"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", πρωτοσέλιδο, 03/01/17 |
εφημερίδα και τον κλώνο της "Ε"
Η επιστροφή των μαθητικών συμβουλίων θα συνοδευθεί με ενίσχυση του συλλόγου διδασκόντων και την κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού σε κάθε σχολείο. «Ο σύλλογος διδασκόντων πρέπει να έχει αποφασιστικό ρόλο σε περισσότερα θέματα, να έχει περισσότερες αρμοδιότητες. Στόχος είναι οι σχολικές μονάδες να γίνουν πραγματικές κοινότητες, σύνολα ανθρώπων που εργάζονται με ομαδικό πνεύμα για την επίτευξη κοινών στόχων», λέει ο κ. Γαβρόγλου, που έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην έκδοση των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων. Και, ευελπιστώντας ότι με αυτό τον τρόπο θα αλλάζει το κλίμα στα σχολεία, ξαναλέει περί της ανάγκης «συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών, γονέων και τοπικής κοινωνίας» και καθιέρωσης ετήσιου σχεδιασμού δράσεων σε κάθε σχολική μονάδα, που θα στοχεύουν στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και στην... κουλτούρα συλλογικότητας. Βαρύγδουπες δηλώσεις που υποκρύπτουν την πολιτική πρόθεση για υποβάθμιση του ρόλου του διευθυντή (άλλωστε, τα αποτελέσματα κατά τις τελευταίες εκλογές διευθυντών δεν ήταν θετικά για τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ) και για δημιουργία ενός νέου αριστερού κομματικού ακροατηρίου.
"Η ΑΥΓΗ", κύριο θέμα, 03/01/17
"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", τελευταία σελίδα, 03/01/17
|
Επάνοδος των μαθητικών συμβουλίων
Του Απόστολου Λακασά
Πίσω ολοταχώς στη δεκαετία του ’80, τότε που τα μαθητικά συμβούλια οργάνωναν τις σαββατιάτικες εξόδους των μαθητών στις ντισκοτέκ και είχαν τον τελικό λόγο για τις σχολικές εκδρομές και καταλήψεις, αποτελώντας το εκκολαπτήριο για τις νέες γενιές πολιτικών. Τον θεσμό των μαθητικών κοινοτήτων και συμβουλίων... θυμήθηκε και επαναφέρει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, που αποφάσισε επίσης ότι εκπαιδευτικοί, γονείς αλλά και μαθητές θα καταρτίζουν τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του σχολείου τους.
Flashback: «Οι μαθητικές κοινότητες αποτελούν κύτταρο δημοκρατικής ζωής, όπου με τον διάλογο και τη συμμετοχή οι μαθητές, με πνεύμα συνεργασίας, ασκούνται στη δημοκρατική διαδικασία και στη συμμετοχή τους στα κοινά, μελετώντας και προτείνοντας λύσεις για τα προβλήματα που τους αφορούν», έλεγε το υπουργείο Παιδείας. Και λίγο παρακάτω συμπλήρωνε: «Οι μαθητικές κοινότητες αποτελούν τη μαθητική έκφραση στα σχολικά θέματα και πρωτοστατούν στην κατοχύρωση της συνεργασίας καθηγητών - γονέων - μαθητών, για την ανάπτυξη του διαλόγου στη σχολική ζωή και την από κοινού αντιμετώπιση των θεμάτων που την αφορούν. Στη λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων δεν είναι δυνατό να υποβαθμίζεται ο ρόλος τους από αυταρχικές μεθόδους λειτουργίας και αντιδημοκρατικούς περιορισμούς, που θα περιθωριοποιούσαν τον μαθητή στη σχολική ζωή. Αντίθετα, πρέπει να εξασφαλίζονται εκείνες οι λειτουργίες, που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του δημοκρατικού διαλόγου και της συνεργασίας στη ζωή του σχολείου. Παράλληλα και ταυτόχρονα θα πρέπει η λειτουργία τους να συμβάλλει στη διαφύλαξη και βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στη συστηματική μετάδοση της ουσιαστικής γνώσης.
Ηταν τριάντα χρόνια πριν, στις 23 Σεπτεμβρίου του 1986, όταν εκδόθηκε η εν λόγω υπουργική απόφαση (23.613/6/Γ2/4094 για όσους την αναζητήσουν), η οποία προσέφερε αλήστου μνήμης στιγμές εφηβικής «πολιτικοποίησης» στους σημερινούς 40άρηδες και 50άρηδες με τα περίφημα 15μελή μαθητικά συμβούλια. Τριάντα χρόνια μετά, ο νυν υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου αποφάσισε ότι «για τον στόχο της ισότητας, της δημοκρατίας στην εκπαίδευση», όπως διακήρυξε, «θα ανανεώσουμε το πλαίσιο λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων, ώστε ο θεσμός να ζωντανέψει και να παίξει ουσιαστικό ρόλο στη σχολική ζωή. Επιδίωξή μας η θεσμοθέτηση διαδικασιών όπου θα συμμετέχουν οι μαθητές ακόμα και του Δημοτικού, στο μέτρο βέβαια που αναλογεί σε κάθε ηλικία, ώστε οι κανόνες συνύπαρξης στο σχολείο να μην έρχονται ως αποφάσεις που επιβάλλονται άνωθεν, αλλά ως ένα “κοινωνικό συμβόλαιο” που συζητείται, αναγνωρίζεται ως απαραίτητο για την ομαλή συμβίωση και λειτουργία του σχολείου και καταλήγει ως συμφωνία μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας».
Η επιστροφή των μαθητικών συμβουλίων θα συνοδευθεί με ενίσχυση του συλλόγου διδασκόντων και την κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού σε κάθε σχολείο. «Ο σύλλογος διδασκόντων πρέπει να έχει αποφασιστικό ρόλο σε περισσότερα θέματα, να έχει περισσότερες αρμοδιότητες. Στόχος είναι οι σχολικές μονάδες να γίνουν πραγματικές κοινότητες, σύνολα ανθρώπων που εργάζονται με ομαδικό πνεύμα για την επίτευξη κοινών στόχων», λέει ο κ. Γαβρόγλου, που έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην έκδοση των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων. Και, ευελπιστώντας ότι με αυτό τον τρόπο θα αλλάζει το κλίμα στα σχολεία, ξαναλέει περί της ανάγκης «συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών, γονέων και τοπικής κοινωνίας» και καθιέρωσης ετήσιου σχεδιασμού δράσεων σε κάθε σχολική μονάδα, που θα στοχεύουν στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και στην... κουλτούρα συλλογικότητας. Βαρύγδουπες δηλώσεις που υποκρύπτουν την πολιτική πρόθεση για υποβάθμιση του ρόλου του διευθυντή (άλλωστε, τα αποτελέσματα κατά τις τελευταίες εκλογές διευθυντών δεν ήταν θετικά για τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ) και για δημιουργία ενός νέου αριστερού κομματικού ακροατηρίου.
"Εφ.Συν", κύριο θέμα, 03/01/17
"Εφ.Συν", δισέλιδο, 03/01/17
Εξετάσεις τον Ιούνιο, μόνο με το νέο σύστημα...
Πίσω ολοταχώς στη δεκαετία του ’80, τότε που τα μαθητικά συμβούλια οργάνωναν τις σαββατιάτικες εξόδους των μαθητών στις ντισκοτέκ και είχαν τον τελικό λόγο για τις σχολικές εκδρομές και καταλήψεις, αποτελώντας το εκκολαπτήριο για τις νέες γενιές πολιτικών. Τον θεσμό των μαθητικών κοινοτήτων και συμβουλίων... θυμήθηκε και επαναφέρει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, που αποφάσισε επίσης ότι εκπαιδευτικοί, γονείς αλλά και μαθητές θα καταρτίζουν τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του σχολείου τους.
Flashback: «Οι μαθητικές κοινότητες αποτελούν κύτταρο δημοκρατικής ζωής, όπου με τον διάλογο και τη συμμετοχή οι μαθητές, με πνεύμα συνεργασίας, ασκούνται στη δημοκρατική διαδικασία και στη συμμετοχή τους στα κοινά, μελετώντας και προτείνοντας λύσεις για τα προβλήματα που τους αφορούν», έλεγε το υπουργείο Παιδείας. Και λίγο παρακάτω συμπλήρωνε: «Οι μαθητικές κοινότητες αποτελούν τη μαθητική έκφραση στα σχολικά θέματα και πρωτοστατούν στην κατοχύρωση της συνεργασίας καθηγητών - γονέων - μαθητών, για την ανάπτυξη του διαλόγου στη σχολική ζωή και την από κοινού αντιμετώπιση των θεμάτων που την αφορούν. Στη λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων δεν είναι δυνατό να υποβαθμίζεται ο ρόλος τους από αυταρχικές μεθόδους λειτουργίας και αντιδημοκρατικούς περιορισμούς, που θα περιθωριοποιούσαν τον μαθητή στη σχολική ζωή. Αντίθετα, πρέπει να εξασφαλίζονται εκείνες οι λειτουργίες, που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του δημοκρατικού διαλόγου και της συνεργασίας στη ζωή του σχολείου. Παράλληλα και ταυτόχρονα θα πρέπει η λειτουργία τους να συμβάλλει στη διαφύλαξη και βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στη συστηματική μετάδοση της ουσιαστικής γνώσης.
Ηταν τριάντα χρόνια πριν, στις 23 Σεπτεμβρίου του 1986, όταν εκδόθηκε η εν λόγω υπουργική απόφαση (23.613/6/Γ2/4094 για όσους την αναζητήσουν), η οποία προσέφερε αλήστου μνήμης στιγμές εφηβικής «πολιτικοποίησης» στους σημερινούς 40άρηδες και 50άρηδες με τα περίφημα 15μελή μαθητικά συμβούλια. Τριάντα χρόνια μετά, ο νυν υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου αποφάσισε ότι «για τον στόχο της ισότητας, της δημοκρατίας στην εκπαίδευση», όπως διακήρυξε, «θα ανανεώσουμε το πλαίσιο λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων, ώστε ο θεσμός να ζωντανέψει και να παίξει ουσιαστικό ρόλο στη σχολική ζωή. Επιδίωξή μας η θεσμοθέτηση διαδικασιών όπου θα συμμετέχουν οι μαθητές ακόμα και του Δημοτικού, στο μέτρο βέβαια που αναλογεί σε κάθε ηλικία, ώστε οι κανόνες συνύπαρξης στο σχολείο να μην έρχονται ως αποφάσεις που επιβάλλονται άνωθεν, αλλά ως ένα “κοινωνικό συμβόλαιο” που συζητείται, αναγνωρίζεται ως απαραίτητο για την ομαλή συμβίωση και λειτουργία του σχολείου και καταλήγει ως συμφωνία μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας».
Η επιστροφή των μαθητικών συμβουλίων θα συνοδευθεί με ενίσχυση του συλλόγου διδασκόντων και την κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού σε κάθε σχολείο. «Ο σύλλογος διδασκόντων πρέπει να έχει αποφασιστικό ρόλο σε περισσότερα θέματα, να έχει περισσότερες αρμοδιότητες. Στόχος είναι οι σχολικές μονάδες να γίνουν πραγματικές κοινότητες, σύνολα ανθρώπων που εργάζονται με ομαδικό πνεύμα για την επίτευξη κοινών στόχων», λέει ο κ. Γαβρόγλου, που έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην έκδοση των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων. Και, ευελπιστώντας ότι με αυτό τον τρόπο θα αλλάζει το κλίμα στα σχολεία, ξαναλέει περί της ανάγκης «συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών, γονέων και τοπικής κοινωνίας» και καθιέρωσης ετήσιου σχεδιασμού δράσεων σε κάθε σχολική μονάδα, που θα στοχεύουν στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και στην... κουλτούρα συλλογικότητας. Βαρύγδουπες δηλώσεις που υποκρύπτουν την πολιτική πρόθεση για υποβάθμιση του ρόλου του διευθυντή (άλλωστε, τα αποτελέσματα κατά τις τελευταίες εκλογές διευθυντών δεν ήταν θετικά για τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ) και για δημιουργία ενός νέου αριστερού κομματικού ακροατηρίου.
"Εφ.Συν", κύριο θέμα, 03/01/17
"Η ΑΥΓΗ", 03/01/17 |
"Εφ.Συν", δισέλιδο, 03/01/17
Εξετάσεις τον Ιούνιο, μόνο με το νέο σύστημα...
Του Χρήστου Κατσίκα
Πέντε μήνες «γεμάτους» έχουν μπροστά τους οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, καθώς φέτος αυτές αναμένεται να ξεκινήσουν τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουνίου (πιθανότερη ημερομηνία είναι η 6η Ιουνίου), μετά τις απολυτήριες εξετάσεις στα Λύκεια.
Τις επόμενες μέρες το υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιό του θα ενημερώσει τους υποψηφίους για το χρονικό διάστημα υποβολής της αίτησης-δήλωσης συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις, η οποία θα πραγματοποιηθεί εντός του Φεβρουαρίου, ενώ μέσα στον Μάρτιο αναμένεται η ανακοίνωση του αριθμού των θέσεων εισακτέων στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Η μεταφορά της έναρξης των πανελλαδικών εξετάσεων μέσα στον Ιούνιο είναι μία από τις αλλαγές φέτος, ωστόσο δεν είναι η μόνη.
Σε αντίθεση με την περσινή χρονιά, που είχαμε δύο κατηγορίες εξεταζομένων, με το παλιό και με το νέο σύστημα, φέτος όλοι οι υποψήφιοι, απόφοιτοι και τελειόφοιτοι (παλιοί και νέοι), θα διαγωνιστούν με το ίδιο σύστημα εξέτασης, το νέο (που ίσχυσε για πρώτη φορά το 2016).
Ετσι, φέτος, τόσο οι μαθητές της τελευταίας τάξης του Γενικού Λυκείου όσο και οι απόφοιτοι-υποψήφιοι που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε ένα μόνο επιστημονικό πεδίο θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα, ενώ όσοι επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε δύο επιστημονικά πεδία θα εξεταστούν και σε ένα πέμπτο μάθημα, το οποίο μπορεί να είναι Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού.
Ολοι οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν έναν ή δύο από τους συνδυασμούς μαθημάτων ανά Ομάδα Προσανατολισμού, λαμβάνοντας υπόψη και τα μαθήματα στα οποία υπάρχουν αυξημένοι συντελεστές βαρύτητας.
Για την εισαγωγή στα τμήματα κάθε επιστημονικού πεδίου θα υπολογίζονται τα τέσσερα (4) μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας που προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.
Οι απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις
Φέτος για πρώτη φορά η αποφοίτηση των μαθητών-υποψηφίων θα ολοκληρωθεί στο τέλος Μαΐου. Μέχρι τότε οι μαθητές- υποψήφιοι θα έχουν ολοκληρώσει και τις απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις και ως εκ τούτου θα έχουν περίπου μία εβδομάδα καιρό για προετοιμασία, πριν από την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων.
...και με αλλαγές τμημάτωνστα επιστημονικά πεδία
Σημαντικές αλλαγές έχουμε φέτος και στην κατανομή των τμημάτων στα επιστημονικά πεδία.
■ Στο 1ο επιστημονικό πεδίο (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες), στα τμήματα των Πανεπιστημίων, εντάσσεται το τμήμα Δημόσιας Διοίκησης (Αθήνα) Πάντειο, ενώ στα τμήματα των ΤΕΙ εντάσσονται τα τμήματα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας (Καστοριά) ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας και Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας (Αργοστόλι) ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
■ Στο 2ο επιστημονικό πεδίο (Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες) στα τμήματα των Πανεπιστημίων εντάσσονται τμήματα Πληροφορικής, Θεάτρου και Βιολογίας, ενώ διαγράφονται τα τμήματα Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης (Αθήνα) Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και Αγροτικής Ανάπτυξης (Ορεστιάδα) ΔΠΘ. Συγκεκριμένα εντάσσονται: Πληροφορικής (Θεσσαλονίκης) ΑΠΘ, Πληροφορικής (Κέρκυρα) Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Πληροφορικής (Αθήνα) Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας, Πληροφορικής (Λαμία) Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Πληροφορικής (Πειραιάς) Πανεπιστήμιο Πειραιά, Πληροφορικής και Τηλεματικής (Αθήνα) Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (Θεσσαλονίκη) Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Στατιστικής (Αθήνα) Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθήνας, Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης (Πειραιάς) Πανεπιστήμιο Πειραιά, Ψηφιακών Συστημάτων (Πειραιάς) Πανεπιστήμιο Πειραιά, Θεάτρου (Θεσσαλονίκη) ΑΠΘ, Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής (Αλεξανδρούπολη) ΔΠΘ και Βιομηχανικής Διοίκησης και Τεχνολογίας (Πειραιάς) Πανεπιστήμιο Πειραιά.
■ Το 3ο επιστημονικό πεδίο (Επιστήμες Υγείας και Ζωής) φέτος είναι περισσότερο ευνοημένο από τα άλλα επιστημονικά πεδία, καθώς σε αυτό προστίθενται συνολικά 22 τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, ενώ διαγράφεται μόλις 1 τμήμα, το Τεχνολόγων Περιβάλλοντος και Συντήρησης Πολιτισμικής Κληρονομιάς (Ζάκυνθος) ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Συγκεκριμένα εντάσσονται: τα πέντε πανεπιστημιακά τμήματα της Χημείας (Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Ηρακλείου και Πατρών), αλλά και τα τμήματα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος (Θεσσαλονίκη) ΑΠΘ, Θεάτρου (Θεσσαλονίκη) ΑΠΘ, Δασολογίας και Διαχείρισης Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων (Ορεστιάδα) ΔΠΘ, Επιστημών της Θάλασσας (Μυτιλήνη) Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Περιβάλλοντος (Μυτιλήνη) Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης (Ιωάννινα) Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Παράλληλα στα ΤΕΙ του 3ου επιστημονικού πεδίου εντάσσονται τα πέντε τμήματα Τεχνολογίας Τροφίμων (Αθήνα, Αργοστόλι, Καρδίτσα, Θεσσαλονίκη και Καλαμάτα), τα δύο τμήματα Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος (Δράμα και Καρπενήσι), τα δύο τμήματα Οινολογίας και Τεχνολογίας Ποτών (Αθήνα και Δράμα), το τμήμα Μηχανικών Βιοϊατρικής Τεχνολογίας (Αθήνα) και το τμήμα Τεχνολογίας Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών (Μεσολόγγι).
■ Στο 4ο επιστημονικό πεδίο (Επιστήμες της Εκπαίδευσης) εντάσσονται τα τμήματα Θεάτρου (Θεσσαλονίκη) και Θεατρικών Σπουδών (Αθήνα, Πάτρα, Ναύπλιο) και το τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης (Ιωάννινα) Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
■ Στο 5ο επιστημονικό πεδίο (Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής) εντάσσονται τα παρακάτω τμήματα: το τμήμα Θεάτρου (Θεσσαλονίκη), το τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης (Ορεστιάδα), το τμήμα Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης (Χίος), το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών (Κοζάνη), το τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών (Ηράκλειο), το τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη), το τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών (Πειραιάς), το τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών (Αθήνα), καθώς και τα 2 τμήματα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης (Ξάνθη και Χανιά).
Παράλληλα στα τμήματα ΤΕΙ του 5ου επιστημονικού πεδίο εντάσσονται τα 3 τμήματα Μηχανικών Αυτοματισμού (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Χαλκίδα), τα 5 τμήματα Ηλεκτρονικών Μηχανικών (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιάς, Λαμία, Χανιά), το τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων (Πειραιάς). Από το ίδιο πεδίο διαγράφεται το τμήμα Τεχνολόγων Περιβάλλοντος και Συντήρησης Πολιτισμικής Κληρονομιάς (Ζάκυνθος), ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου