"ΕΣΤΙΑ", 28/01/19
Όνομα Σκοπίων: Μετά τόν Τσίπρα το Φανάρι
Του Γ. Ν. Παπαθανασόπουλου*
ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ η κατά τό καταρτισθέν πρόγραμμα αναγνώριση τοΟ γειτονικού κράτους τών Σκοπίων μέ τό όνομα «Βόρεια Μακεδονία» άπό 153 Έλληνες πολίτες-μέλη τοϋ Ελληνικού Κοινοβουλίου. Αμέσως έρχεται, κατά τό ίδιο πρόγραμμα, η σειρά τοϋ Φαναρίου νά αναγνωρίσει τήν έως σήμερα σχισματική Εκκλησία τής γειτονικής χώρας καί νά τής δώσει τό ανάλογο όνομα.
Κυριολεκτικά, «πρίν ή δίς αλέκτορα φωνήσαι» ό Πατριάρχης Βουλγαρίας Νεόφυτος δήλωσε στους δημοσιογράφους: «Τό ζήτημα του ονόματος του Μακεδονικού Κράτους μόλις ξεκαθαριστεί θά ακολουθήσει ασφαλώς τό εκκλησιαστικό ζήτημα». Στό εκκλησιαστικό ζήτημα τής γειτονικής χώρας, άφορά στό νά καταστεί «κανονική» η έως τώρα αύτοανακηρυχθεΐσα σχισματική «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία» καί νά τής δοθεί όνομα, όπως νά δοθεί καί ο τίτλος στον Προκαθήμενο της, ό όποίος, έως σήμερα, αυτοαποκαλείται «Αρχιεπίσκοπος Μακεδονίας».
Η Ορθόδοξη Εκκλησία τών Σκοπίων κανονικά ανήκει στην Σερβική Εκκλησία. Τό 1967, ένώ ήταν ακόμη ενωμένη η Γιουγκοσλαβία, πραξικοπηματικά ώς προς τήν εκκλησιαστική τάξη αλλά μέ τόν σχεδιασμό καί τή βοήθεια τοϋ Τίτο καί του ΚΚΓ αυτοανακηρύχθηκε Αυτοκέφαλη. Ό Κροάτης άθεος Τίτο προώθησε τήν αύτοκεφαλία στά Σκόπια γιά νά περιορίσει τήν ισχύ τής 'Ορθόδοξης Σερβικής Εκκλησίας καί γιά νά επανασυνδεθεί τό κομμουνιστικό καθεστώς του μέ τους όμόφρονές του καί κατόπιν σοβινιστές σλαβομακεδόνες τής διασποράς, κυρίως τού Καναδά, τών ΗΠΑ καί τής Αυστραλίας. Τότε τό Πατριαρχείο της Σερβίας έλαβε τήν απόφαση νά διακόψει τήν κανονική κοινωνία μέ τήν Ιεραρχία τών Σκοπίων καί νά τήν κηρύξει σχισματική. Άπό τότε ουδεμία 'Ορθόδοξη Εκκλησία τήν αναγνωρίζει.
Μετά τή διάλυση τής Γιουγκοσλαβίας καί τήν συγκρότηση τών γειτόνων σέ κράτος, η αντιπαράθεση της σχισματικής τους Εκκλησίας μέ τό Σερβικό Πατριαρχείο εντάθηκε. Σέ απάντηση τών αυθαιρεσιών της Εκκλησίας τών γειτόνων, η Σερβική Εκκλησία ίδρυσε τήν ύπό τήν δικαιοδοσία της Αυτόνομη Αρχιεπισκοπή Άχρίδας, μέ έδρα τά Σκόπια καί πρώτο Αρχιεπίσκοπο τόν 'Ιωάννη. Ό τίτλος του είναι «Ή Αύτοϋ Μακαριότης Αρχιεπίσκοπος Άχρίδος καί Μητροπολίτης Σκοπίων Ιωάννης». Ή απόφαση αυτή δέν άρεσε καθόλου στους κυβερνώντες τά Σκόπια. Έπί χρόνια, ό Αρχιεπίσκοπος 'Ιωάννης είναι ύπό διωγμό καί πολλά χρόνια έχει περάσει στή φυλακή. Όμως είναι ό μόνος κανονικός Αρχιεπίσκοπος στά Σκόπια. Ή Σερβική Εκκλησία γνωρίζουσα τήν Ιστορία καί τήν Αλήθεια απέφυγε νά δώσει στον ύπ’ Αυτήν Αρχιεπίσκοπο τών Σκοπίων καί στην Εκκλησία τής οποίας προΐσταται, τό όνομα Μακεδονία καί παράγωγα του.
Σέ απάντηση, η κυβέρνηση καί η συνεργαζόμενη μέ αυτήν Εκκλησία τών Σκοπίων αγνοεί τήν «Μητέρα Εκκλησία» τής Σερβίας, ανακηρύσσει ώς «Μητέρα Εκκλησία» της τήν Βουλγαρική καί προστρέχει στο Φανάρι γιά νά τής δοθεϊ τό αύτοκέφαλο.Όλα αυτά κατά παράβαση των 'Ιερών Κανόνων. Τό Πατριαρχείο της Βουλγαρίας, με τήν προτροπή καί τήν πίεση της Βουλγαρικής κυβέρνησης, δέχθηκε νά «υιοθετήσει» τήν σχισματική Εκκλησία των Σκοπίων, όμως δέν πήρε, ακόμη, τήν πρωτοβουλία νά έχει κανονική κοινωνία μαζί της. Γνωρίζει ότι μία τέτοια έκ μέρους της πράξη θά είναι casus belli γιά τό Πατριαρχείο της Σερβίας καί, ένεκα άλλων λόγων, γιά τό Φανάρι.
Αντιπροσωπείες της κυβέρνησης καί της εκκλησίας των Σκοπίων επισκέφθηκαν κατ' επανάληψη τό Φανάρι καί υπέβαλαν τό αίτημα περί αύτοκεφαλίας καί ονόματος στον Οικουμενικό Πατριάρχη. Μέχρι τώρα ό κ. Βαρθολομαίος δέν έχει προχωρήσει σέ κάποια ενέργεια. Στή σύναξη τών Ιεραρχών τοϋ Θρόνου, στην Κωνσταντινούπολη, διά λόγου δεσμεύθηκε προς τους Μητροπολίτες της Μακεδονίας ότι δέν θά προχωρήσει στην αναγνώριση της γειτονικής Εκκλησίας μέ τό όνομα «Μακεδονία-Μακεδονικός». Αυτά πρίν άπό τή συμφωνία τών Πρεσπών στό όνομα «Βόρεια Μακεδονία».
Όπως ό Άλ. Τσίπρας έτσι καί ό Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος γενικά ακολουθούν πολιτική εφαρμογής της γεωπολιτικής στην Ευρώπη τών ΗΠΑ, της Γερμανίας καί τών άλλων συμμάχων τους. Επομένως, είναι βέβαιο ότι όπως στην Ουκρανία έτσι καί στά Σκόπια θά θελήσει νά τούς ικανοποιήσει. Είναι προφανές ότι ό κ. Βαρθολομαίος στην περίπτωση πού προχωρήσει στην αναγνώριση της αύτοκεφαλίας της σχισματικής Εκκλησίας τών Σκοπίων θά ανοίξει νέο μέτωπο μέ 'Ορθόδοξη Εκκλησία, μετά άπό τό Πατριαρχείο της Μόσχας. Ή Εκκλησία της Ελλάδος, σέ επίπεδο Ιεραρχίας, απέδειξε ότι δέν είναι σέ θέση νά λάβει απόφαση γιά τό εθνικό θέμα της Μακεδονίας. Δυστυχώς. Επομένως πιθανότατα νά υπάρξουν πάλι φωνές διαμαρτυρίας Μακεδόνων Ιεραρχών, καί τοϋ πιστού λαού, πού όμως δέν θά έχουν τό κύρος καί τήν βαρύτητα μιας απόφασης τοϋ κορυφαίου διοικητικού οργάνου της Εκκλησίας της Ελλάδος...
Οι περιπτώσεις Ουκρανίας καί Σκοπίων μοιάζουν. Ή Σερβία, όπως ή Ρωσσία, είναι στό στόχαστρο της Δύσης. Στό θέμα της Εκκλησίας τής Ουκρανίας τό Σερβικό Πατριαρχείο κρατά στάση κατά της απόφασης τοϋ κ. Βαρθολομαίου. Ή Εκκλησία τών Σκοπίων είναι σχισματική, όπως είναι καί της Ουκρανίας, πού τήν αναγνώρισε ό Οίκ. Πατριάρχης. Γιά τά Σκόπια, όπως γιά τήν Ουκρανία, οί Δυτικοί επιθυμούν καί διά της Εκκλησίας νά απομακρυνθούν άπό τήν ρωσσική επιρροή. Ή Σερβική Εκκλησία, όπως τό Πατριαρχείο τής Μόσχας, ασφαλώς θά αντιδράσει αν τό Φανάρι αναγνωρίσει τήν ύπό τήν δικαιοδοσία της γειτονική Εκκλησία, πού έχει, όπως ή Ουκρανία, κανονικό Αρχιεπίσκοπο, πού αναγνωρίζουν όλες oi 'Ορθόδοξες Εκκλησίες...
Πρώτον, αισθάνονται ότι εκφράζουν μίαν αλάνθαστη αυθεντία. Ό Οίκ. Πατριάρχης πιστεύει ότι προσωπικά εκφράζει μίαν αυθεντία πού ούτε καν στον Πατριαρχικό θεσμό δέν αρμόζει. Στην ομιλία του, της 25ης 'Ιανουαρίου 2019, είπε: «Τό Οικουμενικό Πατριαρχείο, ώς πρωτεύθυνος καί πρωτόθρονος Εκκλησία, μέ τήν πείρα καί τή σοφία αιώνων πού τό χαρακτηρίζει, πράττει τό εκάστοτε ορθό καί δίκαιο...». Τό Πατριαρχείο δέν είναι ίσόκυρο Οικουμενικών Συνόδων καί ό Πατριάρχης, ώς πρόσωπο, διέπεται από τήν άμαρτωλότητα, πού αναγνωρίζει ό ίδιος σε κάθε Θεία Λειτουργία.
Στή συνέχεια, είπε ότι αποκατέστησε τήν δικαιοσύνη στους Ουκρανούς πού έπί τριάντα χρόνια ήσαν εκτός κοινωνίας(σχισματικοί). Καί μετά γιά τόν καθηρημένο «Πατριάρχη Ουκρανίας» Φιλάρετο ότι τιμωρήθηκε επειδή ζήτησε τό Αυτοκέφαλο καί ότι κακώς τό ζήτησε άπό τήν Μόσχα. Σημειώνεται ότι πρώτον ουδεμία δικαιοσύνη άποκατεστάθη. Αντίθετα, μέ τήν βοήθεια της ουκρανικής κυβέρνησης Ποροσένκο υιοθέτησε τους σχισματικούς ορθοδόξους καί μετέτρεψε τά πολύ περισσότερα εκατομμύρια Ουκρανών, πού παραμένουν σέ κοινωνία μέ τό Πατριαρχείο της Μόσχας, σέ σχισματικούς... Γιά τόν Φιλάρετο ό ίδιος Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος αναγνώρισε τήν καθαίρεση του καί αναγνώριζε εως τόν παρελθόντα Νοέμβριο τόν ύπό της Μόσχας Μητροπολίτη Κιέβου καί πάσης Ουκρανίας 'Ονούφριο! Επίσης, υποστηρίζει ότι έφερε τήν ενότητα στην Ορθοδοξία, όταν αυτή σήμερα είναι σέ αναστάτωση καί στά πρόθυρα οριστικού σχίσματος...
*Δημοσιογράφος - συγγραφέας
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου