οι κηπουροι τησ αυγησ

Δευτέρα 2 Ιανουαρίου 2017

ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ...ΑΦΡΙΚΗ, ΠΟΥ ΦΘΑΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΣΩ ΤΟΥΡΚΙΑΣ!

Από τα Πρωτοχρονιάτικα φύλλα, της "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ"
και του "ΒΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ"



                                 "Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 31/12-01/01/17
«Δεν μπορούσαμε να ανασάνουμε»

Το συγκλονιστικό ρεπορτάζ, του Γιάννη Παπαδόπουλου

Από τη στιγμή που έκλεισε η κρύπτη έχασαν την αίσθηση του χρόνου. Δεν κατάλαβαν πότε η νύχτα διαδέχθηκε την ημέρα. Τους είχαν πει να παραμείνουν σιωπηλοί. Αισθάνονταν, όμως, ότι ο χώρος στον οποίο είχαν στριμωχθεί όλο και στένευε. Εξωτερικά, το σκούρο μπλε φορτηγό μάρκας Iveco δεν κινούσε υποψίες. Εφερε γερμανικές πινακίδες, δεν είχε διαφημιστικές επιγραφές και στο πίσω μέρος του διακρίνονταν δύο περσίδες εξαερισμού. Πίσω από το κουβούκλιο του οδηγού όμως 20 άνθρωποι, κρυμμένοι, χτυπούσαν με τα χέρια και τα πόδια τους τα τοιχώματα. Προσπαθούσαν να ανοίξουν κάποια τρύπα, αλλιώς θα έσκαγαν.

«Ο χώρος ήταν πολύ στενός, πολύ μικρός και δεν μπορούσαμε να ανασάνουμε», κατέθεσε αργότερα ο Ιρακινός Kazem B., ένας από τους μετανάστες που είχαν κρυφτεί στο φορτηγό. «Κάποια στιγμή νόμιζα ότι θα λιποθυμούσα, ενώ ένα άλλο παιδί μού έκανε αέρα». Τουλάχιστον δύο άτομα δεν άντεξαν και έχασαν για λίγο τις αισθήσεις τους. «Ζαλιζόμασταν», κατέθεσε ο Ιρανός Adel J. «Μείναμε περίπου δώδεκα ώρες στο φορτηγό. Ευτυχώς που μας έπιασε η αστυνομία».

Η διάσωση των μεταναστών και η εξάρθρωση του κυκλώματος που τους μετέφερε από τη Σάμο στον Πειραιά συνέβη στις 3 Νοεμβρίου και σηματοδοτεί τη στροφή των διακινητών στην τακτική των εσωτερικών δρομολογίων, προκειμένου να αντιμετωπίσουν ή να αποφύγουν τον εγκλωβισμό προσφύγων και μεταναστών στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου λόγω της συμφωνίας Ε.Ε. - Τουρκίας.

Από τις αρχές Νοεμβρίου οδηγοί φορτηγών ζητούσαν με ανακοίνωσή τους τη λήψη πρόσθετων μέτρων ασφαλείας στο λιμάνι της Χίου για να αποτρέπεται η λαθρεπιβίβαση στα οχήματά τους. Την ίδια περίοδο στην Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη σε καθημερινή βάση εντοπίζονται βαν, νταλίκες, Ι.Χ., ακόμη και ταξί που πραγματοποιούν παράνομα δρομολόγια. Ενδεικτικά, τον Νοέμβριο συνελήφθησαν από την αστυνομία σε αυτόν τον άξονα 49 διακινητές και τον Δεκέμβριο 32, οι οποίοι μετέφεραν συνολικά 394 ανθρώπους.
Υπό παρακολούθηση

Το φορτηγό Iveco με τις γερμανικές πινακίδες σπάνια κυκλοφορούσε στους δρόμους της Αττικής. Παρέμενε σταθμευμένο για πολύ καιρό στον Ελαιώνα περιμένοντας την αποστολή του. Εκεί το εντόπισαν οι αστυνομικοί και ξεκίνησαν την παρακολούθηση. Ο αριθμός κυκλοφορίας του είχε καταχωριστεί σε Γερμανό πολίτη από τον Οκτώβριο του 2014 μέχρι και τον Αύγουστο του 2015. Στις 30 Οκτωβρίου το όχημα μετακινήθηκε και φορτώθηκε στο πλοίο «Νήσος Ρόδος» με προορισμό τη Σάμο.

Σύμφωνα με στοιχεία της δικογραφίας που είναι σε γνώση της «Κ», το όχημα εμφανίστηκε ξανά στο λιμάνι του Πειραιά στις 3 Νοεμβρίου. Στο εσωτερικό του μετέφερε κρυμμένους 20 ανθρώπους με καταγωγή κυρίως από το Ιράκ και το Ιράν. Οι περισσότεροι είχαν ξεκινήσει το μακρύ ταξίδι από τις πατρίδες τους με προορισμό την Ευρώπη πριν από τουλάχιστον δύο μήνες. Πρώτος τους σταθμός στην Τουρκία ήταν η Κωνσταντινούπολη και έπειτα η Σμύρνη. Ενας εξ αυτών ξεγελάστηκε και πλήρωσε επιπλέον 370 ευρώ σε διακινητή για να τον μεταφέρει μεταξύ των δύο τουρκικών πόλεων, ενώ, όταν επιβιβάστηκε στη βάρκα, του υποσχέθηκαν ότι θα κατευθυνθούν προς την Ιταλία. Τελικά, όπως και οι υπόλοιποι μετανάστες, κατέληξε στη Σάμο.
Επικίνδυνο ταξίδι

«Μας άφησαν εκεί. Εψαχνα τρόπο να έρθω στην Αθήνα. Μείναμε στο καμπ και κάποιοι ομοεθνείς μού έδωσαν το τηλέφωνο ενός διακινητή. Μου είπαν ότι μεταφέρει συνέχεια παράνομα μετανάστες στην Αθήνα, ενώ μετά θα μπορούσε να μας προωθήσει σε όποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα θέλαμε», δήλωσε στους αστυνομικούς Ιρανός που εντοπίστηκε αργότερα στην κρύπτη του φορτηγού.

Μιλούσε επί μία εβδομάδα με τον διακινητή κυρίως μέσω της εφαρμογής IMO, που επιτρέπει την ανταλλαγή κρυπτογραφημένων μηνυμάτων. Είχε διαπιστώσει ακόμη ότι ο διακινητής χρησιμοποιούσε και την εφαρμογή Telegram, που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη και μεταξύ των μελών του Ισλαμικού Κράτους.

Η συμφωνία για το ταξίδι από τη Σάμο στον Πειραιά έκλεισε στις 2.000 ευρώ. Πολύ υψηλό ποσό, τουλάχιστον δύο φορές μεγαλύτερο από το κόστος της θαλάσσιας διάσχισης με πλαστική βάρκα από την Τουρκία στην Ελλάδα.

Η επιβίβασή τους έγινε σε ερημική περιοχή λίγα λεπτά μακριά από το hotspot της Σάμου, όπου οι μετανάστες περίμεναν κρυμμένοι σε θάμνους. Η κρύπτη στην καρότσα του φορτηγού χωριζόταν με νοβοπάν. «Ηταν πάρα πολύ στενά. Οταν μάλιστα έκανα παράπονα μου είπαν: “Καλά δεν χωράτε 20 άτομα; Εδώ κάθε φορά βάζουμε 30”», κατέθεσε αργότερα ένας από τους μετανάστες.

«Μπήκαμε και κάποιος από έξω μάς έκλεισε την πόρτα. Δεν μπορούσαμε ούτε να ανασάνουμε, ενώ κάποια παιδιά χτυπούσαν τα πόδια και τα χέρια τους μήπως κατάφερναν να ανοίξουν κάποια τρύπα, αλλιώς θα σκάγαμε», συμπλήρωσε άλλος μετανάστης περιγράφοντας το επικίνδυνο ταξίδι. Ενα χρόνο νωρίτερα, περισσότεροι από 70 άνθρωποι είχαν βρεθεί νεκροί, κρυμμένοι σε φορτηγό-ψυγείο στην Αυστρία.

Στις 3 Νοεμβρίου, μόλις το φορτηγό Iveco επέστρεψε από τη Σάμο στον Πειραιά, ακολούθησε μια μαύρη BMW που το περίμενε στο λιμάνι. Λίγα λεπτά αργότερα, τα δύο οχήματα ακινητοποιήθηκαν από την αστυνομία. Ο Ελληνας οδηγός του φορτηγού δήλωσε ότι θα λάμβανε 800 ευρώ για το δρομολόγιο, ενώ είχε πει στη σύντροφό του ότι θα μετέφερε πατάτες. Στην καρότσα του φορτηγού, άλλωστε, υπήρχαν για κάλυψη σακιά με πατάτες. Ως επικεφαλής του κυκλώματος συνελήφθη ο οδηγός της BMW, 31χρονος Αφγανός. Δεν ήταν η πρώτη φορά που ασχολούνταν με αυτές τις δουλειές. Το 2012 είχε συλληφθεί στην Ηγουμενίτσα προσπαθώντας τότε να στείλει ανθρώπους στην Ιταλία.

Καταδίωξη στην Εγνατία Οδό

Ο οδηγός του φορτηγού με τους 20 κρυμμένους μετανάστες δεν επιχείρησε να διαφύγει από τους αστυνομικούς που τον περίμεναν στην Αθήνα. Προσπάθησε να δικαιολογήσει την πράξη του λέγοντας ότι είναι άνεργος εδώ και πολύ καιρό και είχε ανάγκη από χρήματα. Σε αντίθεση με αυτό το περιστατικό, βορειότερα στην Ελλάδα, αντίστοιχες απόπειρες διακίνησης μεταναστών σε εσωτερικά δρομολόγια καταλήγουν αρκετές φορές σε καταδίωξη των δραστών από την αστυνομία. Οπως συνέβη τη νύχτα της 22ας Νοεμβρίου στην Εγνατία Οδό.

Μπλόκο της αστυνομίας είδε τα δύο οχήματα για πρώτη φορά στις 21.30 να κινούνται στο αντίθετο ρεύμα με κατεύθυνση προς Αλεξανδρούπολη. Το μπλε Audi A4 και το ασημί Peugeot 307 επανεμφανίστηκαν μιάμιση ώρα αργότερα, γεμάτα με επιβάτες και σε αντίστροφη πορεία. Ο οδηγός του Α4 δεν σταμάτησε στα σήματα των αστυνομικών, βγήκε από την Εγνατία Οδό, μπήκε στους Υφαντές Ροδόπης και κατευθύνθηκε προς το Ρίζωμα, όπου εγκατέλειψε το αυτοκίνητο και προσπάθησε να χαθεί τρέχοντας στα χωράφια.

Παρόμοια καταδίωξη έγινε και με το 307. Μπήκε με ταχύτητα στον Ιασμο, παραβίασε πινακίδες stop, βάζοντας σε κίνδυνο πολίτες, και στο ύψος της εκκλησίας του χωριού ο οδηγός εγκατέλειψε το όχημα. Τον ακολούθησαν τέσσερις επιβάτες. Ολοι τους εντοπίστηκαν αργότερα, οι μισοί σε μια αποθήκη και οι υπόλοιποι κρυμμένοι σε μια αυλή. Οι οδηγοί πρόλαβαν, πριν παραδοθούν στην αστυνομία, να πετάξουν τις κάρτες sim από τα κινητά τους τηλέφωνα σε πιθανή απόπειρα να προστατεύσουν συνεργούς τους.

Στην απολογία του στον ανακριτή, ο οδηγός του 307 υποστήριξε ότι δεν βρισκόταν πίσω από το τιμόνι και ότι ήταν ένας από τους διακινούμενους. Είπε ότι είχε ξεκινήσει από το Πακιστάν πριν από δέκα ημέρες και είχε περάσει στην Τουρκία αναζητώντας εργασία. Πλήρωσε 2.500 ευρώ για να μπει στην Ελλάδα, ενώ τελικός προορισμός του ήταν η Ιταλία. «Αφού περάσαμε στα ελληνικά σύνορα, καθίσαμε τρεις μέρες εκεί και ήρθαν αυτοκίνητα για να μας φορτώσουν. Ημασταν 13 άτομα που περάσαμε τα σύνορα», κατέθεσε.

Και ο συνοδηγός στο Α4, ο οποίος ζει και εργάζεται στην Ελλάδα από το 2010, μετά τη σύλληψή του αρνήθηκε οποιαδήποτε εμπλοκή του στην υπόθεση. Είπε ότι έμαθε για το σχέδιο διακίνησης όταν έφθασε στον Εβρο και επιβιβάστηκαν στο αυτοκίνητο οι μετανάστες.

«Οταν αντιλήφθηκε ο οδηγός την αστυνομία, ενώ του είχα πει πολλές φορές να σταματήσει, δεν το έκανε. Βγήκε σε ένα χωματόδρομο και άρχισε να τρέχει. Τότε έτρεξα κι εγώ, αλλά σταμάτησα και παραδόθηκα», κατέθεσε.
«Οταν αντιλήφθηκε ο οδηγός την αστυνομία, ενώ του είχα πει πολλές φορές να σταματήσει, δεν το έκανε. Βγήκε σε ένα χωματόδρομο και άρχισε να τρέχει. Τότε έτρεξα κι εγώ, αλλά σταμάτησα και παραδόθηκα», κατέθεσε.

Γεγονότα σαν και αυτό είναι τόσο συχνά στους δρόμους της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης, που τόσο τον Νοέμβριο όσο και τον Δεκέμβριο του 2016 σχεδόν καθημερινά η αστυνομία πραγματοποιούσε συλλήψεις. Τους τελευταίους δύο μήνες καταγράφηκαν 41 περιστατικά διακίνησης σε αυτή την περιοχή. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι δράστες ήταν υπότροποι, όπως δύο Σύροι που συνελήφθησαν στις 8 Δεκεμβρίου. Οι περισσότερες συλλήψεις στην περιοχή γίνονται στο ύψος των χωριών Αρδάνιο, Ορμένιο, Φυλακτό, Σάπες, αλλά και έξω από την Καβάλα.

Οπως φαίνεται από τα στοιχεία της αστυνομίας, οι δράστες επιλέγουν οποιοδήποτε όχημα ανεξαρτήτως χωρητικότητας, ηλικίας ή ταχύτητας, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τον σκοπό τους: από απλά, γερασμένα αυτοκίνητα ή πιο ακριβά και γρήγορα, στα οποία μεταφέρουν τέσσερα ή πέντε άτομα, έως και νταλίκες, όπου κρύβουν δεκάδες άλλους.

                                      "ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ", 31/12-01/01/17

Επιασαν δουλειά τα κυκλώματα των μεταναστών
Το 80% και πλέον όσων ήρθαν στα νησιά τον Δεκέμβριο είναι αφρικανοί

Του Δημήτρη Χόνδρου

Αντιμέτωπη με το εφιαλτικό σενάριο να διολισθήσουν τα νησιά του Βόρειου και του Ανατολικού Αιγαίου σε ένα άτυπο καθεστώς, αντίστοιχο με το νησί Ναούρου του Ειρηνικού, στο οποίο προωθούνται και διαμένουν υπό ιδιαίτερα προβληματικές συνθήκες πρόσφυγες που ζητούν άσυλο στην Αυστραλία, βρίσκεται η κυβέρνηση.

Στο Μέγαρο Μαξίμου παρακολουθούν με ιδιαίτερη ανησυχία την αύξηση των ροών οικονομικών προσφύγων από την Τουρκία, οι οποίοι προέρχονται κυρίως από τις χώρες της Β. Αφρικής και αιτούμενοι άσυλο «στοιβάζονται» στα νησιά του Αιγαίου. Μπροστά στον κίνδυνο δημιουργίας ανεξέλεγκτων καταστάσεων που θα αυξήσουν τη δυσφορία και θα εξανεμίσουν τα όποια οφέλη από τη διατήρηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ, η κυβέρνηση διά του Γ. Μουζάλα πρότεινε στην ΕΕ τη δημιουργία κλειστών κέντρων κράτησης προσφύγων και μεταναστών στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Ωστόσο, δεν κατάφερε να πάρει το πράσινο φως από τους κοινοτικούς αξιωματούχους, που εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί: «Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, έχετε ήδη χάσει πάνω από 10 χιλιάδες πρόσφυγες. Ποιος εγγυάται ότι αυτοί που θα μεταφερθούν στην ηπειρωτική Ελλάδα, δεν θα διαφύγουν για τις χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης;»είναι το ερώτημα στο οποίο δεν φαίνεται να απαντά πειστικά η ελληνική κυβέρνηση. Ο κ. Μουζάλας έχει ήδη εξαγγείλει μέτρα για αποσυμφόρηση των νησιών από τον... Απρίλιο.

Πρόσφυγες από το Νεπάλ και την Μπουρκίνα Φάσο
Τα στοιχεία της Αστυνομικής Διεύθυνσης Βόρειου Αιγαίου, που αφορούν τις ροές το διάστημα 1-27 Δεκεμβρίου είναι αποκαλυπτικά του νέου σκηνικού που δημιουργείται. Από τα 1.075 άτομα που έφτασαν σε Λέσβο, Χίο και Σάμο, μόνο οι 131 ήταν σύροι πρόσφυγες πολέμου. Οι υπόλοιποι είναι οικονομικοί μετανάστες, που προέρχονται από χώρες της Αφρικής (Αιθιοπία, Αλγερία, Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, Μπανγκλαντές, Ζάμπια) ενώ καταγράφηκαν και πρόσφυγες από χώρες όπως το Νεπάλ, η Βενεζουέλα, η Κούβα, η Αϊτή και η Χιλή! Οι αφίξεις αυτές αποδίδονται στην ενεργοποίηση ενός διεθνούς κυκλώματος μεταφοράς οικονομικών μεταναστών από την Αφρική στην Ευρώπη και συγκεκριμένα σε ένα παρακλάδι του, που έχει έδρα την ευρύτερη περιοχή της Κωνσταντινούπολης. Αυτοί οι οικονομικοί πρόσφυγες δεν πέρασαν πρόσφατα στην Τουρκία, άλλωστε η συμφωνία ΕΕ - Τουρκίας έχει θέσει σοβαρά εμπόδια στη φτηνή και χωρίς την ύπαρξη βίζας πρόσβαση στην Κωνσταντινούπολη, από τις χώρες της Β. Αφρικής.

Σύμφωνα με τις μαρτυρίες τους, διέμεναν σε καταυλισμούς στη Βορειοδυτική Τουρκία και από εκεί μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη για να προωθηθούν στα ελληνικά νησιά. Χαρακτηριστική είναι η απάντηση που δόθηκε από μετανάστες που προωθήθηκαν στην Κω, όταν ρωτήθηκαν «πώς από την Κωνσταντινούπολη δεν επέλεξαν να περάσουν στην Ελλάδα από τη Λέσβο ή τη Χίο». «Μας είπαν ότι το πέρασμα στην Κω είναι το πιο ασφαλές» απάντησαν, χωρίς όμως να διευκρινίζουν αν το «πιο ασφαλές» σήμαινε και περισσότερα χρήματα. Είναι βέβαιο όμως ότι η ταρίφα, από τις 2 και 2.500 χιλιάδες του περυσινού καλοκαιριού, έχει μειωθεί στα 300 - 500 ευρώ». Αξίζει να σημειωθεί ότι το «κύκλωμα της Κωνσταντινούπολης», εκτός από τα νησιά προωθεί τους οικονομικούς μετανάστες στην Ελλάδα και μέσω του Εβρου.

Απόγνωση και σπείρες πλαστών εγγράφων
Ποιοι όμως είναι αυτοί οι άνθρωποι; Είναι πράγματι απελπισμένοι που προσπαθούν να βρουν καλύτερες συνθήκες ζωής; Υπάρχουν ανάμεσά τους πρόσωπα που αναζητούν τρόπο να περάσουν στην Ευρώπη έχοντας ως αποστολή τρομοκρατικά χτυπήματα; Πώς ελέγχονται; Κυβερνητικές πηγές εμφανίζονται καθησυχαστικές ως προς τον έλεγχο της ταυτότητάς τους, αναφέροντας ότι οι αιτήσεις ασύλου εξετάζονται με ιδιαίτερα αυστηρό τρόπο και με την ενίσχυση έμπειρων στελεχών από τις χώρες της ΕΕ. «Εξετάζονται δύο η τρεις περιπτώσεις την ημέρα. Αυτό γίνεται σε βάρος της ταχύτητας που πρέπει να επιδιώξουμε στη διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων»αναφέρουν στο «Βήμα».

Από την πλευρά τους, οι αστυνομικές αρχές των νησιών υποδοχής εστιάζουν στη «δύσκολη» συμπεριφορά τους που αποτυπώνεται στην αύξηση των περιστατικών παραβατικότητας... Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα των 5 Αλγερινών που διέφυγαν από τον καταυλισμό της Μόριας, στη Μυτιλήνη, και κατάφεραν μέσα σε λίγες ημέρες να διαρρήξουν περί τα 20 καταστήματα και επιχειρήσεις στο κέντρο της πόλης. Ωστόσο, εργαζόμενοι στα hotspots, μιλώντας στο «Βήμα» μεταδίδουν μια διαφορετική εικόνα. «Στα πρόσωπα των Σύρων που έφταναν στο κέντρο υποδοχής, βλέπαμε τις κακουχίες που πέρασαν στη διαδρομή. Διακρίναμε όμως στο βλέμμα τους την ελπίδα ότι θα βρεθούν κοντά στους δικούς τους ανθρώπους στην Ευρώπη. Στους οικονομικούς μετανάστες διακρίνουμε μόνο απόγνωση. Δεν έχουν καμία προοπτική, ξέρουν ότι δεν πρόκειται να τους παραχωρηθεί άσυλο.

Οι περισσότεροι από αυτούς προσπαθούν να βρουν τρόπο να διαφύγουν». Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ενεργοποίηση ενός κυκλώματος που τους εφοδιάζει μέσω... ταχυδρομείου με πλαστά έγγραφα. Λιμενικοί στη Χίο, τη Λέσβο και τη Σάμο και την Κω εντόπισαν τις τελευταίες μέρες σημαντικό αριθμό οικονομικών μεταναστών που με πλαστά έγγραφα επιχείρησαν να μεταβούν στον Πειραιά με το πλοίο της γραμμής. Για την αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού τα λιμάνια των νησιών έχουν ενισχυθεί με άνδρες της αστυνομίας που έχοντας τον κατάλληλο εξοπλισμό πραγματοποιούν εξονυχιστικούς ελέγχους. Οσοι δεν τα καταφέρουν, αναζητούν μεροκάματο πέφτοντας συχνά θύματα ανθρώπων που στο τέλος αρνούνται ακόμα και να τους πληρώσουν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου