οι κηπουροι τησ αυγησ

Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017

Οι μομφές εναντίον του Κ. Γαβρόγλου και Θ. Φορτσάκη, –οι οποίοι είναι και πανεπιστημιακοί– αλλά και της Ν. Κεραμέως είναι ισχυρότατες: «Οι ρυθμίσεις αυτές στην πραγματικότητα αποτελούν έκφραση της πελατειακής λογικής που διέπει το πολιτικό προσωπικό, που κατά τα άλλα αδιαφορεί για τα πανεπιστήμια, έχοντας επιφέρει πλήγμα στη χρηματοδότησή τους και δραματική μείωση του προσωπικού τους».

Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" και το κλώνο της "Ε"


"                                                         Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 20/01/17


Παιχνίδια με τη διπλή εξεταστική
Του Απόστολου Λακασά

«Ξεπεράσατε κάθε προηγούμενο», «υπηρετείτε πελατειακές λογικές». Με μια οργίλη ανακοίνωση, οι καθηγητές της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ βάζουν στο κάδρο των μικροπολιτικών πρακτικών τον Κώστα Γαβρόγλου, ο οποίος από τη θέση του υπουργού Παιδείας επιβάλλει στα πανεπιστήμια την πρακτική της διπλής εξεταστικής στους επί πτυχίω φοιτητές. Μια πρακτική στην οποία αντιτάσσεται η πλειονότητα των πανεπιστημιακών, καθώς μετατρέπει τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ σε εξεταστικό κέντρο. Μάλιστα, οι Πολιτικοί Μηχανικοί του πλέον εμβληματικού Πολυτεχνείου της χώρας στρέφουν τα βέλη τους για το ίδιο θέμα και κατά του Θεόδωρου Φορτσάκη, ο οποίος από τα βουλευτικά έδρανα το 2016 τάχθηκε υπέρ της διπλής εξεταστικής, αλλά και της νυν τομεάρχη Παιδείας της Ν.Δ. Νίκης Κεραμέως που πρότεινε αύξηση μετεγγραφών προς τα κεντρικά, και ήδη υπερφορτωμένα, ΑΕΙ. H κ. Κεραμέως και ο κ.Φορτσάκης σχολιάζουν στην «Κ».

Ειδικότερα, μετά τη σχετική προαναγγελία στις 29 Δεκεμβρίου, χθες το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι κατατέθηκε στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία χορηγείται η δυνατότητα για το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 στους επί πτυχίω φοιτητές των πανεπιστημίων και ΤΕΙ να εξεταστούν σε μαθήματα και των δύο εξαμήνων σπουδών (εαρινό - χειμερινό).

Ωστόσο, σημαντική μερίδα πανεπιστημιακών θεωρεί ότι με τις διπλές εξεταστικές υποβαθμίζεται το εκπαιδευτικό έργο, αφού τα ιδρύματα κινούνται στον ρυθμό μιας μακράς εξεταστικής περιόδου που ξεκινά από τον Φεβρουάριο. Ενδεικτικά, σε κάποιες περιπτώσεις οι εξετάσεις του χειμερινού εξαμήνου διενεργούνται παράλληλα με τη διδασκαλία των μαθημάτων του εαρινού.

Χθες, η κοσμητεία της ίδιας Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ με οξύτατη ανακοίνωση αναδεικνύει κρίσιμες πτυχές του θέματος. «Οι εξετάσεις στα ΑΕΙ διέπονται από το άρθρο 33.8 του νόμου 4009/29011 που προβλέπει ότι διενεργούνται αποκλειστικά μετά το πέρας του χειμερινού και του εαρινού εξαμήνου για τα μαθήματα που διδάχθηκαν στα εξάμηνο αυτά, αντίστοιχα. Πλην όμως, η διάταξη αυτή ουδέποτε εφαρμόστηκε, αφού κάθε χρόνο η Βουλή ψηφίζει άλλη διάταξη (ή η κυβέρνηση εκδίδει Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως στις 30/12/2015) που καταργεί την παραπάνω πρόβλεψη για το υπόψη έτος» υπενθυμίζει η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών.

Και με οξύτητα, συνεχίζει: «Τα πρώτα έτη μετά την ψήφιση του νόμου 4009 οι ρυθμίσεις αυτές νομοθετούνταν υπό το πρόσχημα της παροχής επιπλέον ευκαιριών σε παλιούς φοιτητές για να μη διαγραφούν, όπως όριζε διάταξη του νόμου. Μετά την κατάργηση της εν λόγω διάταξης περί διαγραφών, οι σχετικές ρυθμίσεις είναι απροσχημάτιστες, και σε συνδυασμό με ανάλογες ρυθμίσεις για τις όσο γίνεται πιο αθρόες μετεγγραφές φοιτητών, περιβάλλονται με το ένδυμα της φιλολαϊκής πολιτικής και της αντίδρασης στην οικονομική κρίση».

Τι προκαλούν οι διπλές εξεταστικές στα ΑΕΙ; «Μετατρέπουν τη Σχολή σε εξεταστικό κέντρο σε βάρος των ουσιαστικών σπουδών και αντικειμενικά οδηγούν σε υποβάθμιση των σπουδών και του διπλώματος της Σχολής. Δεν βοηθούν ουσιαστικά τους φοιτητές αλλά τους δίνουν το εσφαλμένο μήνυμα ότι με συνεχείς εξετάσεις, ακόμα και σε μαθήματα που δεν έχουν ουσιαστικά παρακολουθήσει και κατανοήσει, μπορούν να πάρουν το δίπλωμά τους». Χαρακτηριστικό παράδειγμα της κατάχρησης του ευεργετικού μέτρου, ότι στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ στη διπλή εξεταστική του Φεβρουαρίου 2015, φοιτητής δήλωσε για εξέταση 63 μαθήματα.

Οι μομφές εναντίον του Κ. Γαβρόγλου και Θ. Φορτσάκη, –οι οποίοι είναι και πανεπιστημιακοί– αλλά και της Ν. Κεραμέως είναι ισχυρότατες: «Οι ρυθμίσεις αυτές στην πραγματικότητα αποτελούν έκφραση της πελατειακής λογικής που διέπει το πολιτικό προσωπικό, που κατά τα άλλα αδιαφορεί για τα πανεπιστήμια, έχοντας επιφέρει πλήγμα στη χρηματοδότησή τους και δραματική μείωση του προσωπικού τους».

Ο κ. Φορτσάκης, μιλώντας στην «Κ» δήλωσε ότι κατανοεί την θέση της κοσμητείας της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών, ωστόσο ίδιος στη Βουλή είχε ζητήσει η ρύθμιση να γίνει άπαξ. Συγκεκριμένα, στη Βουλή είχε αναφέρει ότι

«Νομίζω ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι τα πανεπιστήμια αυτή την ώρα δεν μπορούν να μεταβληθούν σε εξεταστικά κέντρα. Υπάρχει, όμως η ανάγκη να αποσυμπιεστούν από τον τεράστιο αριθμό φοιτητών ο οποίος έχει συσσωρευθεί στο πτυχίο. Πρέπει , λοιπόν, οπωσδήποτε να διευκολυνθούν τα παιδιά, τα οποία είναι στο πτυχίο να τελειώσουν, διότι οι αριθμοί που βαραίνουν τις σχολές είναι εξαιρετικά υψηλοί και δεν τις αφήνουν να λειτουργήσουν ομαλά. Μακάρι στο μέλλον αυτά τα θέματα να τα ρυθμίζουν τα πανεπιστήμια μόνα τους χωρίς νομοθετική παρέμβαση». Από το 2014 και μετά όλες οι διπλές εξεταστικές αποφασίσθηκαν άπαξ, ενώ το ίδιο έχει πει και ο κ. Γαβρόγλου.

Από την πλευρά της, η κ. Νίκη Κεραμέως, μιλώντας για το θέμα στην «Κ», διευκρίνισε ότι «δεν έχω προβεί σε οποιαδήποτε γενικευμένη δήλωση αύξησης μετεγγραφών ή άλλων πράξεων, οι οποίες θα μπορούσαν να διασαλεύσουν την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας».

«Η φερόμενη ως πρότασή μου για αύξηση των μετεγγραφών φοιτητών στα ήδη υπερφορτωμένα κεντρικά ΑΕΙ αφορά σε μια ερώτηση που συνυπεβλήθη από 32 βουλευτές της ΝΔ σχετικά με τις ενστάσεις φοιτητών ειδικών κατηγοριών που συγκεντρώνουν υψηλά μόρια μετεγγραφής για συγκεκριμένους λόγους, όπως η αναπηρία και η πολυτεκνία.»


                                                                           "Εφ.Συν", 20/01/17

Αποσύρονται προτού κατατεθούν

Της Άννας Ανδριτσάκη
Αλλάζει πριν ακόμα κατατεθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η πρόταση του ΙΕΠ για το νέο Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής.

Μέχρι την Τετάρτη, οπότε και προγραμματίστηκε να γίνει η πρώτη συνεδρίαση στη Βουλή, τα μέλη της αρμόδιας επιτροπής του Ινστιτούτου καλούνται να αναζητήσουν νέα πρόταση για το σύστημα εισαγωγής και ειδικότερα για τον ρόλο (και την τύχη) του Εθνικού Απολυτηρίου σε συνδυασμό με τις (όποιου περιεχομένου) πανελλαδικές εξετάσεις.

Θεωρείται, επίσης, πιθανό να επανεξεταστούν ορισμένα ριζοσπαστικά σημεία στις προτάσεις που αφορούν την επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης έως την Α΄ Λυκείου, όπως και τη μετατροπή της ίδιας τάξης σε κοινή για Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια ειδικά στην προοπτική δημιουργίας του Πολυκλαδικού Λυκείου, που όχι μόνον δεν φαίνεται να συγκινεί αλλά μάλλον ανησυχεί σημαντική μερίδα της εκπαιδευτικής κοινότητας και δη της επαγγελματικής εκπαίδευσης που φοβάται το ενδεχόμενο υποβάθμισης του κλάδου.

Ο θόρυβος που προκάλεσε η δημοσιοποίηση της πρότασης αναπόφευκτα έφτασε και στο εσωτερικό του κυβερνητικού κόμματος, με αποτέλεσμα να τεθούν και να συζητηθούν σε βάθος όλες οι ενστάσεις και επιφυλάξεις για τις προτεινόμενες αλλαγές σε δύο -αλλά ικανές να σηματοδοτήσουν την πορεία προς τη Βουλή- συνεδριάσεις της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παραγωγής και Ελέγχου Κυβερνητικού Εργου (ΕΠΕΚΕ) του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία.

Παρά το συνεργατικό κλίμα της χθεσινής συνεδρίασης (σε αντίθεση με το αρκετά ηλεκτρισμένο της προηγούμενης εβδομάδας), δεν ήρθησαν όλες οι αντιρρήσεις ούτε υπήρξαν τέτοιες συγκλίσεις που να επιτρέπουν να προχωρήσει το σχέδιο προς την επιτροπή ως έχει.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη αναζητείται νέα πρόταση για το σύστημα εισαγωγής καθώς, όπως φαίνεται, δεν θεωρείται δόκιμη προς το παρόν η ιδέα του συνδυασμού εθνικού απολυτηρίου με τελικές εξετάσεις και ειδικά με την προτεινόμενη αναλογία βαρύτητας κατά την προσμέτρησή τους στη διαδικασία εισαγωγής.
Ευρείες επιφυλάξεις

Βάσει της πρότασης του ΙΕΠ, για την εισαγωγή θα λαμβάνονταν υπόψη το εθνικό απολυτήριο κατά 80% και η βαθμολογία κατά 20%.

Εχουν εξεταστεί και εναλλακτικά σενάρια, όπως η αλλαγή ή και αντιστροφή των ποσοστών στην περίπτωση της διαδικασίας εισαγωγής ή ακόμα και η προσμέτρηση μόνο του βαθμού των πανελλαδικών εξετάσεων (στα 4-5 μαθήματα που προτείνονται τα οποία θα είναι και τα μόνα διδασκόμενα).

Παρ’ όλα αυτά, μετά και τη χθεσινή συζήτηση στην ΕΠΕΚΕ γύρω από τις ευρείες επιφυλάξεις από διάφορους χώρους (εκπαιδευτική κοινότητα, συνδικαλιστές κ.ά.) είτε για τον κίνδυνο πιέσεων προς τους εκπαιδευτικούς για υπερβαθμολόγηση είτε για τη μείωση των δυνατοτήτων αδύναμων μαθητών να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις, φαίνεται ότι θ’ αναζητηθεί νέα φόρμουλα.

Το βέβαιο είναι πως δεν θα λείπουν οι πανελλαδικές εξετάσεις. Οπως και στην παρούσα πρόταση, όπου οι τελικές ταυτίζονται με τις πανελλαδικές, έτσι και στην όποια νέα πρόταση οι εξετάσεις θα είναι εισιτήριες.

Τώρα, αν το Εθνικό Απολυτήριο θα αποσυρθεί εντελώς ή θα ενταχθεί σ’ ένα σύστημα που θα αντέξει στις αντιδράσεις αποτελεί ανοιχτό ερώτημα.

Εξίσου βέβαιη είναι η απόρριψη της ιδέας ότι η διαδικασία του σχολείου πρέπει να είναι αυτή που θα ορίζει την εισαγωγή.

Κρίνονται ρεαλιστικές και αποδεκτές οι αντιρρήσεις για τις δυνατότητες του σημερινού σχολείου.

Απαιτούνται προϋποθέσεις για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, προώθηση και εμβάθυνση της αξιολόγησης, αναβάθμιση του Λυκείου, ετοιμότητα κοινωνική κ.ά.

Ορισμένοι γνώστες, δε, του αντικειμένου εκτιμούν πως ένα απολυτήριο αποσυνδεδεμένο από τις πανελλαδικές εξετάσεις θα ήγειρε αξιώσεις αξιολόγησης από τους θεσμούς και μπορεί να οδηγούσε σε ένα Λύκειο εξετασιοκεντρικό, μοντέλο το οποίο επικρίνει και θέλει να αποφύγει η κυβέρνηση.

Αυτό που δεν είναι βέβαιο αφορά την πρόταση που θα κατατεθεί την Τετάρτη: θα είναι καινούργια ή θα πάει ως έχει για να απορριφθεί στο πλαίσιο των συζητήσεων;Θα φανεί σε πολύ λίγες ημέρες.

Δύο ακόμη σημεία που προκάλεσαν τριβή όχι μόνο στις επίμαχες συνεδριάσεις αλλά γενικότερα στους χώρους ενδιαφέροντος και συναρμοδιότητας είναι η επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης μέχρι και την Α΄ Λυκείου και η πρόταση για την ενιαία Α΄ τάξη σε Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο.

Σε ό,τι αφορά την υποχρεωτικότητα φοίτησης, διατυπώνονται επιφυλάξεις για την ταύτιση της πρότασης με το πόρισμα Λιάκου και ακόμη περισσότερο με την προοπτική να δημιουργηθεί ένα πολύ σκληρό Λύκειο στις επόμενες τάξεις (Β΄ και Γ΄), κάτι που θα οδηγούσε σε μοντέλα προτεινόμενα από προηγούμενες κυβερνήσεις.
Πολυκλαδικές... ενστάσεις

Το θέμα συζητήθηκε εκτενώς, εξηγήθηκε από αρμοδίους πως δεν προβλέπονται ούτε εξετάσεις από τη μια τάξη στην άλλη, αλλά ενδυναμώνεται η διδασκαλία βασικών γνώσεων.

Κάτι που χρησιμοποιήθηκε ως απάντηση και στο ζήτημα που ετέθη σχετικά με τη δημιουργία κοινής Α΄ Λυκείου σε γενική και επαγγελματική εκπαίδευση.

Οι ενστάσεις μάλιστα ως προς αυτό ήταν πολλές και όλες συνδέονται με την προοπτική της πολυκλαδικότητας, ταυτίζοντάς την με την υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

«Θα πρέπει να μάθουμε όλοι να συζητάμε. Στις συζητήσεις τίθενται όλα στο τραπέζι. Η αδράνεια της καθημερινότητας είναι καταστροφική» δηλώνουν χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου, δείχνοντας έτσι τα ανοιχτά περιθώρια αναθεώρησης των προτάσεων.

Θέλοντας, μάλιστα, να χαμηλώσουν κι άλλο τους τόνους, επισημαίνουν ότι «οι συζητήσεις είναι δημόσιες, πρέπει να ακούμε όλους για να διαμορφώσουμε τελική γνώμη».

"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 20/01/17

                                                

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου