οι κηπουροι τησ αυγησ

Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2019

"...Οι περιπτώσεις Ουκρανίας καί Σκοπίων μοιάζουν. Ή Σερβία, όπως ή Ρωσσία, είναι στό στόχαστρο της Δύ­σης. Στό θέμα της Εκκλησίας τής Ουκρα­νίας τό Σερβικό Πατριαρχείο κρατά στά­ση κατά της απόφασης τοϋ κ. Βαρθολομαί­ου. Ή Εκκλησία τών Σκοπίων είναι σχισμα­τική, όπως είναι καί της Ουκρανίας, πού τήν αναγνώρισε ό Οίκ. Πατριάρχης. Γιά τά Σκό­πια, όπως γιά τήν Ουκρανία, οί Δυτικοί επιθυ­μούν καί διά της Εκκλησίας νά απομακρυν­θούν άπό τήν ρωσσική επιρροή. Ή Σερβική Εκκλησία, όπως τό Πατριαρχείο τής Μόσχας, ασφαλώς θά αντιδράσει αν τό Φανάρι ανα­γνωρίσει τήν ύπό τήν δικαιοδοσία της γειτο­νική Εκκλησία, πού έχει, όπως ή Ουκρανία, κανονικό Αρχιεπίσκοπο, πού αναγνωρίζουν όλες oi 'Ορθόδοξες Εκκλησίες...."

Από την "ΕΣΤΙΑ"


"ΕΣΤΙΑ", 28/01/19

Όνομα Σκοπίων: Μετά τόν Τσίπρα το Φανάρι

Του Γ. Ν. Παπαθανασόπουλου* 

ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ η κατά τό καταρτισθέν πρόγραμ­μα αναγνώριση τοΟ γειτονικού κράτους τών Σκοπίων μέ τό όνομα «Βόρεια Μακεδονία» άπό 153 Έλληνες πολίτες-μέλη τοϋ Ελληνικού Κοινοβουλίου. Αμέσως έρχεται, κατά τό ίδιο πρόγραμμα, η σειρά τοϋ Φαναρίου νά αναγνωρίσει τήν έως σήμερα σχισματική Εκκλη­σία τής γειτονικής χώρας καί νά τής δώσει τό ανάλο­γο όνομα. 

Κυριολεκτικά, «πρίν ή δίς αλέκτορα φωνήσαι» ό Πατριάρχης Βουλγαρίας Νεόφυτος δήλωσε στους δη­μοσιογράφους: «Τό ζήτημα του ονόματος του Μακε­δονικού Κράτους μόλις ξεκαθαριστεί θά ακολουθήσει ασφαλώς τό εκκλησιαστικό ζήτημα». Στό εκκλησιαστι­κό ζήτημα τής γειτονικής χώρας, άφορά στό νά κατα­στεί «κανονική» η έως τώρα αύτοανακηρυχθεΐσα  σχι­σματική «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία» καί νά τής δοθεί όνομα, όπως νά δοθεί καί ο τίτλος στον Προκα­θήμενο της, ό όποίος, έως σήμερα, αυτοαποκαλείται «Αρχιεπίσκοπος Μακεδονίας». 

Η Ορθόδοξη Εκκλησία τών Σκοπίων κανονικά ανή­κει στην Σερβική Εκκλησία. Τό 1967, ένώ ήταν ακό­μη ενωμένη η Γιουγκοσλαβία, πραξικοπηματικά ώς προς τήν εκκλησιαστική τάξη αλλά μέ τόν σχεδιασμό καί τή βοήθεια τοϋ Τίτο καί του ΚΚΓ αυτοανακηρύχθη­κε Αυτοκέφαλη. Ό Κροάτης άθεος Τίτο προώθησε τήν αύτοκεφαλία στά Σκόπια γιά νά περιορίσει τήν ισχύ τής 'Ορθόδοξης Σερβικής Εκκλησίας καί γιά νά επανασυν­δεθεί τό κομμουνιστικό καθεστώς του μέ τους όμόφρονές του καί κατόπιν σοβινιστές σλαβομακεδόνες τής διασποράς, κυρίως τού Κα­ναδά, τών ΗΠΑ καί τής Αυστραλίας. Τότε τό Πατριαρχείο της Σερβίας έλαβε τήν απόφα­ση νά διακόψει τήν κανονική κοινωνία μέ τήν Ιεραρχία τών Σκοπίων καί νά τήν κηρύ­ξει σχισματική. Άπό τότε ουδεμία 'Ορθόδοξη Εκκλησία τήν αναγνωρίζει. 

Μετά τή διάλυση τής Γιουγκοσλαβίας καί τήν συγκρότηση τών γειτόνων σέ κράτος, η αντιπαράθεση της σχισματικής τους Εκκλη­σίας μέ τό Σερβικό Πατριαρχείο εντάθηκε. Σέ απάντηση τών αυθαιρεσιών της Εκκλησί­ας τών γειτόνων, η Σερβική Εκκλησία ίδρυ­σε τήν ύπό τήν δικαιοδοσία της Αυτόνομη Αρχιεπισκοπή Άχρίδας, μέ έδρα τά Σκόπια καί πρώτο Αρχιεπίσκοπο τόν 'Ιωάννη. Ό τίτ­λος του είναι «Ή Αύτοϋ Μακαριότης Αρχιεπί­σκοπος Άχρίδος καί Μητροπολίτης Σκοπίων Ιωάννης». Ή απόφαση αυτή δέν άρεσε καθό­λου στους κυβερνώντες τά Σκόπια. Έπί χρό­νια, ό Αρχιεπίσκοπος 'Ιωάννης είναι ύπό δι­ωγμό καί πολλά χρόνια έχει περάσει στή φυ­λακή. Όμως είναι ό μόνος κανονικός Αρχιε­πίσκοπος στά Σκόπια. Ή Σερβική Εκκλησία γνωρίζουσα τήν Ιστορία καί τήν Αλήθεια απέφυγε νά δώσει στον ύπ’ Αυτήν Αρχιεπί­σκοπο τών Σκοπίων καί στην Εκκλησία τής οποίας προΐσταται, τό όνομα Μακεδονία καί παράγωγα του. 

Σέ απάντηση, η κυβέρνηση καί η συνεργαζόμενη μέ αυτήν Εκκλησία τών Σκοπίων αγνοεί τήν «Μητέρα Εκκλη­σία» τής Σερβίας, ανακηρύσσει ώς «Μητέρα Εκκλησία» της τήν Βουλγαρική καί προστρέχει στο Φανάρι γιά νά τής δοθεϊ τό αύτοκέφαλο.Όλα αυτά κατά παράβαση των 'Ιερών Κανόνων. Τό Πατριαρχείο της Βουλγαρίας, με τήν προτροπή καί τήν πίεση της Βουλγα­ρικής κυβέρνησης, δέχθηκε νά «υιοθετήσει» τήν σχισματική Εκκλησία των Σκοπίων, όμως δέν πήρε, ακόμη, τήν πρωτοβουλία νά έχει κανονική κοινωνία μαζί της. Γνωρίζει ότι μία τέτοια έκ μέρους της πράξη θά είναι casus belli γιά τό Πατριαρχείο της Σερβίας καί, ένε­κα άλλων λόγων, γιά τό Φανάρι. 

Αντιπροσωπείες της κυβέρνησης καί της εκκλησίας των Σκοπίων επισκέφθηκαν κατ' επανάληψη τό Φανάρι καί υπέβαλαν τό αίτη­μα περί αύτοκεφαλίας καί ονόματος στον Οικουμενικό Πατριάρχη. Μέχρι τώρα ό κ. Βαρθολομαίος δέν έχει προχωρήσει σέ κά­ποια ενέργεια. Στή σύναξη τών Ιεραρχών τοϋ Θρόνου, στην Κωνσταντινούπολη, διά λόγου δεσμεύθηκε προς τους Μητροπολίτες της Μακεδονίας ότι δέν θά προχωρήσει στην αναγνώριση της γειτονικής Εκκλησίας μέ τό όνομα «Μακεδονία-Μακεδονικός». Αυτά πρίν άπό τή συμφωνία τών Πρεσπών στό όνο­μα «Βόρεια Μακεδονία». 

Όπως ό Άλ. Τσίπρας έτσι καί ό Πατρι­άρχης κ. Βαρθολομαίος γενικά ακολου­θούν πολιτική εφαρμογής της γεωπολι­τικής στην Ευρώπη τών ΗΠΑ, της Γερμανίας καί τών άλλων συμμάχων τους. Επομένως, είναι βέβαιο ότι όπως στην Ουκρανία έτσι καί στά Σκόπια θά θελήσει νά τούς ικανοποι­ήσει. Είναι προφανές ότι ό κ. Βαρθολομαίος στην περίπτωση πού προχωρήσει στην ανα­γνώριση της αύτοκεφαλίας της σχισματικής Εκκλησίας τών Σκοπίων θά ανοίξει νέο μέ­τωπο μέ 'Ορθόδοξη Εκκλησία, μετά άπό τό Πατριαρχείο της Μόσχας. Ή Εκκλησία της Ελλάδος, σέ επίπεδο Ιεραρχίας, απέδειξε ότι δέν είναι σέ θέση νά λάβει απόφαση γιά τό εθνικό θέμα της Μακεδονίας. Δυστυχώς. Επομένως πιθανότατα νά υπάρξουν πάλι φωνές διαμαρτυρίας Μακεδόνων Ιεραρχών, καί τοϋ πιστού λαού, πού όμως δέν θά έχουν τό κύρος καί τήν βαρύτητα μιας απόφασης τοϋ κορυφαίου διοικητικού οργάνου της  Εκκλησίας της Ελλάδος... 

Οι περιπτώσεις Ουκρανίας καί Σκοπίων μοιάζουν. Ή Σερβία, όπως ή Ρωσσία, είναι στό στόχαστρο της Δύ­σης. Στό θέμα της Εκκλησίας τής Ουκρα­νίας τό Σερβικό Πατριαρχείο κρατά στά­ση κατά της απόφασης τοϋ κ. Βαρθολομαί­ου. Ή Εκκλησία τών Σκοπίων είναι σχισμα­τική, όπως είναι καί της Ουκρανίας, πού τήν αναγνώρισε ό Οίκ. Πατριάρχης. Γιά τά Σκό­πια, όπως γιά τήν Ουκρανία, οί Δυτικοί επιθυ­μούν καί διά της Εκκλησίας νά απομακρυν­θούν άπό τήν ρωσσική επιρροή. Ή Σερβική Εκκλησία, όπως τό Πατριαρχείο τής Μόσχας, ασφαλώς θά αντιδράσει αν τό Φανάρι ανα­γνωρίσει τήν ύπό τήν δικαιοδοσία της γειτο­νική Εκκλησία, πού έχει, όπως ή Ουκρανία, κανονικό Αρχιεπίσκοπο, πού αναγνωρίζουν όλες oi 'Ορθόδοξες Εκκλησίες... 

Πρώτον, αισθάνονται ότι εκφράζουν μί­αν αλάνθαστη αυθεντία. Ό Οίκ. Πατριάρχης πιστεύει ότι προσωπικά εκφράζει μίαν αυθε­ντία πού ούτε καν στον Πατριαρχικό θεσμό δέν αρμόζει. Στην ομιλία του, της 25ης 'Ια­νουαρίου 2019, είπε: «Τό Οικουμενικό Πατρι­αρχείο, ώς πρωτεύθυνος καί πρωτόθρονος Εκκλησία, μέ τήν πείρα καί τή σοφία αιώνων πού τό χαρακτηρίζει, πράττει τό εκάστοτε ορθό καί δίκαιο...». Τό Πατριαρχείο δέν είναι ίσόκυρο Οικουμενικών Συνόδων καί ό Πατρι­άρχης, ώς πρόσωπο, διέπεται από τήν άμαρτωλότητα, πού αναγνωρίζει ό ίδιος σε κάθε Θεία Λειτουργία. 

Στή συνέχεια, είπε ότι αποκατέστησε τήν δικαιοσύνη στους Ουκρανούς πού έπί τριάντα χρόνια ήσαν εκτός κοινωνίας(σχι­σματικοί). Καί μετά γιά τόν καθηρημένο «Πατριάρχη Ουκρανίας» Φιλάρετο ότι τιμω­ρήθηκε επειδή ζήτησε τό Αυτοκέφαλο καί ότι κακώς τό ζήτησε άπό τήν Μόσχα. Σημει­ώνεται ότι πρώτον ουδεμία δικαιοσύνη άποκατεστάθη. Αντίθετα, μέ τήν βοήθεια της ουκρανικής κυβέρνησης Ποροσένκο υιο­θέτησε τους σχισματικούς ορθοδόξους καί μετέτρεψε τά πολύ περισσότερα εκατομμύ­ρια Ουκρανών, πού παραμένουν σέ κοινω­νία μέ τό Πατριαρχείο της Μόσχας, σέ σχι­σματικούς... Γιά τόν Φιλάρετο ό ίδιος Πα­τριάρχης κ. Βαρθολομαίος αναγνώρισε τήν καθαίρεση του καί αναγνώριζε εως τόν πα­ρελθόντα Νοέμβριο τόν ύπό της Μόσχας Μητροπολίτη Κιέβου καί πάσης Ουκρανίας 'Ονούφριο! Επίσης, υποστηρίζει ότι έφερε τήν ενότητα στην Ορθοδοξία, όταν αυτή σήμερα είναι σέ αναστάτωση καί στά πρό­θυρα οριστικού σχίσματος... 

*Δημοσιογράφος - συγγραφέας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου