οι κηπουροι τησ αυγησ

Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2018

ΤΟ "ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ" ΤΟΥ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: ΧΑΛΑΡΑ ΠΛΕΟΝ ΟΙ ΠΟΙΝΕΣ, ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΠΟΥΣΙΕΣ ΣΤΟΝ ΙΔΙΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ...

Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" και "ΤΑ ΝΕΑ"

"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", πρωτοσέλιδο, 25/01/18

"ΤΑ ΝΕΑ"., 25/01/18


Αποφάσεις Γαβρόγλου
Ερχονται μεγάλες αλλαγές 
σε Γυμνάσια και Λύκεια
Μέθοδο επιβράβευσης των μαθητών ανεξάρτητη από τη βαθμολογία εφηύρε το υπουργείο Παιδείας, ενώ την ίδια στιγμή πλήθος αλλαγών αναμένεται να προκαλέσουν αλαλούμ στα σχολεία

Από τη Μάρνυ Παπαματθαίου

Οι «έπαινοι προσωπικής βελτίωσης» είναι η τελευταία «πατέντα» του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που θα εφαρμοστεί από φέτος στα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας, ενώ το υπουργείο Παιδείας συνιστά οι αποβολές μαθητών να γίνονται με φειδώ. Τα παραπάνω περιλαμβάνονται στη σχετική υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε χθες στην «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».

Παράλληλα όμως, δύο νέα δεδομένα εισάγονται φέτος στην καθημερινότητα των σχολείων, το πρώτο εκ των οποίων αναμένεται να δημιουργήσει στα σχολεία τον ερχόμενο Μάιο πραγματικό αλαλούμ: 
α) οι εγγραφές στα Γενικά και τα Επαγγελματικά Λύκεια θα γίνονται από φέτος μόνο ηλεκτρονικά, κάτι που αποκλείει μια μερίδα γονέων οι οποίοι δεν χειρίζονται με άνεση ηλεκτρονικούς υπολογιστές και,
 β) οι απουσίες των μαθητών αποχαρακτηρίζονται και δεν θα είναι πλέον «δικαιολογημένες» και «αδικαιολόγητες», και μειώνονται κατά 50. Από την επόμενη χρονιά, από 164 απουσίες που μπορούσε να κάνει ένας μαθητής υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, πλέον θα φτάνει μέχρι τις 114.

ΣΥΓΧΥΣΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

Εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) αναφέρουν πως με τις εγγραφές μέσω Διαδικτύου στα Λύκεια, θα «κλειδώνουν» από φέτος όλα τα τμήματα στα σχολεία από τον Μάιο, όταν θα ολοκληρώνεται η διαδικασία και μετά δεν θα επιτρέπονται μετακινήσεις μαθητών που άλλαξαν γνώμη μεταξύ Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, με αποτέλεσμα να μειωθεί τελικά ο αριθμός των τμημάτων στα σχολεία.
Κατά τα άλλα, και όπως έχουν ήδη γράψει «ΤΑ ΝΕΑ», επιστρέφει ο χαρακτηρισμός στα σχολεία (από «κοσμία» η διαγωγή γίνεται τώρα «μεμπτή»), αλλά δεν θα γράφεται στα απολυτήρια των μαθητών. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο που δημοσιεύθηκε, «με τη νέα Υπουργική Απόφαση η διαγωγή των μαθητών/τριών χαρακτηρίζεται εφεξής ως "εξαιρετική", "καλή" ή "μεμπτή" σε αντικατάσταση των γλωσσικά παρωχημένων χαρακτηρισμών ("κοσμιότατη", "κοσμία", "επίμεμπτη") και δεν αναγράφεται στους τίτλους σπουδών (απολυτήρια, αποδεικτικά απόλυσης και κάθε είδους αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών)».

ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΕΜΠΝΕΥΣΗ

Στα σχολεία αναζητείται φέτος νέα μέθοδος επιβράβευσης των μαθητών. Οπως αναφέρεται στην υπουργική απόφαση, «σε μία προσπάθεια επιβράβευσης κάθε μαθητή/τριας που έχει σημειώσει σημαντική βελτίωση της συνολικής επίδοσής του/της, απονέμεται εφεξής ένας νέος έπαινος, ο "Επαινος Προσωπικής Βελτίωσης", μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών κατά την παιδαγωγική συνεδρίαση των αποτελεσμάτων στο τέλος του διδακτικού έτους. Με τον τρόπο αυτό επιβραβεύεται και η προσπάθεια μαθητών/τριών, οι οποίοι/ες δεν συγκέντρωσαν κατ' ανάγκην υψηλή βαθμολογία, κατάφεραν όμως να σημειώσουν σημαντική βελτίωση της συνολικής επίδοσής τους». Επίσης, όπως αναφέρεται στην απόφαση:

- Καταργείται η διάκριση σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες απουσίες, ωστόσο οι γονείς θα ενημερώνονται αν δεν εμφανιστούν τα παιδιά τους στο σχολείο με SMS στα κινητά τους τηλέφωνα. Ειδικά για το σχολικό έτος 2017-18 μπορεί να χαρακτηριστεί επαρκής και η φοίτηση μαθητή που πραγματοποίησε έως 164 απουσίες εφόσον προσκομίσουν δικαιολογητικά ασθενείας, ο μέσος όρος βαθμολογίας του είναι 15 και δεν έχει «κάνει χρήση της μη προσμέτρησης απουσιών που προβλέπεται σε σχετικό άρθρο». Από το επόμενο διδακτικό έτος επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών εφόσον το σύνολο των απουσιών τους δεν υπερβαίνει τις 114.

- Καταργείται το μέτρο της πέραν των δυο ημερών αποβολής από τα μαθήματα. «Το μέτρο της αποβολής σε κάθε περίπτωση πρέπει να επιβάλλεται με φειδώ, καθώς επιβαρύνει την παιδαγωγική σχέση και δεν συμβάλλει στην αποκατάσταση θετικού κλίματος στην τάξη» αναφέρεται στο κείμενο.

ΓΙΟΡΤΗ Ή ΑΡΓΙΑ; 

Η θρησκευτική εορτή των Τριών Ιεραρχών ορίζεται ημέρα αργίας. Για το θέμα σύγχυση επικράτησε φέτος στα Δημοτικά, καθώς το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι αργία θεσπίζεται κατά την εορτή των Τριών Ιεραρχών και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ετσι πολλά Δημοτικά είχαν ενημερώσει τους γονείς των μαθητών τους ότι την ερχόμενη Τρίτη 30 Ιανουαρίου, ημέρα εορτασμού των Τριών Ιεραρχών, τα σχολεία τους θα ήταν κλειστά.

Κάτι όμως που δεν ισχύει, καθώς η απόφαση αυτή ποτέ δεν πέρασε από τη Βουλή, οπότε το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι «την 30ή Ιανουαρίου, εορτή των Τριών Ιεραρχών, τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία της χώρας πραγματοποιούν εορταστικές εκδηλώσεις».

Στην απόφαση αυτή είχαν ήδη εκφράσει τις αντιρρήσεις τους οι Μητροπόλεις Θηβών και Κρήτης που είχαν ταχθεί υπερ του εκκλησιασμού των μαθητών, αντί της αργίας.

Μη στερητικά Α

Του Κίμωνος Χατζημπίρου*


Αριστεία - Αξιολόγηση - Απόδοση θα είναι οι κατευθυντήριες γραμμές του μελλοντικού «κανονικού» υπουργού Παιδείας. Αφαιρώντας μερικά στερητικά Α της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως άνομη, ασυναφής, ατελέσφορη, θα ανοίξει τον δρόμο προς την αντιστροφή της προϊούσας παρακμής της.

Η μεγάλη πλειονότητα φοιτητών, καθηγητών και πολιτών δεν θα βλέπει πλέον τα πανεπιστήμια σαν συμπαθή θερμοκήπια εξέγερσης όπου δικαιολογείται η χρήση βίας (ως «μαμή της Ιστορίας»), υπό την καθοδήγηση «πρωτοποριακών» μειοψηφιών. Συνακόλουθα, με την απαλλαγή από τα παραδοσιακά σύνδρομα θα λυθεί άμεσα το μείζον πρόβλημα της ανομίας. Θα πάψουν οι φιλολογικές συζητήσεις περί πανεπιστημιακών αστυνομιών και θα ανατεθεί η πάταξη των συντελούμενων ποινικών αδικημάτων στη δημόσια δύναμη, που θα αναλάβει δωρεάν την ασφάλεια κάθε υπαίθριου πανεπιστημιακού χώρου, χωρίς άδειες ή γραφειοκρατικές διαδικασίες. Οι συνήθως απρόθυμοι καθηγητές θα φροντίζουν να εξασφαλίζουν την κανονική λειτουργία των εσωτερικών πανεπιστημιακών χώρων, επιβάλλοντας με αυστηρότητα την τήρηση των ακαδημαϊκών λειτουργιών και προθεσμιών, έχοντας και την αμέριστη υποστήριξη ενός κοινωνικού συνόλου πεπεισμένου ότι χωρίς ανοικτά και λειτουργικά πανεπιστήμια δεν πάει η χώρα μπροστά. 

Η ανάγκη αποδοτικότητας θα καθιερώσει μια απλή οικονομική διαχείριση, αποδεσμευμένη από το δημόσιο λογιστικό. Τα έσοδα των ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης από προγράμματα έρευνας ή παροχής επιστημονικών υπηρεσιών θα πάψουν να εμπλέκονται σε χρονοβόρες διαδικασίες. Η όποια κρατική χρηματοδότηση θα αξιοποιείται χωρίς βαριά γραφειοκρατία. Αντί των ατέρμονων συζητήσεων περί έλλειψης διοικητικού προσωπικού, ένας εξειδικευμένος εξωτερικός φορέας θα διεκπεραιώνει με άρτιο τρόπο τις οικονομικές και διοικητικές εργασίες κάθε ιδρύματος, υπό την εποπτεία του αρμόδιου ακαδημαϊκού οργάνου που θα καθορίζει τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές προτεραιότητες.


Τα ιδρύματα θα αποκτήσουν Συμβούλια, με εξέχοντα ακαδημαϊκά και άλλα ενεργά μέλη της ελληνικής και διεθνούς κοινωνίας, τα οποία θα επιλέγουν τους πρυτάνεις - διαχειριστές και θα διαμορφώνουν μια συνολική στρατηγική και τελεσφόρες κατευθύνσεις ανάπτυξης. Θα ακυρώνονται προγράμματα ή μαθήματα που κρίνονται ασυναφή με τις πραγματικές εκπαιδευτικές και παραγωγικές ανάγκες και δεν εξυπηρετούν παρά μόνο τους διδάσκοντες. Η ανάγκη διαμόρφωσης γόνιμων ακαδημαϊκών πλαισίων θα επιβάλλει εμπεριστατωμένες συνενώσεις και μετακινήσεις των 40 ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που είναι διεσπαρμένα σε 60 πόλεις, καθώς και την κατάργηση πολλών άσχετων πτυχίων. Οι τοπικές αντιστάσεις και πελατειακές σχέσεις θα υποχωρούν μπροστά στην ανάγκη ανόδου της χαμηλής μέσης ποιότητας και βέλτιστης αξιοποίησης υποδομών και χρηματοδότησης. Εξάλλου, τα πτυχία θα αποσυνδεθούν πλήρως από τα επαγγελματικά δικαιώματα. Εφόσον ομοειδή πτυχία διαφορετικών ιδρυμάτων θα αντιπροσωπεύουν διαφορετική αξία στην αγορά εργασίας, τα πιο αδύναμα ιδρύματα θα έχουν κίνητρα για αλλαγές και συγχωνεύσεις. Παράλληλα, η πλήρης αυτονομία, όπου το κάθε ίδρυμα θα διαχειρίζεται μόνο του τα έσοδα και τις δαπάνες, θα προκαλέσει έναν εξυγιαντικό ανταγωνισμό.
Τρία μη στερητικά Α και μερικά επίμοχθα μέτρα εκπαιδευτικού ρασιοναλισμού θα επέλεγε ο φανταστικός υπουργός Παιδείας. Με ενεργό στήριξη από μια διαφορετική κοινωνία που, αντί της υστερικής αγανάκτησης, θα αναζητούσε ευνομία, αξιοκρατία και παραγωγικότητα.

*Καθηγητής ΕΜΠ

"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 25/01/18

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου