οι κηπουροι τησ αυγησ

Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2019

"...Βάσει τών ανωτέρω καθίσταται προφανές οτι υπάρχουν σήμερα πολλά ερωτήματα ώς προς τήν οικονομική βιωσιμότητα τοϋ East Med υπό τίς πα­ρούσες, καί τίς ύπό δια­μόρφωση συνθήκες, τό­σο στην ευρωπαϊκή αγορά οσο καί σέ αυτή τής Ανα­τολικής Μεσογείου. Ή ευρεία πολιτική στήριξη πού απολαμβάνει σήμε­ρα τό γιγάντιο αυτό έργο είναι δυσανάλογα μεγάλη τοϋ περιορισμένου οικο­νομικού καί εμπορικού ενδιαφέροντος πού αυτό έχει προσελκύσει μέχρι τώρα. Ή δέ χρησιμότη­τα τοϋ άγωγοϋ αύτοϋ στή συνολικότερη προσπά­θεια τής ΕΕ γιά απεξάρτη­ση άπό τό ρωσσικό αέριο (στην οποία συμπεριλαμ­βάνεται καί ό TAP) θά πρέπει νά αξιολογηθεί στό πλαίσιο ενός εξωπραγμα­τικού διαχρονικού ευρω­παϊκού «αφηγήματος», πού θέλει τήν Ευρώπη νά αρνείται τή γεωγραφική καί πολιτιστική της ταυ­τότητα καί τήν Ελλάδα νά ενισχύει τό εθνικό της γόητρο ώς οιονεί ανερχό­μενος «ενεργειακός κόμ­βος». Δηλαδή μία πλήρης άρνηση τής πραγματικό­τητας, άφοϋ στην καλύτε­ρη περίπτωση ό East Med θά μπορεί νά καλύπτει τό 2,5% τής ετήσιας ευρω­παϊκής ενεργειακής προ­μήθειας!

Από την "ΕΣΤΙΑ"


"ΕΣΤΙΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 26-27/01/19









Η ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΑΝΑΛΥΣΗ
ΤΟΥ Κ.Ν. ΣΤΑΜΠΟΛΗ*


ΔΕΝ ΠΕΡΝΑΕΙ σχεδόν ούτε μία ήμερα πού ό αγωγός East Med, ό όποιος σχεδιά­ζεται γιά νά μεταφέρει φυ­σικό αέριο άπό τά πλού­σια κοιτάσματα της Ανα­τολικής Μεσογείου προς τήν Ευρώπη μέσω Ελλά­δος, νά μή μονοπωλεί τήν επικαιρότητα. Ό έν λό­γω αγωγός -πού μόνο ώς έργο επιστημονικής φα­ντασίας λογίζεται άπό ορι­σμένους, λόγω των extreme τεχνικών προδιαγραφών του- αποτελεί χωρίς τήν παραμικρή αμφιβολία μία σημαντική πρόκληση οχι μόνο γιά τήν Ελλάδα άλλα καί γιά τά υπόλοιπα κράτη τής περιοχής, δηλαδή τήν Αίγυπτο, τήν Κύπρο καί τό Ισραήλ, άπό τά κοιτάσμα­τα τών οποίων θά αντλεί ποσότητες γιά νά τίς μετα­φέρει μέσω Ελλάδος στή νότιο Ιταλία καί άπό έκεΐ στίς ευρωπαϊκές αγορές.

Ό έν λόγω αγωγός προ­τάθηκε αρχικά τό 2011 άπό τήν ΔΕΠΑ, η οποία ακο­λούθως τό 2014 τόν ενέ­ταξε στην κοινοπραξία IGI-Poseidon (στην οποία συμ­μετέχουν ισόποσα ή ΔΕ­ΠΑ καί η ιταλική Edison) πού στή συνέχεια προχώ­ρησε στην ανάθεση μελέτης σκοπιμότητας σέ δι­εθνή εταιρεία συμβούλων. Ή έν λόγω μελέτη καθόρι­σε τόσο τή χάραξη τής δι­αδρομής τοϋ αγωγού όσο καί τίς τεχνικές προδια­γραφές τοϋ έργου. Σύμ­φωνα μέ αυτές, τό μήκος τοϋ άγωγοϋ θά φθάσει τά 1.900 χιλιόμετρα, ένώ θά διέρχεται άπό βαθειά ύδα­τα στό μεγαλύτερο μέρος τής διαδρομής του,  φθά­νοντας ακόμη καί τά 3.000 μέτρα υπό τήν επιφάνεια τής θαλάσσης. Ό αγω­γός θά ξεκινάει άπό τήν θαλάσσια περιοχή  μετα­ξύ Κύπρου καί Ισραήλ, θά κατευθύνεται στην Κρή­τη καί άπό έκεΐ στην Πε­λοπόννησο γιά νά κατα­λήγει-στην Θεσπρωτία καί άπό έκεΐ μέσω τής Αδριατικής στό Ότράντο. Στην πρώτη φάση λειτουργίας του ό East Med θά μπορεί νά μεταφέρει 10,0 δισ. κυ­βικά μέτρα κατ' έτος, ένώ σέ μία δεύτερη φάση ή χω­ρητικότητα του θά μπορέ­σει νά αυξηθεί στά 16,0 δισ. κυβικά μέτρα.

Σήμερα ή σχεδίαση τοϋ άγωγοϋ έχει υποστη­ριχθεί οικονομικά άπό τήν ΕΕ, έχοντας ενταχθεί στά συγχρηματοδοτούμενα εργά της Ευρωπαϊκής Επι­τροπής, προσελκύοντας συνολική χρηματοδότη­ση περίπου €35 εκατ. γιά τίς απαιτούμενες αρχικές μελέτες. Όμως τό έργο απέχει πολύ ακόμη άπό τή φάση λήψης τής τελικής επενδυτικής απόφασης, δηλαδή αυτό πού απο­καλούν στή διεθνή επεν­δυτική ορολογία ώς FDI -Final Investment Decision. Καί αυτό δέν είναι δυνατό έάν δέν εκφραστεί πρώτα κα­τάλληλο επενδυτικό ενδι­αφέρον πού σήμερα, πέ­ραν τής ΔΕΠΑ-Edison, απλούστατα δέν υπάρχει.

Εξυπακούεται οτι γιά νά υλοποιηθεί ένα τερά­στιο έργο υποδομής όπως ό East Med, μ’ ενα προϋ­πολογισμό τής τάξης τών 10,0 δισ. εύρώ, θά πρέ­πει νά δημιουργηθεί ενα αρκετά ισχυρό consortium πού θά αναλάβει νά εξεύ­ρει τήν απαιτούμενη χρη­ματοδότηση, νά οργα­νώσει καί νά επιβλέψει τήν κατασκευή του καί ασφαλώς νά αναλάβει τή λειτουργία τοϋ άγωγοϋ σέ βάθος χρόνου καί σέ επικερδή βάση. Τό μεγα­λύτερο, όμως, πρόβλη­μα πού θά αντιμετωπίσει ή έν λόγω κοινοπραξία, παρά τή διάχυτη αισιοδο­ξία καί ενθουσιασμό που επιδεικνύουν σήμερα οι κυβερνήσεις τών χωρών πού υποστηρίζουν-πολι­τικά καί μόνο- τό project, δηλαδή Ελλάδα, Ιταλία, Ισραήλ καί Κύπρος, είναι ή εξασφάλιση τών απαραί­τητων ποσοτήτων αερίου καί μάλιστα σέ ανταγωνι­στικές τιμές, ώστε αυτή νά μπορεί νά διαπραγματευ­θεί καί νά κλείσει συμβό­λαια πώλησης μέ ευρωπαϊ­κές ενεργειακές εταιρείες σέ μακροπρόθεσμη βά­ση. Ή δέ εξασφάλιση μιας αρχικής ποσότητας 10,0 δισ. κυβικών μέτρων άπό τήν ευρύτερη περιοχή τής Ανατολικής Μεσογείου, μέ ορίζοντα παράδοσης τό 2027-2029, δέν είναι τό­σο αυτονόητη όπως υπο­στηρίζουν διάφοροι ανα­λυτές, γιατί ήδη έχει ανα­πτυχθεί μεγάλος ανταγω­νισμός μεταξύ Ισραήλ καί Αιγύπτου, τών σημερινών παραγωγών στην περιο­χή, γιά τή διάθεση ποσο­τήτων σέ εμπορικούς καί μεγάλους βιομηχανικούς πελάτες τής ευρύτερης περιοχής.

Αλλά ακόμα καί έάν εξευρεθούν επαρκείς πο­σότητες φυσικού αερίου άπό τή λεκάνη τής Ανατο­λικής Μεσογείου, υπάρ­χει τό θέμα τής τιμής δι­άθεσης προς τίς ευρωπα­ϊκές εταιρείες, οι όποίες σήμερα αγοράζουν αέ­ριο σέ λίαν ανταγωνιστι­κές τιμές, στά 4,0 μέ 4,5 εύρώ άνά mbtu, τόσο άπό εγχώριους παραγωγούς και Νορβηγία άλλά καί άπό τήν Gazprom, ιδίως μετά τή συμφωνία τής τελευταίας μέ τήν Ευρωπαϊκή Επιτρο­πή τόν περασμένο Μάιο. Σήμερα, ή Gazprom, έχο­ντας αποδεχθεί πλήρως τό καθεστώς τής εσωτε­ρικής αγοράς αερίου τής ΕΕ καί έχοντας μάλιστα αναλάβει πολύ συγκεκρι­μένες δεσμεύσεις προς τήν Κομμισσιόν σέ θέμα­τα μεταφοράς καί διάθεσης ποσοτήτων, συμμετέ­χει ισότιμα στην αγορά μέ ανταγωνιστικά τιμολόγια καί πρόσβαση στους αγω­γούς της, έπί ευρωπαϊκού εδάφους, άπό ευρωπαϊκές εταιρείες.

Θά πρέπει δέ νά τονι­σθεί οτι ή έν λόγω ρωσσική ενεργειακή εταιρεία είναι σήμερα ό βασικός προμη­θευτής τής Ευρώπης, δι­οχετεύοντας 200 δισ. κυ­βικά μέτρα τό χρόνο, πο­σότητα που ισοδυναμεί μέ τό 40% τοϋ συνολικού με­γέθους τής αγοράς. Επι­πλέον, μέσα στά επόμενα χρόνια ή ευρωπαϊκή αγορά πρόκειται νά κατακλυσθεί άπό ενα τσουνάμι φθηνού LNG τόσο άπό τήν Αφρι­κή οσο καί άπό τίς ΗΠΑ (ήδη τό πρώτο αμερικανι­κό φορτίο LNG στή Ρεβυθούσα είναι γεγονός), πού θά έλθει νά ανταγωνισθεί μέ τό διατιθέμενο σήμε­ρα αέριο μέσω χερσαί­ων αγωγών. Στην περιοχή μας ένας ακόμα σοβα­ρός ανταγωνιστής τοϋ East Med θά είναι αναμφίβο­λα ό αγωγός TAP, πού ήδη άπό τό 2020 θά αρχίσει νά προμηθεύει τήν ευρωπα­ϊκή αγορά μέ Άζέρικο αέ­ριο στην αρχή μέ 10,0 δισ. κυβικά μέτρα τό χρόνο καί μετά τό 2026-2027 -όταν δηλαδή θά είναι έτοιμες (έάν φυσικά κατασκευα­σθεί) νά λειτουργήσει ό East Med- μέ επιπλέον 10 δίσ. κυβικά μέτρα. Άρα προμηνύεται οξύς αντα­γωνισμός, κατά τά επόμε­να χρόνια, μεταξύ τών δια­φόρων προμηθευτών τόσο μέσω αγωγών άλλα καί μέ­σω LNG.

Βάσει τών ανωτέρω καθίσταται προφανές οτι υπάρχουν σήμερα πολλά ερωτήματα ώς προς τήν οικονομική βιωσιμότητα τοϋ East Med υπό τίς  πα­ρούσες, καί τίς ύπό δια­μόρφωση συνθήκες, τό­σο στην ευρωπαϊκή αγορά οσο καί σέ αυτή τής Ανα­τολικής Μεσογείου. Ή ευρεία πολιτική στήριξη πού απολαμβάνει σήμε­ρα τό γιγάντιο αυτό έργο είναι δυσανάλογα μεγάλη τοϋ περιορισμένου οικο­νομικού καί εμπορικού ενδιαφέροντος πού αυτό έχει προσελκύσει μέχρι τώρα. Ή δέ χρησιμότη­τα τοϋ άγωγοϋ αύτοϋ στή συνολικότερη προσπά­θεια τής ΕΕ γιά απεξάρτη­ση άπό τό ρωσσικό αέριο (στην οποία συμπεριλαμ­βάνεται καί ό TAP) θά πρέπει νά αξιολογηθεί στό πλαίσιο ενός εξωπραγμα­τικού διαχρονικού ευρω­παϊκού «αφηγήματος», πού θέλει τήν Ευρώπη νά αρνείται τή γεωγραφική καί πολιτιστική της ταυ­τότητα καί τήν Ελλάδα νά ενισχύει τό εθνικό της γόητρο ώς οιονεί ανερχό­μενος «ενεργειακός κόμ­βος». Δηλαδή μία πλήρης άρνηση τής πραγματικό­τητας, άφοϋ στην καλύτε­ρη περίπτωση ό East Med θά μπορεί νά καλύπτει τό 2,5% τής ετήσιας ευρω­παϊκής ενεργειακής προ­μήθειας!

Όμως ακόμα καί έάν επιτευχθεί μία περίλα­μπρη διακρατική συμφω­νία μεταξύ τών ενδιαφε­ρομένων σήμερα κρατών (Ελλάδος, Ισραήλ, Ιταλί­ας-καί Κύπρου), ουδεμία εγγύηση υπάρχει οτι τό έργο θά εισέλθει σύντομα σέ τροχιά υλοποίησης. Έχουμε πολλά παραδείγ­ματα όπου μέ υπογεγραμ­μένες διακρατικές συμβά­σεις οι αγωγοί μείναν' στά χαρτιά, μέ πλέον χαρακτη­ριστικό αυτό τοϋ πετρελαιοαγωγοϋ Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Αυτό ασφαλώς δέ σημαίνει οτι ό East Med θά πρέπει νά επα­νεξεταστεί συνολικά ή καί νά εγκαταλειφθεί, άφού η έπί χάρτου καί μόνο ύπαρ­ξη του βοηθά στην ενίσχυ­ση μιας ευρύτερης στρα­τηγικής συμμαχίας μεταξύ τών κρατών τής περιοχής -τής Αιγύπτου συμπεριλαμ­βανομένης- που έρχεται νά αντιπαρατεθεί μέ τήν αυξανόμενη τουρκική προ­κλητικότητα καί τίς επεκτα­τικές βλέψεις τής Άγκυρας στην Ανατολική Μεσόγειο. Ύπό αυτή τήν έννοια ό East Med θά παραμείνει ακόμα γιά αρκετό διάστημα ένας καθαρά «πολιτικός» αγω­γός, μέ προοπτική υλοποί­ησης έάν καί εφόσον δια­σφαλισθούν οι κατάλλη­λες συνθήκες προμήθειας καί διάθεσης αερίου άπό τά μέλλοντα νά αναπτυχθούν κοιτάσματα τής περιοχής.
*Άντιπρόεδρος καί Έκτελεστικός Διευθυντής στο Ινστιτούτο
Ένέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου