Από το "Φιλελεύθερο", "ΤΑ ΝΕΑ" και τα "ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ"
Της Αλίκης Χατζή
- Η λύση είναι «ο εχθρός του λαού».
- Η δημιουργικότητα σκοτώνει την «αγωνιστικότητα».
- Η αποτελεσματικότητα «καταπατά τα λαϊκά δικαιώματα».
Αυτές είναι μερικές θεμελιώδεις αρχές της πολιτικής πρακτικής όπως ασκείται εξακολουθητικά, ενθέρμως και ευδοκίμως από τον Κώστα Γαβρόγλου και τους προκατόχους του, Μπαλτά και Φίλη, στον χώρο της Παιδείας.
Ο «Φαναριώτης» υπουργός, μέσα στην πολυπραγμοσύνη του, αποφάσισε πριν από λίγες μέρες να απευθυνθεί στο αμιγώς «επαναστατικό» κοινό της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα και να προτείνει την κατάργηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Ο υπουργός – διανοητής, ο οποίος έζησε στην Κωνσταντινούπολη τα νεανικά του χρόνια και φοίτησε μάλιστα στο περίφημο «Ζωγράφειο», αφού κατατρόπωσε την αντιδραστική αριστεία, αφού παρέδωσε στις κομματικές νεολαίες την ουσιαστική διοίκηση των πανεπιστημίων και υπερασπίστηκε το άσυλο, ώστε τα μπάχαλα να επιδοθούν απρόσκοπτα στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που ανταποκρίνεται στην «αριστερή ατζέντα» του ΣΥΡΙΖΑ, τώρα έστρεψε το ενδιαφέρον του στην… παλιά μου τέχνη κόσκινο του πελατειακού - συντεχνιακού συστήματος που καταδυναστεύει σταθερά κι αμετακίνητα τη χώρα: Εκλογές μαγειρεύονται, ας ικανοποιήσουμε τους συνδικαλιστές – πελάτες μας στα σχολεία!
Όλα θα ξαναγίνουν όπως τον παλιό καλό καιρό και η κομματική συνδικαλιστική πρωτοπορία των σχολείων θα επανασυνδεθεί με τις ριζοσπαστικές της αξίες πλειοδοτώντας στην ανακαίνιση των κτιριακών εγκαταστάσεων επαναφέροντας καινοτόμες πρακτικές όπως ότι οι σημαιοφόροι θα εκλέγονται με κλήρωση και πλέον δεν θα γίνονται μαθητικά εκπαιδευτικά ταξίδια στο εξωτερικό για λόγους … ταξικής ισότητας. Διότι αν δεν μπορεί να ταξιδέψει ένας τότε δεν επιτρέπεται να ταξιδέψει κανένας. Αυτό , λέει στα παιδιά ο υπουργός Παιδείας, σημαίνει πρόοδος με κοινωνική ευαισθησία…. Πόσο υποκριτικό αλήθεια!
Πόσο απαράδεκτο ηθικά, να λαμβάνει τις πρωτοπόρες αυτές αποφάσεις ένας υπουργός που φρόντισε να καλλιεργήσει στενούς δεσμούς με τις … «άρχουσες ελίτ», ώστε να προωθήσει την πολιτική καριέρα του. Ο κύριος αυτός υπήρξε στενότατος συνεργάτης του Σπύρου Λάτση και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ομώνυμου Ιδρύματος. Είναι μάλιστα αυτός, που δημιούργησε όλο τον μηχανισμό, ώστε το αξιέπαινο Ίδρυμα να μπορεί να διεκδικεί με αξιώσεις κοινοτικά επιστημονικά και εκπαιδευτικά προγράμματα.
Εκμεταλλεύθηκε την σχέση του με την οικογένεια Λάτση για να μπει στην κυβέρνηση, και απ’ όταν μπήκε χρησιμοποιεί το κομματικό παρελθόν του ( ανήκε στην ομάδα Μπανιά) για να έχει στηρίγματα στον ΣΥΡΙΖΑ και να μην απομακρυνθεί από την εξουσία. Έτσι, και για να ικανοποιήσει τις ιδεοληψίες του κομματικού μηχανισμού, υπερασπίσθηκε το ελεύθερο χτίσιμο των πρυτάνεων στα γραφεία τους με οικολογικά οικοδομικά υλικά και … την απρόσκοπτη ανακύκλωση των απορριμμάτων στα κεφάλια των καθηγητών στο πλαίσιο πάντα μιας «εναλλακτικής» ριζοσπαστικής παιδείας, που προωθεί την ελεύθερη διακίνηση σκουπιδιών.
Κάνει ό, τι μπορεί επίσης, ώστε να έχουν φροντίδα όλοι οι αιώνιοι φοιτητές για να προσηλώνονται στις μπυροκατανύξεις και τους φραπέδες απρόσκοπτα, μέχρι τα παιδιά να ωριμάσουν για τα καλά και να βρουν με την άνεσή τους και δίχως να αγχώνονται την πραγματική τους κλίση! Αυτές τις ρηξικέλευθες αλλαγές έφερε ο Κώστας Γαβρόγλου συμβάλλοντας στην εθνική ανασυγκρότηση της παιδείας. Και μιας και το έφερε η κουβέντα, ο ίδιος, σύμφωνα με το βιογραφικό του, έχει σπουδάσει Φυσική στα Πανεπιστήμια του Λάνκαστερ, του Κέμπριτζ και του Λονδίνου από όπου έλαβε το διδακτορικό του.
Στα διακεκριμένα πανεπιστήμια που σπούδασε, υπήρχαν κομματικές νεολαίες, έκτιζαν τους καθηγητές στα γραφεία τους, έμπαινε στο πανεπιστήμιο όποιος μικροπωλητής ή διακινητής ναρκωτικών γούσταρε ελευθέρα και με την άνεσή του, έδειχναν τόση κατανόηση, τρυφερότητα και ευαισθησία στους αιώνιους φοιτητές ή μήπως τελικά πρόκειται για αντιδραστικά ιδρύματα;
Απορία 1 : Αυτή η γελοιότητα που υποστηρίζει ο Υπουργός , ότι τα πανεπιστήμια είναι κέντρα ελεύθερης διακίνησης ιδεών, τι ακριβώς σημαίνει; Στις δημοκρατίες, η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών είναι αυτονόητη παντού, από τα ψηλά βουνά και τις ραχούλες ως τους δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους…
Απορία 2 : Υπολογίζεται ότι η άρνησή μας να δεχτούμε να δημιουργηθούν ξενόγλωσσα τμήματα για να έρχονται να σπουδάζουν στα πανεπιστήμιά μας φοιτητές του εξωτερικού -αντί να φεύγουν οι δικοί μας- θα μπορούσε να φέρει έσοδα 50 δισ. σε μια δεκαετία. Αντίθετα, η χώρα αιμορραγεί από χαμένο κεφάλαιο και τα παιδιά μας (όσα από αυτά έχουν την οικονομική δυνατότητα) αναγκάζονται να στραφούν στο εξωτερικό όπου βρίσκουν ανθρώπινες συνθήκες φοίτησης.
Συμπέρασμα: Πόσο ασύλληπτο εθνικό κεφάλαιο μας έχει κοστίσει τελικά αυτή η φάμπρικα της ανομίας και της διάλυσης των πανεπιστημίων όπου ασκείται επαναστατική γυμναστική προκειμένου να μένουν ζωντανά τα ιστορικά απολιθώματα της Αριστεράς;
Αξιολόγηση με «κουκούλα» και μόνο για στελέχη
Με «ανώνυμα» ερωτηματολόγια θα κρίνονται οι διευθυντές από τους εκπαιδευτικούς των σχολείων, σύστημα που οδηγεί την Παιδεία σε διχασμό– «Δικαστήρια» ενστάσεων θα κρίνουν τις αμφισβητήσεις που θα προκύπτουν
Από τη Μάρνυ Παπαματθαίου
«Χάρτη» προεκλογικών υποσχέσεων... ζωγραφίζει στην Εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας, με ένα νέο νομοσχέδιο που καταργεί και τυπικά την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών και ελέγχει για την επάρκειά τους μόνο τα στελέχη! Παράλληλα όμως, το νέο σύστημα που προτείνεται για τη διοίκηση των σχολείων, οδηγεί την εκπαιδευτική κοινότητα σε διχασμό. Θεσπίζονται «ανώνυμα» ερωτηματολόγια εκπαιδευτικών που θα κρίνουν τις επιδόσεις των διευθυντών τους και προωθείται ένας κεντρικά ελεγχόμενος μηχανισμός επιλογής των 13 περιφερειακών διευθυντών της χώρας, οι οποίοι θα έχουν θητεία τριών ετών και αυξημένες αρμοδιότητες.
Με λίγα λόγια, η επόμενη κυβέρνηση της χώρας, αν δεν είναι της ίδιας ιδεολογικής κατεύθυνσης με τη σημερινή, θα αναγκαστεί να συμβιβαστεί με τους περιφερειακούς διευθυντές που θα επιλέξουν τα μέλη Συμβουλίου, το οποίο θα ορίσει ο νυν υπουργός Παιδείας (με εξαίρεση τους αιρετούς εκπαιδευτικούς του). Θεσπίζεται και ανώτατο όριο παραμονής των στελεχών στις θέσεις τους, αφού δεν θα επιτρέπεται η επιλογή για τρίτη συναπτή θητεία σε όμοια θέση στελέχους της Εκπαίδευσης.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ. Ολα αυτά όταν σε όλη την Ευρώπη η τάση στην Εκπαίδευση είναι οι σχολικές μονάδες να διοικούνται από επαγγελματίες αποφοίτους σχολών διοίκησης χωρίς θητείες και με ανοικτή λογοδοσία. Το νέο σύστημα διοίκησης που εισηγείται ο υπουργός Παιδείας δε, φαίνεται ότι έρχεται σε αντίθεση με τις συμφωνίες που έχουν γίνει με τον ΟΟΣΑ και τους εκπροσώπους των θεσμών για αποκομματικοποίηση της Εκπαίδευσης και αξιοκρατικές επιλογές.
Το νέο νομοσχέδιο είναι ίσως το σημαντικότερο από πλευράς συνεπειών που έχει ώς σήμερα ψηφιστεί από το υπουργείο Παιδείας, γιατί αλλάζει εκ θεμελίων το εκπαιδευτικό τοπίο της χώρας.
Μάλιστα, η αποκέντρωση που έχει χρησιμοποιηθεί ως λέξη - κλειδί με βάση τα άρθρα του νομοσχεδίου, μεταφράζεται τελικά σε «υπερσυγκέντρωση», καθώς οι μικρές παλιές δομές μεταφέρονται σε επίπεδο περιφέρειας. Οπως λένε άλλωστε όσοι ξέρουν, «όσο απομακρυνόμαστε από το επίπεδο που κρίνουμε, τόσο προχωράμε προς περισσότερο συγκεντρωτικά συστήματα εκπαίδευσης».
Το νέο σύστημα διοίκησης της Εκπαίδευσης του Κώστα Γαβρόγλου όμως, θα είναι «γερασμένο», καθώς φαίνεται να λαμβάνονται υπόψη τα πτυχία και τα τυπικά προσόντα των υποψηφίων, αλλά στην ουσία (και όπως έχουν γράψει «ΤΑ ΝΕΑ») μοριοδοτείται η αρχαιότητα και ειδικά στη διδασκαλία.
Για να κάνει έτσι ένας εκπαιδευτικός χρήση των πτυχίων του στη διαδικασία επιλογής στελεχών, θα πρέπει να έχει περάσει τα 10 έτη διδασκαλίας (που θα του δώσουν δέκα μόρια). Εάν κάποιος σπουδάζει ενώ βρίσκεται στην Εκπαίδευση και απομακρυνθεί από την τάξη, χάνει μόρια. Τα δέκα χρόνια «στην τάξη» αποτελούν πλέον τη γενική προϋπόθεση συμμετοχής στις κρίσεις. Για τους διευθυντές σχολείων προϋπόθεση είναι τα οκτώ χρόνια.
Συγκεκριμένα:
Τα κριτήρια επιλογής των στελεχών της Εκπαίδευσης αποτιμώνται με 45 μονάδες κατ' ανώτατο όριο:
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του υπουργείου Παιδείας, «δικαστήρια» ενστάσεων θα κρίνουν τα θέματα που συνδέονται με τις αξιολογήσεις στελεχών. Τα όργανα που θα κρίνουν τις ενστάσεις της αξιολόγησης θα συγκροτηθούν ανά περιφέρεια.
Στην αξιολόγηση, τα στελέχη που θα συμπληρώνουν τη βαθμολογία του «άριστου» και του «πολύ επαρκούς» αποκλείονται από τη διαδικασία των ενστάσεων, αφού το δικαίωμα αυτό το έχουν μόνο όσοι έχουν μέσο όρο βαθμολογίας κάτω των 75 μορίων.
Για πρώτη φορά περιλαμβάνεται σε διαδικασία αξιολόγησης στη χώρα η κατηγορία «ακατάλληλος».
Στα σχολεία, ο κάθε αξιολογούμενος θα αξιολογείται από τον ιεραρχικά ανώτερό του (π.χ. ο υποδιευθυντής, από τον διευθυντή κ.λπ.), με τρεις διαφορετικούς τρόπους: για παράδειγμα ένας διευθυντής σχολείου θα αξιολογείται για το διοικητικό του έργο από τον διευθυντή Εκπαίδευσης της περιοχής του, για το παιδαγωγικό του έργο από τον συντονιστή (τέως σχολικό σύμβουλο) και τέλος από τους εκπαιδευτικούς της τάξης.
Προβλέπονται έξι κατηγορίες βαθμολογίας: 90-100 μόρια οι «άριστοι», 89-75 οι «πολύ επαρκείς», 74-60 οι «επαρκείς», 59-50 οι «μερικώς επαρκείς», 49-40 οι «μέτριοι», 39-25 οι «ανεπαρκείς», 24-0 οι «ακατάλληλοι».
Τα ερωτηματολόγια των εκπαιδευτικών θα συμπληρώνονται ως κριτήριο αξιολόγησης μόνο στα σχολεία, ενώ τα ανώτερα στελέχη θα αξιολογούνται απλά από τον ιεραρχικά ανώτερό τους.
Τα κριτήρια αξιολόγησης των στελεχών της Εκπαίδευσης κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:
ΔΙΑΛΥΟΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ
Από τη Μάρνυ Παπαματθαίου
Με έναν νέο,νόμο για τη λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων της χώρας εν αναμονή και τον θεσμό συνολικά «παγωμένο», ξεκινούν τον επόμενο μήνα οι διαδικασίες για την επιλογή των μαθητών τους την επόμενη χρονιά, με αιτήσεις που θα γίνουν από 30 Απριλίου έως και 14 Μαΐου. Τα πέντε Πρότυπα Σχολεία της χώρας, αντιθέτως, θα δεχτούν τους μαθητές τους όπως κάθε χρόνο με εξετάσεις.
Η λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων της χώρας βρίσκεται στην «κόψη του ξυραφιού», καθώς μετά τον Νόμο 4327 που ψηφίστηκε επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά το 2015 (και έδωσε στον θεσμό το πρώτο ισχυρό πλήγμα των τελευταίων ετών) αναμένεται τώρα ένας νέος νόμος, χωρίς όμως σαφές πολιτικό στίγμα. Η κυβέρνηση είναι φανερό ότι αντιμετωπίζει με καχυποψία την αριστεία που αντιπροσωπεύουν τα Πειραματικά Σχολεία.
"Φιλελεύθερος", 19/03/18 |
- Η λύση είναι «ο εχθρός του λαού».
- Η δημιουργικότητα σκοτώνει την «αγωνιστικότητα».
- Η αποτελεσματικότητα «καταπατά τα λαϊκά δικαιώματα».
Αυτές είναι μερικές θεμελιώδεις αρχές της πολιτικής πρακτικής όπως ασκείται εξακολουθητικά, ενθέρμως και ευδοκίμως από τον Κώστα Γαβρόγλου και τους προκατόχους του, Μπαλτά και Φίλη, στον χώρο της Παιδείας.
Ο «Φαναριώτης» υπουργός, μέσα στην πολυπραγμοσύνη του, αποφάσισε πριν από λίγες μέρες να απευθυνθεί στο αμιγώς «επαναστατικό» κοινό της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα και να προτείνει την κατάργηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
Ο υπουργός – διανοητής, ο οποίος έζησε στην Κωνσταντινούπολη τα νεανικά του χρόνια και φοίτησε μάλιστα στο περίφημο «Ζωγράφειο», αφού κατατρόπωσε την αντιδραστική αριστεία, αφού παρέδωσε στις κομματικές νεολαίες την ουσιαστική διοίκηση των πανεπιστημίων και υπερασπίστηκε το άσυλο, ώστε τα μπάχαλα να επιδοθούν απρόσκοπτα στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που ανταποκρίνεται στην «αριστερή ατζέντα» του ΣΥΡΙΖΑ, τώρα έστρεψε το ενδιαφέρον του στην… παλιά μου τέχνη κόσκινο του πελατειακού - συντεχνιακού συστήματος που καταδυναστεύει σταθερά κι αμετακίνητα τη χώρα: Εκλογές μαγειρεύονται, ας ικανοποιήσουμε τους συνδικαλιστές – πελάτες μας στα σχολεία!
Όλα θα ξαναγίνουν όπως τον παλιό καλό καιρό και η κομματική συνδικαλιστική πρωτοπορία των σχολείων θα επανασυνδεθεί με τις ριζοσπαστικές της αξίες πλειοδοτώντας στην ανακαίνιση των κτιριακών εγκαταστάσεων επαναφέροντας καινοτόμες πρακτικές όπως ότι οι σημαιοφόροι θα εκλέγονται με κλήρωση και πλέον δεν θα γίνονται μαθητικά εκπαιδευτικά ταξίδια στο εξωτερικό για λόγους … ταξικής ισότητας. Διότι αν δεν μπορεί να ταξιδέψει ένας τότε δεν επιτρέπεται να ταξιδέψει κανένας. Αυτό , λέει στα παιδιά ο υπουργός Παιδείας, σημαίνει πρόοδος με κοινωνική ευαισθησία…. Πόσο υποκριτικό αλήθεια!
Πόσο απαράδεκτο ηθικά, να λαμβάνει τις πρωτοπόρες αυτές αποφάσεις ένας υπουργός που φρόντισε να καλλιεργήσει στενούς δεσμούς με τις … «άρχουσες ελίτ», ώστε να προωθήσει την πολιτική καριέρα του. Ο κύριος αυτός υπήρξε στενότατος συνεργάτης του Σπύρου Λάτση και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ομώνυμου Ιδρύματος. Είναι μάλιστα αυτός, που δημιούργησε όλο τον μηχανισμό, ώστε το αξιέπαινο Ίδρυμα να μπορεί να διεκδικεί με αξιώσεις κοινοτικά επιστημονικά και εκπαιδευτικά προγράμματα.
Εκμεταλλεύθηκε την σχέση του με την οικογένεια Λάτση για να μπει στην κυβέρνηση, και απ’ όταν μπήκε χρησιμοποιεί το κομματικό παρελθόν του ( ανήκε στην ομάδα Μπανιά) για να έχει στηρίγματα στον ΣΥΡΙΖΑ και να μην απομακρυνθεί από την εξουσία. Έτσι, και για να ικανοποιήσει τις ιδεοληψίες του κομματικού μηχανισμού, υπερασπίσθηκε το ελεύθερο χτίσιμο των πρυτάνεων στα γραφεία τους με οικολογικά οικοδομικά υλικά και … την απρόσκοπτη ανακύκλωση των απορριμμάτων στα κεφάλια των καθηγητών στο πλαίσιο πάντα μιας «εναλλακτικής» ριζοσπαστικής παιδείας, που προωθεί την ελεύθερη διακίνηση σκουπιδιών.
Κάνει ό, τι μπορεί επίσης, ώστε να έχουν φροντίδα όλοι οι αιώνιοι φοιτητές για να προσηλώνονται στις μπυροκατανύξεις και τους φραπέδες απρόσκοπτα, μέχρι τα παιδιά να ωριμάσουν για τα καλά και να βρουν με την άνεσή τους και δίχως να αγχώνονται την πραγματική τους κλίση! Αυτές τις ρηξικέλευθες αλλαγές έφερε ο Κώστας Γαβρόγλου συμβάλλοντας στην εθνική ανασυγκρότηση της παιδείας. Και μιας και το έφερε η κουβέντα, ο ίδιος, σύμφωνα με το βιογραφικό του, έχει σπουδάσει Φυσική στα Πανεπιστήμια του Λάνκαστερ, του Κέμπριτζ και του Λονδίνου από όπου έλαβε το διδακτορικό του.
Στα διακεκριμένα πανεπιστήμια που σπούδασε, υπήρχαν κομματικές νεολαίες, έκτιζαν τους καθηγητές στα γραφεία τους, έμπαινε στο πανεπιστήμιο όποιος μικροπωλητής ή διακινητής ναρκωτικών γούσταρε ελευθέρα και με την άνεσή του, έδειχναν τόση κατανόηση, τρυφερότητα και ευαισθησία στους αιώνιους φοιτητές ή μήπως τελικά πρόκειται για αντιδραστικά ιδρύματα;
Απορία 1 : Αυτή η γελοιότητα που υποστηρίζει ο Υπουργός , ότι τα πανεπιστήμια είναι κέντρα ελεύθερης διακίνησης ιδεών, τι ακριβώς σημαίνει; Στις δημοκρατίες, η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών είναι αυτονόητη παντού, από τα ψηλά βουνά και τις ραχούλες ως τους δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους…
Απορία 2 : Υπολογίζεται ότι η άρνησή μας να δεχτούμε να δημιουργηθούν ξενόγλωσσα τμήματα για να έρχονται να σπουδάζουν στα πανεπιστήμιά μας φοιτητές του εξωτερικού -αντί να φεύγουν οι δικοί μας- θα μπορούσε να φέρει έσοδα 50 δισ. σε μια δεκαετία. Αντίθετα, η χώρα αιμορραγεί από χαμένο κεφάλαιο και τα παιδιά μας (όσα από αυτά έχουν την οικονομική δυνατότητα) αναγκάζονται να στραφούν στο εξωτερικό όπου βρίσκουν ανθρώπινες συνθήκες φοίτησης.
Συμπέρασμα: Πόσο ασύλληπτο εθνικό κεφάλαιο μας έχει κοστίσει τελικά αυτή η φάμπρικα της ανομίας και της διάλυσης των πανεπιστημίων όπου ασκείται επαναστατική γυμναστική προκειμένου να μένουν ζωντανά τα ιστορικά απολιθώματα της Αριστεράς;
"ΤΑ ΝΕΑ", 19/03/18 |
Αξιολόγηση με «κουκούλα» και μόνο για στελέχη
Με «ανώνυμα» ερωτηματολόγια θα κρίνονται οι διευθυντές από τους εκπαιδευτικούς των σχολείων, σύστημα που οδηγεί την Παιδεία σε διχασμό– «Δικαστήρια» ενστάσεων θα κρίνουν τις αμφισβητήσεις που θα προκύπτουν
Από τη Μάρνυ Παπαματθαίου
«Χάρτη» προεκλογικών υποσχέσεων... ζωγραφίζει στην Εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας, με ένα νέο νομοσχέδιο που καταργεί και τυπικά την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών και ελέγχει για την επάρκειά τους μόνο τα στελέχη! Παράλληλα όμως, το νέο σύστημα που προτείνεται για τη διοίκηση των σχολείων, οδηγεί την εκπαιδευτική κοινότητα σε διχασμό. Θεσπίζονται «ανώνυμα» ερωτηματολόγια εκπαιδευτικών που θα κρίνουν τις επιδόσεις των διευθυντών τους και προωθείται ένας κεντρικά ελεγχόμενος μηχανισμός επιλογής των 13 περιφερειακών διευθυντών της χώρας, οι οποίοι θα έχουν θητεία τριών ετών και αυξημένες αρμοδιότητες.
Με λίγα λόγια, η επόμενη κυβέρνηση της χώρας, αν δεν είναι της ίδιας ιδεολογικής κατεύθυνσης με τη σημερινή, θα αναγκαστεί να συμβιβαστεί με τους περιφερειακούς διευθυντές που θα επιλέξουν τα μέλη Συμβουλίου, το οποίο θα ορίσει ο νυν υπουργός Παιδείας (με εξαίρεση τους αιρετούς εκπαιδευτικούς του). Θεσπίζεται και ανώτατο όριο παραμονής των στελεχών στις θέσεις τους, αφού δεν θα επιτρέπεται η επιλογή για τρίτη συναπτή θητεία σε όμοια θέση στελέχους της Εκπαίδευσης.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΕΚ ΒΑΘΡΩΝ. Ολα αυτά όταν σε όλη την Ευρώπη η τάση στην Εκπαίδευση είναι οι σχολικές μονάδες να διοικούνται από επαγγελματίες αποφοίτους σχολών διοίκησης χωρίς θητείες και με ανοικτή λογοδοσία. Το νέο σύστημα διοίκησης που εισηγείται ο υπουργός Παιδείας δε, φαίνεται ότι έρχεται σε αντίθεση με τις συμφωνίες που έχουν γίνει με τον ΟΟΣΑ και τους εκπροσώπους των θεσμών για αποκομματικοποίηση της Εκπαίδευσης και αξιοκρατικές επιλογές.
Το νέο νομοσχέδιο είναι ίσως το σημαντικότερο από πλευράς συνεπειών που έχει ώς σήμερα ψηφιστεί από το υπουργείο Παιδείας, γιατί αλλάζει εκ θεμελίων το εκπαιδευτικό τοπίο της χώρας.
Μάλιστα, η αποκέντρωση που έχει χρησιμοποιηθεί ως λέξη - κλειδί με βάση τα άρθρα του νομοσχεδίου, μεταφράζεται τελικά σε «υπερσυγκέντρωση», καθώς οι μικρές παλιές δομές μεταφέρονται σε επίπεδο περιφέρειας. Οπως λένε άλλωστε όσοι ξέρουν, «όσο απομακρυνόμαστε από το επίπεδο που κρίνουμε, τόσο προχωράμε προς περισσότερο συγκεντρωτικά συστήματα εκπαίδευσης».
Το νέο σύστημα διοίκησης της Εκπαίδευσης του Κώστα Γαβρόγλου όμως, θα είναι «γερασμένο», καθώς φαίνεται να λαμβάνονται υπόψη τα πτυχία και τα τυπικά προσόντα των υποψηφίων, αλλά στην ουσία (και όπως έχουν γράψει «ΤΑ ΝΕΑ») μοριοδοτείται η αρχαιότητα και ειδικά στη διδασκαλία.
Για να κάνει έτσι ένας εκπαιδευτικός χρήση των πτυχίων του στη διαδικασία επιλογής στελεχών, θα πρέπει να έχει περάσει τα 10 έτη διδασκαλίας (που θα του δώσουν δέκα μόρια). Εάν κάποιος σπουδάζει ενώ βρίσκεται στην Εκπαίδευση και απομακρυνθεί από την τάξη, χάνει μόρια. Τα δέκα χρόνια «στην τάξη» αποτελούν πλέον τη γενική προϋπόθεση συμμετοχής στις κρίσεις. Για τους διευθυντές σχολείων προϋπόθεση είναι τα οκτώ χρόνια.
Από τις θέσεις διοίκησης ουσιαστικά αποκλείονται οι σχολικοί σύμβουλοι, καθώς ως μόρια διδακτικής εμπειρίας θα παίρνουν ένα μόριο τον χρόνο για όσα χρόνια ήταν σύμβουλοι, με ανώτερο αριθμό τα... δύο. Προαπαιτούμενο στην περίπτωσή τους (στη μόνη κατηγορία υποψηφίων για στελέχη) θα είναι η γνώση ξένης γλώσσας σε επίπεδο Β2. Συνολικά ως θεσμός, οι σχολικοί σύμβουλοι που πάντα ήταν πιο κοντά στην τάξη σε συμβουλευτικό επίπεδο, καταργούνται. Οι 840 θέσεις που είχαν πανελλαδικά μειώνονται στις 530 και μεταφέρονται σε επίπεδο περιφέρειας με τον χαρακτηρισμό του «συντονιστή».
Συγκεκριμένα:
Τα κριτήρια επιλογής των στελεχών της Εκπαίδευσης αποτιμώνται με 45 μονάδες κατ' ανώτατο όριο:
- Το κριτήριο της επιστημονικής συγκρότησης αξιολογείται ως 17 μονάδες, από τις οποίες οι τίτλοι σπουδών είναι 9 μονάδες κατ' ανώτατο όριο.
- Το κριτήριο της διοικητικής και διδακτικής εμπειρίας αξιολογείται ως 13 μονάδες.
- Το κριτήριο της διοικητικής και εκπαιδευτικής επάρκειας αποτιμάται ως 5 μονάδες.
- Το κριτήριο της προσωπικότητας και της γενικής συγκρότησης (συνέντευξη) αποτιμάται ως 10 μονάδες.
- Δεν θα υπάρχει συνάφεια σπουδών με το αντικείμενο (π.χ. ένας εκπαιδευτικός με σπουδές στη διοίκηση θα έχει τις ίδιες πιθανότητες με οποιονδήποτε άλλον).
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του υπουργείου Παιδείας, «δικαστήρια» ενστάσεων θα κρίνουν τα θέματα που συνδέονται με τις αξιολογήσεις στελεχών. Τα όργανα που θα κρίνουν τις ενστάσεις της αξιολόγησης θα συγκροτηθούν ανά περιφέρεια.
Στην αξιολόγηση, τα στελέχη που θα συμπληρώνουν τη βαθμολογία του «άριστου» και του «πολύ επαρκούς» αποκλείονται από τη διαδικασία των ενστάσεων, αφού το δικαίωμα αυτό το έχουν μόνο όσοι έχουν μέσο όρο βαθμολογίας κάτω των 75 μορίων.
Για πρώτη φορά περιλαμβάνεται σε διαδικασία αξιολόγησης στη χώρα η κατηγορία «ακατάλληλος».
Στα σχολεία, ο κάθε αξιολογούμενος θα αξιολογείται από τον ιεραρχικά ανώτερό του (π.χ. ο υποδιευθυντής, από τον διευθυντή κ.λπ.), με τρεις διαφορετικούς τρόπους: για παράδειγμα ένας διευθυντής σχολείου θα αξιολογείται για το διοικητικό του έργο από τον διευθυντή Εκπαίδευσης της περιοχής του, για το παιδαγωγικό του έργο από τον συντονιστή (τέως σχολικό σύμβουλο) και τέλος από τους εκπαιδευτικούς της τάξης.
Προβλέπονται έξι κατηγορίες βαθμολογίας: 90-100 μόρια οι «άριστοι», 89-75 οι «πολύ επαρκείς», 74-60 οι «επαρκείς», 59-50 οι «μερικώς επαρκείς», 49-40 οι «μέτριοι», 39-25 οι «ανεπαρκείς», 24-0 οι «ακατάλληλοι».
Τα ερωτηματολόγια των εκπαιδευτικών θα συμπληρώνονται ως κριτήριο αξιολόγησης μόνο στα σχολεία, ενώ τα ανώτερα στελέχη θα αξιολογούνται απλά από τον ιεραρχικά ανώτερό τους.
Τα κριτήρια αξιολόγησης των στελεχών της Εκπαίδευσης κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:
- Υπηρεσιακές σχέσεις και διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού.
- Γνώση και εφαρμογή αρχών εκπαιδευτικής διοίκησης και παιδαγωγικής καθοδήγησης.
- Αποτελεσματικότητα και ποιότητα στην άσκηση καθηκόντων.
"ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ", 19/03/18 |
Από τη Μάρνυ Παπαματθαίου
Με έναν νέο,νόμο για τη λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων της χώρας εν αναμονή και τον θεσμό συνολικά «παγωμένο», ξεκινούν τον επόμενο μήνα οι διαδικασίες για την επιλογή των μαθητών τους την επόμενη χρονιά, με αιτήσεις που θα γίνουν από 30 Απριλίου έως και 14 Μαΐου. Τα πέντε Πρότυπα Σχολεία της χώρας, αντιθέτως, θα δεχτούν τους μαθητές τους όπως κάθε χρόνο με εξετάσεις.
Η λειτουργία των Πειραματικών Σχολείων της χώρας βρίσκεται στην «κόψη του ξυραφιού», καθώς μετά τον Νόμο 4327 που ψηφίστηκε επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά το 2015 (και έδωσε στον θεσμό το πρώτο ισχυρό πλήγμα των τελευταίων ετών) αναμένεται τώρα ένας νέος νόμος, χωρίς όμως σαφές πολιτικό στίγμα. Η κυβέρνηση είναι φανερό ότι αντιμετωπίζει με καχυποψία την αριστεία που αντιπροσωπεύουν τα Πειραματικά Σχολεία.
Ηδη κατήργησε τις εξετάσεις για την εισαγωγή στα προγράμματα τους και τώρα φαίνεται ότι σειρά έχουν οι εκπαιδευτικοί τους, που αποτελούν και τη μόνη κατηγορία δασκάλων και καθηγητών της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης που έχουν αξιολογηθεί και μάλιστα αυστηρά.
Πληροφορίες που κυκλοφορούσαν το τελευταίο διάστημα στην εκπαιδευτική κοινότητα ήθελαν τις επιστημονικές επιτροπές των Πειραματικών Σχολείων να χάνουν τώρα το δικαίωμα τους να αποφασίζουν ελεύθερα για τις εκπαιδευτικές καινοτομίες των προγραμμάτων τους, καθώς θα πρέπει στο μέλλον να παίρνουν... έγκριση από την κεντρική επιστημονική επιτροπή λειτουργίας τους.
Αλλες φήμες ανέφεραν ότι για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τους βασικό λόγο θα έχει και η γνώμη των συνδικαλιστών, ενώ για τη διατήρηση τους στις θέσεις τους στο μέλλον θα μετράει και η προϋπηρεσία τους. Ωστόσο, νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο νέος νόμος για τη λειτουργία τους θα καθυστερήσει ακόμη αρκετούς μήνες. Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία της χώρας έχουν σήμερα 12.000 μαθητές. Το 2011, επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου, ο Νόμος 3966 άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους, καθώς από το 1985 και μετά είχαν απαξιωθεί και υποβαθμιστεί. Με αξιολογημένους εκπαιδευτικούς, νέα προγράμματα και εξετάσεις για εισαγωγή στα προγράμματα τους, λειτούργησαν για πρώτη φορά το 2013 και ανέβηκαν κατακόρυφα στη ζήτηση των ελληνικών οικογενειών. Σήμερα βέβαια πολλές αλλαγές έχουν γίνει στον νόμο του 2013, με κυριότερη την κατάργηση των εξετάσεων για την επιλογή των μαθητών τους.
ΟΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ
Ηδη όμως ξεκίνησαν οι -διαδικασίες για την επιλογή των μαθητών των Πρότυπων και των Πειραματικών Σχολείων για την επόμενη σχολική χρονιά. Οπως αναφέρεται στη σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, και φέτος η επιλογή των μαθητών θα γίνει με κλήρωση. Οι ενδιαφερόμενοι γονείς και κηδεμόνες για την εισαγωγή των νηπίων στις υπό πλήρωση θέσεις Πειραματικών Νηπιαγωγείων οφείλουν να υποβάλουν αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΔΕΠΠΣ (Διεπιστημονική Επιτροπή για τη λειτουργία τους, https://www.iep.edu.gr/pps/), η οποία υποστηρίζεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σε αυτή θα δηλώνουν το Πειραματικό Νηπιαγωγείο που επιθυμούν κατά το χρονικό διάστημα από 30 Απριλίου έως και 14 Μαΐου 2018.
Οι καταστάσεις όλων των υποψηφίων θα αναρτηθούν υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα και προαιρετικά στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων. Το αμέσως επόμενο διάστημα και σε κάθε περίπτωση όχι μετά τις 24 Μαΐου 2018, οι γονείς και κηδεμόνες θα πρέπει να ελέγξουν με προσοχή τα στοιχεία των υποψηφίων, όπως αυτά αναρτήθηκαν στις καταστάσεις, και στην περίπτωση κάποιου λάθους να προσέλθουν στο σχολείο για να ζητήσουν τη διόρθωση του.
Μετά τη λήξη της προβλεπόμενης προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, αν ο συνολικός αριθμός των υποψήφιων μαθητών και μαθητριών είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό των προβλεπόμενων θέσεων, το οικείο επιστημονικό συμβούλιο λειτουργίας τους αποφασίζει την εισαγωγή όλων ανεξαιρέτως των υποψηφίων. Αν, αντίθετα ο συνολικός αριθμός των υποψήφιων μαθητών και μαθητριών είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των προβλεπόμενων θέσεων, επιλέγονται με κλήρωση (γενική και ειδικές), σε ίσο αριθμό από κάθε φύλο, όσοι μαθητές ή μαθήτριες απαιτούνται για την πλήρωση οπωσδήποτε όλων των θέσεων.
Για τα υφιστάμενα Πειραματικά Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία που συνδέονται μεταξύ τους, οι απόφοιτοι του νηπιαγωγείου θα εγγραφούν αυτοδίκαια στην Α' τάξη του συνδεδεμένου Δημοτικού Σχολείου, εφόσον υποβληθεί σχετική αίτηση-δήλωση από τους γονείς και κηδεμόνες αυτών από την 30ή Απριλίου 2018 μέχρι και τη 14η Μαΐου 2018. Το ίδιο θα γίνει και με τα Γυμνάσια και τα Λύκεια που συνδέονται μεταξύ τους.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
2011 Επί υπουργίας της Αννας Διαμαντοπούλου, ο Νόμος 3966 άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, καθώς από το 1985 και μετά τα εν λόγω σχολεία είχαν απαξιωθεί και υποβαθμιστεί.
2013 Λειτούργησαν για πρώτη φορά και ανέβηκαν κατακόρυφα στη ζήτηση των ελληνικών οικογενειών.
2015 Το πρώτο ισχυρό πλήγμα στον θεσμό δόθηκε με τον Νόμο 4327. που ψηφίστηκε επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά.
2018 Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να παίρνουν έγκριση από την κεντρική επιστημονική επιτροπή λειτουργίας. Βασικό λόγο θα έχουν και οι συνδικαλιστές.
30.04.18 - 14.05.18 Το διάστημα υποβολής αιτήσεων. Η επιλογή των μαθητών θα γίνει με κλήρωση.
Πληροφορίες που κυκλοφορούσαν το τελευταίο διάστημα στην εκπαιδευτική κοινότητα ήθελαν τις επιστημονικές επιτροπές των Πειραματικών Σχολείων να χάνουν τώρα το δικαίωμα τους να αποφασίζουν ελεύθερα για τις εκπαιδευτικές καινοτομίες των προγραμμάτων τους, καθώς θα πρέπει στο μέλλον να παίρνουν... έγκριση από την κεντρική επιστημονική επιτροπή λειτουργίας τους.
Αλλες φήμες ανέφεραν ότι για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τους βασικό λόγο θα έχει και η γνώμη των συνδικαλιστών, ενώ για τη διατήρηση τους στις θέσεις τους στο μέλλον θα μετράει και η προϋπηρεσία τους. Ωστόσο, νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο νέος νόμος για τη λειτουργία τους θα καθυστερήσει ακόμη αρκετούς μήνες. Τα Πρότυπα και τα Πειραματικά Σχολεία της χώρας έχουν σήμερα 12.000 μαθητές. Το 2011, επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου, ο Νόμος 3966 άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους, καθώς από το 1985 και μετά είχαν απαξιωθεί και υποβαθμιστεί. Με αξιολογημένους εκπαιδευτικούς, νέα προγράμματα και εξετάσεις για εισαγωγή στα προγράμματα τους, λειτούργησαν για πρώτη φορά το 2013 και ανέβηκαν κατακόρυφα στη ζήτηση των ελληνικών οικογενειών. Σήμερα βέβαια πολλές αλλαγές έχουν γίνει στον νόμο του 2013, με κυριότερη την κατάργηση των εξετάσεων για την επιλογή των μαθητών τους.
ΟΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ
Ηδη όμως ξεκίνησαν οι -διαδικασίες για την επιλογή των μαθητών των Πρότυπων και των Πειραματικών Σχολείων για την επόμενη σχολική χρονιά. Οπως αναφέρεται στη σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, και φέτος η επιλογή των μαθητών θα γίνει με κλήρωση. Οι ενδιαφερόμενοι γονείς και κηδεμόνες για την εισαγωγή των νηπίων στις υπό πλήρωση θέσεις Πειραματικών Νηπιαγωγείων οφείλουν να υποβάλουν αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΔΕΠΠΣ (Διεπιστημονική Επιτροπή για τη λειτουργία τους, https://www.iep.edu.gr/pps/), η οποία υποστηρίζεται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σε αυτή θα δηλώνουν το Πειραματικό Νηπιαγωγείο που επιθυμούν κατά το χρονικό διάστημα από 30 Απριλίου έως και 14 Μαΐου 2018.
Οι καταστάσεις όλων των υποψηφίων θα αναρτηθούν υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα και προαιρετικά στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων. Το αμέσως επόμενο διάστημα και σε κάθε περίπτωση όχι μετά τις 24 Μαΐου 2018, οι γονείς και κηδεμόνες θα πρέπει να ελέγξουν με προσοχή τα στοιχεία των υποψηφίων, όπως αυτά αναρτήθηκαν στις καταστάσεις, και στην περίπτωση κάποιου λάθους να προσέλθουν στο σχολείο για να ζητήσουν τη διόρθωση του.
Μετά τη λήξη της προβλεπόμενης προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, αν ο συνολικός αριθμός των υποψήφιων μαθητών και μαθητριών είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό των προβλεπόμενων θέσεων, το οικείο επιστημονικό συμβούλιο λειτουργίας τους αποφασίζει την εισαγωγή όλων ανεξαιρέτως των υποψηφίων. Αν, αντίθετα ο συνολικός αριθμός των υποψήφιων μαθητών και μαθητριών είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των προβλεπόμενων θέσεων, επιλέγονται με κλήρωση (γενική και ειδικές), σε ίσο αριθμό από κάθε φύλο, όσοι μαθητές ή μαθήτριες απαιτούνται για την πλήρωση οπωσδήποτε όλων των θέσεων.
Για τα υφιστάμενα Πειραματικά Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία που συνδέονται μεταξύ τους, οι απόφοιτοι του νηπιαγωγείου θα εγγραφούν αυτοδίκαια στην Α' τάξη του συνδεδεμένου Δημοτικού Σχολείου, εφόσον υποβληθεί σχετική αίτηση-δήλωση από τους γονείς και κηδεμόνες αυτών από την 30ή Απριλίου 2018 μέχρι και τη 14η Μαΐου 2018. Το ίδιο θα γίνει και με τα Γυμνάσια και τα Λύκεια που συνδέονται μεταξύ τους.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
2011 Επί υπουργίας της Αννας Διαμαντοπούλου, ο Νόμος 3966 άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, καθώς από το 1985 και μετά τα εν λόγω σχολεία είχαν απαξιωθεί και υποβαθμιστεί.
2013 Λειτούργησαν για πρώτη φορά και ανέβηκαν κατακόρυφα στη ζήτηση των ελληνικών οικογενειών.
2015 Το πρώτο ισχυρό πλήγμα στον θεσμό δόθηκε με τον Νόμο 4327. που ψηφίστηκε επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά.
2018 Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να παίρνουν έγκριση από την κεντρική επιστημονική επιτροπή λειτουργίας. Βασικό λόγο θα έχουν και οι συνδικαλιστές.
30.04.18 - 14.05.18 Το διάστημα υποβολής αιτήσεων. Η επιλογή των μαθητών θα γίνει με κλήρωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου