οι κηπουροι τησ αυγησ

Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2017

"...Στο κομματικό πεδίο ο ΣΥΡΙΖΑ μοιάζει να βρίσκεται σε καραντίνα από το Μέγαρο Μαξίμου και πάντως η φιλοδοξία συμμετοχής στις κυβερνητικές αποφάσεις ή τουλάχιστον ενημέρωσης παραμένει όνειρο κάποιων ρομαντικών. Αντιθέτως, στα κομματικά γραφεία έχουν αρχίσει να δυσφορούν για το γεγονός ότι τα όργανα δεν συνεδριάζουν και για την απουσία του προέδρου του κόμματος από την Κουμουνδούρου. Οπως λέγεται, η τελευταία κομματική συνεδρίαση ήταν η προ μηνός έκτακτη σύγκληση του Πολιτικού Συμβουλίου, με θέμα την κύρωση της άνωθεν υπαγορευμένης απόφασης υπέρ της επένδυσης στο Ελληνικό. Και πέραν όλων αυτών, οι κομματικές οργανώσεις υπολειτουργούν χωρίς καμία δυνατότητα υποστήριξης κυβερνητικών επιλογών και υπό τον φόβο νέων… εκπλήξεων από το Μέγαρο Μαξίμου. Στο περιβάλλον αυτό οι αμφισβητήσεις, προσεκτικές μεν, ενδεικτικές δε, από συγκεκριμένα πρόσωπα μόνο τυχαίες δεν είναι...."

Από "ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ"
ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 28-29/10/17 
«Βολικός» Τσίπρας, «μουδιασμένος» ΣΥΡΙΖΑΑβυσσος μοιάζει να χωρίζει πλέον το Μέγαρο Μαξίμου από την Κουμουνδούρου που δυσφορεί, ενώ την ίδια ώρα ο Αλέξης Τσίπρας «επενδύει» επικοινωνιακά στην αποδοχή του από Ευρωπαίους και ΗΠΑ

Του Άγγελου Κωβαίου

Με την ηχώ των επαινετικών σχολίων του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε να ακούγεται ακόμη, ο Αλέξης Τσίπρας περιέρχεται σε μια πολιτικά ιδιόμορφη θέση: Είναι πλέον ο αγαπημένος συνεργάτης και συνομιλητής των δανειστών, όμως μοιάζει να μην έχει πολύ φανατικό ακροατήριο στο κόμμα του. Από το καλοκαίρι κι έπειτα ο Πρωθυπουργός έχει αποκοπεί από τους μηχανισμούς και τις διαδικασίες του ΣΥΡΙΖΑ και έχει αποδυθεί σε μια συνεχή προσπάθεια καλλιέργειας εντυπώσεων έναντι των εταίρων με επίκεντρο την προσωπική του εικόνα.

Εξω πάει καλά(;)

Η προσπάθεια αυτή και η αντίληψη που την καθοδηγεί φανερώθηκαν και κατά το πρόσφατο ταξίδι στην Ουάσιγκτον και τη συνάντηση με τον Ντόναλντ Τραμπ. Ηταν χαρακτηριστικό το non paper του Μεγάρου Μαξίμου, στο οποίο περιλαμβανόταν μια απαρίθμηση των κατά καιρούς συναντήσεων του Πρωθυπουργού, μεταξύ των οποίων με τους προέδρους των ΗΠΑ, της Ρωσίας, της Κίνας. Με αυτό το κείμενο ως οδηγό, σχετικό «ρεπορτάζ» προβλήθηκε και στην κρατική τηλεόραση.

Την ίδια στιγμή, στο κομματικό πεδίο ο ΣΥΡΙΖΑ μοιάζει να βρίσκεται σε καραντίνα από το Μέγαρο Μαξίμου και πάντως η φιλοδοξία συμμετοχής στις κυβερνητικές αποφάσεις ή τουλάχιστον ενημέρωσης παραμένει όνειρο κάποιων ρομαντικών. Αντιθέτως, στα κομματικά γραφεία έχουν αρχίσει να δυσφορούν για το γεγονός ότι τα όργανα δεν συνεδριάζουν και για την απουσία του προέδρου του κόμματος από την Κουμουνδούρου. 

Οπως λέγεται, η τελευταία κομματική συνεδρίαση ήταν η προ μηνός έκτακτη σύγκληση του Πολιτικού Συμβουλίου, με θέμα την κύρωση της άνωθεν υπαγορευμένης απόφασης υπέρ της επένδυσης στο Ελληνικό. Και πέραν όλων αυτών, οι κομματικές οργανώσεις υπολειτουργούν χωρίς καμία δυνατότητα υποστήριξης κυβερνητικών επιλογών και υπό τον φόβο νέων… εκπλήξεων από το Μέγαρο Μαξίμου. Στο περιβάλλον αυτό οι αμφισβητήσεις, προσεκτικές μεν, ενδεικτικές δε, από συγκεκριμένα πρόσωπα μόνο τυχαίες δεν είναι. Οπως για παράδειγμα οι επιφυλάξεις των Νίκου Φίλη, Νίκου Ξυδάκη και Θοδωρή Δρίτσα για τους όρους της συμφωνίας αναβάθμισης των F-16 την προηγούμενη εβδομάδα στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Κλονίζεται το δόγμα

Υπό τις συνθήκες αυτές, κομματικά στελέχη έχουν αρχίσει να διαβλέπουν την ακύρωση του δόγματος με το οποίο έχει πορευτεί η κυβέρνηση από τις εκλογές του 2015 κι έπειτα: «Δίνουμε χώρο για να κερδίζουμε χρόνο» είναι η κυρίαρχη στρατηγική επιλογή με την οποία έχει πολιτευθεί ο κυβερνητικός ΣΥΡΙΖΑ την τελευταία διετία. Ομως ο χώρος που έχει δοθεί και στον οποίο ο Αλ. Τσίπρας πλέον δεν διστάζει να δηλώνει ότι μοιράζεται κοινές αρχές και αξίες με τον Ντόναλντ Τραμπ μοιάζει να έχει στενέψει επικίνδυνα, σύμφωνα τουλάχιστον με τις ανησυχίες κάποιων κομματικών στελεχών. Κατά την κυρίαρχη αντίληψη μεταξύ κυβερνητικών παραγόντων, η ανταλλαγή χώρου με χρόνο καταλήγει στη μεγάλη πολιτική φιλοδοξία του Αλ. Τσίπρα: την ολοκλήρωση και της τρίτης αξιολόγησης και την ευκαιρία να εμφανιστεί ο Πρωθυπουργός ως ο «απελευθερωτής από τα Μνημόνια».

Και ο στόχος αυτός όμως μοιάζει να απέχει περισσότερο από όσο κάποιοι πιστεύουν. Ειδικώς δε αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες ότι η νέα μεγάλη προεκλογική υπόσχεση του κ. Τσίπρα για τη διανομή κοινωνικού μερίσματος κινδυνεύει να ακυρωθεί και θα καταστεί εφαρμόσιμη μόνο υπό όρους και προϋποθέσεις και αφότου συναινέσουν οι δανειστές.

Οσο όμως προχωρεί η ανταλλαγή πολιτικού χώρου με χρόνο, φανερώνεται και η ολοένα μεγαλύτερη αμηχανία κομματικών στελεχών και παραγόντων. Πέραν της αδυναμίας ή απροθυμίας τους να υποστηρίξουν με αξιόπιστη επιχειρηματολογία τις όποιες επιλογές, ενδεικτική είναι η φράση με την οποία πολλοί απαντούν: «Ρωτήστε τον Τσίπρα…».

Ατυχείς παρομοιώσεις
Κατά μία εκδοχή, η στενή ομάδα περί τον Πρωθυπουργό έχει αρχίσει να συναισθάνεται την αναστάτωση του ασταθούς κομματικού υποστυλώματος της κυβέρνησης. Και για τον λόγο αυτό καταφεύγει στη γνωστή μέθοδο συσπείρωσης και τόνωσης του ηθικού: την πόλωση και την προπαγάνδα κατά πολιτικών αντιπάλων. Στο πλαίσιο αυτό ο Αδωνις Γεωργιάδης φιγουράρει τακτικά στα πρωτοσέλιδα της «Αυγής» ως ακροδεξιός, ενώ ο Νίκος Παππάς επαναφέρει το διχαστικό σχήμα και δίλημμα μεταξύ «πατριωτών και δωσίλογων». Σε μια από τις τελευταίες χαρακτηριστικές παρεμβάσεις του στο Twitter ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Να τους θυμίσουμε για άλλη μία φορά ότι μεσαίος χώρος μεταξύ των πολυβόλων και του τοίχου της Καισαριανής δεν υπάρχει. Ή είσαι με τα πολυβόλα ή είσαι με τους εκτελεσμένους. Ή είσαι με την Εθνική Αντίσταση ή είσαι με τους δωσίλογους. Η ελληνική κοινωνία έχει διαλέξει. Είναι δικό τους πρόβλημα τι θα διαλέξουν οι ίδιοι. Ή είσαι με αυτούς που ανατίναξαν τη γέφυρα του Γοργοπόταμου ή με αυτούς που τη φύλαγαν για να περνούν τα εφόδια για τις στρατιές του Ρόμελ». Παρά ταύτα και όσο επιχειρείται και πάλι αυτή η ατυχής διασύνδεση, η κυβέρνηση Τσίπρα - Καμμένου είναι εκείνη που έχει συνεργαστεί καλύτερα από όλες με τη γερμανική στα χρόνια της κρίσης.

Συμμόρφωση προς τας υποδείξεις...
Το στοιχείο στο οποίο φαίνεται πως ο κ. Τσίπρας επενδύει όσο πολιτικό κεφάλαιο του έχει απομείνει είναι η αποδοχή του από τους δανειστές και τις ξένες κυβερνήσεις. Οι ξένες διπλωματικές αποστολές στην Αθήνα δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους για τον τρόπο με τον οποίο ο Πρωθυπουργός και κάποιοι συνεργάτες του ανταποκρίνονται στα αιτήματα ξένων επενδυτών σε συγκεκριμένους τομείς, καθώς και για το γεγονός ότι περνούν και ψηφίζονται μέτρα τα οποία με οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση θα προκαλούσαν κοινωνική αναταραχή.

Θεωρούν ότι έχει υπάρξει μία... συμμόρφωση σε σχέση με το 2015, όμως κάποιοι εκπρόσωποι ξένων κυβερνήσεων στην Αθήνα δεν κρύβουν την ανησυχία τους για το 2018. Οπως λένε, για εκείνους η εξάντληση της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών είναι πλέον μία αστάθμητη και κρίσιμη παράμετρος. Και υπό αυτό το πρίσμα αρχίζουν να μην κρύβουν τις εκτιμήσεις τους για πολιτικές εξελίξεις στο πρώτο εξάμηνο του 2018.

ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 28-29/10/17 

Φουλ του τζόγου για τον ΣΥΡΙΖΑ
Από τον αντιπολιτευτικό οίστρο για τα τυχερά παιχνίδια κάνει στροφή 180 μοιρών και «ανοίγει» την αγορά σε φρουτάκια, καζίνα και e-στοιίχημα
Του Βασίλη Κώτση

Με τρία νομοσχέδια που θα έχουν ψηφιστεί ως το τέλος του έτους η κυβέρνηση επιχειρεί να ρυθμίσει την αγορά των τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα. Μια αριστερή κυβέρνηση, η οποία στο παρελθόν εναντιωνόταν σε κάθε επέκταση των τυχερών παιγνίων, τώρα κάνει στροφή 180 μοιρών και ουσιαστικά «ανοίγει» την αγορά σε κάθε της μορφή - καζίνο, VLTs, ιντερνετικό στοίχημα - με στόχο, όπως διατείνεται ο υπουργός Οικονομίας κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος, την αύξηση των εσόδων του Δημοσίου και την πάταξη του παράνομου τζόγου. Η αρχή γίνεται αυτή την εβδομάδα με την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα παιγνιομηχανήματα τύπου VLTs, πιο γνωστά και ως «φρουτάκια».

Οι αντιδράσεις για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι πολλές και όχι μόνο από την αντιπολίτευση. Αρκετοί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν συμφωνούν με την εξάπλωση των καταστημάτων gaming halls που θα φιλοξενούν έως και 50 VLTs αλλά και με την τροπολογία που θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο για τη μετεγκατάσταση του καζίνου της Πάρνηθας σε περιοχή της Αττικής, εκτός του Δήμου Αθηναίων. Οι αντιδράσεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα να αναβληθεί την περασμένη Τετάρτη η τελευταία συνεδρίαση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ώστε να γίνει το απαραίτητο «μασάζ». Ετσι, αναμένεται με ενδιαφέρον το πώς θα ολοκληρωθεί την επόμενη εβδομάδα η επεξεργασία του νομοσχεδίου ώστε να πάρει μετά τον δρόμο για την ολομέλεια.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής η αντιπολίτευση άσκησε δριμεία κριτική στην κυβέρνηση υποστηρίζοντας πως «η χώρα θα μετατραπεί σε ένα απέραντο καζίνο, αφού σε κάθε γειτονιά θα υπάρχουν αμιγώς καταστήματα VLTs (gaming halls με την επωνυμία Play) που θα φιλοξενούν τέτοια παιγνιομηχανήματα, ενώ μηχανές θα τοποθετηθούν και σε πρακτορεία του ΟΠΑΠ».

O ΟΠΑΠ είχε λάβει τη σχετική άδεια εκμετάλλευσης για 35.000 VLTs το 2011 καταβάλλοντας στη Δημόσιο 560 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια της άδειας ήταν για 10 έτη και θα μετρούσε από την πρώτη ημέρα εμπορικής λειτουργίας του πρώτου μηχανήματος VLT.

To νομοσχέδιο
Mε το νομοσχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ περιορίζεται ο αριθμός των VLTs από 35.000 σε 25.000 και ταυτόχρονα αυξάνεται ο αριθμός των μηχανών που θα λειτουργούν στα καταστήματα Play από 25 σε 50 και στα πρακτορεία του ΟΠΑΠ από 3 σε 15.

Είναι εμφανής η προσπάθεια μείωσης των σημείων πώλησης. Mε την αρχική ρύθμιση θα άνοιγαν 1.200 καταστήματα Play σε όλη την επικράτεια ενώ με τη νέα ρύθμιση περίπου 400.

Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρεται πως η μείωση του συνολικού αριθμού των VLTs από 35.000 σε 25.000 επιφέρει μείωση της αξίας της άδειας που έχει χορηγήσει το Ελληνικό Δημόσιο στον ΟΠΑΠ, γι' αυτό και αποφασίστηκε η επέκταση της διάρκειας της παραχώρησης από 10 σε 18 έτη.

H έκθεση αξιολόγησης συνεπειών του νομοσχεδίου τονίζει ότι η προτεινόμενη ρύθμιση δεν επιφέρει κάποια επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό.

Εδώ παράγοντες της αγοράς εγείρουν ενστάσεις. Σύμφωνα με την αρχική σύμβαση η ΟΠΑΠ ΑΕ θα έπρεπε να επιστρέψει αζημίως στο Δημόσιο όσα VLTs δεν είχε τοποθετήσει δίνοντας το δικαίωμα στο Δημόσιο να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός για αυτά τα 10.000 VLTs και αναρωτιούνται γιατί το Δημόσιο επωμίστηκε το επιχειρηματικό ρίσκο του ιδιώτη. Επισημαίνουν επίσης πως η ανάθεση για επιπλέον οκτώ χρόνια της εκμετάλλευσης των 25.000 VLTS θα έπρεπε να γίνει μέσα από διεθνή διαγωνισμό με διαφανείς διαδικασίες.

Και ο ανταγωνισμός όμως βρίσκεται στα... κάγκελα. Τα VLTs είναι ευθέως ανταγωνιστικά στα slot machines των καζίνων. Οπως καταγγέλλουν όμως στελέχη των καζίνων, η διαφορά είναι πως έξι από τα εννέα καζίνα πληρώνουν φόρο επί των μεικτών κερδών σε ημερήσια βάση από 32% έως 35% συν 2% προς τους οικείους δήμους και επιπλέον 0,5% επί της αξίας των καταναλισκόμενων σε αυτά ειδών, ενώ ο ΟΠΑΠ πληρώνει φόρο επί των μεικτών κερδών 30% σε τριμηναία βάση.

Θα πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι λόγω του ισχύοντος κανονισμού της ΕΕΕΠ που κατήργησε τους περιορισμούς στη λειτουργία των παιγνιομηχανημάτων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διερευνά από τις 21/12/2016 τη συμβατότητα των μονοπωλιακών δικαιωμάτων του ΟΠΑΠ με το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης με το επιχείρημα πως το Ελληνικό Δημόσιο δεν ασκεί συνεπή και συστηματική περιοριστική πολιτική στα τυχερά παίγνια, κάτι που αποτελεί τον βασικότερο ίσως λόγο που θα μπορούσε να δικαιολογήσει τη μονοπωλιακή παραχώρηση των δικαιωμάτων.

H αντιπολίτευση πάντως εκτιμά ότι και τα 400 σημεία πώλησης είναι πολλά και στηλιτεύει το γεγονός πως θα υπάρχει η δυνατότητα πώλησης αλκοόλ εντός των καταστημάτων Play. ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ και Ενωση Κεντρώων θα ψηφίσουν το νομοσχέδιο, ΚΚΕ και Χρυσή Αυγή θα το καταψηφίσουν, ενώ επιφυλάσσονται επί της αρχής ΝΔ, ΔΗΣΥ και Ποτάμι.

Συμφέροντα

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή η βουλευτής της ΝΔ κυρία Ντόρα Μπακογιάννη κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι εξυπηρετεί συμφέροντα. Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε ψηφίσει τη σύμβαση του 2011.

Από την πλευρά του ο κ. Τσακαλώτος υπεραμύνθηκε του νομοσχεδίου υποστηρίζοντας πως τη στιγμή που λειτουργούν στην Ελλάδα πάνω από 2.000 παράνομες λέσχες και 65.000-100.000 «φρουτάκια», χωρίς το Δημόσιο να λαμβάνει ούτε ένα ευρώ φόρο, το νομοσχέδιο θα πετύχει καίριο πλήγμα στον παράνομο τζόγο.

Σύμφωνα με τον υπουργό τα έσοδα από τη φορολόγηση των VLTs (30% στα καθαρά έσοδα που προκύπτουν από τον συνολικό τζίρο μείον τα κέρδη των παικτών) θα ανέλθουν σε ετήσια βάση στα 300 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος του ΟΠΑΠ κ. Καμίλ Ζίγκλερ, ο οποίος μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής διευκρίνισε πως για κάθε 100 ευρώ που εισπράττει το νόμιμο δίκτυο VLT του ΟΠΑΠ, τα 52 ευρώ έμμεσα πηγαίνουν στα κρατικά ταμεία. Επίσης, ο κ. Ζίγκλερ ανέφερε πως στην πλήρη ανάπτυξη του δικτύου θα δημιουργηθούν 5.000 νέες θέσεις εργασίας.

Κατεβαίνει το Mont Parnes

Οπως προαναφέρθηκε, στο νομοσχέδιο για τα VLTs θα υπάρξει τροπολογία που θα προβλέπει τη μετεγκατάσταση του καζίνου της Πάρνηθας σε έκταση εντός Αττικής. Είναι ένα πάγιο αίτημα του καζίνου της Πάρνηθας, καθώς ο ηλεκτρονικός τζόγος και τα VLTs του ΟΠΑΠ λειτουργούν ευθέως ανταγωνιστικά στο καζίνο που αν παρέμενε στο βουνό θα οδηγούνταν σε λουκέτο. Αργότερα, με υπουργική απόφαση θα καθορίζεται και το μίνιμουμ της επένδυσης που θα πρέπει να υλοποιήσει η διοίκηση του καζίνου. Το Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας ανήκει κατά 49% στο Ελληνικό Δημόσιο και κατά 51% στην Athens Resort Casino AE Συμμετοχών. Η Regency Entertainment είναι ο βασικός μέτοχος με ποσοστό 70% της Athens Resort Casino AE Συμμετοχών και με 30% η Ελλάκτωρ.

Απεριόριστος αριθμός αδειών για ηλεκτρονικό τζόγο

Την κατάθεση δύο νέων νομοσχεδίων μέχρι το τέλος του έτους προανήγγειλε ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος. Ενα για τα καζίνα και ένα για τον ηλεκτρονικό τζόγο. Στα καζίνα θα επιχειρηθεί να καταρτιστεί ένα ενιαίο πλαίσιο. Βασικό χαρακτηριστικό του νομοσχεδίου θα είναι η δραστική μείωση της φορολογίας. Σήμερα τα εννέα καζίνα που λειτουργούν έχουν φορολογικό συντελεστή από 22% έως 35%. Στόχος είναι να υπάρξει ένας ενιαίος συντελεστής κοντά στο 20% ενώ θα καταργηθεί και το εισιτήριο εισόδου. Η ρύθμιση αυτή θα δώσει ανάσα στις επιχειρήσεις των καζίνων που κατά τη διάρκεια της κρίσης απώλεσαν το 50% του τζίρου τους. Ταυτόχρονα όμως με το νομοσχέδιο αυτό και τη μείωση του φόρου ανοίγει ο δρόμος για να μετέχουν στον διαγωνισμό για το καζίνο του Ελληνικού μεγάλοι παίκτες του εξωτερικού. Στο νομοσχέδιο θα προβλέπεται επίσης η αδειοδότηση δύο νέων καζίνων σε Μύκονο και Κρήτη (μάλλον την περιοχή Γούρνες του Ηρακλείου σε ακίνητο του ΤΑΙΠΕΔ). Τέλος, εξετάζεται αν με το νομοσχέδιο επανέλθουν οι αποκλειστικότητες ανά περιοχή στα καζίνα (σήμερα έχουν λήξει), με αντιστάθμισμα ίσως την καταβολή τιμήματος από την πλευρά του επενδυτή.

Εδρα στο εξωτερικό

Το δεύτερο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί μέχρι το τέλος του έτους θα αφορά τον ηλεκτρονικό τζόγο. Σήμερα λειτουργούν στη χώρα μας υπό το μεταβατικό καθεστώς του νόμου 4002 του 2011 24 εταιρείες, ενώ νόμιμες υπηρεσίες ιντερνετικού στοιχήματος παρέχει και ο ΟΠΑΠ. Οι περισσότερες από τις 24 εταιρείες έχουν φορολογική έδρα στο εξωτερικό. Το νομοσχέδιο δεν θα προβλέπει πλειοδοτικό διαγωνισμό αλλά τη χορήγηση με αυστηρά κριτήρια απεριόριστου αριθμού αδειών. Το τίμημα θα περιορίζεται σε έξοδα φακέλου και σε κάποιο ετήσιο fee ως κόστος διατήρησης της άδειας.

Εκτιμάται ότι με τη διαδικασία αυτή θα δραστηριοποιηθούν στη χώρα μας μεγάλοι παίκτες του χώρου όπως William Hill, Landbrokes, Paddy Power κ.ά. Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως με τον αυστηρότερο έλεγχο από την Επιτροπή Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ) αφού όλες οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις θα είναι ελληνικές και τη δραστηριοποίηση μεγάλων εταιρειών, τα μεικτά κέρδη που φορολογούνται με 35% από περίπου 260 εκατ. ευρώ το 2016 θα ξεπεράσουν τα 400 εκατ. ευρώ. Επίσης, πιο αποδοτικός θα είναι πλέον και ο φόρος εισοδήματος 29% αφού όλες οι εταιρείες θα έχουν έδρα την Ελλάδα. Το νομοσχέδιο βεβαίως θα πρέπει να αντιμετωπίσει και τον ισχυρισμό του ΟΠΑΠ ότι έχει το αποκλειστικό δικαίωμα στο online στοίχημα μέχρι το 2020 βάσει της σύμβασης του Δημοσίου το 2000, όπου τότε αναφερόταν πως ο οργανισμός έχει το δικαίωμα σε κάθε νέο παιχνίδι που θα αναπτύσσει «με κάθε πρόσφορο μέσο».

ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 28-29/10/17 

Γκρινιάζουν οι ξενοδόχοι για τον φόρο των... αστεριών
Θα μειώσει το σύνολο της αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,51% ενώ θα δώσει στο Δημόσιο μόλις €84 εκατ., επισημαίνει η Grant Thornton
Του Κώστα Ντελέζου

Τον κίνδυνο «εξόδου» πολλών μικρών ξενοδοχειακών μονάδων από το καθεστώς των αδειοδοτημένων με ειδικό σήμα λειτουργίας επιχειρήσεων επισημαίνει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο (ΞΕΕ), λόγω της επιβολής από τις αρχές του 2018 του νέου φόρου διαμονής.

Σύμφωνα με το πρόεδρό του Γιώργο Τσακίρη, στον χώρο των μικρών τουριστικών καταλυμάτων καταγράφονται ήδη οι πρώτες τάσεις φυγής ενώ «μεγεθύνεται η αγορά των "γκρίζων" τουριστικών μισθώσεων σε αστικά ακίνητα, οι οποίες δεν αντιμετωπίζονται φορολογικά ισότιμα με τους υπόλοιπους επαγγελματίες της φιλοξενίας».

Το ΞΕΕ έχει ήδη ζητήσει από την κυβέρνηση την απόσυρση του νόμου για τον φόρο διαμονής στα τουριστικά καταλύματα, επισημαίνοντας ότι η εφαρμογή του θα προκαλέσει απώλειες θέσεων εργασίας και απομείωση εσόδων 435 εκατ. ευρώ.

Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύει πρόσφατη μελέτη της Grant Thornton που εκπονήθηκε για λογαριασμό του ΞΕΕ, στην οποία αποτυπώνονται οι συνέπειες εφαρμογής του μέτρου που περιλαμβάνεται ήδη στον προϋπολογισμό του 2018.

Η μελέτη με τίτλο «Διερεύνηση των επιπτώσεων του φόρου διαμονής στον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα» αναφέρει ότι «ο φόρος διαμονής δημιουργεί δημοσιονομικό όφελος που εκτιμάται ετησίως στα 84 εκατ. ευρώ».

Μισό έως τέσσερα ευρώ ανά διανυκτέρευση

Από 1/1/2018 ο φόρος διαμονής θα επιβάλλεται ανά διανυκτέρευση, ανά δωμάτιο σε όλα τα ξενοδοχειακά καταλύματα της χώρας και θα ανέρχεται:

Σε 0,50 ευρώ στις μονάδες ενός ή δύο αστέρων, σε 1,50 ευρώ στις μονάδες τριών αστέρων, σε 3 ευρώ στις μονάδες τεσσάρων αστέρων και σε 4 ευρώ στις μονάδες πέντε αστέρων. Παράλληλα, προβλέπεται η επιβολή φόρου διαμονής ύψους 0,50 ευρώ ανά δωμάτιο και ανά διανυκτέρευση σε όλα τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια - διαμερίσματα.

Με τον νέο φόρο η υπηρεσία διαμονής επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο, καθώς ήδη βρίσκεται σε ισχύ το τέλος παρεπιδημούντων, το οποίο ανέρχεται σε 0,5% επί του μισθώματος κάθε κλίνης και καταβάλλεται υπέρ των ΟΤΑ. Ουσιαστικά ο φόρος διαμονής και τα τέλη παρεπιδημούντων έχουν την ίδια στοχοθεσία, επιβαρύνουν την υπηρεσία διαμονής και αποτελούν διπλή φορολόγηση.

Η Grant Thornton επισημαίνει ότι η επιβολή του φόρου διαμονής θα μειώσει το σύνολο της αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,51% (435 εκατ. ευρώ), δηλαδή τα έσοδα από τα 17,36 δισ. ευρώ θα μειωθούν στα 16,93 δισ. ευρώ.

Συγχρόνως όμως, η μελέτη καταδεικνύει ότι τελικώς οι απώλειες στην οικονομία από την εφαρμογή του νόμου για τον φόρο διαμονής θα ανέλθουν στα 340 εκατ. ευρώ, ποσό που ουσιαστικά εξαφανίζει τα όποια εισπρακτικά οφέλη. Και αυτό, διότι η επιβολή του φόρου διαμονής εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε μια αύξηση της μέσης τιμής δωματίου κατά 1,9%, προκαλώντας περιορισμό της ζήτησης που θα οδηγήσει στη μείωση της συνολικής αγοράς την οποία δημιουργούν τα ξενοδοχεία, κατά 2,5%.

Ταυτόχρονα, αν τα ξενοδοχεία δεν μετακυλίσουν την αύξηση του φόρου στους καταναλωτές, τότε θα υποστούν μείωση των αποτελεσμάτων τους ή θα υποχρεωθούν να μεταβάλουν την ποιότητα των υπηρεσιών τους, με κίνδυνο τη μείωση της ζήτησής τους.

Ο τουριστικός φόρος σε τέσσερις χώρες

Ισπανία: Ο φόρος διαμονής ή τουριστικός φόρος («tasa turistica») ξεκίνησε να εφαρμόζεται στην Καταλωνία από τον Νοέμβριο του 2012. Επιβάλλεται ανά άτομο και ανά διανυκτέρευση σε όλους τους τύπους τουριστικών καταλυμάτων, με μέγιστη διάρκεια χρέωσης τις 7 διανυκτερεύσεις. Το ύψος του φόρου κυμαίνεται από 0,45 ευρώ έως 2,25 ευρώ ανά άτομο και ανά διανυκτέρευση. Από τον φόρο εξαιρούνται οι επισκέπτες ηλικίας κάτω των 16 ετών. Από τον Ιούλιο του 2016, αντίστοιχος φόρος που κυμαίνεται από 1 έως 2 ευρώ ανά άτομο και ανά διανυκτέρευση επιβάλλεται και στις Βαλεαρίδες Νήσους. Το ποσό αυτό μειώνεται κατά 50% από την ένατη διανυκτέρευση και μετά.

Κροατία: Ο φόρος διαμονής («Sojourn Tax») έχει υιοθετηθεί από το 2009 και κυμαίνεται από 0,25 ευρώ έως και 1 ευρώ ανά άτομο και ανά διανυκτέρευση, ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή του κάθε καταλύματος. Επιβάλλεται στο σύνολο των επισκεπτών ηλικίας άνω των 18 ετών, ενώ στις ηλικίες 12 με 18 ετών υπάρχει έκπτωση 50% (European Tourism Association ETOA, 2017).

Ιταλία: Ο φόρος διαμονής (τουριστικός φόρος «tassa di soggiorno» ή φόρος πόλης) ισχύει στην Ιταλία από το 2011. Η επιβολή του γίνεται ανά διανυκτέρευση και ανά άτομο, ενώ υπάρχουν και ηλικιακές εξαιρέσεις από τον φόρο που ποικίλλει ανά πόλη για επισκέπτες από 10 έως 18 ετών. Ο φόρος κυμαίνεται από 0,5 ευρώ έως 7 ευρώ, ενώ διαφοροποιείται ανάλογα με την κατηγορία του ξενοδοχειακού καταλύματος και την εποχή.

Γαλλία: Ο φόρος διαμονής «tax de séjour» (ή φόρος πόλης) επιβάλλεται στα τουριστικά καταλύματα μόνο των περιοχών που χαρακτηρίζονται ως τουριστικές. Η απόφαση για την επιβολή του βρίσκεται στη δικαιοδοσία της εκάστοτε δημοτικής αρχής. Το ύψος του φόρου κυμαίνεται από 0,2 έως 4 ευρώ ανά άτομο και ανά διανυκτέρευση. Σε ορισμένες πόλεις υπάρχει εξαίρεση χρέωσης για τα άτομα ηλικίας κάτω των 18 ετών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου