Από τον κλώνο της "Ε"
"Εφ.Συν", 30/01/17 |
«...Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν τι τους περιμένει
εάν η χώρα επιστρέψει στο παρελθόν...»
Η συνέντευξη στον Χρήστο Κάτσικα
Ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης υποστηρίζει ότι ο ΟΟΣΑ είναι απλώς «ένας οργανισμός που προσφέρει τεχνογνωσία» και ότι η αυτοαξιολόγηση «δεν συνδέεται με διαθεσιμότητα-απόλυση, μισθολογική υποβάθμιση».
Παράλληλα σημειώνει ότι «η θητεία των νυν διευθυντών σχολικών μονάδων θα ολοκληρωθεί ομαλά» και ότι η πρόταση του ΙΕΠ για το Λύκειο είναι διαφορετική από την «Εκθεση Λιάκου», την οποία «η κυβέρνηση δεν έχει υιοθετήσει».
Τέλος, υποστηρίζει τις λεγόμενες «δημιουργικές εργασίες» στο Λύκειο ενώ, όσον αφορά τους διορισμούς εκπαιδευτικών, τονίζει ότι το υπουργείο Παιδείας θα μιλήσει «με ακρίβεια μόνο όταν θα έχει εξασφαλίσει έναν ικανοποιητικό αριθμό μόνιμων διορισμών».
• Ο υπουργός Παιδείας ούτε λίγο ούτε πολύ «βάφτισε» τον ΟΟΣΑ «συνεργάτη». Ωστόσο η θέση του ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευσης ήταν διαφορετική όσον αφορά τις πολιτικές του ΟΟΣΑ. Πώς αντιλαμβάνεστε αυτή τη διαφοροποίηση;
Ο υπουργός Παιδείας «βάφτισε» τον ΟΟΣΑ ως έναν επιστημονικό οργανισμό στον οποίο συνυπάρχουν διαφορετικών ιδεολογικών και πολιτικών προελεύσεων τεχνοκράτες, ο οποίος σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις συντάσσει εκθέσεις και κάνει προτάσεις.
Εμείς δεν πιστεύουμε ότι οι μεταρρυθμίσεις που έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις επιβλήθηκαν από τον ΟΟΣΑ.
Πιστεύουμε όμως ότι, όπως λέγαμε και τότε, χρησιμοποιήθηκαν οι εκθέσεις και οι προτάσεις, που σε συνεργασία μαζί τους έκανε, ως τεκμηρίωση της ανάγκης να γίνουν αυτές οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν.
Η δική μας πρόθεση είναι στην αντίθετη κατεύθυνση από των προηγούμενων. Επιδιώκουμε την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και στην προσπάθειά μας αυτή θα αξιοποιήσουμε ως εργαλείο -μαζί με άλλα- και τις προτάσεις του ΟΟΣΑ, αν αυτές είναι στην ίδια κατεύθυνση.
Δεν αντιλαμβάνομαι, λοιπόν, κάποια διαφοροποίηση, γιατί πάντα τελικά λέγαμε και λέμε ότι ο ΟΟΣΑ είναι ένας οργανισμός που προσφέρει τεχνογνωσία. Δεν ευθύνεται για τις πολιτικές. Για αυτές ευθύνονται πάντα οι κυβερνήσεις.
• Το υπουργείο επαναφέρει την αυτοαξιολόγηση με τη μόνιμη επωδό ότι δεν θα είναι τιμωρητική και ότι είναι για το καλό της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών. Ωστόσο οι ίδιες «υποσχετικές» υπήρχαν και επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου, όταν προωθούσε με νόμο την αυτοαξιολόγηση. Γιατί με εσάς τα πράγματα θα είναι διαφορετικά - και με δεδομένο ότι «νεκρανασταίνεται» η κακόφημη ΑΔΙΠΠΔΕ (Αρχή Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) που είναι το βασικό όχημα της αξιολόγησης;
Το εκπαιδευτικό κίνημα ποτέ δεν υποστήριξε τις περιθωριακές απόψεις για «καμία αξιολόγηση». Ο εκπαιδευτικός κόσμος αγωνίστηκε ενάντια στην αξιολόγηση-χειραγώγηση, στην τιμωρητική αξιολόγηση, και είχε δίκιο να είναι καχύποπτος.
Με δεδομένο το κύμα διαθεσιμότητας και απόλυσης εκπαιδευτικών το 2013 με πρωτεργάτη τον κ. Μητσοτάκη, καθώς και το όργιο κομματικών και πελατειακών σχέσεων επί των κυβερνήσεων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, είχε δίκιο να μην εμπιστεύεται τις πολιτικές ηγεσίες.
Με την κυβέρνηση της Αριστεράς αυτά τελείωσαν. Καμία διαθεσιμότητα, καμία απόλυση, καμία τιμωρητική διάθεση, καμία μισθολογική υποβάθμιση.
Αντίθετα, η κυβέρνησή μας επανέφερε τους εκπαιδευτικούς που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα και αποκατέστησε την εργασιακή ηρεμία στα σχολεία, καταργώντας την αυτοδίκαιη αργία και παγώνοντας τις διαδικασίες του Π.Δ. 152.
Καμία «αρχή» δεν είναι εξ ορισμού «κακόφημη» ή αξιόπιστη. Επί συγκυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ η ΑΔΙΠΠΔΕ προοριζόταν να συντονίσει μια τιμωρητική αξιολόγηση-χειραγώγηση.
Σήμερα τέτοιου είδους σχέδια είναι εκτός ατζέντας. Υπενθυμίζω πως έχει ήδη καταργηθεί η σύνδεση της μισθολογικής εξέλιξης των εκπαιδευτικών με την αξιολόγηση.
Το υπουργείο Παιδείας δεν συζητά για την επαναφορά της ατομικής αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Η διαδικασία του προγραμματισμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου θα έχει μόνο βελτιωτικές επιδράσεις, βοήθεια και στήριξη στους εκπαιδευτικούς και στις σχολικές μονάδες, για τη βελτίωση του έργου τους, προς όφελος των μαθητών και της δημόσιας εκπαίδευσης.
• Θα έχουμε φέτος κρίσεις διευθυντών σχολικών μονάδων και ποιοι θα είναι οι όροι και τα κριτήρια;
Η θητεία των διευθυντών των σχολικών μονάδων λήγει το καλοκαίρι. Η κυβέρνησή μας θέσπισε για πρώτη φορά τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής των διευθυντών.
Θεωρούμε αυτήν την επιλογή μας σημαντική παρακαταθήκη και στοιχειώδη εκδημοκρατισμό της διαδικασίας επιλογής.
Τα σχολεία μας χρειάζονται τη δημοκρατία. Βέβαια, οφείλουμε να σεβόμαστε τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Οταν εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ θα προσδιορίσουμε τις νομοθετικές παρεμβάσεις μας. Σε κάθε περίπτωση, η θητεία των νυν διευθυντών σχολικών μονάδων θα ολοκληρωθεί ομαλά.
• Θα έχετε βέβαια αντιληφθεί ότι υπάρχει θυμός στα Λύκεια με τις λεγόμενες δημιουργικές εργασίες. Αλλοι πιστεύουν ότι υπάρχει μεγάλη προχειρότητα, άλλοι ότι αυξάνεται υπέρμετρα ο εργασιακός φόρτος (που είναι ήδη αυξημένος) χωρίς κανένα κέρδος για την εκπαιδευτική διαδικασία, άλλοι ότι είναι πρώτο «πλαϊνό» βήμα για την εισαγωγή της αξιολόγησης των καθηγητών. Πώς τοποθετείστε απέναντι σε αυτές τις αιτιάσεις;
Η εισαγωγή των «δημιουργικών εργασιών» στη σχολική ζωή πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει στην πιο ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών/τριών στη μαθησιακή διαδικασία.
Οπως άλλωστε δηλώσαμε προσφάτως, «οι δημιουργικές εργασίες μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς για να εργαστούν με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους έξω από την πεπατημένη, σε μια διαδικασία που σπάει τη ρουτίνα του σχολείου, ώστε να αναπτυχθεί ένα διαφορετικό παιδαγωγικό κλίμα».
Επιπλέον, το ΥΠΕΠΘ έχει αποστείλει «αναλυτικές οδηγίες και υποστηρικτικό υλικό (αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ)» και έχει ενημερώσει τους σχολικούς συμβούλους ώστε να μπορούν να καθοδηγήσουν τις σχολικές μονάδες σε όποιες τυχόν δυσκολίες συναντήσουν στην υλοποίηση.
Εξάλλου υπάρχει συσσωρευμένη εμπειρία στην εκπαιδευτική κοινότητα από παρόμοιες δραστηριότητες που μπορεί να αξιοποιηθεί.
Κατανοούμε ορισμένες από τις αντιδράσεις, καθώς θα μπορούσε ίσως να υπάρξει καλύτερη προετοιμασία, ενημέρωση των εκπαιδευτικών κ.λπ.
Από όσους εκφράζουν τέτοιες επιφυλάξεις θα ζητούσαμε τις προτάσεις και τη συμβολή τους, ώστε ένα δημιουργικό βήμα να εισαχθεί με ομαλό τρόπο στη σχολική ζωή.
Αλλωστε, όπως δηλώσαμε, οι οδηγίες που έχουν σταλεί αποτελούν προτάσεις που δεν είναι περιοριστικές, μπορούν να γίνουν από τους εκπαιδευτικούς προσαρμογές στις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε σχολικής μονάδας και η συνολική εμπειρία από την υλοποίησή τους θα αξιοποιηθεί ώστε την επόμενη σχολική χρονιά να γίνουν οι αναγκαίες βελτιώσεις.
Αυτό που δεν κατανοούμε είναι ή απόλυτη άρνηση από ορισμένους σε οποιαδήποτε αλλαγή της σχολικής πραγματικότητας. Είναι οι γνωστές συντηρητικές απόψεις των οπαδών του να «μην αλλάξει τίποτα». Δεν συμφωνούμε με αυτές τις απόψεις. Το σχολείο χρειάζεται αλλαγές.
Αναμένουμε με ενδιαφέρον τις ιδέες όσων έχουν να συνεισφέρουν σε αυτή την κατεύθυνση. Οσοι επιδιώκουν να καλλιεργήσουν κλίμα ανησυχίας στους εκπαιδευτικούς ματαιοπονούν.
Ο εκπαιδευτικός κόσμος γνωρίζει ότι με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει λόγους να φοβάται. Αντίθετα, οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πολύ καλά τι τους περιμένει αν επιστρέψει η χώρα στο παρελθόν.
• Και η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μίλησε για μόνιμους διορισμούς. Ωστόσο, δύο χρόνια τώρα διορισμούς ακούμε και διορισμούς δεν βλέπουμε. Είναι εξασφαλισμένο τελικά ότι τον Σεπτέμβριο του 2017 νέοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί θα μπουν στις σχολικές τάξεις; Κι αν ναι, έχετε καταλήξει σε νέο σύστημα διορισμών;
Η αναγκαιότητα για προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών είναι προφανής, μετά από τόσα χρόνια που, ενώ έχουμε μαζικές συνταξιοδοτήσεις, δεν έχουμε καμία πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού.
Αναγνωρίζουμε την ανάγκη αυτή και προσπαθούμε, στο ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο που λειτουργούμε, να ανταποκριθούμε. Ενδεικτική της πρόθεσής μας είναι η πρόσληψη των διοριστέων του ΑΣΕΠ του 2008, που έγινε φέτος.
Θα μιλήσουμε όμως με ακρίβεια μόνο όταν θα έχουμε εξασφαλίσει έναν ικανοποιητικό αριθμό μόνιμων διορισμών. Το σύστημα με το οποίο θα πραγματοποιηθούν, θα καθοριστεί έπειτα από διάλογο με τους ενδιαφερόμενους και τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες.
Σε κάθε περίπτωση έχουμε δεσμευτεί ότι πρέπει να αναγνωριστεί το δικαίωμα των αναπληρωτών που για πολλά χρόνια υπηρετούν τη δημόσια εκπαίδευση.
Συγχρόνως οφείλουμε να διασφαλίσουμε και το δικαίωμα των νέων πτυχιούχων, που επί πολλά χρόνια δεν τους έχει δοθεί καμία ευκαιρία πρόσβασης στο δημόσιο σχολείο.
Και φυσικά είμαστε υποχρεωμένοι να σεβαστούμε τις δικαστικές αποφάσεις. Τέλος, απευθύνουμε έκκληση να μη συνεχιστεί η ιδιότυπη «αντιδικία» ανάμεσα στις διάφορες κατηγορίες νέων επιστημόνων. Δικαίωμα στη δουλειά έχουν όλοι.
• Η πρόταση για το νέο Λύκειο έχει κάποια διαφοροποίηση ουσίας από την έκθεση του εθνικού διαλόγου (έκθεση Λιάκου) εκτός από το 4-2 που μένει 3-3;
Η συγκεκριμένη πρόταση από την «έκθεση Λιάκου» δεν έχει υιοθετηθεί από την κυβέρνηση. Η συζήτηση τώρα γίνεται με βάση την πρόταση του ΙΕΠ, που προφανώς είναι διαφορετική.
Είναι σαφές πως σε κάθε περίπτωση μιλάμε για τριετές Λύκειο. Αυτό που πρέπει να είναι σε όλους σαφές είναι ότι η συζήτηση μόλις ξεκίνησε.
Θα είναι χρήσιμο, όσοι θέλουν να συμβάλουν στη συζήτηση αυτή, να καταθέσουν, εκτός από τους συνήθεις αφορισμούς, και τις προτάσεις τους.
Η εισαγωγή των «δημιουργικών εργασιών» στη σχολική ζωή πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει στην πιο ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς για να εργαστούν με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους έξω από την πεπατημένη, σε μια διαδικασία που σπάει τη ρουτίνα του σχολείου, ώστε να αναπτυχθεί ένα διαφορετικό παιδαγωγικό κλίμα»
Η συνέντευξη στον Χρήστο Κάτσικα
Ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης υποστηρίζει ότι ο ΟΟΣΑ είναι απλώς «ένας οργανισμός που προσφέρει τεχνογνωσία» και ότι η αυτοαξιολόγηση «δεν συνδέεται με διαθεσιμότητα-απόλυση, μισθολογική υποβάθμιση».
Παράλληλα σημειώνει ότι «η θητεία των νυν διευθυντών σχολικών μονάδων θα ολοκληρωθεί ομαλά» και ότι η πρόταση του ΙΕΠ για το Λύκειο είναι διαφορετική από την «Εκθεση Λιάκου», την οποία «η κυβέρνηση δεν έχει υιοθετήσει».
Τέλος, υποστηρίζει τις λεγόμενες «δημιουργικές εργασίες» στο Λύκειο ενώ, όσον αφορά τους διορισμούς εκπαιδευτικών, τονίζει ότι το υπουργείο Παιδείας θα μιλήσει «με ακρίβεια μόνο όταν θα έχει εξασφαλίσει έναν ικανοποιητικό αριθμό μόνιμων διορισμών».
• Ο υπουργός Παιδείας ούτε λίγο ούτε πολύ «βάφτισε» τον ΟΟΣΑ «συνεργάτη». Ωστόσο η θέση του ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευσης ήταν διαφορετική όσον αφορά τις πολιτικές του ΟΟΣΑ. Πώς αντιλαμβάνεστε αυτή τη διαφοροποίηση;
Ο υπουργός Παιδείας «βάφτισε» τον ΟΟΣΑ ως έναν επιστημονικό οργανισμό στον οποίο συνυπάρχουν διαφορετικών ιδεολογικών και πολιτικών προελεύσεων τεχνοκράτες, ο οποίος σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις συντάσσει εκθέσεις και κάνει προτάσεις.
Εμείς δεν πιστεύουμε ότι οι μεταρρυθμίσεις που έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις επιβλήθηκαν από τον ΟΟΣΑ.
Πιστεύουμε όμως ότι, όπως λέγαμε και τότε, χρησιμοποιήθηκαν οι εκθέσεις και οι προτάσεις, που σε συνεργασία μαζί τους έκανε, ως τεκμηρίωση της ανάγκης να γίνουν αυτές οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν.
Η δική μας πρόθεση είναι στην αντίθετη κατεύθυνση από των προηγούμενων. Επιδιώκουμε την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και στην προσπάθειά μας αυτή θα αξιοποιήσουμε ως εργαλείο -μαζί με άλλα- και τις προτάσεις του ΟΟΣΑ, αν αυτές είναι στην ίδια κατεύθυνση.
Δεν αντιλαμβάνομαι, λοιπόν, κάποια διαφοροποίηση, γιατί πάντα τελικά λέγαμε και λέμε ότι ο ΟΟΣΑ είναι ένας οργανισμός που προσφέρει τεχνογνωσία. Δεν ευθύνεται για τις πολιτικές. Για αυτές ευθύνονται πάντα οι κυβερνήσεις.
• Το υπουργείο επαναφέρει την αυτοαξιολόγηση με τη μόνιμη επωδό ότι δεν θα είναι τιμωρητική και ότι είναι για το καλό της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών. Ωστόσο οι ίδιες «υποσχετικές» υπήρχαν και επί υπουργίας Αρβανιτόπουλου, όταν προωθούσε με νόμο την αυτοαξιολόγηση. Γιατί με εσάς τα πράγματα θα είναι διαφορετικά - και με δεδομένο ότι «νεκρανασταίνεται» η κακόφημη ΑΔΙΠΠΔΕ (Αρχή Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) που είναι το βασικό όχημα της αξιολόγησης;
Το εκπαιδευτικό κίνημα ποτέ δεν υποστήριξε τις περιθωριακές απόψεις για «καμία αξιολόγηση». Ο εκπαιδευτικός κόσμος αγωνίστηκε ενάντια στην αξιολόγηση-χειραγώγηση, στην τιμωρητική αξιολόγηση, και είχε δίκιο να είναι καχύποπτος.
Με δεδομένο το κύμα διαθεσιμότητας και απόλυσης εκπαιδευτικών το 2013 με πρωτεργάτη τον κ. Μητσοτάκη, καθώς και το όργιο κομματικών και πελατειακών σχέσεων επί των κυβερνήσεων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, είχε δίκιο να μην εμπιστεύεται τις πολιτικές ηγεσίες.
Με την κυβέρνηση της Αριστεράς αυτά τελείωσαν. Καμία διαθεσιμότητα, καμία απόλυση, καμία τιμωρητική διάθεση, καμία μισθολογική υποβάθμιση.
Αντίθετα, η κυβέρνησή μας επανέφερε τους εκπαιδευτικούς που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα και αποκατέστησε την εργασιακή ηρεμία στα σχολεία, καταργώντας την αυτοδίκαιη αργία και παγώνοντας τις διαδικασίες του Π.Δ. 152.
Καμία «αρχή» δεν είναι εξ ορισμού «κακόφημη» ή αξιόπιστη. Επί συγκυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ η ΑΔΙΠΠΔΕ προοριζόταν να συντονίσει μια τιμωρητική αξιολόγηση-χειραγώγηση.
Σήμερα τέτοιου είδους σχέδια είναι εκτός ατζέντας. Υπενθυμίζω πως έχει ήδη καταργηθεί η σύνδεση της μισθολογικής εξέλιξης των εκπαιδευτικών με την αξιολόγηση.
Το υπουργείο Παιδείας δεν συζητά για την επαναφορά της ατομικής αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Η διαδικασία του προγραμματισμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου θα έχει μόνο βελτιωτικές επιδράσεις, βοήθεια και στήριξη στους εκπαιδευτικούς και στις σχολικές μονάδες, για τη βελτίωση του έργου τους, προς όφελος των μαθητών και της δημόσιας εκπαίδευσης.
• Θα έχουμε φέτος κρίσεις διευθυντών σχολικών μονάδων και ποιοι θα είναι οι όροι και τα κριτήρια;
Η θητεία των διευθυντών των σχολικών μονάδων λήγει το καλοκαίρι. Η κυβέρνησή μας θέσπισε για πρώτη φορά τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής των διευθυντών.
Θεωρούμε αυτήν την επιλογή μας σημαντική παρακαταθήκη και στοιχειώδη εκδημοκρατισμό της διαδικασίας επιλογής.
Τα σχολεία μας χρειάζονται τη δημοκρατία. Βέβαια, οφείλουμε να σεβόμαστε τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Οταν εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ θα προσδιορίσουμε τις νομοθετικές παρεμβάσεις μας. Σε κάθε περίπτωση, η θητεία των νυν διευθυντών σχολικών μονάδων θα ολοκληρωθεί ομαλά.
• Θα έχετε βέβαια αντιληφθεί ότι υπάρχει θυμός στα Λύκεια με τις λεγόμενες δημιουργικές εργασίες. Αλλοι πιστεύουν ότι υπάρχει μεγάλη προχειρότητα, άλλοι ότι αυξάνεται υπέρμετρα ο εργασιακός φόρτος (που είναι ήδη αυξημένος) χωρίς κανένα κέρδος για την εκπαιδευτική διαδικασία, άλλοι ότι είναι πρώτο «πλαϊνό» βήμα για την εισαγωγή της αξιολόγησης των καθηγητών. Πώς τοποθετείστε απέναντι σε αυτές τις αιτιάσεις;
Η εισαγωγή των «δημιουργικών εργασιών» στη σχολική ζωή πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει στην πιο ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών/τριών στη μαθησιακή διαδικασία.
Οπως άλλωστε δηλώσαμε προσφάτως, «οι δημιουργικές εργασίες μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς για να εργαστούν με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους έξω από την πεπατημένη, σε μια διαδικασία που σπάει τη ρουτίνα του σχολείου, ώστε να αναπτυχθεί ένα διαφορετικό παιδαγωγικό κλίμα».
Επιπλέον, το ΥΠΕΠΘ έχει αποστείλει «αναλυτικές οδηγίες και υποστηρικτικό υλικό (αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ)» και έχει ενημερώσει τους σχολικούς συμβούλους ώστε να μπορούν να καθοδηγήσουν τις σχολικές μονάδες σε όποιες τυχόν δυσκολίες συναντήσουν στην υλοποίηση.
Εξάλλου υπάρχει συσσωρευμένη εμπειρία στην εκπαιδευτική κοινότητα από παρόμοιες δραστηριότητες που μπορεί να αξιοποιηθεί.
Κατανοούμε ορισμένες από τις αντιδράσεις, καθώς θα μπορούσε ίσως να υπάρξει καλύτερη προετοιμασία, ενημέρωση των εκπαιδευτικών κ.λπ.
Από όσους εκφράζουν τέτοιες επιφυλάξεις θα ζητούσαμε τις προτάσεις και τη συμβολή τους, ώστε ένα δημιουργικό βήμα να εισαχθεί με ομαλό τρόπο στη σχολική ζωή.
Αλλωστε, όπως δηλώσαμε, οι οδηγίες που έχουν σταλεί αποτελούν προτάσεις που δεν είναι περιοριστικές, μπορούν να γίνουν από τους εκπαιδευτικούς προσαρμογές στις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε σχολικής μονάδας και η συνολική εμπειρία από την υλοποίησή τους θα αξιοποιηθεί ώστε την επόμενη σχολική χρονιά να γίνουν οι αναγκαίες βελτιώσεις.
Αυτό που δεν κατανοούμε είναι ή απόλυτη άρνηση από ορισμένους σε οποιαδήποτε αλλαγή της σχολικής πραγματικότητας. Είναι οι γνωστές συντηρητικές απόψεις των οπαδών του να «μην αλλάξει τίποτα». Δεν συμφωνούμε με αυτές τις απόψεις. Το σχολείο χρειάζεται αλλαγές.
Αναμένουμε με ενδιαφέρον τις ιδέες όσων έχουν να συνεισφέρουν σε αυτή την κατεύθυνση. Οσοι επιδιώκουν να καλλιεργήσουν κλίμα ανησυχίας στους εκπαιδευτικούς ματαιοπονούν.
Ο εκπαιδευτικός κόσμος γνωρίζει ότι με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει λόγους να φοβάται. Αντίθετα, οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν πολύ καλά τι τους περιμένει αν επιστρέψει η χώρα στο παρελθόν.
• Και η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μίλησε για μόνιμους διορισμούς. Ωστόσο, δύο χρόνια τώρα διορισμούς ακούμε και διορισμούς δεν βλέπουμε. Είναι εξασφαλισμένο τελικά ότι τον Σεπτέμβριο του 2017 νέοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί θα μπουν στις σχολικές τάξεις; Κι αν ναι, έχετε καταλήξει σε νέο σύστημα διορισμών;
Η αναγκαιότητα για προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών είναι προφανής, μετά από τόσα χρόνια που, ενώ έχουμε μαζικές συνταξιοδοτήσεις, δεν έχουμε καμία πρόσληψη μόνιμου εκπαιδευτικού.
Αναγνωρίζουμε την ανάγκη αυτή και προσπαθούμε, στο ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο που λειτουργούμε, να ανταποκριθούμε. Ενδεικτική της πρόθεσής μας είναι η πρόσληψη των διοριστέων του ΑΣΕΠ του 2008, που έγινε φέτος.
Θα μιλήσουμε όμως με ακρίβεια μόνο όταν θα έχουμε εξασφαλίσει έναν ικανοποιητικό αριθμό μόνιμων διορισμών. Το σύστημα με το οποίο θα πραγματοποιηθούν, θα καθοριστεί έπειτα από διάλογο με τους ενδιαφερόμενους και τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες.
Σε κάθε περίπτωση έχουμε δεσμευτεί ότι πρέπει να αναγνωριστεί το δικαίωμα των αναπληρωτών που για πολλά χρόνια υπηρετούν τη δημόσια εκπαίδευση.
Συγχρόνως οφείλουμε να διασφαλίσουμε και το δικαίωμα των νέων πτυχιούχων, που επί πολλά χρόνια δεν τους έχει δοθεί καμία ευκαιρία πρόσβασης στο δημόσιο σχολείο.
Και φυσικά είμαστε υποχρεωμένοι να σεβαστούμε τις δικαστικές αποφάσεις. Τέλος, απευθύνουμε έκκληση να μη συνεχιστεί η ιδιότυπη «αντιδικία» ανάμεσα στις διάφορες κατηγορίες νέων επιστημόνων. Δικαίωμα στη δουλειά έχουν όλοι.
• Η πρόταση για το νέο Λύκειο έχει κάποια διαφοροποίηση ουσίας από την έκθεση του εθνικού διαλόγου (έκθεση Λιάκου) εκτός από το 4-2 που μένει 3-3;
Η συγκεκριμένη πρόταση από την «έκθεση Λιάκου» δεν έχει υιοθετηθεί από την κυβέρνηση. Η συζήτηση τώρα γίνεται με βάση την πρόταση του ΙΕΠ, που προφανώς είναι διαφορετική.
Είναι σαφές πως σε κάθε περίπτωση μιλάμε για τριετές Λύκειο. Αυτό που πρέπει να είναι σε όλους σαφές είναι ότι η συζήτηση μόλις ξεκίνησε.
Θα είναι χρήσιμο, όσοι θέλουν να συμβάλουν στη συζήτηση αυτή, να καταθέσουν, εκτός από τους συνήθεις αφορισμούς, και τις προτάσεις τους.
Η εισαγωγή των «δημιουργικών εργασιών» στη σχολική ζωή πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει στην πιο ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς για να εργαστούν με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους έξω από την πεπατημένη, σε μια διαδικασία που σπάει τη ρουτίνα του σχολείου, ώστε να αναπτυχθεί ένα διαφορετικό παιδαγωγικό κλίμα»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου