οι κηπουροι τησ αυγησ

Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2018

"...Ο Κλάους Ρέγκλινγκ, αδειάζοντας το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών το οποίο διέψευσε το Σάββατο σχετικές πληροφορίες, ανακοίνωσε χθες ότι η εκταμίευση του δεύτερου μέρους της δόσης τον ερχόμενο Απρίλιο (1 δισ. ευρώ για ληξιπρόθεσμα από το σύνολο των 6,7 δισ. ευρώ που εγκρίθηκαν χθες) «θα γίνει υπό την προϋπόθεση ότι οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί θα αποδειχθούν αποτελεσματικοί». Στην πρώτη συνεδρίαση του Eurogroup, υπό την προεδρία του Μάριο Σεντένο, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος πήρε το πολιτικό «διαβατήριο» για την εκταμίευση της επόμενης δόσης των 6,7 δισ. ευρώ εφόσον υλοποιηθούν μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο περίπου 20 εκκρεμή προαπαιτούμενα. Νωρίτερα, σε συνάντηση Δραγασάκη, Τσακαλώτου, Χουλιαράκη με τον πρόεδρο της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, η ελληνική αντιπροσωπεία ανέπτυξε τα επιχειρήματα της κυβέρνησης για «αυτοδύναμη έξοδο». Το γεγονός ότι πηγές της ΕΚΤ απέφευγαν κάθε σχόλιο, επιβεβαιώνοντας μόνο τη συνάντηση με Ντράγκι, Κερέ και Ντρούντι, ίσως σηματοδοτεί αδυναμία της κεντρικής τράπεζας να συμμεριστεί τις ελληνικές προσδοκίες...."

Από "ΤΑ ΝΕΑ" (κύριο θέμα+εσωτερικές αναφορές)

"ΤΑ ΝΕΑ", 23/01/18

"ΤΑ ΝΕΑ", 23/01/18

Εβαλαν στόχο στην κυβέρνηση να βγαίνουν 40.000 ιδιοκτησίες στο σφυρί κάθε χρόνο την επόμενη τριετία και 10.000 μέσα στο ’18
Εντολή - σοκ για 130.000 πλειστηριασμούς ακινήτων έως το 2021

Της Έλενας Λάσκαρη

Μια κόλαση. Το τσουνάμι πλειστηριασμών θα χτυπήσει 130.000 ακίνητα την περίοδο 2018-21, όπως προκύπτει από την έκθεση συμμόρφωσης των δανειστών για το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, ενώ οι δανειστές θα παρακολουθούν με άγρυπνο μάτι το πλήθος των ακινήτων που θα βγαίνουν πανελλαδικά στο σφυρί τους επόμενους μήνες.

Ο Κλάους Ρέγκλινγκ, αδειάζοντας το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών το οποίο διέψευσε το Σάββατο σχετικές πληροφορίες, ανακοίνωσε χθες ότι η εκταμίευση του δεύτερου μέρους της δόσης τον ερχόμενο Απρίλιο (1 δισ. ευρώ για ληξιπρόθεσμα από το σύνολο των 6,7 δισ. ευρώ που εγκρίθηκαν χθες) «θα γίνει υπό την προϋπόθεση ότι οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί θα αποδειχθούν αποτελεσματικοί».

Στην πρώτη συνεδρίαση του Eurogroup, υπό την προεδρία του Μάριο Σεντένο, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος πήρε το πολιτικό «διαβατήριο» για την εκταμίευση της επόμενης δόσης των 6,7 δισ. ευρώ εφόσον υλοποιηθούν μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο περίπου 20 εκκρεμή προαπαιτούμενα.

Νωρίτερα, σε συνάντηση Δραγασάκη, Τσακαλώτου, Χουλιαράκη με τον πρόεδρο της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, η ελληνική αντιπροσωπεία ανέπτυξε τα επιχειρήματα της κυβέρνησης για «αυτοδύναμη έξοδο». Το γεγονός ότι πηγές της ΕΚΤ απέφευγαν κάθε σχόλιο, επιβεβαιώνοντας μόνο τη συνάντηση με Ντράγκι, Κερέ και Ντρούντι, ίσως σηματοδοτεί αδυναμία της κεντρικής τράπεζας να συμμεριστεί τις ελληνικές προσδοκίες.

Η Τράπεζα της Ελλάδος, άλλωστε, έχει ξεκαθαρίσει πως για να διασφαλιστεί η φθηνή χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών από την ΕΚΤ, κάποιας μορφής πρόγραμμα θα πρέπει να υπάρχει μετά τη λήξη του τρίτου Μνημονίου.
Στις επίσημες δηλώσεις του μετά το Eurogroup, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος ανέδειξε στο πλαίσιο της επόμενης ημέρας το ελληνικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, το οποίο εκπονείται από την κυβέρνηση, αλλά και το μαξιλάρι των ρευστών διαθεσίμων για την έξοδο στις αγορές.

Σύμφωνα με τον υπουργό δεν φάνηκε να υπάρχει διάθεση από τους δανειστές για προληπτική γραμμή πίστωσης. Και ο Μάριο Σεντένο, άλλωστε, επανέλαβε ότι αυτό το ενδεχόμενο εναπόκειται αποκλειστικά στην ελληνική κυβέρνηση. Προς το παρόν η συζήτηση επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και το Eurogroup έδωσε το φραστικό εναρκτήριο λάκτισμα των τεχνικών συζητήσεων για τη διευθέτηση του χρέους σε συνάρτηση ακριβώς με την προβλεπόμενη ανάπτυξη.

Ο Πιερ Μοσκοβισί, κάνοντας λόγο για «πλαίσιο ενίσχυσης» της Ελλάδας μετά την ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος, διευκρίνισε ότι χθες δεν συζητήθηκε η μεταμνημονιακή περίοδος, σημειώνοντας όμως ότι η ανάληψη της ιδιοκτησίας των μεταρρυθμίσεων είναι καθοριστικής σημασίας. Μέχρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο όμως, με κεντρικό άξονα των διαπραγματεύσεων τις προβλέψεις για τον ρυθμό ανάπτυξης σε συνδυασμό με τις μεταρρυθμίσεις και με το ΔΝΤ κατά πάσα πιθανότητα εντός προγράμματος - «αισθάνομαι ότι το ΔΝΤ είναι θετικό» είπε ο Μοσκοβισί -, η ελληνική κυβέρνηση θα δοκιμάζεται διαρκώς στην κόλαση των πλειστηριασμών.

40.000 ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ
Σε ειδικό κεφάλαιο για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς αναφέρεται ότι για το 2018 οι τράπεζες σχεδιάζουν 10.000 πλειστηριασμούς ακινήτων. Ο στόχος χαρακτηρίζεται πολύ φιλόδοξος αν αναλογιστεί κανείς ότι τον Δεκέμβριο του 2017 έγιναν μόλις 30 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και έως τις 17 Ιανουαρίου έφτασαν τους 80.

Σύμφωνα με τους δανειστές, 500 ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί σχεδιάζονταν για τον Ιανουάριο του 2018. «Ο αριθμός αυτός θα πρέπει να αυξηθεί στους 1.000 ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς τον μήνα από τον Μάρτιο του 2018 και να φτάσει τους 2.000 ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς τον μήνα στη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2018» τονίζεται, με την προσθήκη ότι οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί πρέπει να αυξηθούν στους 40.000 ετησίως την ερχόμενη τριετία. 

Οσον αφορά τους πλειστηριασμούς σε φυσική μορφή, παραμένουν προβληματικοί, ενώ οι βίαιες διακοπές τους από ομάδες ακτιβιστών σε όλη τη χώρα χαρακτηρίζεται «υπόθεση ρουτίνας». Τονίζεται παράλληλα πως υπάρχει ανεπίσημη πληροφόρηση για «πληρωμένες διαμαρτυρίες» για τη διακοπή πλειστηριασμών.

ΤΟ ΧΡΕΟΣ
Στην έκθεση συμμόρφωσης περιλαμβάνεται επικαιροποίηση των προβλέψεων σχετικά με την πορεία του δημόσιου χρέους, οι οποίες δείχνουν επιδείνωση σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις. Από τις παραδοχές αυτές γίνεται σαφές πόσο σημαντικές είναι οι προβλέψεις για την ανάπτυξη. Ολο το παιχνίδι φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί, μαζί με τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις.
Σε τέσσερα διαφορετικά σενάρια εξέλιξης του χρέους, κοινή συνισταμένη είναι ότι από τα 86 δισ. ευρώ του τρίτου προγράμματος θα εκταμιευθούν τελικά τα 58,6 δισ. ευρώ, αφήνοντας στην άκρη 27,4 δισ. ευρώ. Προβλέπονται έσοδα αποκρατικοποιήσεων 17 δισ. ευρώ από το 2017 έως και το 2060, εκ των οποίων 13 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις εκτός τραπεζικού τομέα. «Δεν προβλέπεται νέα ανακεφαλαιοποίηση σε αυτή τη φάση».Στη συνέχεια αρχίζουν οι διαφορετικές παραδοχές για τον ρυθμό ανάπτυξης και το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, το οποίο φαίνεται αδιαπραγμάτευτο στο 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022 και στη συνέχεια υπολογίζεται από 1,5% έως και 2,3% σε μέσους όρους για την περίοδο 2023-2060. Οσον αφορά τον ρυθμό ανάπτυξης, στο καλύτερο σενάριο υπολογίζεται σε 3,5% (μέσος όρος) από το 2019 έως και το 2060, στο χειρότερο σενάριο σε 2,7%. Σε κάθε περίπτωση, πολύ υψηλός για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο καλύτερο σενάριο το χρέος διαμορφώνεται στο 79,5% του ΑΕΠ το 2060 και προφανώς δεν χρειάζεται καμία παρέμβαση, στο χειρότερο εκρήγνυται στο 244,1% του ΑΕΠ το 2060.

ΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
Επιφυλάξεις για τη δημοσιονομική πειθαρχία
Αν όλα πάνε καλά, η ελληνική οικονομία θα μπει σε έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης από το 2018 με ρυθμό επέκτασης 2,5% και συντήρηση πάνω από το 2% έως και το 2021.
Αυτό προϋποθέτει, κατά την εκτίμηση των δανειστών, απρόσκοπτη ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος αλλά και κατά γράμμα τήρηση των προβλέψεων του προϋπολογισμού.
«Τυχόν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος αλλά και ενδεχόμενη υποεκτέλεση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων του 2018 θα είχαν επιβλαβείς συνέπειες για την ανάπτυξη», τονίζεται στην έκθεση στην οποία παράλληλα προβλέπεται μείωση της ανεργίας από το 21,7% του εργατικού δυναμικού το 2017 στο 15,5% το 2021.

Κρίσιμη παράμετρος των εξελίξεων των επομένων μηνών είναι η δημοσιονομική πειθαρχία. Οι δανειστές συμφωνούν ότι θα υπάρχει υπεραπόδοση τουλάχιστον 0,5% στο πρωτογενές πλεόνασμα του 2017 (αναμένεται να φτάσει στο 2,3% του ΑΕΠ), σημειώνοντας ότι το υπερπλεόνασμα συνδέεται κυρίως με την υποεκτέλεση των δημοσίων δαπανών κατά το πλείστον των κοινωνικών και σε μικρότερο βαθμό με τις καλύτερες των αναμενομένων επιδόσεις των δημοσίων εσόδων παρά τις σημαντικές υστερήσεις των εσόδων από άμεση φορολογία.
Για το 2019 εκτιμάται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα διαμορφωθεί στο 3,5%, αν και η πρόβλεψη «υπόκειται σε σημαντική αβεβαιότητα». Η πρόβλεψη βασίζεται στην πλήρη εκτέλεση των εκτιμήσεων του προϋπολογισμού «οι οποίες αποδεδειγμένα στο παρελθόν δεν τηρήθηκαν στο σκέλος των δαπανών δημοσίων επενδύσεων». Υπάρχουν κίνδυνοι τονίζεται εξαιτίας πιθανών καθυστερήσεων στην εφαρμογή μέτρων που έχουν ψηφιστεί αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί ακόμα, κυρίως στο μέτωπο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και της αναμενόμενης ευθυγράμμισης των αντικειμενικών αξιών με τις αγοραίες, η οποία θα επηρεάσει τον ΕΝΦΙΑ του 2018.
Γι' αυτό άλλωστε, επαναλαμβάνεται πως αν κριθεί απαραίτητο η μείωση του αφορολογήτου θα εφαρμοστεί από το 2019. Η απόφαση θα ληφθεί τον ερχόμενο Μάιο.

Αγκάθια στον δρόμο της τέταρτης αξιολόγησης

Εναν τεράστιο όγκο 88 προαπαιτουμένων θα πρέπει να ολοκληρώσει η κυβέρνηση από τον Φεβρουάριο μέχρι και το τέλος Ιουνίου του 2018 για να κλείσει την τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση του τρίτου Μνημονίου.
Στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί μεταξύ άλλων για τα εξής:

- Αφορολόγητο. Τον Μάιο θα αποφασιστεί αν η μείωση του αφορολόγητου ορίου ισχύσει το 2019 αντί του 2020, εάν το ΔΝΤ σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και τις ελληνικές Αρχές θεωρεί ότι δεν επιτυγχάνεται ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2019.

- ΕΝΦΙΑ. Τον Μάιο οι αναγκαίες προσαρμογές στον ΕΝΦΙΑ (αναπροσαρμογή συντελεστών και διεύρυνση της φορολογικής βάσης), με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο, για να εκδοθούν τα εκκαθαριστικά του φόρου τον Αύγουστο του 2018.

- Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί για οφειλές στο Δημόσιο από την 1η Μαΐου.
- ΦΠΑ στα νησιά. Τέλος Ιουνίου, κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ στα υπόλοιπα πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως, Λέρος).

- Είσπραξη ληξιπρόθεσμων. Προμήθεια τον Φεβρουάριο λογισμικού που επιτρέπει την περαιτέρω αυτοματοποίηση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

- Ναυτιλία. Τον Μάρτιο του 2018 θα πρέπει να αναθεωρηθεί το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για τη ναυτιλία, υπό το φως των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

- Συντάξεις. Επανυπολογισμός όλων των συντάξεων μέχρι τα μέσα Μαρτίου για να γίνουν οι μειώσεις το 2019.
- Νέες συντάξεις. Τον Απρίλιο θα πρέπει να έχει γίνει η επεξεργασία όλων των αιτήσεων κύριας συνταξιοδότησης που υποβλήθηκαν το 2016, να ολοκληρωθεί η επεξεργασία του 30% των αιτήσεων συνταξιοδοτήσεων που υποβλήθηκαν το 2017 και 13.800 αιτήσεων επικουρικών συντάξεων που υποβλήθηκαν από 1/1/2015 έως 31/12/2016.
- ΕΚΑΣ. Μέχρι τον Ιούνιο θα πρέπει να εκδοθεί η υπουργική απόφαση για τις νέες περικοπές στο ΕΚΑΣ του 2019.

- Ιδιωτικοποιήσεις. Εως τον Μάρτιο να έχουν ξεκινήσει οι διαγωνισμοί πώλησης για ΔΕΠΑ (65%), ΕΛΠΕ (35%), ΔΑΑ (30%), ΟΤΕ (5%). Εως τον Ιούνιο, η πώληση του 17% της ΔΕΗ.

- Φάρμακα. Νέο δελτίο τιμών φαρμάκων μέχρι τον Μάιο, με στόχο τη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης.
- Αδήλωτη εργασία. Μέχρι τον Μάιο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διασύνδεση των ηλεκτρονικών συστημάτων του υπουργείου Εργασίας, του υπουργείου Οικονομικών, των ΣΕΠΕ, ΟΑΕΔ, ΕΦΚΑ και της Ελληνικής Αστυνομίας για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών.

- ΔΕΗ. Τον Φεβρουάριο ο νόμος για τις προς πώληση μονάδες της ΔΕΗ. Νωρίτερα η κυβέρνηση στέλνει την τελική δεσμευτική συμφωνία για τις προς πώληση μονάδες στην Κομισιόν. Επιπλέον μέτρα για την είσπραξη των ανεξόφλητων λογαριασμών.

- Αγορά εργασίας. Τον Μάρτιο, ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και σε συμφωνία με τους θεσμούς, η κυβέρνηση θα αναπτύξει έναν αξιόπιστο διοικητικό μηχανισμό που θα αξιολογεί την αντιπροσωπευτικότητα στις διαπραγματεύσεις για τις κλαδικές συμβάσεις.

"ΤΑ ΝΕΑ", 23/01/18

Από την Πρωτομαγιά
Πώς θα γίνονται οι πλειστηριασμοί
για χρέη από 500 ευρώ και πάνω

Εκποιήσεις μπορούν να γίνουν ακόμη και για όσους έχουν μικρές οφειλές προς το Δημόσιο αφού ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων επιτρέπει την κατάσχεση ακινήτου για χρέη 500 ευρώ και άνω

Της Μαρίας Βουργάνα

Στο σφυρί με ένα κλικ θα βγαίνουν από την Πρωτομαγιά τα ακίνητα και άλλα κινητά περιουσιακά στοιχεία, όπως αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής, έπιπλα, πίνακες ζωγραφικής, κοσμήματα, φορολογουμένων που χρωστούν στο Δημόσιο.

Χωρίς να προβλέπεται καμία προστασία για την πρώτη κατοικία, το Δημόσιο εισέρχεται πλέον στην ηλεκτρονική εποχή των πλειστηριασμών για να βάλει στο χέρι φόρους και εισφορές που δεν έχουν πληρωθεί από τους οφειλέτες.

Με τις διατάξεις που ψηφίστηκαν πρόσφατα με το πολυνομοσχέδιο των προαπαιτουμένων της τρίτης αξιολόγησης, διαμορφώνεται ένα νέο τοπίο από την 1η Μαΐου και έρχονται πλειστηριασμοί-εξπρές για κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία οφειλετών του Δημοσίου. Εκποιήσεις μπορούν να γίνουν ακόμη και για μικρές οφειλές αφού ο Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων επιτρέπει την κατάσχεση ακινήτου για οφειλές 500 ευρώ και άνω.


ΟΙ ΑΛΛΑΓEΣ
Ειδικότερα το νέο καθεστώς που θα ισχύσει από την Πρωτομαγιά προβλέπει:


1. Πλειστηριασμοί αποκλειστικά ηλεκτρονικά. Οι διενεργούμενοι κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμοί διεξάγονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα και «αδαπάνως για το Δημόσιο».


2. Οι επισπεύδοντες φορείς του Δημοσίου. Ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς για οφειλές προς το Δημόσιο θα διενεργούν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για οφειλές στην Εφορία, το ΚΕΑΟ για χρέη σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που εφαρμόζουν τον ΚΕΔΕ για την είσπραξη των απαιτήσεών τους.


3. Κινητή περιουσία. Η διαδικασία του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού ακινήτων για χρέη προς το Δημόσιο θα εφαρμόζεται και για τον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό κινητών πραγμάτων (π.χ. οχημάτων, μηχανημάτων, αντικειμένων αξίας κ.λπ.). Αν τα κινητά πράγματα υπόκεινται σε φθορά κατά την κρίση της υπηρεσίας που επισπεύδει, ο πλειστηριασμός γίνεται άμεσα χωρίς καμία χρονοτριβή. Για μικρής αξίας κατασχεμένα, εάν κατά την εκτίμηση της έκθεσης κατάσχεσης δεν υπερβαίνουν τα 3.000 ευρώ, τον πλειστηριασμό μπορεί να ενεργήσει οποιοσδήποτε από τους υπαλλήλους της αρμόδιας για την είσπραξη της οφειλής υπηρεσίας.


4. Ολα στο Διαδίκτυο. Καταργούνται αναχρονιστικές διατυπώσεις δημοσιότητας, όπως τοιχοκόλληση και δημοσίευση σε εφημερίδα, και εισάγεται η διαδικασία ηλεκτρονικής δημοσίευσης των περιλήψεων προγραμμάτων πλειστηριασμού («αδαπάνως για το Δημόσιο») στον δικτυακό τόπο του Δελτίου Δικαστικών Δημοσιεύσεων του Τομέα Ασφάλισης Νομικών του ΕΦΚΑ.


5. Οσο όσο στην εμπορική αξία. Για προγράμματα πλειστηριασμών που θα εκδοθούν επί κατασχέσεων ακινήτων που έχουν ήδη επιβληθεί μέχρι τώρα, επαναπροσδιορίζεται η τιμή πρώτης προσφοράς και καθορίζεται η εμπορική αξία.


6. Νέα κατάταξη πιστωτών. Για πέμπτη φορά μέσα σε δυόμισι χρόνια (με τους Νόμους 4335/2015, 4336/2016, 4446/2016, 4491/2017 και με τον τελευταίο Νόμο 4512/2018) αλλάζει η σειρά που θα πληρώνονται οι πιστωτές όταν γίνει ο πλειστηριασμός. Η βασική αλλαγή είναι ότι οι απλήρωτοι εργαζόμενοι θα παίρνουν έως έξι οφειλόμενους μισθούς (ή έως 9.669 ευρώ το πολύ). Ωστόσο αλλάζει και ο τρόπος διανομής για όλους τους υπόλοιπους. Για νέες οφειλές, στο εξής καταργείται η ποσόστωση 65% για εξασφαλισμένους πιστωτές που έχουν στα χέρια τους υποθήκες και ενέχυρα, 25% για προνομιακούς πιστωτές (για απαιτήσεις που το Δημόσιο δεν έχει βάλει υποθήκες, ΑμεΑ και εργαζομένους) και 10% για όλους τους υπόλοιπους «μη προνομιούχους» πιστωτές. Από το 2015 μέχρι τώρα, το σύστημα αυτό επέτρεπε να βρίσκουν σχεδόν όλοι κάτι να εισπράξουν. Στο εξής, για νέες οφειλές, η ποσόστωση καταργείται και μετά τους έξι μισθούς που θα παίρνουν οι εργαζόμενοι, θα εισπράττουν από όλα τα υπόλοιπα όσοι έχουν υποθήκες (κυρίως τράπεζες) που μπορεί να μην αφήνουν τίποτε άλλο για να εισπράξουν το Δημόσιο, ανάπηροι και εργαζόμενοι.


7. Πρόγραμμα πλειστηριασμών. Το πρόγραμμα πλειστηριασμού κοινοποιείται στον οφειλέτη τουλάχιστον 40 ημέρες πριν από τον πλειστηριασμό. Εντός της ίδιας προθεσμίας, περίληψη του προγράμματος πλειστηριασμού, η οποία περιλαμβάνει ιδίως το ονοματεπώνυμο του οφειλέτη καθώς και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου αυτού και, αν πρόκειται για νομικό πρόσωπο, την επωνυμία και τον Αριθμό Φορολογικού του Μητρώου, περιγραφή των κατασχεθέντων κινητών, την τιμή της πρώτης προσφοράς, το ποσό για το οποίο εκδίδεται το πρόγραμμα, το όνομα του υπαλλήλου του πλειστηριασμού, καθώς και τον τόπο, την ημέρα και την ώρα του πλειστηριασμού, δημοσιεύεται, αδαπάνως για το Δημόσιο, επιμελεία του δικαστικού επιμελητή, στην ιστοσελίδα δημοσιεύσεων πλειστηριασμών του Δελτίου Δικαστικών Δημοσιεύσεων του Τομέα Ασφάλισης Νομικών του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.


8. Τόπος πλειστηριασμού. Το κατασχεμένο ακίνητο πλειστηριάζεται με ηλεκτρονικά μέσα ενώπιον του συμβολαιογράφου της περιφέρειας όπου βρίσκεται το ακίνητο. Εάν, για οποιονδήποτε λόγο, δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης (κατάσχεσης), το κατασχεμένο ακίνητο πλειστηριάζεται ενώπιον συμβολαιογράφου διορισμένου στην περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου του τόπου εκτέλεσης ή, αν και αυτό δεν είναι δυνατό, του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους.
Ο υπάλληλος του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού οφείλει, το αργότερο την πέμπτη εργάσιμη ημέρα από την κατάθεση του πλειστηριάσματος από τον υπερθεματιστή, να καταθέσει το πλειστηρίασμα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι σε πρώτη φάση τα ακίνητα που θα βγουν στο σφυρί δεν θα είναι πρώτες κατοικίες αλλά θα είναι ακίνητα φορολογουμένων με μεγάλες οφειλές στην Εφορία, πάνω από 50.000 ευρώ. Ωστόσο, όσο περνούν οι μήνες και εξαντλείται το στοκ των ακινήτων αυτών, το όριο θα μειώνεται και το ενδιαφέρον θα μετατοπίζεται και σε πιο μικρούς οφειλέτες, που αποτελούν τη μεγάλη μάζα (άνω του 90%) των οφειλετών του Δημοσίου. Από την 1η Μαΐου 2018 οι διενεργούμενοι κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμοί θα διεξάγονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα, ανεξάρτητα από τον χρόνο επιβολής της κατάσχεσης ή τον χρόνο έκδοσης προγράμματος πλειστηριασμού.



Η "ΕΚΤΕΛΕΣΗ" ΤΗΣ "ΛΑΪΚΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ"


Του Αργύρη Αργυριάδη*


Oταν ακούει ο ανυποψίαστος πολίτης τον όρο «αναγκαστική εκτέλεση», πιθανότατα πάει ο νους του σε κάποια θανατική καταδίκη «διά τυφεκισμού». Ωστόσο, ο όρος αναφέρεται σε μια νομικά ρυθμισμένη διαδικασία, με την οποία οι φορείς της νομιμοποιημένης βίας (δηλαδή τα πολιτειακά όργανα εκτελέσεως) εξαναγκάζουν έναν οφειλέτη σε συμμόρφωση με το περιεχόμενο μιας υποχρέωσής του που έχει διαγνωσθεί δικαστικά. Τα εξαναγκαστικά της εκτελέσεως μέσα αφορούσαν ανέκαθεν είτε το πρόσωπο του οφειλέτη είτε την περιουσία του. Ο Αριστοτέλης αναφέρει ότι στα αρχαία ελληνικά δίκαια ο οφειλέτης που αδυνατούσε να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του περιέπιπτε σε θέση δούλου. Στην Αθήνα των κλασικών χρόνων ως μέσο αναγκαστικής εκτέλεσης χρησίμευε πρωτίστως η περιουσία του οφειλέτη και σπανιότερα (επί εμπορικών κυρίως χρεών) η προσωπική του ελευθερία. Στο ρωμαϊκό δίκαιο η εκτέλεση στρεφόταν κατά του προσώπου του οφειλέτη, εκκινούσε από την προσωποκράτησή του και κατέληγε - σε περίπτωση μη εξόφλησης των χρεών - στην πώλησή του ως σκλάβου στην αλλοδαπή (trans Tiberim). Πίσω από αυτή τη βάρβαρη προσέγγιση της έννοιας της οφειλής δεν βρισκόταν η πρόθεση εξουθένωσης του οφειλέτη, αλλά η προσπάθεια ψυχολογικής πίεσης και εκφοβισμού του ιδίου και των συγγενών του, ώστε να εκπληρωθεί το χρέος.

Στην Ελλάδα της υπερχρέωσης ουδείς προσωποκρατείται - και ευτυχώς - είτε για τα εμπορικά είτε για τα αστικά του χρέη, με εξαίρεση την περίπτωση αδικοπρακτικής συμπεριφοράς που υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ. Σε όλα τα κράτη το κόσμου που έχουν κυρώσει το Διεθνές Σύμφωνο του ΟΗΕ για τα ατομικά και πολιτικά δικαιώματα του 1966, ουδείς φυλακίζεται αποκλειστικά λόγω της αδυναμίας του να εκπληρώσει τη συμβατική του υποχρέωση. Τι γίνεται, όμως, με την περιουσία του οφειλέτη; Οφείλει ένα πολιτισμένο κράτος να διασφαλίζει πέραν της ελευθερίας του ατόμου και ένα ελάχιστο αξιοπρεπές πλαίσιο διαβίωσης; Στο πλαίσιο αυτό θα έπρεπε να υπάρχει ένα προστατευτικό πλαίσιο ειδικά για τον «ανυπαίτιο οφειλέτη»; Και ως τέτοιο θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τον εγγυητή που «δεν έδρεψε καρπούς» από το δάνειο του πρωτοφειλέτη, τον επιχειρηματία που έπεσε θύμα ενός «εμπορικού ατυχήματος», τον πολύτεκνο νοικοκύρη που έμεινε ξαφνικά άνεργος κ.λπ.

Δυστυχώς, το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο καμία απολύτως διασφάλιση παρέχει στις ανωτέρω κατηγορίες συμπολιτών μας. Ακόμη και η περιλάλητη προστασία της πρώτης, άλλως «λαϊκής κατοικίας» μπορεί να προστατευθεί, υπό αυστηρές προϋποθέσεις, μόνο στο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη και τούτο μέχρι το τέλος του 2018.


Αντίθετα, με τις νέες ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν στη Βουλή στις 15-1-2018, στο πλαίσιο του βαρύγδουπα τιτλοφορούμενου «πολυνομοσχεδίου», οι συνήθως εμπραγμάτως εξασφαλισμένες τράπεζες - για «απαιτήσεις που θα γεννιούνται εφεξής» (με όποιο νόημα δώσει η νομολογία στην ανωτέρω ορολογία) - στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων θα ικανοποιούνται από το 100% του πλειστηριάσματος σε αντίθεση με το σημερινό «γλίσχρο» (φευ!) 65%, στην περίπτωση που υπάρχουν απαιτήσεις του Δημοσίου και του ΕΦΚΑ και λοιπών ανέγγυων πιστωτών. Ποιοι είναι οι λόγοι που επιτάσσουν μια τέτοια αλλαγή και τη θέσπιση πλειστηριασμών δύο ταχυτήτων; Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νέου νόμου, «για να γνωρίζουν οι δανειστές με ασφάλεια εκ των προτέρων το μερίδιο που τους αναλογεί σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης». Ωσάν να είναι εξαιρετικά δύσκολο να πολλαπλασιάσει κάποιος το 65% επί του πιθανολογούμενου πλειστηριάσματος ώστε να αντιληφθεί το μερίδιο που του αναλογεί… Μήπως ο λόγος είναι άλλος; Μήπως για να μπορεί με επίκληση του άρθρου 1.004 ΚΠολΔ ουσιαστικά να συμψηφίζει την απαίτησή του δίχως να καταβάλλει το ποσό του πλειστηριάσματος; Και τίνι τρόπο μια τέτοια ρύθμιση διασφαλίζει τα συμφέροντα του Δημοσίου και του ΕΦΚΑ που ουδέν θα εισπράττουν από το πλειστηρίασμα (σε αντίθεση με σήμερα); Προφανώς, σε μια τέτοια περίπτωση οι μόνοι «αγοραστές» στους πλειστηριασμούς θα είναι οι τράπεζες, προς πλήρη διάψευση των νυν κυβερνώντων και πάλαι ποτέ τελάληδων του συνθήματος «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη»...

*Δικηγόρος Παρ' Αρείω Πάγω, διαπιστευμένος διαμεσολαβητής & διαχειριστής αφερεγγυότητας (argy@alf.gr)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου