομαχικών στη Σαουδική Αραβία. Ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς επιστράτευσε και το επιχείρημα του χρηματισμού. «Υποστηρίζει η αντιπολίτευση τη δυνατότητα δημόσιοι λειτουργοί να πωλούν δημόσια έγγραφα σε τρίτους;» έθεσε το ερώτημα σε επίσημη δήλωσή του, αποκαλύπτοντας την τελική γραμμή άμυνας της κυβέρνησης. Τη σπίλωση μέχρις εξοντώσεως των αξιωματικών που αποκάλυψαν τον σκοτεινό ρόλο του Βασίλη Παπαδόπουλου. Αυτή τη φορά είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί μόνο επικοινωνιακά ή στρεψόδικα η υπόθεση από τον Αλέξη Τσίπρα και τον Πάνο Καμμένο, γιατί υπάρχουν επιστολές, υπομνήματα και αναφορές, με υπογραφές, σφραγίδες και αριθμούς πρωτοκόλλου. Αυτά τα έγγραφα αποκαλύπτουν ένα πρώτου μεγέθους σκάνδαλο αλλά και μια αγωνιώδη προσπάθεια των αξιωματικών που χειρίστηκαν τις διαπραγματεύσεις με τον Παπαδόπουλο, αρχικά να προειδοποιήσουν ότι κάτι δεν πάει καλά, πότε με υπαινικτικές διατυπώσεις και πότε θέτοντας ευθέως τον προβληματισμό τους. Και κατόπιν, όταν αντιλήφθηκαν ότι δεν ίδρωνε το αφτί της ηγεσίας, να ορθώσουν τις άμυνές τους...".

Από "ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ" (πρωτοσέλιδο+εσωτερικές σελίδες)

"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 26/11/17

"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 26/11/17

Πόσο αντέχει η τοξική σχέση Τσίπρα – Καμμένου
Το σενάριο της τεχνητής κρίσης και το διαφαινόμενο αδιέξοδο των ΣΥΡΙΖΑκαι ΑΝΕΛ – Καθοριστική η συζήτηση της Δευτέρας στη Βουλή


Του Άγγελου Κωβαίου

Σε ασφυκτικό κλοιό και υπό πρωτοφανή κοινοβουλευτική πίεση καλείται να συνεχίσει στην πορεία προς τις εκλογές η κυβερνητική συνεργασία ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με φόντο τις αποκαλύψεις για τις μεθοδεύσεις και τις διαδικασίες πώλησης πολεμικού υλικού στη Σαουδική Αραβία και τους χειρισμούς του Π. Καμμένου. Η πολιτική σχέση του Αλέξη Τσίπρα με τον υπουργό Αμυνας έχει γίνει ήδη τοξική. Υπό αυτή τη συνθήκη, η συζήτηση της σχετικής επερώτησης της ΝΔ τη Δευτέρα κρίνεται καθοριστική, κατ' αρχάς για την περαιτέρω κοινή πορεία των δύο κυβερνητικών εταίρων.

Πολιτική κάλυψη και (συν)ευθύνη

Σύμφωνα με πληροφορίες, προερχόμενες από πρόσωπα που διατηρούν ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας με το περιβάλλον των ΑΝΕΛ, η στάση του Πρωθυπουργού και το αίτημα για δεύτερη αναβολή της συζήτησης προκειμένου να παρευρίσκεται και ο ίδιος τη Δευτέρα ήταν αποτέλεσμα (και) σχετικής απαίτησης του κ. Καμμένου. Κατά τις ίδιες πηγές, ο υπουργός Αμυνας διεμήνυσε ότι δεν είναι διατεθειμένος να αναλάβει μόνος την υπεράσπισή του και να εμφανιστεί απολογούμενος στη Βουλή. Οπως μεταφέρεται, ο κ. Καμμένος ουσιαστικά απαίτησε την κάλυψη του Πρωθυπουργού, έστω και αν αυτή είναι έμμεση και περιορίζεται στη φυσική παρουσία του κ. Τσίπρα στη σχετική συζήτηση. Ετσι όμως ο Πρωθυπουργός έγινε ήδη πολιτικά συνυπεύθυνος.

Εσωκομματικά πυρά και γκρίνια

Σε αυτό το φόντο και εν αναμονή των όσων νέων στοιχείων, πολιτικών ή σχετικών με την αγοραπωλησία, προκύψουν από τη συζήτηση στη Βουλή, οι κλυδωνισμοί στην κυβέρνηση είναι αισθητοί. Κατά κάποιους δε, ενδέχεται να έχουν πολύ σοβαρότερες επιπτώσεις από όσες διαφαίνονται ως τώρα. Στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Καμμένος ήδη θεωρείται από κάποιους πρόβλημα και βαρίδι, και συγκεκριμένες ομάδες έχουν αρχίσει να προβληματίζονται ως προς το πώς το κόμμα θα συμπορευθεί με τους ΑΝΕΛ «έως το τέλος», όπως έχει σε ανύποπτο χρόνο αναφέρει ο υπουργός Αμυνας.

Χαρακτηριστική στο πλαίσιο αυτό ήταν η ηχηρή παρέμβαση του Ν. Φίλη την προηγούμενη Πέμπτη, ο οποίος ζήτησε ευθέως την ακύρωση της συμφωνίας πώλησης βλημάτων στη Σαουδική Αραβία, επικαλούμενος τις αξίες και τα ιδεώδη της Αριστεράς.

Η κίνηση αυτή του κ. Φίλη είναι αποκαλυπτική για τις διαθέσεις που επικρατούν σε κάποιες ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ ως προς τη συνέχιση της συνεργασίας με τον Π. Καμμένο, για την οποία κάποιοι αρχίζουν να διαβλέπουν ότι δεν επαρκεί το δικαιολογητικό της παραμονής στην εξουσία.

Παράλληλα δε, την ίδια ημέρα εκδηλώθηκε και μια νέα απόπειρα της κυβέρνησης να προσεγγίσει πολιτικούς χώρους που θα μπορούσαν να θεωρηθούν συγγενέστεροι από τους ΑΝΕΛ, διά του αντιπροέδρου Ι. Δραγασάκη. Οπως μεταξύ των άλλων ανέφερε σε ομιλία του στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για τις Ανισότητες, «η Αριστερά στην κυβέρνηση μπορεί να δημιουργήσει ρήγματα, να αμφισβητήσει το πρότερο status quo, να ανοίξει δρόμους. Αλλά αυτό μπορεί να έχει συνέχεια και βάθος, να λάβει διαστάσεις πραγματικών τομών και εδραίωσης νέων όρων, όταν υπάρχει ένας αστερισμός αριστερών-προοδευτικών κυβερνήσεων ικανών να μετατοπίσουν ή να επηρεάσουν τον κεντρικό άξονα της πολιτικής».

Η κυβερνητική συμμαχία κλονίζεται;

Αναλόγως και της έκβασης της συζήτησης της Δευτέρας, ακόμα και πρόσωπα που συμμετέχουν στην κυβερνητική πλειοψηφία αρχίζουν να θεωρούν πιθανό έναν σημαντικό κλονισμό της «ανίερης συμμαχίας» των τελευταίων δυόμισι και πλέον ετών. Και αυτό επειδή λαμβάνουν μηνύματα τα οποία δείχνουν ότι ο μεν κ. Τσίπρας δεν έχει να αποκομίσει πλέον πολλά οφέλη από τον Π. Καμμένο, ο δε επικεφαλής των ΑΝΕΛ πολύ δύσκολα θα μπορέσει να διεκδικήσει την επανεκλογή του και την είσοδο στη Βουλή με την ιδιότητα του κοινοβουλευτικού υποστυλώματος του ΣΥΡΙΖΑ - πόσω μάλλον όταν οι προοπτικές εκλογικής νίκης είναι περιορισμένες.

Σύμφωνα με όσα αναφέρουν στελέχη της μείζονος αντιπολίτευσης τα οποία έχουν επικοινωνία με τους ΑΝΕΛ, οι εξελίξεις στο εξής ενδέχεται να μην είναι γραμμικές. Και εκτιμούν οι ίδιες πηγές ότι, λαμβανομένων υπόψη και των διαδικασιών της αξιολόγησης και το πώς αυτές θα εξελιχθούν, το «απρόοπτο» θα πρέπει να βρίσκεται στη σκέψη όσων εκπονούν στρατηγικά σχέδια και σενάρια. Τι θα μπορούσε όμως να δώσει αφορμή και να πυροδοτήσει εξελίξεις, οι οποίες θα μπορούσαν να διαμορφώσουν νέα δεδομένα ή ακόμα και μια ρήξη μεταξύ των κ.κ. Τσίπρα και Καμμένου;

Αναζητούν βολική διέξοδο...
Ενα στοιχείο θα μπορούσε να είναι οι αποκαλύψεις για την υπόθεση της Σαουδικής Αραβίας και την απόδειξη για την ύπαρξη (ή μη) μεσαζόντων. Σε άλλο επίπεδο, κάποιοι εκτιμούν ότι αν η σχέση Τσίπρα - Καμμένου διαρραγεί, αφορμή για μια ρήξη θα μπορούσε να είναι η εξέλιξη σε κάποιο εθνικό θέμα. Στα περισσότερα μέτωπα παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα και μια τεχνητή ή μη ενδοκυβερνητική κρίση για ένα τέτοιο ζήτημα θα αποτελούσε και για τους δύο εταίρους βολική διέξοδο, υπό την έννοια ότι θα στραφούν στο ακροατήριό τους προκειμένου να επιτύχουν καλύτερη εκλογική συσπείρωση.

Ο προϋπολογισμός και η ανησυχία 
για Γερμανία και αξιολόγηση

Ως ενδεικτική της ανησυχίας που υπάρχει στην κυβέρνηση για την έκβαση της υπόθεσης Καμμένου αντιμετωπίζεται και η καθυστερημένη ημερομηνία ψήφισης του προϋπολογισμού. Για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια έχει οριστεί στις 22 Δεκεμβρίου, όπως συνηθιζόταν στις προ-μνημονιακές περιόδους. Κατά τα όσα εκτιμούν κάποιες πηγές, η μεθόδευση αυτή σχετίζεται και με το ότι το Μέγαρο Μαξίμου δεν θέλει μια ψηφοφορία όσο θα δέχεται την πίεση της αντιπολίτευσης για την υπόθεση της πώλησης βλημάτων στη Σαουδική Αραβία. Παράλληλα θέλει να έχει και μια πρώτη εντύπωση από τις επικείμενες συνεδριάσεις του Eurogroup, οι οποίες θα φανερώσουν και τις πραγματικές πιθανότητες έγκαιρης ολοκλήρωσης της αξιολόγησης.

Η συγκεκριμένη παράμετρος, παρά τις διακηρύξεις περί αποφασιστικότητας εκ μέρους της κυβέρνησης, παραμένει μία από τις καθοριστικές της περιόδου. Και παρά τις δηλώσεις καλών προθέσεων, οικονομικοί παράγοντες στην Αθήνα και στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες δεν κρύβουν την ανησυχία τους για τα δύο κομβικά σημεία της αξιολόγησης: τους πλειστηριασμούς και τα «κόκκινα» δάνεια, για τα οποία υπάρχουν αμφιβολίες κατά πόσον θα έχουν δρομολογηθεί τις αμέσως επόμενες εβδομάδες.

Επιπλέον, καθοριστικής σημασίας μεταβλητή είναι οι εξελίξεις στη Γερμανία. Για την Αθήνα, η καθυστέρηση στον σχηματισμό κυβέρνησης στο Βερολίνο δεν είναι θετική εξέλιξη καθώς θέτει εν αμφιβόλω (χρονικά και πολιτικά) κάποια συζήτηση για το χρέος.

Και χωρίς μια τέτοια συζήτηση στον ορίζοντα, οι επόμενες κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης θα γίνονται όλο και περισσότερο απρόβλεπτες.

"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 26/11/17

"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 26/11/17
 Τσουνάμι αποκαλύψεων καίει Καμμένο
Επιστολές και υπομνήματα που αποκαλύπτουν τη στενή σχέση του υπουργού Αμυνας με τον μεσάζοντα. Η αγωνιώδης προσπάθεια των αξιωματικών που χειρίστηκαν τις διαπραγματεύσεις να προειδοποιήσουν ότι κάτι δεν πάει καλά

Της Δήμητρας Κρουστάλλη

Πότε με απειλές φυλάκισης για την αποκάλυψη απόρρητων εγγράφων και πότε με εκκλήσεις για επίδειξη νηφαλιότητας, ευθύνης και σοβαρότητας για ζητήματα εθνικού συμφέροντος προσπαθεί η κυβέρνηση να στήσει αναχώματα στο τσουνάμι των αποκαλύψεων σχετικά με την πώληση πυρομαχικών στη Σαουδική Αραβία. Ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς επιστράτευσε και το επιχείρημα του χρηματισμού. «Υποστηρίζει η αντιπολίτευση τη δυνατότητα δημόσιοι λειτουργοί να πωλούν δημόσια έγγραφα σε τρίτους;» έθεσε το ερώτημα σε επίσημη δήλωσή του, αποκαλύπτοντας την τελική γραμμή άμυνας της κυβέρνησης. Τη σπίλωση μέχρις εξοντώσεως των αξιωματικών που αποκάλυψαν τον σκοτεινό ρόλο του Βασίλη Παπαδόπουλου. Η αυριανή συζήτηση στη Βουλή σε επίπεδο αρχηγών, πέραν της προφανούς έντασης, αναμένεται να φέρει στην επιφάνεια μια λεπτομερέστερη εικόνα των γεγονότων και ίσως να δοθούν κάποιες απαντήσεις. Αν και οι αλλοπρόσαλλες κινήσεις Βούτση - Καμμένου, με τη σφράγιση και αποσφράγιση εγγράφων, προδίδουν διάθεση συσκότισης της απόπειρας πώλησης βλημάτων 105 mm και βομβών ΜΚ 82/83 - μια ακόμη πιο σκοτεινή πτυχή της αραβικής περιπέτειας της κυβέρνησης.

Αυτή τη φορά είναι δύσκολο να αντιμετωπιστεί μόνο επικοινωνιακά ή στρεψόδικα η υπόθεση από τον Αλέξη Τσίπρα και τον Πάνο Καμμένο, γιατί υπάρχουν επιστολές, υπομνήματα και αναφορές, με υπογραφές, σφραγίδες και αριθμούς πρωτοκόλλου. Αυτά τα έγγραφα αποκαλύπτουν ένα πρώτου μεγέθους σκάνδαλο αλλά και μια αγωνιώδη προσπάθεια των αξιωματικών που χειρίστηκαν τις διαπραγματεύσεις με τον Παπαδόπουλο, αρχικά να προειδοποιήσουν ότι κάτι δεν πάει καλά, πότε με υπαινικτικές διατυπώσεις και πότε θέτοντας ευθέως τον προβληματισμό τους. Και κατόπιν, όταν αντιλήφθηκαν ότι δεν ίδρωνε το αφτί της ηγεσίας, να ορθώσουν τις άμυνές τους.

Το πρακτικό της 29ης Αυγούστου

Αυτά αποδεικνύονται από σειρά εγγράφων αλλά και από το πρακτικό της σύσκεψης, στις 29 Αυγούστου του 2017, πέντε αξιωματικών της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων / Διεύθυνση Αμυντικών Προγραμμάτων και Κύριων Συμβάσεων (ΓΔΑΕΕ/ΔΑΠΚΣ), με επικεφαλής τον ταξίαρχο Μισαήλ Παπαδάκη με την επίσημη αντιπροσωπεία του υπουργείου Αμυνας της Σαουδικής Αραβίας. Το πρακτικό κατέθεσε στη Βουλή ο Ανδρέας Λοβέρδος και σε αυτό καταγράφεται η πρόθεση του επικεφαλής της ξένης πλευράς στρατηγού Μοχάμεντ αλ Ενιάζι να αγοράσει 100.000 βλήματα και όχι 300.000, όπως προέβλεπε η διακρατική συμφωνία, η επισήμανσή του ότι αγνοεί τη διακρατική συμφωνία αλλά και την εκπροσώπηση του κράτους του από τον Παπαδόπουλο, η επιθυμία του να πραγματοποιηθεί η αγορά με συμφωνία ανάμεσα στις δύο κυβερνήσεις (G to G) χωρίς διαμεσολαβητή και το αίτημά του να του δοθούν στοιχεία πιστοποιημένης μεταφορικής εταιρείας.

Η επίσκεψη της επίσημης αντιπροσωπείας είχε προγραμματιστεί να διαρκέσει πέντε ημέρες. Μετά την παραπάνω σύσκεψη, το άγριο επεισόδιο στο γραφείο του υπουργού Αμυνας και το «ξήλωμα» του ταξιάρχου από επικεφαλής της ΔΑΠΚΣ μόλις πέντε μήνες μετά την τοποθέτησή του και την απαγόρευση εισόδου των Σαουδαράβων στο Πεντάγωνο, η επίσκεψη κράτησε δύο ημέρες. Στάθηκε όμως αφορμή για να τιναχθεί η συμφωνία στον αέρα.

Η εγγύηση πληρωμής

Στις 30 Αυγούστου, αμέσως μόλις έφυγε κακήν κακώς η σαουδαραβική αντιπροσωπεία από την Αθήνα, ο γενικός διευθυντής Εξοπλισμών Κ. Κυριακίδης (είναι αυτός που υπέγραψε άρον-άρον τη διακρατική συμφωνία με τον Παπαδόπουλο στο αεροδρόμιο της Μίκρας) έστειλε υπόμνηση στον Παπαδόπουλο με κοινοποίηση στην ελληνική πρεσβεία στο Ριάντ ζητώντας να κατατεθεί άμεσα η ανέκκλητη ενέγγυα πίστωση (έγγραφο που εκδίδεται από μια τράπεζα και αποτελεί ουσιαστικά αμετάκλητη εγγύηση πληρωμής) για τη διακρατική συμφωνία, διαφορετικά η συμφωνία θα καταγγελθεί μονομερώς από το υπουργείο Αμυνας. Τα χρήματα δεν κατατέθηκαν ποτέ, άρα τυπικά η συμφωνία είναι άκυρη από τις αρχές Σεπτεμβρίου. Και όχι επειδή το ήθελε ο κ. Καμμένος.

Αλλωστε η σπουδή να σφραγιστούν τα απόρρητα έγγραφα που κατέθεσε ο κ. Λοβέρδος φανερώνει ότι η κυβέρνηση δεν επιδιώκει τη διαφάνεια αλλά να κρατήσει κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα. Ελάχιστη ουσία υπάρχει στις δύο αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ, η πρώτη στις 2 Φεβρουαρίου 2017, με την οποία δίδεται η δυνατότητα αξιοποίησης των 300.000 βλημάτων και η δεύτερη στις 17 Μαρτίου 2017, με την οποία εγκρίνεται η συνημμένη διακρατική συμφωνία με τη Σαουδική Αραβία. Τα ερωτήματα αφορούν το τι γνώριζαν οι υπογράφοντες για τη συγκεκριμένη συμφωνία. Ο Αλέξης Τσίπρας ήξερε ή εξαπατήθηκε; Για τον Πάνο Καμμένο λιγοστεύουν οι απορίες, ο Νίκος Κοτζιάς όμως μήπως είχε λάβει ενημέρωση από την ελληνική πρεσβεία στο Ριάντ, από τον Νοέμβριο του 2016, ότι ο Παπαδόπουλος δεν εκπροσωπεί το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας και ότι αντιμετωπίζει και διάφορα άλλα ζητήματα; Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ευάγγελος Αποστολάκης τι ρόλο είχε στην ιστορία; (Για την ιστορία, τις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ υπογράφουν ακόμη ο Π. Κουρουμπλής και ο Ν. Τόσκας.)

Η επίσκεψη Αποστολάκη στην Ιορδανία

Τίποτε δεν μπορεί να μπει στη θέση του αν δεν ειπωθεί η ιστορία από την αρχή, από τον Μάιο του 2016. Τότε ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ κ. Αποστολάκης πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στην Ιορδανία. Επιστρέφοντας, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, συνέταξε ένα απόρρητο ενημερωτικό σημείωμα για τις επαφές που είχε και στο οποίο αναγράφεται το ενδιαφέρον των Ιορδανών για αγορά 300.000 βλημάτων 105 mm. Το σημείωμα περιλαμβάνει και την πρόταση να αποσυρθούν τα συγκεκριμένα πυρομαχικά από το επιχειρησιακό πρόγραμμα του υπουργείου Εθνικής Αμυνας και να ενταχθούν σε υποπρόγραμμα αξιοποίησης μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού.

Για τον σκοπό αυτόν συστάθηκε η ειδική επιτροπή που προβλέπει ο νόμος και παράλληλα ο κ. Καμμένος εισηγείται την αλλαγή του άρθρου 107 Ν. 3971/2011 ώστε να διευκολυνθεί η εκποίηση του υλικού, η οποία δημοσιεύεται στο ΦΕΚ στις 27 Ιουλίου 2016. Σε εκείνο το χρονικό σημείο εμφανίζεται ξαφνικά ο Βασίλης Παπαδόπουλος στο Πεντάγωνο. Με επιστολή που στέλνει στις 20 Ιουλίου 2016 στις αρμόδιες διευθύνσεις εμφανίζεται ως εκπρόσωπος του Βασιλείου της Ιορδανίας και ζητεί να ενημερωθεί για τις διαδικασίες αποχαρακτηρισμού των 300.000 βλημάτων ώστε να προσκομίσει τα απαραίτητα έγγραφα. Στις 10 Αυγούστου, ένα περίεργο δελτίο Τύπου αναρτάται στην ιστοσελίδα της ΓΔΑΕΕ. Ο αναπληρωτής, τότε, γενικός διευθυντής Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων Κ. Κυριακίδης ενημερώνει ότι την προηγούμενη ημέρα συναντήθηκε με τον Παπαδόπουλο «κατόπιν αιτήματος της Ολυμπιακής Βιομηχανίας» και τον «ενημέρωσε για τις προβλεπόμενες διαδικασίες εκποίησης Αμυντικού Υλικού και όπως αυτές διαμορφώθηκαν από την πρόσφατη νομοθεσία σύμφωνα με τον ν. 4407/16».

Ο μεσάζων έδινε εντολές να φτιαχτούν βόμβες!

Ο Παπαδόπουλος δεν εμφάνισε πληρεξούσιο από την Ιορδανία. Ωστόσο, στις 14 Αυγούστου, στέλνει επιστολή στο γραφείο του υπουργού Αμυνας με κοινοποίηση στον Κυριακίδη, στην οποία αναφέρεται στην «πρόσφατη συνάντησή» τους και σε «προηγούμενη ενημέρωση του ΓΕΕΘΑ» για «τα διαθέσιμα προς πώληση αποθέματα». «Ο πελάτης μας, Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας, έχει σοβαρότατο ενδιαφέρον για άμεση αγορά» των συγκεκριμένων βλημάτων και περισσότερων «άλλων διαμετρημάτων» γράφει. Και ζητεί να ορισθούν συγκεκριμένες ημερομηνίες προκειμένου να επισκεφθεί την Ελλάδα τετραμελής ομάδα ανώτατων αξιωματικών της Σαουδικής Αραβίας, με σκοπό «την καταγραφή και αξιολόγηση του αποθέματος προ της έκδοσης των απαραίτητων εγγράφων» για την άμεση αγορά και εξαγωγή του υλικού. Ετσι απλά άλλαξε «ο πελάτης» από Βασίλειο της Ιορδανίας σε Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας.

Οταν στις 7 Νοεμβρίου ο κ. Καμμένος πιέστηκε από την ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων των βουλευτών της ΝΔ Βασίλη Κικίλια και Αναστάσιου Δημοσχάκη, κατέθεσε στη Βουλή τη διακρατική συμφωνία με τη Σαουδική Αραβία και το πληρεξούσιο του Β. Παπαδόπουλου, με ημερομηνία Μαΐου 2016! Δηλαδή ο Παπαδόπουλος εμφανίζεται να έλαβε εντολή εκπροσώπησης του Βασιλείου της Σαουδικής Αραβίας για την αγορά των 300.000 βλημάτων περίπου ταυτόχρονα με την εισήγηση του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, η οποία όμως αφορούσε την... Ιορδανία!

Το πληρεξούσιο έχει εμφανή ελαττώματα που θέτουν εν αμφιβόλω τη γνησιότητά του. Επιπλέον, ερμηνεύεται ότι δεν δίνει δικαίωμα υπογραφής συμφωνίας στον Παπαδόπουλο, αλλά μόνο οριστικοποίησης (to finilize), διαχείρισης και πώλησης αποθεμάτων αμυντικού υλικού της ελληνικής κυβέρνησης. Ελέγχθηκε από τους αρμοδίους η γνησιότητά του; ‘Η μήπως έκαναν τα στραβά μάτια προκειμένου να παρακαμφθεί ο νόμος που απαγορεύει τους μεσάζοντες στα εξοπλιστικά μετά το σκάνδαλο Τσοχατζόπουλου, προκειμένου ο Παπαδόπουλος να εμφανιστεί ως εκπρόσωπος της Σαουδικής Αραβίας; Η διακρατική συμφωνία υπογράφεται στις 13 Ιουνίου του 2017 και την επόμενη ημέρα οι αξιωματικοί που χειρίστηκαν την υπόθεση υποβάλλουν Φύλλο Ενημερώσεως Εισηγήσεως από το οποίο συνάγεται ότι η εντολή για την υπογραφή της σύμβασης προέρχεται από τον κ. Καμμένο.

Ο μεσάζων επιθεωρεί στρατόπεδα!

Η ιστορία στραβώνει για τα καλά όταν αναλαμβάνει τη Διεύθυνση Αμυντικών Προγραμμάτων και Κύριων Συμβάσεων ο ταξίαρχος Παπαδάκης. Από την πρώτη ώρα ανακαλύπτει περίεργα πράγματα. Οπως μια επιστολή του Παπαδόπουλου πριν από τρεις μήνες, στις 3 Ιανουαρίου 2017, με την οποία ζητούσε να επιθεωρήσει τα προς πώληση πυρομαχικά τριμελής σαουδαραβική αντιπροσωπεία. Λίγες ημέρες αργότερα εμφανίστηκε η ξένη αντιπροσωπεία, αποτελούμενη από τον Βασίλη Παπαδόπουλο, τον αδελφό του Δημήτρη, και έναν Αραβα τον οποίο ο Παπαδόπουλος δήλωσε ως ταξίαρχο, στρατιωτικό ακόλουθο στο Παρίσι και στη Γενεύη, ονόματι Χαλίντ Σαέντ αλ Καχτάνι. Μόνο που ο πραγματικός στρατιωτικός ακόλουθος της Σαουδικής Αραβίας στο Παρίσι ήταν και παραμένει μέχρι σήμερα ο πρίγκιπας Τούρκι μπιν Χαλίντ μπιν Αμπντουλάχ αλ Σαούντ. Ο Παπαδόπουλος επιθεωρεί ελληνικά στρατόπεδα και στη συνέχεια ζητεί να επιθεωρήσει και άλλα στρατόπεδα για λογαριασμό του Κατάρ. Ποιος έδωσε την άδεια επιθεώρησης των στρατοπέδων;

Στη σύσκεψη της 29ης Αυγούστου 2017 στο Πεντάγωνο ο ταξίαρχος Παπαδάκης ενημέρωσε την επίσημη σαουδαραβική αντιπροσωπεία ότι δεν απαιτείται επιθεώρηση των βλημάτων «καθόσον δική τους ομάδα τα επιθεώρησε στην αρχή του έτους. Η ξένη αντιπροσωπεία δήλωσε άγνοια της σχετικής ομάδας επιθεώρησης. Επίσης ρώτησε, αφού είναι υπογεγραμμένη η Σύμβαση πάνω από δύο μήνες, γιατί δεν έχουν παραληφθεί ακόμη τα πυρομαχικά από το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας», όπως αναφέρεται στα πρακτικά. Η απάντηση ήταν επειδή δεν έχει κατατεθεί η ανέκκλητη ενέγγυα πίστωση, όπως προβλέπει η διακρατική συμφωνία. Η επίσημη αντιπροσωπεία ήρθε στην Ελλάδα έπειτα από τις ενέργειες του Παπαδάκη και του πρόξενου Κλουβάτου, οι οποίοι ανακάλυψαν ότι το υπουργείο Αμυνας της Σαουδικής Αραβίας δεν γνώριζε τίποτα από αυτά που γίνονταν στην Αθήνα.

Ο εγχώριος μεταφορέας

Οταν αποκαλύφθηκε η πραγματικότητα, ο κ. Καμμένος κάλεσε στις 30 Αυγούστου το πρωί τον ταξίαρχο Παπαδάκη στο γραφείο του, παρουσία του Α/ΓΕΕΘΑ κ. Αποστολάκη, του Α/ΓΕΣ Αλκιβιάδη Στεφανή και άλλων ανώτερων αξιωματικών. Δεν του ζήτησε ενημέρωση για τη συζήτηση με τους εκπροσώπους του υπουργείου Αμυνας της Σαουδικής Αραβίας, γι’ αυτό είχε τηλεφωνήσει ο Παπαδόπουλος την προηγούμενη ημέρα. Μόνο ένα πράγμα τον έκαιγε. Ποιος έδωσε το τηλέφωνο της πιστοποιημένης μεταφορικής εταιρείας στους Σαουδάραβες για τη μεταφορά των βλημάτων. Στη διακρατική συμφωνία προβλέπεται πωλητής (υπουργείο Αμυνας), αγοραστής (ΒΣΑ) και υπεργολάβος «οποιοσδήποτε τρίτος φορέας (εγχώρια εταιρεία) με τον οποίο θα συνάψει σύμβαση ο αγοραστής για εκτέλεση του έργου μεταφοράς των πυρομαχικών. Ο τρόπος επιλογής του εγχώριου μεταφορέα αποτελεί αποκλειστική ευθύνη του αγοραστή». Του αγοραστή, δηλαδή του Παπαδόπουλου, ως εκπροσώπου της Σαουδικής Αραβίας, ιδιότητα με την οποία υπέγραψε και τη διακρατική συμφωνία.

Οπότε τίθεται εύλογα το ερώτημα. Αφού οι Σαουδάραβες ήθελαν 100.000 βλήματα, πού θα παρέδιδε τα υπόλοιπα 200.000 ο Παπαδόπουλος και μέσω ποιας μεταφορικής εταιρείας, αν όχι μιας πιστοποιημένης; Σύμφωνα με την εκπρόσωπο Τύπου της ΝΔ Μαρία Σπυράκη, ο Πρωθυπουργός «θα κληθεί να απαντήσει στη Βουλή και στα ακόλουθα ερωτήματα: Γιατί σε διακρατική συμφωνία κυβέρνησης προς κυβέρνηση υπάρχει μεσάζων; Ποιος είναι ο κ. Παπαδόπουλος; Και ποια είναι η σχέση του με τον υπουργό Εθνικής Αμυνας Πάνο Καμμένο; Σε ποιες αγοραπωλησίες όπλων έχει εμπλακεί ο κ. Παπαδόπουλος;».

Το μυστήριο με τις βόμβες

Σύμφωνα με την αναφορά Παπαδάκη, την 1η Μαρτίου 2017 ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις της υπηρεσίας του με τον Παπαδόπουλο. Το σχέδιο διακρατικής συμφωνίας δεν υπεγράφη άμεσα γιατί ο Βασίλειος Παπαδόπουλος έθεσε ως προϋπόθεση την υπογραφή ανάλογης διακρατικής συμφωνίας για την προμήθεια αεροπορικών βομβών ΜΚ 82/83.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που έθετε το ζήτημα των βομβών ο Παπαδόπουλος. Στις 16 Φεβρουαρίου 2017 ο κ. Κυριακίδης έστειλε υπηρεσιακό σημείωμα στον κ. Καμμένο προκειμένου να τον ενημερώσει ότι η ΓΔΑΕΕ έχει ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με «τον κ. Παπαδόπουλο – Ολυμπιακή Βιομηχανία» για τη διακρατική συμφωνία και ότι απομένει να οριστεί η τιμή αγοράς ανά τεμάχιο. 

Προσθέτει όμως και τα ακόλουθα:

«Η πρόθεση της εταιρείας για πώληση στο Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας αεροπορικών βομβών ΜΚ 82 και ΜΚ 83 μέσω διακρατικής συμφωνίας με τη χώρα μας είναι ανεξάρτητο θέμα με το υποπρόγραμμα για την εκποίηση των 300.000 βλημάτων ΠΒ 105 χιλιοστών. Επιπρόσθετα σας γνωρίζονται τα παρακάτω:

1.Το ΓΕΑ στους πίνακες εύχρηστου και μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού έχει παρουσιάσει απόθεμα 700 σε αριθμό αεροπορικές βόμβες ΜΚ 82, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει αποστείλει στο ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕΕ κατάλληλο υποπρόγραμμα για την εκποίησή τους. Επιπλέον, δεν είναι βέβαιο ότι προτίθεται να εκποιήσει τα εν λόγω πυρομαχικά μέσω διακρατικής συμφωνίας ή διαγωνισμού.

2.Οι αεροπορικές βόμβες ΜΚ 83 δεν παρουσιάζονται στους πίνακες εύχρηστου και μη επιχειρησιακά αναγκαίου στρατιωτικού εξοπλισμού του ΓΕΑ.

3.Ο κ. Παπαδόπουλος - Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ έχει εκδώσει με δική του πρωτοβουλία End User’s Certificate για τις αεροπορικές βόμβες ΜΚ 82-83 χωρίς η υπηρεσία επ’ αυτού να έχει αναλάβει καμία δέσμευση.

4.Σύμφωνα με τη σχετική επιστολή του ο κ. Παπαδόπουλος - Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ θεωρεί ως αναπόσπαστο κομμάτι της συνεργασίας του την αγορά των αεροπορικών βομβών ΜΚ 82-83 από τις ΕΔ, χωρίς να είναι απόλυτα σαφές εάν αυτό είναι απαιτητό για την ολοκλήρωση της πώλησης των βλημάτων 105 mm».


Στις 24 Μαρτίου 2017 ο Παπαδόπουλος στέλνει φαξ στο υπουργείο Αμυνας, υπόψη του αναπληρωτού γεν. διευθυντή Κ. Κυριακίδη. «Θα θέλαμε να μας γνωστοποιήσετε την πρόοδο των υπηρεσιών σας σχετικά με την αγοραπωλησία των ΜΚ 82/83 για την οποία η Βασιλική Πολεμική Αεροπορία της Σαουδικής Αραβίας έχει ήδη εκδώσει πιστοποιητικό τελικού χρήστη για ΜΚ 82 από 8/6/2016 και από 27/11/2016 για πυρομαχικά των 105 mm και ΜΚ 83. Ζητούμε να μας γνωστοποιήσετε το συντομότερο δυνατόν για ποιον λόγο δεν συγκροτήθηκε επιτροπή για τις ΜΚ82 τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα και επίσης για ποιον λόγο συγκροτήθηκε επιτροπή μόνο για τα πυρομαχικά των 105 mm και όχι επίσης για τις ΜΚ83 που εντάσσονται στο ίδιο πιστοποιητικό τελικού χρήστη. Οι μεγαλύτερες ποσότητες οι οποίες αναφέρονται στα πιστοποιητικά για τις ΜΚ82/83 εκδόθηκαν με την πιθανότητα, ασχέτως των προς εκποίηση ποσοτήτων από ΓΕΑ, οι υπόλοιπες ποσότητες να παραχθούν από τα ΕΑΣ στο εργοστάσιο Λαυρίου (αναφέρομαι σε συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν με τον πρώην γενικό διευθυντή των ΕΑΣ Ναύαρχο Χρηστίδη, και οι οποίες διεκόπησαν λόγω αποχώρησής του)» αναφέρει. Ο ναύαρχος Κοσμάς Χρηστίδης παραιτήθηκε στις 9 Φεβρουαρίου 2017 από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων διατυπώνοντας αιχμές για τις πολιτικές του υπουργείου Αμυνας.

Εντύπωση προκαλεί η σημείωση της υπηρεσίας στο πλάι του εγγράφου. «Να κληθεί άμεσα για έλεγχο κειμένων. Να απαντήσουμε “τα λοιπά εκφεύγουν της αρμοδιότητάς μας”». Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το ύφος της επιστολής, σαν να απευθύνεται ο Παπαδόπουλος σε υφισταμένους του! Ανάλογη συμπεριφορά περιγράφει και ο Παπαδάκης στην αναφορά του. «Την 29η 20.27 Αυγ. 17, και ενώ βρισκόμουν στο σπίτι μου, μου τηλεφώνησε εκ νέου ο Βασίλειος Παπαδόπουλος» για να ρωτήσει για τον αξιωματικό που έδωσε το τηλέφωνο της μεταφορικής στους Αραβες. «Μου είπε ότι λυπάται αλλά από δω και στο εξής δεν ξέρει τι θα γίνει. Του ανέφερα ότι μόνο ως απειλή μπορώ να το εκλάβω, πράγμα ανεπίτρεπτο και του έκλεισα το τηλέφωνο». Ολη η παραπάνω αλληλογραφία (όπως και η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας) πραγματοποιείται ενώ ο Βασίλης Παπαδόπουλος, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΜΗ, έχει αποχωρήσει από την εταιρεία Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ από τις 30 Νοεμβρίου 2016 και δεν μπορεί να την εκπροσωπεί νόμιμα. Βρίσκεται όμως στο ΔΣ ο αδελφός του Δημήτρης.

Ερώτημα: Η συμφωνία για τις βόμβες έχει προχωρήσει και σε ποιον βαθμό; Γιατί αν αληθεύουν όσα μεταδίδονται από αρμόδιες πηγές, μετά την παραπάνω αλληλογραφία Παπαδόπουλου - Κυριακίδη, οι διαδικασίες εξελίχθηκαν με αξιοσημείωτα ταχείς ρυθμούς.

Η πιστοποίηση

Οι βόμβες ΜΚ 82/83 είναι περιζήτητες διότι θεωρούνται οι πιο φθηνές έξυπνες βόμβες, αλλά όπως για όλα τα όπλα και πυρομαχικά αμερικανικής κατασκευής, χρειάζεται άδεια από τις Αρχές των ΗΠΑ προκειμένου να εξαχθούν σε τρίτες χώρες, πράγμα που επισημάνθηκε στη συνάντηση της επίσημης αντιπροσωπείας των Σαουδαράβων στο Πεντάγωνο.

Οι διαπραγματεύσεις της ΓΑΔΕΕ με τον Παπαδόπουλο βασίστηκαν στο πιστοποιητικό τελικού χρήστη το οποίο παρέδωσε στις υπηρεσίες του υπουργείου Αμυνας ο επιχειρηματίας και το κατέθεσε ο κ. Καμμένος στη Βουλή. Με αυτή την πιστοποίηση συζητούσε για αγορά 4.000 βομβών, 700 από το ΓΕΣ και οι υπόλοιπες θα κατασκευάζονταν από τα ΕΑΣ, που έχουν σχετική άδεια από τις ΗΠΑ, στο Λαύριο. Το ίδιο το έγγραφο όμως προκαλεί τεράστια ερωτήματα. Δεν έχει ημερομηνία, ούτε το διεθνώς αναγνωρισμένο περιεχόμενο, αλλά ένα κείμενο σε κάκιστα αγγλικά, χωρίς τις αναγκαίες υπογραφές και σφραγίδες.

"ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 26/11/17

Ζητούσαν έρευνα της ΕΥΠ για τον μεσάζοντα
Η επιφυλακτική στάσητων διπλωματικών υπηρεσιών, τα έγγραφα και τα ερωτηματικά για τη στάση του υπουργού Αμυνας

Το υπουργείο Εξωτερικών είχε ενημερώσει εγγράφως, στις 22 Ιουνίου 2017, τόσο το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης (ΥΠΟΙΑΝ), που είναι αρμόδιο για την οριστική έγκριση μιας εξαγωγής από την Ελλάδα, για τη σκοπιμότητα να ζητηθεί η άποψη της ΕΥΠ για το αίτημα της εταιρείας Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ του «μεσάζοντος» Βασίλη Παπαδόπουλου για τη λήψη άδειας εξαγωγής αμυντικού υλικού στη Σαουδική Αραβία. Το αίτημα στην ΕΥΠ, η οποία σύμφωνα με τον νόμο έχει συμβουλευτικό ρόλο, υποβλήθηκε στις 30 Ιουνίου, 17 ημέρες μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας στις 13 Ιουνίου. Η απάντηση της ΕΥΠ είχε ουδέτερο χαρακτήρα και άφηνε την ευθύνη των χειρισμών στους αρμόδιους υπουργούς.

Επιπλέον, το υπουργείο Εξωτερικών εμφανίζεται να μην έχει κατ' αρχήν αντίρρηση για την πραγματοποίηση της εξαγωγής, εφόσον ικανοποιούνται δύο προϋποθέσεις: πρώτον, η εξαγωγή να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο ισχύουσας διακρατικής συμφωνίας (είχε υπογραφεί στη Μίκρα της Θεσσαλονίκης μερικές ημέρες αργότερα, στις 13 Ιουνίου) και, δεύτερον, να υπάρξει και τυπικά η διασφάλιση ότι ο τελικός χρήστης του υλικού θα είναι οι Ενοπλες Δυνάμεις της Σαουδικής Αραβίας. Αυτό απαιτεί την προσκόμιση από το Ριάντ πιστοποιητικού τελικού χρήστη.

Από τα προαναφερθέντα προκύπτει συναφώς ότι οι έμπειρες διπλωματικές υπηρεσίες της χώρας βρίσκονταν εν γνώσει της «ύποπτης» ταυτότητας του κ. Παπαδόπουλου καθώς, όπως προκύπτει από πληροφορίες, ήταν ενήμερες τόσο για την προτέρα δραστηριότητά του στην πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας (πΓΔΜ) όσο και επειδή η εν λόγω εταιρεία δεν φέρεται να ήταν εγγεγραμμένη στο Μητρώο Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού.
Το συγκεκριμένο έγγραφο του υπουργείου Εξωτερικών με Αριθμό Πρωτοκόλλου 30789 προέρχεται από τη Δ1 Διεύθυνση Ηνωμένων Εθνών, Διεθνών Οργανισμών και Διασκέψεων και βρίσκεται εν γνώσει του «Βήματος». Μάλιστα, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος το είχε συμπεριλάβει στον κατάλογο των συνημμένων εγγράφων της απάντησής του, στις 7 Νοεμβρίου, στην Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) 954/77//06-11-17, την οποία είχαν καταθέσει οι βουλευτές της ΝΔ κ.κ. Β. Κικίλιας και Αν. Δημοσχάκης με θέμα «Πώληση Βλημάτων και του Ελληνικού Στρατού Ξηράς και Αεροπορικών Βομβών στη Σαουδική Αραβία με Διακρατική Συμφωνία».

Ωστόσο, αν και ο κ. Καμμένος είχε κανονικά προβεί στην κατάθεση των υπολοίπων συνημμένων εγγράφων, δηλαδή α) του κειμένου Διακρατικής Συμφωνίας και β) των εγγράφων που αποδεικνύουν την αυθεντικότητα του κ. Παπαδόπουλου ως «νομίμου εκπροσώπου» της Σαουδικής Αραβίας, τα οποία είχαν μάλιστα σταλεί την ίδια ημέρα με e-mail στους στρατιωτικούς συντάκτες, δεν προχώρησε στην κατάθεση του εγγράφου του υπουργείου Εξωτερικών - άγνωστο για ποιον λόγο.

Με το συγκεκριμένο έγγραφο, η αρμόδια Διεύθυνση Δ1 απαντά σε προηγούμενο έγγραφο του ΥΠΟΙΑΝ με Αριθμό Πρωτοκόλλου Ε3/165 με ημερομηνία 16 Ιουνίου 2017.

Το έγγραφο κοινοποιείται συγκεκριμένα στο Τμήμα Ειδικών Καθεστώτων Εξαγωγών της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνούς Οικονομικής και Εμπορικής Πολιτικής του ΥΠΟΙΑΝ, στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), στην Πρεσβεία της Ελλάδος στο Ριάντ, ενώ έχει και εσωτερική διανομή με πρώτο αποδέκτη το Διπλωματικό Γραφείο του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά.

Στο έγγραφο δεν αναφέρεται πουθενά το είδος υλικού προς εξαγωγή (επισημαίνεται απλώς ο όρος «πυρομαχικά»). Αυτό δεν είναι άλλωστε θέμα που αφορά ευθέως το υπουργείο Εξωτερικών. Υπογραμμίζεται πάντως η επισήμανση ότι για την καλύτερη διασφάλιση της εξαγωγής θα ήταν χρήσιμο οι αρμόδιες σαουδαραβικές αρχές να υποβάλουν ένα πιστοποιητικό επαλήθευσης παραλαβής του υλικού. Αυτή η διασφάλιση ξεπερνά τις προβλέψεις της υπογραφείσας στις 13 Ιουνίου Διακρατικής Συμφωνίας.

Πέραν του βασικού κορμού του εγγράφου, επισυνάπτονται 10 σελίδες με πίνακες της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) σχετικά με τις εξαγωγές αμυντικού υλικού (συγκεκριμένα για πυρομαχικά) από τα κράτη-μέλη προς τη Σαουδική Αραβία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου