Από "ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ"
(κύριο θέμα+ εσωτερικές σελίδες)
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 21-22/01/17 |
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 21-22/01/17 |
Αόριστες περιγραφές των μέτρων του «μηχανισμού αυξημένων εγγυήσεων» περιλαμβάνονται στη συμβιβαστική πρόταση Τσακαλώτου προς το Eurogroup
Της Βούλας Κεχαγιά
Από άποψη ψυχολογίας, το Μαξίμου εμφανίζεται πλέον έτοιμο να προχωρήσει στις απαραίτητες υποχωρήσεις για να πετύχει - Σόιμπλε θέλοντος και ΔΝΤ επιτρέποντος - την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.
Από πρακτικής άποψης, το οικονομικό επιτελείο αναμένεται να κοινοποιήσει μέσα στο Σαββατοκύριακο την κυβερνητική πρόταση (επιστολή) προς τους θεσμούς, ένα συνολικό πλαίσιο θέσεων για το κλείσιμο της αξιολόγησης και την περίοδο μετά τη λήξη του προγράμματος. Μια συμφωνία - πακέτο και για τη μεταμνημονιακή εποχή. Η συγκεκριμένη πρόταση προς τους δανειστές αναμένεται να συζητηθεί άλλωστε στη συνεδρίαση του Eurogroup την ερχόμενη Πέμπτη.
Το Μαξίμου εξακολουθεί να μην «παίζει» με την ιδέα των εκλογών, παρόλο που στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ έχουν αρχίσει να εκδηλώνονται φωνές που πιστεύουν πως εάν οι δανειστές αποφασίσουν να φορτώσουν τη χώρα με νέα μέτρα, τότε ίσως οι κάλπες θα ήταν μονόδρομος για την κυβέρνηση. Η άποψη αυτή δεν έχει υποστηρικτές στο Μέγαρο Μαξίμου. Για τον Αλέξη Τσίπρα και το επιτελείο του, στόχος παραμένει η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης προκειμένου η χώρα, μπαίνοντας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, να μπορέσει να βγει δοκιμαστικά στις αγορές περί τα τέλη του καλοκαιριού και ολοκληρωτικά μέσα στο 2018. Ο Πρωθυπουργός επιθυμεί να εξαντλήσει τον πολιτικό χρόνο που του έδωσαν οι κάλπες του Σεπτεμβρίου του 2015 και να οδηγήσει τις εκλογές όσο το δυνατόν αργότερα. Αυτό σημαίνει ότι ο κυβερνητικός οδικός χάρτης για την έξοδο της χώρας από την κρίση θα πρέπει να πετύχει στους περισσότερους σταθμούς του.
Ψυχολογικό μασάζ στους βουλευτές
Τα πολύ δύσκολα βεβαίως θα φανούν, ωστόσο, εφόσον επιτευχθεί η πολιτική συμφωνία. Διότι από εκεί και πέρα η κυβέρνηση θα κληθεί να προετοιμάσει την ψυχολογία των βουλευτών της πλειοψηφίας για τη νομοθέτηση της επέκτασης του κόφτη δημοσιονομικής διόρθωσης για μια διετία, ασχέτως του εάν αυτός θα περιγράφει ή όχι τα μέτρα που θα ληφθούν σε περίπτωση αποκλίσεων από τους δημοσιονομικούς στόχους.
Αρμόδιες κυβερνητικές πηγές επαναλαμβάνουν σε κάθε ευκαιρία και με απόλυτο τρόπο ότι δεν θα υπάρξει καμία νομοθέτηση μέτρων από την παρούσα Βουλή για την περίοδο μετά τη λήξη του προγράμματος. Αναγνωρίζουν όμως ότι η παράταση του μηχανισμού δημοσιονομικής διόρθωσης (κόφτης) δεν μπορεί να αποτελεί απλώς στοιχείο μιας συμφωνίας κυρίων, αλλά θα πρέπει να περάσει από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι το οικονομικό επιτελείο θα προσπαθήσει να αποφύγει, όσο αυτό είναι δυνατό, οποιαδήποτε αναλυτική περιγραφή των μέτρων που θα περιλαμβάνονται στον δημοσιονομικό διορθωτή ή στον «μηχανισμό αυξημένων εγγυήσεων», όπως περιγράφονται οι συμβιβασμοί της ελληνικής πλευράς.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, θα υπάρχουν γενικόλογες αναφορές σε δαπάνες που θα πρέπει να μειωθούν ή σε φορολογία που θα πρέπει να επιβληθεί για το ενδεχόμενο που δεν επιτευχθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5%.
Το χρέος και τα μέτρα
Το Μαξίμου πιστεύει ότι ο κόφτης δεν θα χρειαστεί να ενεργοποιηθεί, υποστηρίζοντας ότι οι στόχοι θα επιτευχθούν. Υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι οι δανειστές, αποδεχόμενοι τις «εγγυήσεις» της ελληνικής πλευράς θα δεχτούν την εξειδίκευση από τώρα των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος που θα εφαρμοστούν μετά το 2018.
Η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών περιλαμβάνει και αρκετές εναλλακτικές. Για παράδειγμα, προβέπει τι θα γίνει εάν η απόκλιση είναι της τάξης του 0,5% ή του 1% και προσδιορίζει σε ποσοστά από πού θα καλυφθεί το κενό, π.χ. 50% από δαπάνες και 50% από έσοδα ή 30% από έσοδα, άλλο 30% από δαπάνες και 40% από περικοπές σε προϋπολογισμούς συγκεκριμένων υπουργείων.
Θεωρείται πλέον βέβαιο ότι στην ελληνική πρόταση προς τους θεσμούς περιλαμβάνεται και η μείωση του αφορολογήτου, η οποία θα εξαρτηθεί από το ύψος των εσόδων. Πάντως, κυβερνητικές πηγές διαψεύδουν κατηγορηματικά ότι η κυβέρνηση προτείνει κάποια πιθανή αύξηση του ΦΠΑ για την κάλυψη μέρους της τρύπας που θα έχει δημιουργηθεί από τον εκτροχιασμό των στόχων.
Στόχος η συμφωνία στις 20 Φεβρουαρίου
Ολα αυτά συμπυκνώνονται στην ακόλουθη στόχευση. Το Eurogroup της 26ης Ιανουαρίου να δώσει μια προέγκριση για την κατάληξη της αξιολόγησης, ώστε αυτή να κλείσει στην επόμενη συνεδρίαση του οργάνου στις 20 Φεβρουαρίου. Σε μια τέτοια περίπτωση, η Ελλάδα έχει πιθανότητες να μπει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, το Διοικητικό Συμβούλιο της οποίας συνεδριάζει στις 9 Μαρτίου. Εάν καταγραφεί κι άλλη καθυστέρηση, τότε η παράταση θα πάει ακόμη πιο πίσω την οικονομία, με τη χώρα να περιμένει να ενταχθεί στο QE στην καλύτερη περίπτωση τον μήνα Μάιο. Υπάρχει και μια ενδιάμεση συνεδρίαση του ΔΣ της ΕΚΤ αρχές Απριλίου, όμως τότε είναι άγνωστο εάν θα έχει κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση ή εάν υπάρξουν κι άλλες καθυστερήσεις λόγω του καθολικού αλλά και του ορθόδοξου Πάσχα. Στο καλό σενάριο ωστόσο, σύμφωνα με ανώτερες κυβερνητικές πηγές, η Ελλάδα θα μπορούσε να ξεκινήσει τη συζήτηση για την έκδοση ομολόγου ήδη από τον ερχόμενο Μάιο.
Σε όλα αυτά υπάρχει ο καθοριστικός παράγοντας του ΔΝΤ, τον οποίο η κυβέρνηση δείχνει ότι δεν έχει σταθμίσει ακόμη. Από τη μια η κυβέρνηση εμφανίζεται διατεθειμένη να προχωρήσει σε πολιτικούς συμβιβασμούς και να συμφωνήσει σε μέτρα για την περίοδο μετά το 2018 (χωρίς νομοθέτηση) προκειμένου να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του Ταμείου. Αυτό ερμηνεύεται πρωτίστως λόγω της βούλησής της να κλείσει το συντομότερο η αξιολόγηση, ακόμη κι αν ο ρόλος του ΔΝΤ αποτελεί αστερίσκο της συμφωνίας.
Από την άλλη, όμως, δεν κρύβει ότι δεν επιθυμεί την παρουσία του ΔΝΤ με χρηματοδότηση στο ελληνικό πρόγραμμα. Αυτό οφείλεται σε τρεις παράγοντες. Στην διαπίστωση ότι το ΔΝΤ δεν πίεσε όπως αναμενόταν για την ελάφρυνση του ελληνικού δημόσιου χρέους τους ευρωπαϊκούς φορείς. Επίσης υπάρχει πάντα ο φόβος πως ένα νέο συμβόλαιο με το ΔΝΤ μπορεί να σημαίνει αξίωση για τη λήψη νέων μέτρων ή για παράταση του προγράμματος. Κι επιπλέον διότι η συνέχιση της παρουσίας του με καθοριστικό ρόλο θα ενδυναμώσει τον άξονα με το Βερολίνο και τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Οι προειδοποιήσεις του Σόιμπλε
Οι τελευταίες παρεμβάσεις του γερμανού υπουργού Οικονομικών έχουν προβληματίσει το Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο δείχνει πως δεν έχει κατανοήσει ακριβώς τι επιδιώκει ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Η κυβέρνηση προτίθεται να αποδεχτεί την τροποποίηση του τρίτου προγράμματος εφόσον το ΔΝΤ δεν μπει με χρήματα στο πρόγραμμα, διότι υπάρχει τέτοια ρήτρα στη συμφωνία του Αυγούστου του 2015. Για την κυβέρνηση, η όποια τροποποίηση θα αφορά μόνο τους όρους για τους συμμετέχοντες και τίποτε άλλο, π.χ. μέτρα, δεσμεύσεις, χρόνος προγράμματος. Οι τελευταίες δηλώσεις Σόιμπλε από το Νταβός δεν σχολιάστηκαν ενδελεχώς από το Μαξίμου, στελέχη του οποίου έλεγαν πως «είπε μία από τα ίδια».
Παρ' όλα αυτά, ο γερμανός πολιτικός εμφανίστηκε πιο επιθετικός αυτή τη φορά, υπονοώντας πως η αποχώρηση του ΔΝΤ θα σήμαινε όχι μόνο τον τερματισμό του προγράμματος, αλλά και την έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη. Κοινώς, το μήνυμα που στέλνει πλέον το Βερολίνο «ΔΝΤ ή τίποτα» έχει ανάψει φωτιές στο Μαξίμου, που διαπιστώνει πως παραμονές του Eurogroup ο Σόιμπλε προσπαθεί να σύρει την ελληνική κυβέρνηση σε όσο το δυνατόν περισσότερες υποχωρήσεις υπό τον φόβο της αποχώρησης του Ταμείου, δηλαδή της κατά τον Σόιμπλε καταστροφής.
Ο Αλέξης Τσίπρας δείχνει το τελευταίο διάστημα πως προσπαθεί να διατηρήσει την ψυχραιμία του και να μην εμπλακεί ευθέως σε μια διένεξη με τον Σόιμπλε. Μόλις προχθές το Μαξίμου σχολίασε σκωπτικά τις δηλώσεις Τόμσεν για την προοπτική της ανεργίας στην Ελλάδα, αποφεύγοντας να «τσιμπήσει» στις προκλήσεις του γερμανού υπουργού. Για τον πρόσθετο λόγο πως η κυβέρνηση θεωρεί ότι μετά την ανάληψη καθηκόντων από τον Ντόναλντ Τραμπ τόσο η Κριστίν Λαγκάρντ όσο και ο Πολ Τόμσεν θα αποτελέσουν παρελθόν για το ΔΝΤ.
Ο Πρωθυπουργός επιμένει στις συμμαχίες με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης - παρά τον αποδυναμωμένο ρόλο των ηγετών τους -, π.χ. με τη Γαλλία, εκτιμώντας ότι οι συσχετισμοί στο Eurogroup δεν είναι πλέον ίδιοι με το 2015 που επέτρεπαν στον Σόιμπλε να απειλεί με Grexit. Επίσης ο Αλέξης Τσίπρας δείχνει να ποντάρει στην πραγματικότητα η οποία θέλει την Ευρώπη να βρίσκεται σε μια διαδικασία αποσυντονισμού τέτοια, που δεν της επιτρέπει να πειραματιστεί δημιουργώντας νέες εστίες αποσταθεροποίησης σε μια χρονιά εκλογών και σε ένα κράτος της ευρωζώνης που κουβαλά στις πλάτες του το Προσφυγικό.
"ΤΑ ΝΕΑ/ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ", 21-22/01/17 |
Εκβιασμοί Σόιμπλε και θυσίες για ΔΝΤ
Η κυβέρνηση στη γωνία μετά τις δηλώσεις του γερμανού υπουργού Οικονομικών, που κατέστησε σαφές ότι χωρίς το Ταμείο η αξιολόγηση κινδυνεύει να πέσει στα βράχια
Της Ειρήνης Χρυσολωρά
Η παράταση του κόφτη μετά το 2018 και η περιγραφή συγκεκριμένων μέτρων που δεν θα νομοθετηθούν άμεσα θα περιλαμβάνονται στο πακέτο δεσμεύσεων που θα αναλάβει η κυβέρνηση, προκειμένου να αρθεί το αδιέξοδο στη διαπραγμάτευση και να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση.
Οι δεσμεύσεις θα περιγράφονται στο πλαίσιο επιστολής του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου στους θεσμούς, ενόψει του Eurogroup της 26ης Ιανουαρίου. Σύμφωνα με υψηλόβαθμη κυβερνητική πηγή, «τόσο η κυβέρνηση όσο και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θεωρούν ότι δεν θα χρειαστούν» αυτά τα μη νομοθετημένα μέτρα, καθώς εκτιμούν ότι οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα θα επιτευχθούν με τα υφιστάμενα μέτρα.
Πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών πάντως επιμένουν ότι μεταξύ των μέτρων που θα περιλαμβάνει ο κόφτης είναι η μείωση του αφορολογήτου.
Στόχος είναι, σε κάθε περίπτωση, να ικανοποιηθεί το ΔΝΤ, αφού οι τελευταίες δηλώσεις του γερμανού υπουργού Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε κατέστησαν σαφές ότι χωρίς αυτό η αξιολόγηση κινδυνεύει να πέσει στα βράχια.
«Η κυβέρνηση τα δίνει όλα αρκεί να έχει τη διαβεβαίωση ότι θα κλείσει η αξιολόγηση» λέει χαρακτηριστικά πηγή που βρίσκεται κοντά στις διαπραγματεύσεις.
Το στοίχημα για τη μελλοντική συμμετοχή ή μη του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα είναι ακόμη ανοιχτό.
ΚΑΘΗΣΥΧΑΣΜΟΣ. Μετά τις προχθεσινές δηλώσεις Σόιμπλε, χθες το ΔΝΤ έκανε καθησυχαστικές κινήσεις. Σύμφωνα με δήλωση του εκπροσώπου του Τζέρι Ράις, στο Νταβός συναντήθηκαν ο Σόιμπλε με τη γενική διευθύντρια του Ταμείου Κριστίν Λαγκάρντ και η τελευταία έδωσε διαβεβαιώσεις ότι το ΔΝΤ θα παραμείνει πλήρως ενεργό στις συζητήσεις με την Ελλάδα, «με στόχο να επιτευχθεί γρήγορα συμφωνία για ένα πρόγραμμα που θα μπορούσε να στηριχθεί με τη χρήση των πόρων του Ταμείου».
Μία ημέρα πριν ο Σόιμπλε είχε διαμηνύσει ότι χωρίς τη συμμετοχή του ΔΝΤ το πρόγραμμα θα λήξει και ο ίδιος δεν θα υποστηρίξει την ψήφιση νέου από το γερμανικό Κοινοβούλιο. Το τελεσίγραφο απευθυνόταν κυρίως στην Ελλάδα, ώστε να λάβει τα μέτρα που ζητά το Ταμείο, αλλά και στο ΔΝΤ. Ουσιαστικά προειδοποιούσε το Ταμείο ότι θα έχει την ευθύνη για μια εξέλιξη που δεν αποκλείεται να καταλήξει ακόμη και σε Grexit, με όλες τις συνέπειες για την παγκόσμια οικονομική σταθερότητα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντεϊσελμπλούμ είχε αναφέρει επίσης στους υπουργούς Οικονομικών ότι το ΔΝΤ δεν μπορεί να φύγει οδηγώντας το ελληνικό πρόγραμμα σε αδιέξοδο.
Σύμφωνα με μια εκδοχή που εξακολουθεί να δείχνει πιθανή, το ΔΝΤ θα συνεχίσει να συμμετέχει στο ελληνικό πρόγραμμα με τον σημερινό του ρόλο τουλάχιστον μέχρι να κλείσει η αξιολόγηση, την οποία και θα υπογράψει. Στο μεταξύ, δεν θα δημοσιοποιήσει καμία ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους (όπως αναμένεται να κάνει ενόψει της δημοσιοποίησης της έκθεσής του για την ελληνική οικονομία με βάση το άρθρο IV) ούτε θα αποσαφηνίσει τι θα κάνει στο μέλλον, δηλαδή αν θα αναλάβει χρηματοδοτικό ρόλο, αν θα παραμείνει στον σημερινό του ή αν θα αποχωρήσει από το πρόγραμμα.
Κάτι τέτοιο θα επιτρέψει την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και δεν θα αποτελέσει εμπόδιο ενόψει των ολλανδικών εκλογών, στα μέσα Μαρτίου. Είναι ωστόσο ερώτημα για πόσο καιρό το Ταμείο θα κρατήσει κρυφή την ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους. Αλλωστε, μετά τις ολλανδικές έρχονται και οι γερμανικές εκλογές, τον Σεπτέμβριο.
Επιπλέον, για να βάλει την υπογραφή του στην αξιολόγηση το ΔΝΤ θα απαιτήσει, ούτως ή άλλως, μέτρα από την κυβέρνηση. Αυτή την απαίτηση φιλοδοξεί να ικανοποιήσει η επιστολή Τσακαλώτου.
ΟΙ ΘΕΣΜΟΙ. Μέτρα δεν ζητά μόνο το ΔΝΤ. Σύμφωνα με πηγή των ευρωπαϊκών θεσμών, για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση χρειάζονται τα εξής:
- Μέτρα 0,4% του ΑΕΠ (περίπου 750 εκατ. ευρώ) για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό του 2018. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ήδη έχει συμφωνηθεί σε τι θα αφορούν τα 550 εκατ. ευρώ και απομένει συμφωνία για τα 200 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, αυτά πρέπει να ψηφιστούν.
- Να κλείσει συμφωνία στα ενεργειακά.
- Να κλείσει συμφωνία στα εργασιακά.
Σύμφωνα με πηγή κοντά στις διαπραγματεύσεις, η κυβέρνηση κρατά τα θέματα αυτά ανοιχτά προκειμένου να μπορεί να παίξει το χαρτί των εκλογών, αν χρειαστεί. Αν όμως ήταν σίγουρη ότι η αξιολόγηση θα ολοκληρωνόταν, θα ήταν διατεθειμένη να κάνει υποχωρήσεις και να τα κλείσει.
Πηγές από την Ευρώπη δεν επενδύουν πολλές ελπίδες στο Eurogroup της προσεχούς Πέμπτης. Το καλό σενάριο, λένε, θα ήταν να δινόταν εντολή να επιστρέψουν οι θεσμοί στην Αθήνα. Αλλά στην πραγματικότητα, προσθέτουν, «δεν περιμένουμε πολλά».
Η καθυστέρηση και η αβεβαιότητα έχουν βάλει στον πάγο φυσικά και την ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Πλέον, η προοπτική του Μαρτίου δείχνει χλωμή και προβάλλουν ως πιθανές αυτές του Απριλίου και - μετά - του Ιουνίου. Αλλωστε ο Μάριο Ντράγκι, ο οποίος δέχεται μεγάλη πίεση από τη Γερμανία να αυξήσει τα επιτόκια, δεν βιάζεται να ανοίξει άλλο ένα μέτωπο θέτοντας θέμα ένταξης την Ελλάδας στο QE.
Ακονίζουν τώρα τον κόφτη
μείωσης του αφορολογήτου
Η δραστική μείωσή του είναι ικανή να αποφέρει κατακόρυφη αύξηση των δημοσίων εσόδων
Της 'Ελενας Λάσκαρη
Τα λεφτά είναι πολλά. Και υπάρχουν. Στοιχίζουν όμως ακριβά σε όρους πολιτικού κόστους, ιδίως για μια αριστερή κυβέρνηση και αυτό εξηγεί την αρχική κόκκινη γραμμή απέναντι στα αιτήματα δραστικής μείωσης του αφορολογήτου. Η γραμμή, φαίνεται πως έχει αρχίσει να ξεθωριάζει. Τα σενάρια τρέχουν εδώ και καιρό. Τόσο στο υπουργείο Οικονομικών όσο και στους κόλπους των δανειστών. Η κυβέρνηση δεν έχει πει το «ναι», αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει κάνει τους υπολογισμούς της. Όλα τα σενάρια, βλέπετε, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η δραστική μείωση του αφορολογήτου είναι ικανή να αποφέρει κατακόρυφη αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Κάθε εξήντα ευρώ μείωσης της έκπτωσης φόρου που δικαιούνται σήμερα μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες είναι ικανή να γεννήσει περίπου 200 εκατ. ευρώ πρόσθετων εσόδων για τον προϋπολογισμό, τα οποία είναι αδύνατο να μην εισπραχθούν. Παρακρατούνται σε μηνιαία βάση από τους μισθούς και τις συντάξεις.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ. Για να γίνει κατανοητό πόσο πολύ αποδίδει το μαχαίρι στο αφορολόγητο, αρκεί ένα παράδειγμα. Αν το έμμεσο αφορολόγητο από τα 8.636 ευρώ σήμερα - για τον άγαμο χωρίς παιδιά - μειωθεί στα 8.000 ευρώ, η μεταβολή αυτή εφόσον δεν αλλάξει η κλίμακα φορολογίας εισοδήματος και διατηρηθεί ο πρώτος συντελεστής στο μάλλον εξωφρενικό για τα νέα δεδομένα 22%, τα πρόσθετα έσοδα προσεγγίζουν τα 2 δισ. ευρώ.
Σκεφτείτε ότι οι περυσινές αλλαγές που οδήγησαν σε κλιμάκωση του αφορολογήτου από τα 9.545 ευρώ για όλους τους δικαιούχους σε 8.636 έως 9.545 ευρώ έγιναν με στόχο πρόσθετα έσοδα 1% του ΑΕΠ ή περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Και τα χρήματα αυτά άρχισαν να εισπράττονται από τον επόμενο μήνα ψήφισης της μείωσης του αφορολογήτου μέσω της αυξημένης παρακράτησης φόρου σε μισθούς και συντάξεις, συντελώντας καταλυτικά στην περυσινή υπέρβαση των στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Ας δούμε τώρα το σενάριο από άλλη οπτική. Αν το αφορολόγητο υποχωρούσε από τα 8.636 στα 8.000 ευρώ, ο άγαμος μισθωτός με ετήσιες αποδοχές 8.636 ευρώ με πρώτο συντελεστή 22% θα καλούνταν να πληρώσει φόρο 140 ευρώ.Το παράδειγμα αφορά έναν άγαμο δημόσιο υπάλληλο με μηνιαίες αποδοχές 700 ευρώ. Τα 140 ευρώ είναι υπολογίσιμο μέγεθος. Αν ο επιμερισμός τους γίνει σε δωδεκάμηνη βάση, μέσω της μηνιαίας παρακράτησης φόρου οι αποδοχές του θα μειωθούν κατά 11,6 ευρώ. Αυτές οι ασκήσεις επί του αφορολογήτου, με μεζούρα την ισοδυναμία που ορίζει ότι μαχαίρι 60 ευρώ στην έκπτωση φόρου κλείνει 200 εκατ. ευρώ τρύπας στις απαιτήσεις των δανειστών, θα μπουν στη ζυγαριά του πολιτικού κόστους, θα αναμετρηθούν με τις ανοχές και τις αντοχές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, θα σταθμιστούν έναντι του ενδεχομένου να ξεμπλοκάρουν τη διαδικασία ολοκλήρωσης της αξιολόγησης και θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις.
Όσα περισσότερα απαιτήσουν τελικά οι δανειστές από το αφορολόγητο τόσο βαθύτερα θα μπει ο κόφτης, στον βαθμό που συμβιβαστεί η κυβέρνηση. Και επειδή θεωρείται μάλλον απίθανο να διατηρηθεί ο πρώτος συντελεστής στο 22%, το αφορολόγητο θα πρέπει να πέσει δραστικά πιο χαμηλά για να βγαίνουν τα νούμερα. Με πρώτο συντελεστή κοντά στο 10%, θα απαιτούνταν υπερδιπλάσιο μαχαίρι στη ζώνη των 7.000 ευρώ, για να βγει αύξηση εσόδων κοντά στα 2 δισ. ευρώ.
Φορολογία: Δεδομένη η αλλαγή στην κλίμακα
Αν περάσει τελικά η γραμμή ΔΝΤ στο θέμα του αφορολογήτου, η συζήτηση οδηγείται στην περιοχή των 5.000 ευρώ. Με πρώτο συντελεστή 10%, ο φορολογούμενος με τα 8.636 ευρώ από μισθό ή σύνταξη θα κληθεί να πληρώσει φόρο 363 ευρώ. Με 22%, ο φόρος κάνει άλμα στα 800 ευρώ. Παραπάνω από ένας μισθός. Κατά την άποψη του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η δραστική μείωση του αφορολογήτου θα πρέπει να συνοδεύεται από αλλαγές και στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος. Ηδη από την πρώτη αξιολόγηση, όταν κλείδωσε η τελευταία αλλαγή στη φορολογία εισοδήματος, το ΔΝΤ είχε προβάλει ισχυρές ενστάσεις στην πρόθεση της κυβέρνησης για καθιέρωση ανώτατου φορολογικού συντελεστή 50% ή ακόμα και 60%. Η σχετική σκέψη δεν πέρασε. Ακόμα και ο ισχύων ανώτατος συντελεστής 45% για το εισοδηματικό κλιμάκιο άνω των 40.000 ευρώ, θεωρείται από τους εκπροσώπους των δανειστών ότι πρέπει να μειωθεί. Σε όρους εσόδων, η μείωση του ανώτατου συντελεστή ή η δραστική αύξηση του εισοδηματικού ορίου πάνω από το οποίο επιβάλλεται, έχει περιορισμένα δημοσιονομικά αποτελέσματα.
Στη «μαρίδα» των φορολογουμένων κρύβονται τα λεφτά, λόγω του πλήθους των μισθωτών και συνταξιούχων με χαμηλά εισοδήματα. Οπως προκύπτει από την επεξεργασία των περυσινών φορολογικών δηλώσεων, σχεδόν έξι στους δέκα μισθωτούς και συνταξιούχους δήλωσαν στην Εφορία εισόδημα χαμηλότερο από το αφορολόγητο όριο των 9.545 ευρώ που ίσχυε το 2015. Τα στοιχεία δείχνουν ότι σε σύνολο 5,4 εκατομμυρίων φορολογουμένων με εισόδημα από μισθό ή σύνταξη, 3.020.000 δήλωσαν λιγότερα από 9.500 ευρώ και συνολικά 16,750 δισ. ευρώ ή σε μέσα επίπεδα 5.546 ευρώ ο καθένας. Αυτό το σύνολο των 3.020.000 φορολογουμένων είναι που έχει μπει στο μάτι του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου