οι κηπουροι τησ αυγησ

Κυριακή 28 Ιανουαρίου 2018

"...Στη διευρυμένη συμμετοχή κι άλλων φορέων του Δημοσίου στον δεύτερο και τρίτο κύκλο της κινητικότητας, που αφορά μετατάξεις και αποσπάσεις, στοχεύει το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Σημειώνεται πως στον πρώτο κύκλο, που λειτούργησε και ως πιλοτική εφαρμογή του εγχειρήματος, συμμετείχαν μόλις εννέα φορείς - επτά υπουργεία, το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Στον δεύτερο κύκλο της κινητικότητας, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, θα συμμετάσχουν όλα τα παραγωγικά υπουργεία και οπωσδήποτε τα νέα υπουργεία Μεταναστευτικής Πολιτικής και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης που έχουν ανάγκη από προσωπικό. Η μεγάλη πρόκληση, όπως σημειώνουν, είναι να ενταχθούν όσο περισσότεροι φορείς, ανάμεσα σε αυτούς και οι δήμοι και οι περιφέρειες, κάτι που, όπως φαίνεται, θα γίνει μαζικά στον επόμενο, τρίτο κύκλο κινητικότητας...."



Aπό "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ" (πρωτοσέλιδο+εσωτερικό δισέλιδο)


                         "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 27-28/01/1

Ερχεται νέος γύρος ανατροπών στο Δημόσιο
Δήμοι, περιφέρειες και όλα τα παραγωγικά υπουργεία στους νέους κύκλους κινητικότητας n Μέσα στον Φεβρουάριο η ηλεκτρονική αξιολόγηση n Μεγάλο στοίχημα το πέρασμα στην ψηφιοποίηση


Της Εύης Σαλτού

Με τη σταδιακή είσοδο δήμων και περιφερειών συνεχίζεται ο δεύτερος κύκλος της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων που προχωρά το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Αλλωστε, η κινητικότητα μαζί με την αξιολόγηση των υπαλλήλων, την ψηφιοποίηση του Δημοσίου και την ολοκλήρωση των διαδικασιών για τις θέσεις διευθυντών και γραμματέων είναι τα τέσσερα μεγάλα στοιχήματα που θέλει το υπουργείο να κερδίσει μέχρι το τέλος του 2018.

Στη διευρυμένη συμμετοχή κι άλλων φορέων του Δημοσίου στον δεύτερο και τρίτο κύκλο της κινητικότητας, που αφορά μετατάξεις και αποσπάσεις, στοχεύει το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Σημειώνεται πως στον πρώτο κύκλο, που λειτούργησε και ως πιλοτική εφαρμογή του εγχειρήματος, συμμετείχαν μόλις εννέα φορείς - επτά υπουργεία, το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Στον δεύτερο κύκλο της κινητικότητας, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, θα συμμετάσχουν όλα τα παραγωγικά υπουργεία και οπωσδήποτε τα νέα υπουργεία Μεταναστευτικής Πολιτικής και Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης που έχουν ανάγκη από προσωπικό.

Η μεγάλη πρόκληση, όπως σημειώνουν, είναι να ενταχθούν όσο περισσότεροι φορείς, ανάμεσα σε αυτούς και οι δήμοι και οι περιφέρειες, κάτι που, όπως φαίνεται, θα γίνει μαζικά στον επόμενο, τρίτο κύκλο κινητικότητας. Πάντως, ήδη από τα μέσα του περασμένου Δεκεμβρίου, με εγκύκλιο του υπουργείου ζητήθηκε και από τους ΟΤΑ α' και β' βαθμού να ορίσουν τους υπαλλήλους οι οποίοι θα είναι υπεύθυνοι για την καταχώριση των στοιχείων και την ανάρτηση των Ειδικών Περιγραμμάτων Θέσεων στην εφαρμογή του Ψηφιακού Οργανογράμματος, που είναι προαπαιτούμενα για την ένταξη των φορέων στο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας.

Η διαδικασία

Οι φορείς του Δημοσίου που έχουν κενά θέσεων υποβάλλουν αίτημα στην Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας, ζητώντας προσωπικό. Από τη στιγμή που η Επιτροπή εγκρίνει τις κενές θέσεις, οι υπάλληλοι μπορούν με τον κωδικό τους να μπουν στο σύστημα και να υποβάλουν ηλεκτρονικά αίτηση για μία ή και περισσότερες θέσεις, για τις οποίες βέβαια πληρούν τα κριτήρια. Στη συνέχεια, η Επιτροπή συγκεντρώνει και στέλνει τα αιτήματα στους φορείς υποδοχής, οι οποίοι και αποφασίζουν για το ποιος θα καλύψει την κενή θέση.

Οπως υποστηρίζουν κύκλοι του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης, από τη στιγμή που ένας δήμος ή μια περιφέρεια ενταχθεί στο Σύστημα Κινητικότητας, αυτό θα λειτουργήσει ως πιλότος για τη συμμετοχή και των υπόλοιπων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Μάλιστα, όπως εξηγούσαν, αναμένεται η συμμετοχή στην κινητικότητα υπαλλήλων σε δήμους και περιφέρειες να είναι πολύ μεγάλη, καθώς θα δίνεται η δυνατότητα στον υπάλληλο να υποβάλει αίτηση ακόμη και για θέση η οποία είναι γεωγραφικά πιο κοντά στον δήμο κατοικίας του.
Είναι ενδεικτικό πως κατά τη διάρκεια του πρώτου κύκλου κινητικότητας υπεβλήθησαν συνολικά 1.117 αιτήσεις για 801 διαθέσιμες θέσεις. Από αυτές, βάσει των στοιχείων, οι 456 θέσεις ήταν για μετάταξη και οι υπόλοιπες 345 για απόσπαση. Πάντως, πρόγευση για το πώς θα εξελιχθεί η κινητικότητα όταν στο σύστημα ενταχθούν και οι δήμοι, αποτέλεσε και το γεγονός ότι στον πρώτο κύκλο συμμετείχαν υπάλληλοι από τρεις δήμους και τρεις περιφέρειες, οι οποίοι διεκδίκησαν κάποιες από τις κενές θέσεις.

Λόγο στους δημάρχους

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας και δήμαρχος Αμαρουσίου Γιώργος Πατούλης τονίζει στα «ΝΕΑ» πως η κινητικότητα στους δήμους είναι ένα θετικό βήμα, αρκεί στη διαδικασία να συμμετέχουν οι δήμαρχοι, οι οποίοι θα εγκρίνουν την αποχώρηση ή την πρόσληψη ενός υπαλλήλου. «Αλλωστε, ο πρώτος πολίτης της πόλης γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τις ανάγκες ενός δήμου. Είμαστε σαφέστατα υπέρ των εργαζομένων που ενδεχομένως να θέλουν να μετακινηθούν, αλλά πάνω απ' όλα σημασία έχει ο πολίτης. Δεν θέλουμε να αφυδατωθούν οι υπηρεσίες των δήμων. Ξέρετε, υπάρχουν ορεινοί και νησιωτικοί δήμοι με έναν ή κανέναν υπάλληλο, δήμοι που δεν μπορούν να κάνουν καμία μελέτη γιατί δεν έχουν προσωπικό. Κι όμως, σε αυτούς τους δήμους κατοικούν πολίτες. Με την κινητικότητα θα πρέπει να διασφαλιστεί πως δεν θα καταρρεύσουν οι λειτουργίες των δήμων» σημειώνει ο Γιώργος Πατούλης.

Η e-αξιολόγηση

Μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται να ξεκινήσει και η δεύτερη φάση της αξιολόγησης, η οποία για πρώτη φορά θα γίνει ηλεκτρονικά, με το πληροφορικό σύστημα να είναι σχεδόν έτοιμο. Η πρόκριση του ηλεκτρονικού τρόπου ήταν πρόταση της ελληνικής πλευράς προς τους δανειστές, καθώς, όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν πηγές του υπουργείου, «τόνοι χαρτιών πάνε κι έρχονται. Είναι σαν να καίμε δύο δάση, κι αυτό είναι ντροπή για μια χώρα εν έτει 2018».

Στόχος της e-αξιολόγησης είναι η συλλογή αξιόπιστων στοιχείων για τους εργαζομένους στον δημόσιο τομέα, καθώς, όπως παραδέχθηκε η υπουργός Ολγα Γεροβασίλη μιλώντας την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή, πρόκειται για δαιδαλώδες τοπίο. «Δεν έχουν ολοκληρωθεί όλα τα βήματα όπως θα θέλαμε. Για την πρώτη αξιολόγηση για το 2016 η θέση μας ήταν ότι ολοκληρώθηκε ικανοποιητικά, χωρίς να έχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα, δηλαδή την πλήρη εφαρμογή, όπως θα θέλαμε. Δεν θριαμβολογήσαμε».

Παράλληλα, όμως, ο ηλεκτρονικός τρόπος της αξιολόγησης των υπαλλήλων για το 2017 θα έρθει να κάμψει και τις όποιες αντιρρήσεις και εμπόδια είχαν παρουσιαστεί κατά την πρώτη φάση, κυρίως με την απεργία - αποχή που είχε κηρύξει η ΑΔΕΔΥ από τον Μάρτιο του 2017. Πάντως, δέσμευση της συμφωνίας με τους δανειστές είναι η σύνταξη μέχρι τον Ιούνιο ενός οδικού χάρτη σε σχέση με την αξιολόγηση του Δημοσίου - των δομών αλλά και των υπαλλήλων του.

Οι θέσεις των στελεχών

Στον δρόμο για την αποκομματικοποίηση του Δημοσίου ξεκίνησαν με κάποιους μήνες καθυστέρηση οι προκηρύξεις για τις θέσεις των στελεχών του.
Σχεδόν όλες οι προκηρύξεις έχουν εκδοθεί για τις θέσεις των γενικών διευθυντών στα υπουργεία. Αυτή τη στιγμή ο αριθμός τους φτάνει τις 89 και μένει η εκκρεμότητα για περίπου πέντε, οι οποίες θα δημοσιευθούν τις επόμενες ημέρες, ενώ η τοποθέτησή τους, βάσει του χρονοδιαγράμματος, θα γίνει στα τέλη Μαρτίου σε όλα τα υπουργεία. Κύκλοι του υπουργείου τόνιζαν πως πρόκειται για τις πρώτες κρίσεις από το 2010 και πως για τις 20 πρώτες προκηρύξεις των γενικών διευθυντών κατατέθηκαν συνολικά 280 αιτήσεις.

Μεγάλο όμως είναι, όπως αναφέρουν, και το ενδιαφέρον για τις θέσεις των διοικητικών και τομεακών γραμματέων, οι προκηρύξεις των οποίων βρίσκονται σε εξέλιξη και μέχρι στιγμής έχουν δημοσιευθεί 69 θέσεις. Η τοποθέτησή τους θα γίνει τον Ιούνιο και μόνο για γραμματείς που συμμετείχαν στη διαπραγμάτευση προβλέπεται - έπειτα από αίτημα των θεσμών - δίμηνη ή τρίμηνη «συγκατοίκηση» πρώην και νυν γραμματέων.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο μέσος όρος των αιτήσεων για κάθε θέση φτάνει ή ακόμη και ξεπερνά τις 100. Είναι ενδεικτικό πως για τη θέση του διοικητικού γραμματέα στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης υπεβλήθησαν 107 αιτήσεις. Η μεγάλη ανταπόκριση, όπως σημειώνουν άνθρωποι του υπουργείου, εξηγείται από το γεγονός ότι πρόκειται για θέσεις τετραετούς θητείας, οι οποίες θα καλυφθούν μέσα από ανοιχτή διαδικασία - με έγκριση του εννιαμελούς Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Διοικήσεων - και για τις οποίες μπορούν να υποβάλουν αίτηση ακόμη και άτομα τα οποία δεν εργάζονται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Ψηφιακά τα έγγραφα

Μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2018 δεν θα φεύγει ούτε ένα έγγραφο από υπουργείο σε υπουργείο: με αυτό το σκεπτικό θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες από το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής η πλήρης ψηφιακή διακίνηση εγγράφων σε όλο το Δημόσιο.
Οπως σημειώνουν πηγές του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης, με την ψηφιοποίηση του Δημοσίου θα υπάρξει φοβερή εξοικονόμηση πόρων. Αλλωστε, παλαιότερη μελέτη του ΙΟΒΕ έδειξε πως η ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων μεταξύ των φορέων του Δημοσίου θα μπορούσε να οδηγήσει σε εξοικονόμηση έως και 250 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Στο πλαίσιο, μάλιστα, της ψηφιοποίησης του Δημοσίου αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα να υλοποιείται και ο Ηλεκτρονικός Φάκελος του Υπαλλήλου. Πρόκειται, σύμφωνα με το υπουργείο, για τον φάκελο του δημοσίου υπαλλήλου - από την πρόσληψή του μέχρι τη συνταξιοδότησή του. «Μιλάμε για όλο τον επαγγελματικό βίο ενός υπαλλήλου». Οπως προβλέπεται από τον σχεδιασμό, ο ηλεκτρονικός φάκελος θα συνδέεται με το σύστημα απογραφής αλλά και την ηλεκτρονική αξιολόγηση.
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 27-28/01/18
"Μητρώο διαδικασιών", το μεγάλο εγχείρημα

Του Γρηγόρη Θεοδωράκη*


Αναγκαία συνθήκη βελτίωσης της ποιότητας και αποδοτικότητας των δημοσίων υπηρεσιών είναι να υπάρχουν τα απαραίτητα εργαλεία σε συνδυασμό με την ανάπτυξη σχετικής κουλτούρας διαχείρισής τους από το ανθρώπινο δυναμικό.

Συγκεκριμένα αναφερόμαστε σε εργαλεία χαρτογράφησης, ανάλυσης και απλοποίησης διαδικασιών, στηριζόμενα σε σύγχρονες ψηφιακές εφαρμογές, παράλληλα με τη σχετική επιμόρφωση του προσωπικού στα πλαίσια μιας ολιστικής προσέγγισης. Οπως αποτυπώνεται και στη στρατηγική μας, στόχος μας είναι να αναπτύξουμε στους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης το «Μητρώο διαδικασιών»: Μια ενιαία μεθοδολογία διαχείρισης των διοικητικών διαδικασιών, η οποία θα διευρύνει τις δυνατότητες μέτρησης του κόστους και της απόδοσης των δημοσίων υπηρεσιών, θα εφοδιάσει δε τη Δημόσια Διοίκηση με τη δυνατότητα άμεσου εντοπισμού των γραφειοκρατικών υστερήσεων μέσα από τη χρήση προηγμένων εργαλείων μοντελοποίησης.


Ετσι, η λήψη αποφάσεων, αλλά και η ίδια η υιοθέτηση του κανονιστικού πλαισίου δεν θα στηρίζεται στη «διαίσθηση» ή το ένστικτό μας για την πάταξη της γραφειοκρατίας, αλλά σε μετρήσιμα δεδομένα και στοιχεία (evidence - based decision making) σε συνδυασμό με τεχνικές ανάλυσης κόστους - οφέλους. Πρόκειται για άλλο ένα τεράστιας σημασίας εγχείρημα, με το οποίο η Δημόσια Διοίκηση στην Ελλάδα μέχρι το 2020 θα έχει αλλάξει πρόσωπο.

*Γενικός γραμματέας του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης

Το πελατειακό κράτος και η επόμενη χρεοκοπία

Του Παναγιώτη Καρκατσούλη*


Το ελληνικό πελατειακό κράτος είναι ένα μοντέλο διακυβέρνησης. Δεν έχει σχέση με τη γραφική φιγούρα του Μαυρογυαλούρου, όπως είθισται να διακωμωδείται. Λειτουργεί υπό τον ασφυκτικό έλεγχο του κόμματος που κυβερνά με βάση το δίπολο «κομματικός φίλος» αντί «κομματικού εχθρού». Ο δυαδικός κώδικας αυτός του επιτρέπει, αφενός, να επιλέγει τις δράσεις εκείνες που ευνοούν τους κυβερνητικούς στο σύνολο των τμημάτων του (αρμοδιότητες, δομές, άνθρωποι, προϋπολογισμοί, υπηρεσίες) και, αφετέρου, να αντιμετωπίζει επιθέσεις από «ξένους» που στηρίζονται στις αρχές της αμεροληψίας και του κράτους δικαίου.

Το πελατειακό κράτος έχει «καταπιεί» εμβληματικές μεταρρυθμίσεις, όπως το αντικειμενικό σύστημα προσλήψεων του ν. 1943/91 που πλαγιοκοπήθηκε μέσω των συμβασιούχων.

Γνωρίζοντας τις επιδόσεις του, ήταν αναμενόμενο η «απο-πολιτικοποίηση του κράτους», το σχέδιο του τρίτου Μνημονίου για τη μεταρρύθμιση του Δημοσίου, που εφαρμόζεται υπό την επίνευση της «αριστερής» καθοδήγησης και προπαγάνδας, να αποτελέσει για το πελατειακό κράτος «a piece of cake».


Το σχέδιο περιελάμβανε περιγράμματα θέσεων που κατέληξαν στην αυτοπεριγραφή του «μη έργου» στο οποίο πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι ασκούνται, κινητικότητα η οποία εξαντλήθηκε στην a la carte μετακίνηση κάποιων ελάχιστων σε υπηρεσίες που δεν έχουν μεγάλο φόρτο εργασίας και αξιοκρατική επιλογή γενικών διευθυντών που μεταφράσθηκε στο να έλθουν πρώτοι οι πέμπτοι/έκτοι.
Εννοείται ότι όλοι είναι ευτυχείς: Οι γραφειοκράτες των κλιμακίων της τρόικας γιατί μπορούν να κάνουν «τικ» στο οικείο κουτί του xl, η κυβέρνηση να καυχάται ότι πέτυχε να μεταρρυθμίσει χωρίς ν' ανοίξει μύτη και το πελατειακό κράτος να έχει αντιμετωπίσει έναν ακόμη «εχθρό». Ο μόνος πραγματικός αντίπαλός του, που είναι η επόμενη χρεοκοπία, αργεί ακόμη.

*Καθηγητής της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου