Από "ΤΑ ΝΕΑ"
"ΤΑ ΝΕΑ", 18/08/20
ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗ
Οι Τούρκοι τα ψάχνουν απεγνωσμένα. Αλλά όσο κι αν προσπαθούν δεν μπορούν να τα εντοπίσουν. Οι «αόρατοι» φρουροί των ελληνικών θαλασσών και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας μας, τα ελληνικά υποβρύχια, αποτελούν εδώ και μία εβδομάδα τον μεγάλο πονοκέφαλο του «Ορούτς Ρέις», αλλά και των τουρκικών δυνάμεων που έχουν αναπτυχθεί στα νότια του Καστελλορίζου, πρωταγωνιστώντας σε έναν ιδιότυπο υποβρύχιο πόλεμο.
Ουσιαστικά τα ελληνικά υποβρύχια είναι παντού σε αυτή τη νέα ελληνοτουρκική κρίση και «σκανάρουν» αθόρυβα αλλά αποτελεσματικά κάθε κίνηση τόσο του τουρκικού σεισμογραφικού όσο και των πολεμικών πλοίων της Τουρκίας. Είναι δημοσιοποιημένο ότι το «Ορούτς Ρέις» και η συνοδεία του παρακολουθούνται από δύο ελληνικές φρεγάτες, όμως «σκιά» του τουρκικού σεισμογραφικού, από την ώρα που προσέγγισε την ελληνική υφαλοκρηπίδα, έχει γίνει και τουλάχιστον ένα ελληνικό υποβρύχιο. Και έχει σημαντική συμβολή στο να γνωρίζουν οι επιτελείς του «Πενταγώνου» ανά πάσα στιγμή αν το «Ορούτς Ρέις» κάνει έρευνα ή όχι.
Προσπαθεια ρεβανς Μέσα σε αυτό το σκηνικό, οι Τούρκοι δεν αποκλείεται να επιχειρήσουν να πάρουν μία ρεβάνς στο πεδίο του υποβρυχιακού πολέμου ή να επιδιώξουν ανούσιες «προβολές σημαίας» με κάποιον πλου υποβρυχίου τους κοντά στην ελληνική επικράτεια, αλλά σε διεθνή ύδατα. Είναι κάτι που έχουν ξανακάνει στο παρελθόν. Πληροφορίες, άλλωστε, που κατά την τακτική των ημερών δεν επιβεβαιώνονται από το ΓΕΕΘΑ, έκαναν λόγο για λόγο για πλου τουρκικού υποβρυχίου στο κεντρικό Αιγαίο, δύο ημέρες πριν από τον Δεκαπενταύγουστο, σε μια προσπάθεια ανύψωσης του ηθικού των τουρκικών δυνάμεων έπειτα από το επεισόδιο με τις φρεγάτες «Λήμνος» και «Κεμάλ Ρέις», που κατέληξε στην απόσυρση του τουρκικού πλοίου από τη συνοδεία του σεισμογραφικού «Ορούτς Ρέις». Κατά τις πληροφορίες αυτές, το τουρκικό υποβρύχιο κινήθηκε σε διεθνή ύδατα, φθάνοντας στα ανοικτά της Ανδρου, αλλά εντοπίσθηκε και απομακρύνθηκε, με τις απαραίτητες προειδοποιήσεις, καθώς θα έπρεπε να γνωστοποιήσει σχέδιο πορείας.
Στρατιωτικές πηγές τονίζουν ότι ο αφανής αλλά καταλυτικός ρόλος των υποβρυχίων προσφέρει στις Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις «ένα σημαντικό τακτικό πλεονέκτημα», στο «θέατρο» των επιχειρήσεων για την αντιμετώπιση της νέας τουρκικής πρόκλησης και την υπεράσπιση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΥΝΑΜΕΩΝ. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Δώδεκα υποβρύχια διαθέτουν οι Τούρκοι και 11 το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Ισοπαλία θα μπορούσε να υποθέσει κανείς. Εντούτοις τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Τα ελληνικά υποβρύχια υπερέχουν ποιοτικά σε σύγκριση με αυτά που διαθέτει η Τουρκία. Η Ελλάδα διαθέτει 4 υποβρύχια κλάσης 214, τα τύπου «Παπανικολής» δηλαδή, και ένα αναβαθμισμένο 209 που κάνουν τη διαφορά όχι μόνο στον υποβρυχιακό πόλεμο αλλά γενικά σε μία κρίση στην ανοιχτή θάλασσα, όπως αυτή που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ανατολική Μεσόγειο στα νότια του Καστελλορίζου. Στον αντίποδα οι Τούρκοι διαθέτουν 12 υποβρύχια 209, τα οποία έχουν τεχνολογία και δυνατότητες μία 15ετία πίσω.
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ. Τα ελληνικά υποβρύχια, ειδικά τα 214 αλλά και το ένα αναβαθμισμένο 209, διαθέτουν χαρακτηριστικά και τεχνολογία που τα κάνουν ανεντόπιστα.
Συνεχώς κάτω απ' το νερό. Λόγω του συστήματος αναερόβιας πρόωσης τα ελληνικά υποβρύχια δεν απαιτείται να εκτελούν «αναπνευστήρα». Είναι η διαδικασία κατά την οποία το υποβρύχιο βρίσκεται σε κατάλληλο βάθος, κοντά στην επιφάνεια και με έναν τηλεσκοπικό σωλήνα «ρουφάει» αέρα, με σκοπό την ανανέωση της ατμόσφαιρας και τη φόρτιση των μπαταριών. Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας επιτυγχάνεται από κυψέλες υγρών καυσίμων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα ελληνικά υποβρύχια μπορούν να είναι σε κατάδυση για πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα. Να είναι διαρκώς κάτω από το νερό και να μην απαιτείται να βγουν στην επιφάνεια. Παραμένουν δηλαδή «αόρατα». Τέτοιο σύστημα (αναερόβιας πρόωσης) δεν διαθέτουν τα τουρκικά.
Και βέβαια δεν πρέπει να λησμονείται πως τα υποβρύχια είναι ευάλωτα σε εντοπισμό από ανθυποβρυχιακές μονάδες κατά τη διαδικασία «αναπνευστήρα» λόγω της έκθεσης ιστών (περισκοπίου, επικοινωνιών κ.λπ.) αλλά και της αύξησης του θορύβου.
Αθόρυβα. Τα υποβρύχια τύπου Παπανικολής-214 έχουν πολύ χαμηλή εκπομπή θορύβου. Και στον υποβρυχιακό πόλεμο αυτός ο παράγοντας θεωρείται εξαιρετικά κρίσιμος.
Μεγάλα βάθη. Τα υποβρύχια κλάσης 214 μπορούν να επιχειρούν σε πολύ μεγάλα βάθη, άνω των 300 μέτρων.
Ανώτερα Sonar. Η ανωτερότητα των υποβρυχίων 214 καταγράφεται και στα εξαιρετικά συστήματα Sonar (ηχοεντοπισμού) για των εντοπισμών σκαφών και υπολογισμού αποστάσεων από την εκπομπή.
Ο ΚΡΥΦΟΣ ΑΣΟΣ. Υπό αυτά τα δεδομένα δεν θα ήταν υπερβολή αν υποστήριζε κανείς ότι τα ελληνικά υποβρύχια είναι ο κρυφός άσος του ελληνικού οπλοστασίου. Και όπως αναφέρουν πηγές με άριστη γνώση των δυνατοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, αν δεν είχαμε και τις γνωστές ελλείψεις σε τορπίλες βαρέος τύπου το τακτικό πλεονέκτημα που μας προσφέρουν τα ελληνικά υποβρύχια θα ήταν πολύ μεγαλύτερο.
Οι Τούρκοι φυσικά και γνωρίζουν ότι η επιχειρησιακή ανωτερότητα των συγκεκριμένων υποβρυχίων που διαθέτει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό είναι δεδομένη. Εχει αποδειχθεί εξάλλου πολλάκις σε διεθνείς ασκήσεις, όπως η Dynamic Manta, αλλά και στις Passex μεταξύ κρατών. Ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο από τη στιγμή που το «Ορούτς Ρέις» προσέγγισε την ελληνική υφαλοκρηπίδα οι τούρκοι επιτελείς ήξεραν ότι τα υποβρύχιά μας έχουν αναλάβει σημαντικές αποστολές σχεδόν παντού. Αλλά βέβαια δεν ήξεραν πού. Ετσι, από την πρώτη μέρα της Navtex τουρκικά κατασκοπευτικά αεροσκάφη CN-235 και ελικόπτερα που συνήθως σηκώνονται από φρεγάτες προσπαθούν να εντοπίσουν - αλλά ανεπιτυχώς - τα ελληνικά υποβρύχια.
Πάντως στην αξία, τη δράση και την επιχειρησιακή ανωτερότητα των ελληνικών υποβρυχίων αναφέρονται τις τελευταίες ημέρες και διεθνή μέσα ενημέρωσης. Χθες, για παράδειγμα, ρωσική ιστοσελίδα υποστήριζε - χωρίς το ρεπορτάζ του να επιβεβαιώνεται από την Αθήνα - πως στις 13 Αυγούστου, όταν η φρεγάτα του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού «Λήμνος» μπήκε σε αντιπαράθεση με την τουρκική φρεγάτα «Κεμάλ Ρέις», ελληνικό υποβρύχιο κατέστρεψε τον εξοπλισμό του «Ορούτς Ρέις».
Ανώτερα Sonar. Η ανωτερότητα των υποβρυχίων 214 καταγράφεται και στα εξαιρετικά συστήματα Sonar (ηχοεντοπισμού) για των εντοπισμών σκαφών και υπολογισμού αποστάσεων από την εκπομπή.
Ο ΚΡΥΦΟΣ ΑΣΟΣ. Υπό αυτά τα δεδομένα δεν θα ήταν υπερβολή αν υποστήριζε κανείς ότι τα ελληνικά υποβρύχια είναι ο κρυφός άσος του ελληνικού οπλοστασίου. Και όπως αναφέρουν πηγές με άριστη γνώση των δυνατοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, αν δεν είχαμε και τις γνωστές ελλείψεις σε τορπίλες βαρέος τύπου το τακτικό πλεονέκτημα που μας προσφέρουν τα ελληνικά υποβρύχια θα ήταν πολύ μεγαλύτερο.
Οι Τούρκοι φυσικά και γνωρίζουν ότι η επιχειρησιακή ανωτερότητα των συγκεκριμένων υποβρυχίων που διαθέτει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό είναι δεδομένη. Εχει αποδειχθεί εξάλλου πολλάκις σε διεθνείς ασκήσεις, όπως η Dynamic Manta, αλλά και στις Passex μεταξύ κρατών. Ακριβώς γι' αυτόν τον λόγο από τη στιγμή που το «Ορούτς Ρέις» προσέγγισε την ελληνική υφαλοκρηπίδα οι τούρκοι επιτελείς ήξεραν ότι τα υποβρύχιά μας έχουν αναλάβει σημαντικές αποστολές σχεδόν παντού. Αλλά βέβαια δεν ήξεραν πού. Ετσι, από την πρώτη μέρα της Navtex τουρκικά κατασκοπευτικά αεροσκάφη CN-235 και ελικόπτερα που συνήθως σηκώνονται από φρεγάτες προσπαθούν να εντοπίσουν - αλλά ανεπιτυχώς - τα ελληνικά υποβρύχια.
Πάντως στην αξία, τη δράση και την επιχειρησιακή ανωτερότητα των ελληνικών υποβρυχίων αναφέρονται τις τελευταίες ημέρες και διεθνή μέσα ενημέρωσης. Χθες, για παράδειγμα, ρωσική ιστοσελίδα υποστήριζε - χωρίς το ρεπορτάζ του να επιβεβαιώνεται από την Αθήνα - πως στις 13 Αυγούστου, όταν η φρεγάτα του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού «Λήμνος» μπήκε σε αντιπαράθεση με την τουρκική φρεγάτα «Κεμάλ Ρέις», ελληνικό υποβρύχιο κατέστρεψε τον εξοπλισμό του «Ορούτς Ρέις».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου