οι κηπουροι τησ αυγησ

Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

"....Με το νέο ραντάρ που θα τοποθετηθεί στα F-16, θα έχουµε κάποιες πιθανότητες να «βλέ- πουµε» από κάποια απόσταση τα F-35. Οµως, κανείς δεν µπορεί να µας πει ποια θα είναι αυτή η απόσταση και πόσο χρόνο αντίδρασης θα έχουµε. Για να µην κρυβόµαστε πίσω από το δάχτυλό µας: Είναι απίθανο η Lockheed Martin, η οποία «καίγεται» να πουλήσει «αόρατα» F-35 σε όλο τον κόσµο, να µας πουλήσει το «αντίδοτο». Συνεπώς, το τεχνολογικό χάσµα θα παραµείνει. ..."

Aπό τη "Realnews"



To θέμα, από τον Πάρι Καρβουνόπουλο

Ψυχρολουσία για την κυβέρνηση ο «λογαριασµός» που µας έστειλε σε
ζωντανή σύνδεση ο Αµερικανός Πρόεδρος Ντόναλντ Τραµπ: 2,4 δισ. δολάρια για
εκσυγχρονισµό αεροσκαφών F-16, σε ένα πρόγραµµα αναβάθµισης µε βάθος δεκαετίας!

Η τιµή, µε σφραγίδα του Κογκρέσου, αναµενόταν στην Αθήνα, αλλά κανείς δεν είχε υπολο- γίσει ότι ο Τραµπ θα ανακοίνωνε το ποσό έχοντας δίπλα του τον Ελληνα πρωθυπουργό, θέ- λοντας να δείξει στην αµερικανική κοινή γνώµη ότι φέρνει χρήµα στο ταµείο και «χιλιάδες θέσεις εργασίας» στο Τέξας, όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρεί- ας Lockheed Martin.

Τι συµβαίνει, λοιπόν, µε την υπόθεση του εκσυγχρονισµού των F-16; Γιατί πρέπει να
πληρώσουµε, µέσα σε αυτή την άθλια οικονοµική συγκυρία, τόσα λεφτά για να αναβαθµίσουµε µαχητικά αεροσκάφη; Ολες οι απαντήσεις, µέσα από τις οποίες προκύπτει και το βαθύ παρασκήνιο, στα ερωτήµατα που λογικά έχει ο κάθε φορολογούµενος που θα κληθεί να πληρώσει ξανά για όπλα.

Είναι αναγκαία η αναβάθμιση; 

Η απάντηση από την Πολεµική Αεροπορία είναι κατηγορηµατικά «ναι». Ο
εκσυγχρονισµός των αεροσκαφών F-16 έπρεπε να έχει ξεκινήσει από το 1997 και να γίνεται σταδιακά. Καµία κυβέρνηση δεν το αποφάσιζε και τώρα ο κόµπος έφθασε στο χτένι. Ο υπερεξοπλισµός της Τουρκίας, που το 2018 αναµένει το πρώτο της F-35 και συζητά την αγορά ρωσικών S-400, δεν αφήνει περιθώρια για αναβολές.

Πόσο τελικά θα πληρώσουμε;

Ο λογαριασµός του Κογκρέσου είναι 2,4 δισ. δολάρια και αφορά τον εκσυγ-χρονισµό 123 αεροσκαφών F-16. Το Κογκρέσο πάντα σε αυτές τις αγορές «βάζει καπέλο», ώστε να µη χρειάζεται να περνά και να ξαναπερνά η συµφωνία από έγκριση σε περίπτωση υπέρβασης. Τα σενάρια εκσυγχρονισµού των ελληνικών F-16 είναι τρία:

  • Εκσυγχρονισµός 93 αεροσκαφών µε κόστος 1,7 δισ. δολάρια. 
  • Εκσυγχρονισµός 85 F-16, των νεότερων, που έχουν αγοραστεί επί εποχής Σηµίτη και Καραµανλή. Κόστος 1,4 δισ. δολάρια. 
  • Εκσυγχρονισµός 55 αεροσκαφών µε κόστος 1,1 δισ. 
Ολα αυτά µε την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν προβλήµατα κατά τη διάρκεια των εργασιών, πράγµα απίθανο, καθώς µιλάµε για ριζικό εκσυγχρονισµό των ηλεκτρονικών συστη- µάτων των αεροσκαφών.

Αν είναι να πληρώσουμε τόσα λεφτά, γιατί δεν αγοράζουμε καινούργια αεροσκάφη; 

Για να πάρουµε 12 F-35, θα πρέπει να δαπανήσουµε πάνω από 1,5 δισ. δολάρια. Η Πολεµική Αεροπορία θεωρεί ότι οποιαδήποτε αγορά νέου αεροσκάφους δεν µπορεί να αφορά λιγότερα από 40 αεροπλάνα. ∆ιαφορετικά δεν είναι συµφέρουσα η αγορά. Επιπλέον το F-35 είναι ένα πανάκριβο στην υποστήριξή του αεροσκάφος, το οποίο µην ξεχνάµε ότι βρίσκεται ουσιαστικά ακόµη σε φάση ανάπτυξης.

Μπορεί να πέσει η τιμή της αναβάθμισης των F-16 στο 1,1 δισ.; 

Η απάντηση είναι κατηγορηµατικά «ναι». Ακόµη και στο 1 δισ., αρκεί να καταλάβουν οι Αµερικανοί ότι η Αθήνα είναι ανελαστική. Ηδη Πέµπτη και Παρασκευή πρωί ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Ντένης Πλέσσας βρέθηκε σε ΓΕΕΘΑ και ΓΕΑ. Την Πέµπτη, µετά από τις συναντήσεις που είχε, προέκυψε ανακοί- νωση του ΓΕΕΘΑ, σύµφωνα µε την οποία το κόστος δεν θα ξεπεράσει το 1,1 δισ.

Υπάρχουν άλλες λύσεις για αγορά νέων ή μεταχειρισμένων αεροσκαφών; 

Η απάντηση είναι «ναι», αλλά, όπως συµβαίνει σχεδόν πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις, το κριτήριο της «πολιτικής» και της «εξοπλιστικής διπλωµατίας» παίζει πολύ µεγάλο ρόλο στην Ελλάδα. Σε κάποιες περιπτώσεις κυριαρχεί ακόµη και των πραγµατικών επιχειρησιακών αναγκών. Ακόµη και σε σχέση µε χώρες που βρίσκονται δίπλα µας, όπως η Βουλγαρία, η Σλοβενία και η Κροατία, για παράδειγµα, ανακαλύπτουµε πως µόνο εµείς έχουµε την τάση να µπαίνουµε σε µονόδροµο αδιέξοδο.

Πού θα βρούμε έστω το 1,1 δισ. για να πληρώσουμε τον εκσυγχρονισμό; 

Τα 400 εκατοµµύρια αναµένεται να µπουν στο ταµείο από την πώληση 32 παλαιών F-16 Block 30 που είχαν αγοραστεί τη δεκαετία του ‘80. Πιο πιθανός αγοραστής είναι τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα, που θέλουν να αγοράσουν «πακέτο» και τα 32 αεροσκάφη. Γίνεται προσπάθεια να πουληθούν µαζί και τα ελικόπτερα NH- 90, η συντήρηση των οποίων αποδείχτηκε δυσβάστακτη για το ελληνικό ταµείο, χωρίς καν να έχουν πετάξει! Τα υπόλοιπα εκατοµµύρια έχουν βρεθεί από περισσευούµενα χρήµατα παλαιότερων συµβάσεων.

Με τον εκσυγχρονισμό θα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα «αόρατα» τουρκικά F-35; 

Με το νέο ραντάρ που θα τοποθετηθεί στα F-16, θα έχουµε κάποιες πιθανότητες να «βλέ- πουµε» από κάποια απόσταση τα F-35. Οµως, κανείς δεν µπορεί να µας πει ποια θα είναι αυτή η απόσταση και πόσο χρόνο αντίδρασης θα έχουµε. Για να µην κρυβόµαστε πίσω από το δάχτυλό µας: Είναι απίθανο η Lockheed Martin, η οποία «καίγεται» να πουλήσει «αόρατα» F-35 σε όλο τον κόσµο, να µας πουλήσει το «αντίδοτο». Συνεπώς, το τεχνολογικό χάσµα θα παραµείνει.

Σε πόσο χρόνο θα έχουμε αναβαθμισμένα όλα τα αεροσκάφη; 

Αναµένεται ότι το πρόγραµµα αναβάθµισης θα διαρκέσει µέχρι και 10 χρόνια! Υπολογί- ζεται ότι τότε θα έχουν παραχθεί τα πρώτα αεροσκάφη 6ης γενιάς…

Μπορεί να αντιμετωπιστεί η απειλή του F-35 με άλλα μέσα; 

Η απάντηση είναι «ναι». Στο ΓΕΕΘΑ και στο ΓΕΑ γίνονται µελέτες για την αντιµετώπιση της νέας απειλής στο Αιγαίο, µε συστήµατα αεράµυνας και ραντάρ που θα µπορούν να τα «βλέπουν».

Υπάρχει ενδεχόμενο αγοράς αεροσκαφών από την άλλη μεγάλη αμερικανική εταιρεία, την Boeing, όπως είπε ο Τραμπ στις δηλώσεις του; 

∆εν έχει διευκρινιστεί τι εννοούσε ο Τραµπ, πάντως είναι δεδοµένο ότι πολλές φορές στο πρόσφατο παρελθόν ακόµη και ο ίδιος ο ΥΕΘΑ Πάνος Καµµένος έχει µιλήσει
κολακευτικά για τα αεροσκάφη F-15 που παράγει η Boeing. Υπάρχουν πολλά µεταχειρισµένα αε- ροσκάφη που οι ΗΠΑ θα ήθελαν να πουλήσουν σε χαµηλές τιµές. Τα συγκεκριµένα αεροσκάφη µπορεί να µην είναι αόρατα, αλλά έχουν πολύ µεγαλύτερη ακτίνα δράσης, που τα κάνει επιχειρησιακά χρήσιµα και για την Κύπρο. ∆εν έχει διευκρινιστεί αν έγινε τέτοια κουβέντα µεταξύ Τραµπ και Τσίπρα, ωστόσο η δήλωση του Αµερικανού Προέδρου έχει προκαλέσει αίσθηση.

Η Σούδα, η Σκύρος και το Αγρίνιο 

Η βάση της Σούδας ίσως να απασχόλησε λιγότερο απ’ όλα τα άλλα θέµατα στη συνάντηση των αντιπροσωπειών Ελλάδας και ΗΠΑ. Ο Τραµπ, όπως και άλλοι προκάτοχοί του, ευχαρίστησε δηµοσίως την Ελλάδα για την παροχή διευκολύνσεων στη Σούδα. Ολοι χρησιµοποίησαν τη φράση «µακροχρόνια συνεργασία», κάτι που δείχνει ότι η επέκταση της συµφωνίας είναι θέµα χρόνου. Οι Αµερικανοί έτσι κι αλλιώς στη Σούδα έχουν «δεµένο τον γάιδαρό τους». Αλλού έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους. Οι ΗΠΑ από το 2013 ζητούν αεροδρόµια για να µετασταθµεύσουν επιθετικά UAV (µη επανδρωµένα αεροσκάφη). Φαίνεται ότι το
ενδιαφέρον τους έχουν τραβήξει δύο αεροδρόµια που πληρούν τις προϋποθέσεις. Το ένα είναι το αε- ροδρόµιο στην αεροπορική βάση της Σκύρου. Στο κέντρο του Αιγαίου, προστατευµένο, µακριά από κατοικηµένες περιοχές, το αεροδρόµιο του νησιού µοιάζει ιδανικό και για τις ΗΠΑ, αλλά και για την Ελλάδα. Αν εκεί µετασταθµεύσουν αµερικανικά UAV, δεν θα «πετά κουνούπι» σε µια περίµετρο πολλών µιλίων στο Αιγαίο. Στο Αγρίνιο είναι επίσης ένα αεροδρόµιο που βλέπουν µε ενδιαφέρον οι Αµερικανοί. Αποµονωµένο και κοντά στον Αστακό. Τις επόµενες ηµέρες, για µια ακόµη φορά, Αµερικανοί θα έρθουν στην Ελλάδα για να ρίξουν άλλη µια µατιά σε Σκύρο, Αγρίνιο, αλλά και σε Λάρισα, Ανδραβίδα.

Το απόρρητο έγγραφο που έδωσε ο Τσίπρας στον Πενς

Του Βασίλη Σκουρή
ΤΗΝ ΑΥΞΗΜΕΝΗ προκλητικότητα της Τουρκίας στο Αιγαίο τη φετινή χρονιά, σχεδόν σε όλους τους δείκτες, καταδεικνύει το απόρρητο έγγραφο που παρέδωσε ο Αλέξης Τσίπρας στον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Μάικ Πενς και παρουσιάζει κατ’ αποκλειστικότητα σήµερα η Realnews. 

«Είναι θαύµα που δεν έχουµε ατύχηµα και αυτό οφείλεται στην ψυχραιµία και τον επαγγελµατισµό των πιλότων µας», είπε ο Αλ. Τσίπρας παραδίδοντας τον πίνακα µε τα στοιχεία της τελευταίας πενταετίας. 

«Εκτιµώ ιδιαίτερα τους Ελληνες πιλότους, είναι από τους καλύτερους», απάντησε ο Μ. Πενς. 

«Αυτή η κατάσταση είναι απαράδεκτη. ∆εν µπορεί να έχει αυτή τη στάση µια σύµµαχος χώρα έναντι άλλης», σηµείωσε ο Ελληνας πρωθυπουργός, προκειµένου να ξεδιπλωθεί η 
συζήτησή του µε τον Αµερικανό αντιπρόεδρο. Ο Αλ. Τσίπρας, άλλωστε, σύµφωνα µε τις πληροφορίες της «R», ζήτησε από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραµπ, αλλά και από τον Μ. Πενς «πολύ πιο δυναµική αµερικανική διπλωµατική παρέµβαση» για το θέµα της τουρκικής προκλητικότητας, αλλά και εξισορρόπηση των δυνάµεων στο Αιγαίο, κάνοντας λόγο για «τουρκική αστάθεια». 

Σύµφωνα µε τις ίδιες πληροφορίες, δεν ζητήθηκε και δεν συζητήθηκε πενταετής συµφωνία για τη βάση της Σούδας, ούτε παραχώρηση νέων βάσεων. Συζητήθηκε, όµως, αναβάθµιση της ποιότητας της «αµυντικής συνεργασίας» των δύο χωρών, µε χρησιµοποίηση του εδάφους της χώρας για τον πολεµικό σχεδιασµό των ΗΠΑ στην ευρύτερη περιοχή. Συµφωνήθηκε, επίσης, η ύπαρξη βάσης για τα αµερικανικά drones στην Ελλάδα, που πιθανόν θα εδρεύει στο Καστελόριζο, ώστε να προστατεύεται το νησί και από την τουρκική επιβουλή. Επίσης, η Ελλάδα υπογράµµισε την ανάγκη να συµβάλει η Ουάσιγκτον σε 
ενίσχυση υποδοµών του Πολεµικού Ναυτικού στην Κρήτη µε τη δηµιουργία ναυστάθµου στο νησί. Η αµερικανική πλευρά, σύµφωνα µε την ελληνική πλευρά, αναγνώρισε τη σηµασία που έχει η ισορροπία µε την Τουρκία στα εξοπλιστικά. Επίσης, το 1,1 δισ. για τον εκσυγχρονισµό των F-16 έχει συµφωνηθεί να πραγµατοποιηθεί σε βάθος 10 χρόνων, γεγονός που η Αθήνα χαρακτηρίζει «σπάνιο», ενώ αναµένονται στην πορεία και άλλες ελαφρύνσεις. Είναι, όµως, βέβαιο ότι σε βάθος χρόνου έχει συµφωνηθεί και η αγορά νέων εξοπλιστικών προγραµ- µάτων, κάτι που θα φα- νεί στην πορεία. 

Σύµφωνα µε τον πίνακα που παρέδωσε ο Αλ. Τσίπρας στον Μ. Πενς (περιλαµβάνει µέχρι και την 6η Οκτω- βρίου 2017), η τουρκική επιθετικότητα στο Αι- γαίο παρουσιάζει σηµαντική αυξητική τάση σε όλα τα επίπεδα. Για παράδειγµα, οι αεροµαχίες µε εµπλοκές στο Αιγαίο τον φετινό Ιούνιο ήταν 25 έναντι µιας του περσινού, 17 τον Ιούλιο έναντι καµίας πέρυσι, 15 τον Αύγουστο και 16 τον Σεπτέµβριο, έναντι µηδενικών το 2016. Οι ένοπλοι σχηµατισµοί ήταν 30 τον Μάιο του 2017 (έναντι 11 τον Μάιο του 2016), 21 τον Ιούνιο (έναντι 3), 2 τον Ιούλιο (έναντι 20), 26 τον Αύγουστο (έναντι 0), 45 τον Σεπτέµβριο (έναντι 1) και 21 τις έξι πρώτες µέρες του Οκτωβρίου, έναντι 7 του περσινού Οκτωβρίου! Οι παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου ήταν 642 τον Μάιο του 2017 (έναντι 321 τον Μάιο του 2016), 202 τον Ιούνιο (έναντι 131), 187 τον Ιούλιο (έναντι 37), 346 τον Αύγουστο (έναντι 39), 343 τον Σεπτέµβριο (έναντι 88) και 133 τις έξι πρώτες µέρες του Οκτωβρίου (έναντι 176 ολόκληρο τον περσινό Οκτώβριο).

Δρ Αθανάσιος Γ. Δρούγος(Διεθνολόγος-στρατηγικός αναλυτής)ΟΜΙΧΛΩΔΗΣ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ
Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ αναφορικά µε τον εκσυγχρονισµό του αεροπορικού στόλου των F-16 είναι οµιχλώδης σε πολλά επιµέρους σηµεία της και προσωπικά εκτιµώ ότι δεν συµβαδίζει µε τις καταλυτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή µας, καθώς και στην πολυεπίπεδη αναβάθµιση της αεροπορίας της Τουρκίας. Είναι ετεροβαρής για τη χώρα µας και δεν είµαι σίγουρος για τον αριθµό των αεροσκαφών που πιθανότατα θα αναβαθµιστούν. Απαιτείται να δούµε και να συνεκτιµήσουµε για την άµυνά µας ευρύτερα ζητήµατα και επιλογές, στο φως των εξε- λίξεων των σύγχρονων διακλαδικών και αεροπορικών επιχειρήσεων. Παράλληλα, θα πρέπει να εξεταστούν πολλά επιµέρους θέµατα της συµφωνί- ας, ενώ τα χρονικά µας περιθώρια έχουν δραµατικά περιοριστεί σε βάρος µας. Εκτιµώ ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη οι επικείµενες αντιδράσεις των Ευρωπαίων, τι θα γίνει µε τα παλαιότερα αεροσκάφη F-16 Block 30, την ελληνική συµµετοχή στην αναβάθµιση των νεότερων τύπων, καθώς και το ότι έχουµε δραµατική καθυστέρηση στους εξοπλισµούς µας. Αλλά αυτό δεν σηµαίνει ότι δεν υπάρχουν πολύ καλύτερα εναλλακτικά σχέδια.

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗΣ (Αντιπτέραρχος εν αποστρατεία, πρόεδρος Συνδέσµου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων, επίτιµος διοικητής ∆ιοίκησης Αεροπορικής Εκπαίδευσης) ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ
Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ του στόλου των F-16 στο σύνολό του, ή το µέρος αυ- τού που θα αποφασίσει η Πολεµική Αεροπορία, είναι εντελώς αναγκαία και θα έλεγα ότι έχει µια σχετική κα- θυστέρηση ήδη. Η αναβάθµιση του εν λόγω στόλου έχει δύο βασικούς σκοπούς, κατά την άποψή µου. Πρώτον, να εκσυγχρονί- σει σηµαντικό αριθµό αεροσκαφών F-16 ώστε αυτά να είναι επιχειρησιακά αποτελεσµατικά, απέναντι στην απει- λή που αντιµετωπίζει η χώρα, για τουλάχιστον ακόµα 15 µε 20 χρόνια. Η αναβάθµιση αυτή θα προσθέσει µαχη- τική ικανότητα στον εν λόγω στόλο. ∆εύτερον, η αντιµε- τώπιση των F-35. Αυτό θα εξαρτηθεί από τα συστήµατα που θα περιέχει το πακέτο της αναβάθµισης. 

Στην... ψύχρα 

Του Νίκου Μπογιόπουλου


ΓΙΑΤΙ ο κ. Τσίπρας πήγε στον Τραμπ και είπε ότι μπορεί ο Αμερικανός Πρόεδρος να φαίνεται «διαβολικός», αλλά πως κατά βάθος ό,τι κάνει το κάνει «για καλό»; Γιατί πήγε στον Τραμπ ανακηρύσσοντάς τον συνεχιστή των αξιών της ελευθερίας και της δημοκρατίας (τον Τραμπ!); Γιατί ο κ. Τσίπρας συμφώνησε με τον Τραμπ για πιο «αναβαθμισμένο» ρόλο της βάσης της Σούδας στην Ελλάδα; Και γιατί προχώρησε σε συμφωνία μαζί του ύψους 2,4 δισ. δολαρίων για τα F-16; Διότι, όπως εξήγησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο κ. Τσίπρας δεν προσήλθε στον Λευκό Οίκο ως «ιδεοληπτικός αριστερός», αλλά ως ηγέτης που έχει επίγνωση πως έχει επέλθει η λήξη του Ψυχρού Πολέμου... Μάλιστα. Εχουμε την εξής απορία: Στην «Πολιτική Απόφαση» του Ιδρυτικού Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ (Ιούλιος 2013) αναγράφονται τα εξής: «(…) Η απεμπλοκή από το ΝΑΤΟ, η κατάργηση των ξένων στρατιωτικών βάσεων, η αποτροπή της στρατιωτικής συνεργασίας με το Ισραήλ και η εφαρμογή της αρχής “κανείς Ελληνας στρατιώτης σε πολεμικά μέτωπα έξω από τα σύνορα της χώρας” συνιστούν άξονες της εξωτερικής μας πολιτικής». Τότε, το 2013, δεν είχε λήξει ο Ψυχρός Πόλεμος; Στο «εκλογικό πρόγραμμα» του ΣΥΡΙΖΑ (Μάιος 2012) το κόμμα του κ. Τσίπρα υποσχόταν μεταξύ άλλων: «Το κλείσιμο όλων των ξένων βάσεων στην Ελλάδα. Αμεση κατάργηση των βάσεων της Σούδας και του Ακτίου. Δεν θέλουμε την Ελλάδα στο ΝΑΤΟ, ούτε το ΝΑΤΟ στην Ελλάδα και αγωνιζόμαστε για τη διάλυσή του». Τότε, το 2012, δεν είχε λήξει ο Ψυχρός Πόλεμος; Συμπέρασμα: Οντως ο Ψυχρός Πόλεμος έχει λήξει. Εκείνο που δεν έχει λήξει είναι οι κωλοτούμπες. Αυτές συνεχίζονται. Στην ψύχρα...




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου