οι κηπουροι τησ αυγησ

Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025

Ο ΑΠΟΘΑΝΩΝ ΠΡΩΗΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΣΗΜΙΤΗΣ, "ΕΝΟΧΟΠΟΙΕΙΤΑΙ" ΠΕΡΙΠΟΥ (...)26 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΚΥΣΕΑ ΤΗΣ 30ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1999, ΟΠΟΥ ΕΠΕΒΑΛΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΑ ΝΕΑ ΠΑΡΤΙΔΑΣ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ "F-16", AΝΑΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΤΟΤΕ ΗΓΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΕΘΑ (ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ) ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΤΩΝ "ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ" ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ "F-15"....






Για τον Κώστα Σημίτη που δεν μας είπαν...Ένας σύντομος απολογισμός

https://www.militaire.gr/gia-ton-kosta-simiti-poy-den-mas-eipan-enas-syntomos-apologismos/

Με πλήρη επίγνωση ότι ο αείμνηστος Πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης, που έφυγε από τη ζωή της πρωί χθες δεν θα μπορούσε παρά να έχει εν ζωή άσπονδους εχθρούς, ομολογώ ότι εξεπλάγην, ωστόσο, από την ετοιμότητα των ως άνω να τού επιφυλάξουν φονικά βέλη, "για τη περίοδο διακυβέρνησης Σημίτη, που θυμίζει σε πολλά τη σημερινή διακυβέρνηση Μητσοτάκη, κυρίως στον τρόπο που η επικοινωνία γίνεται μέσο διακυβέρνησης και πείθει τους πολίτες ότι όλα πάνε τέλεια".

Κυρίως, όμως, τα γράφω γιά την "επίμαχη συνέχεια" στην εν λόγω ανάρτηση:

"Τα Ίμια μας άφησαν τις «γκρίζες ζώνες» και μας χρέωσαν κάμποσα δις από το εξοπλιστικό πρόγραμμα-μαμούθ που είχε ανακοινώσει ο ίδιος ο Σημίτης από το ΥΠΕΘΑ. Δύο υπουργοί του φυλακίστηκαν και το ακόμη χειρότερο είναι πως τα δισεκατομμύρια που κληθήκαμε να πληρώσουμε δεν έπιασαν τόπο. Τα κενά στον αμυντικό μας «φράχτη» ,όπως αποδείχτηκε παρέμειναν πολλά. Δεν φταίει μόνο η οικονομική κρίση του 2010 στην οποία όλοι φορτώνουν τα αμυντικά μας προβλήματα . Τα λάθη είχαν ξεκινήσει από την εποχή Σημίτη και ακόμη τα πληρώνουμε. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και σήμερα όπου το «σύστημα Σημίτη» ,όπως λένε κυβερνά ξανά. Γι΄ αυτό και γράφουμε ότι τα εξοπλιστικά της σημερινής κυβέρνησης ενδεχομένως να μας απασχολήσουν για πολλά χρόνια.

Δεν γνώριζε τίποτα για όσα γίνονταν στους εξοπλισμούς ο Σημίτης; Μόνοι τους αποφάσιζαν οι υπουργοί του; Το 1999 πάντως ,όταν η Ελλάδα είχε τη μεγάλη ευκαιρία να αγοράσει F-15 και να αποκτήσει πλεονέκτημα στο Αιγαίο και στην Κύπρο, ο Σημίτης ήταν εκείνος που αποφάσισε να αγοράσει η χώρα ακόμη μία παρτίδα F-16, τα οποία τη νύχτα των Ιμίων δεν μπορούσαν να κάνουν επιχειρήσεις"

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΔΙΚΗ ΜΟΥ: Κατ' αντίθεση με τα ανωτέρω, σε ανάρτησή μου της 27ης Δεκεμβρίου 2024, είχα γράψει γιά το ΚΥΣΕΑ της 30ης Απριλίου 1999, όπου, παρά την τότε απόλυτη βεβαιότητα (από πού άραγε;…)ότι θα περνούσε η εισήγηση της τότε Ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ για την προμήθεια από την ΠΑ των Αμερικανικών στρατηγικών αεροσκαφών “F-15”, σε αριθμό περί τα 20 (μιάς Πολεμικής Μοίρας) και με option γιά +15, υπέρ των οποίων ένα ισχυρό και πολύπλευρο σύστημα είχε περάσει αυτήν την εικόνα, σχεδόν πανηγυρίζοντας προκαταβολικώς.

Ωστόσο, ο τότε Πρωθυπουργός, Κώστας Σημίτης, ανέτρεψε την απόφαση και τελικώς επελέγη νέα, πρόσθετη παραγγελία 40 αεροσκαφών «F-16» Block 50/52 (με δικαίωμα option γιά επιπλέον 20), δηλαδή τύπου που διέθετε ήδη η ΠΑ, εξελιγμένης έκδοσης και σε διπλάσιο αριθμό των «F-15».

Ιδού και το γιατί αυτής της ανατροπής: Η περί του αντιθέτου σχετική εισήγηση από τον αείμνηστο Πτέραρχο Αθανάσιο Γεωργούδη, Διευθυντή Κλάδου εις το ΓΕΕΘΑ και εκ παραλλήλου στρατιωτικού συμβούλου του Πρωθυπουργού, είχε βασισθεί και σε έκθεση του General Account Office των ΗΠΑ που κατεδείκνυε την υστέρηση των ακριβότερων «F-15» έναντι των φθηνότερων «F-16» στις επιχειρήσεις του Κόλπου, έκθεση που είδε και το φως της δημοσιότητας την αμέσως προηγουμένη της συνεδρίασης του ΚΥΣΕΑ από την «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», με την υπογραφή της εκλεκτής δημοσιογράφου Κύρας Αδάμ.

Αλλά δεν επρόκειτο μόνον περί αυτού, αλλά και διότι εξ ίσου ή και περισσότερο: Τυχόν επιλογή των «F-15» θα απαιτούσε την κατασκευή νέων μεγαλύτερων καταφυγίων (shelters) για να τα στεγάσουν, καθώς τα υπάρχοντα ήσαν μικρά και δεν χωρούσαν προς τούτο, συνεπώς θα απαιτείτο η κατασκευή νέων, άρα και πρόσθετη δαπάνη, διόλου ευκαταφρόνητη. Αλλά και πέραν αυτού, κατόπιν επιτυχών ενεργειών του τότε Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας, υπό τον Αντιπτέραρχο (Ι) Δημ. Λυτζεράκο, μετέπειτα Αρχηγό ΓΕΑ, τα προτεινόμενα «F-16» Blocκ 50/52 προσεφέρθησαν με ενσωματωμένες διπλές εξωτερικές δεξαμενές καυσίμου, αριστερά και δεξιά του πιλοτηρίου, δίχως να επηρεάζονται ο αριθμός,το είδος και το συνολικό βάρος του οπλισμού που δύναται να φέρει το αεροσκάφους (μέσω των αντιστοίχων φορέων), γεγονός που επέτρεπε αντιθέτως περισσότερο χρόνο πτήσεως του αεροσκάφους γιά κρίσιμες αποστολές, με όλο τον οπλισμό που ηδύνατο να φέρει και τελικώς επιστροφής.

Επιπροσθέτως δε με τα προηγούμενα, ανακαλώ στην μνήμη μου, ότι, εμείς στο άλλο άκρο του τέταρτου ορόφου του κεντρικού κτηρίου του ΥΠΕΘΑ από το αντίστοιχο του ΥΕΘΑ στην άλλη πλευρά, δεν είμασταν διόλου θετικοί στην προοπτική να αποκτήσει «F-15» η ΠΑ, δίχως να επιτρέπεται να επεκταθώ περισσότερο διότι –σε τέτοια περίπτωση- θα έπρεπε να αναφερθώ σε κορυφαίους κεκοιμημένους σε αυτό, όπως ο αείμνηστος ΥΦΕΘΑ Πτέραρχος Δημ. Αποστολάκης και ο στρατιωτικός του σύμβουλος, Αντιπτέραρχος ε.α. Κώστας Πολυζώης, όπως δεν δικαιούμαι.

«Δυστυχώς» δε, συνεπεία αυτής της αποφάσεως του ΚΥΣΕΑ, η χώρα μας δεν έστερξε σε «ανάσταση» της γραμμής παραγωγής του συγκεκριμένου Αμερικανικού αεροσκάφους, η οποία οδηγείτο μάλλον σε αναστολή, εν αναμονή της εισόδου σε γραμμή παραγωγής του επόμενου στρατηγικού αεροσκάφους των ΗΠΑ, του «F-22», αλλά και διαφοροποιημένων προτεραιοτήτων της μητρικής Boeing.

Για να συνεισφέρω, επίσης, για το πλήρες του θέματος, είχε εκτιμηθεί τότε, ότι, στην σχετική απόφαση του ΚΥΣΕΑ, είχε προσμετρήσει και το γεγονός ότι η τότε Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν επιθυμούσε να στείλει μήνυμα διεύρυνσης της πολυτυπίας του πτητικού δυναμικού της ΠΑ, με πρόσθετο αεροσκάφος κατασκευής ΗΠΑ, την στιγμή που εξακολουθούσε να τελεί εν ισχύι η κατ’ αρχήν απόφαση του ΚΥΣΕΑ, μετά την κρίση των Ιμίων, για την προμήθεια του Ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους «Eurofighter» από την ΠΑ, ασχέτως της μη συνέχειας εν συνεχεία.

Προβάλλοντας τα «τότε» εις το σήμερα, σκέπτομαι πόσο θα ήσαν δυσκολότερα τα πράγματα εάν η ΠΑ διέθετε έναν ακόμη τύπο εις τον στόλο των πτητικών της μέσων, τώρα που ο περιορισμός της πολυτυπίας προβάλλει ως ώριμη απαίτηση, όπως είναι και στόχος προοπτικής για τη σημερινή Πολιτική και Στρατιωτική Ηγεσία του ΥΠΕΘΑ.

Φρονώ δε ότι, όπου και όποτε υπάρχουν «επισπεύδοντες», σε τέτοιες περιπτώσεις, ωστόσο, οι τελικές αποφάσεις λαμβάνονται συλλογικώς εις το επίπεδο του ΚΥΣΕΑ σε συνέχεια πολλών και εξειδικευμένων διαπραγματεύσεων επιχειρησιακού/τεχνικού χαρακτήρα, ως και οικονομικού, στη βάση θεσμικών διαδικασιών, όπου τίποτε δεν πρέπει να προεξοφλείται πριν καταλήξουν…

Σ.Χ.Μ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου