Από "ΤΑ ΝΕΑ"
"ΤΑ ΝΕΑ", 21/02/23 |
ΤΟΥ ΗΛΙΑ ΚΑΝΕΛΛΗ
Θυμάμαι ακόμα τον θριαμβικό τόνο με τον οποίο ο Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε την υποψηφιότητα για το Ευρωκοινοβούλιο του ηθοποιού Αλέξη Γεωργούλη. Γελαστός και άνετος, με την οίηση του πρωθυπουργού που τη γλίτωσε ακόμα και μετά το φιάσκο του δημοψηφίσματος του 2015, εφαρμόζοντας μάλιστα το τρίτο, χειρότερο και αχρείαστο μέχρι τη διακυβέρνησή του Μνημόνιο. Ως τότε, δεν είχε ηττηθεί σε εκλογική διαδικασία και, μολονότι οι δημοσκοπήσεις τού έλεγαν ότι είχε έρθει η πρώτη του φορά, δεν το πίστευε. Γι' αυτό, άλλωστε, συνέχιζε να πολιτεύεται με τον γνωστό τρόπο του: προσφεύγοντας σε κάθε καρυδιάς καρύδι για να απευθυνθεί σε ειδικά κοινά. Ο Γεωργούλης ήταν ιδανικός για ψάρεμα σε λαϊκές μάζες, ειδικά γυναίκες, που μαγεύονται από τη δημοτικότητα τηλεοπτικών ειδώλων τα οποία πλασάρονται ως ερωτικά είδωλα.
Δεν ήταν ο μόνος. Ο Αλέξης Τσίπρας το έχει συνήθειο να μαζεύει στο κόμμα ό,τι να 'ναι. Με λίγη προσπάθεια να μάθουν «τα μαρξιστικά», στην ουσία μια κομματική αργκό που απευθύνεται στον κομματικό πατριωτισμό, μπορούν να διαπρέψουν. Η ανελλήνιστη Ραλλία Χρηστίδου («έσω παρόντες και έτοιμοι»), π.χ., έφτασε να έχει γνώμη για τον τρόπο συντήρησης της Ακρόπολης. Η Ραχήλ Μακρή, ως τραπεζίτης, εισηγούνταν στη χώρα να κόψει νόμισμα. Μέχρι και η Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου, από το κόμμα του Λεβέντη, έκανε καριέρα ως συριζαία, διακινώντας τους ιδιοφυείς στίχους: «Σε λένε Αλέξη και είσαι ηγέτης, η κάθε σου λέξη ομόνοια, καταπέλτης». Το κόμμα σε πάει παντού.
Μιλάω με φίλους που συμπαθούν, ψηφίζουν ή τους εκφράζει ο ΣΥΡΙΖΑ και τις τελευταίες ημέρες δικαιολογούνται, λέγοντας ότι «ο Γεωργούλης δεν είναι αριστερός». Χάρηκα πολύ. Μήπως είναι αριστεροί ο Παπαγγελόπουλος, η κυρία Θάνου, η Κουντουρά, ο Παπαχριστόπουλος, ο Μιθριδάτης, ο Αντώναρος; Αλλά όλα αυτά τα πρόσωπα, και πολλά ακόμα, ταυτίστηκαν με τις πολιτικές του ΣΥΡΙΖΑ. Και κρίνονται ως ΣΥΡΙΖΑ - οι λόγοι τους και οι πράξεις τους. Οταν ο Αντώναρος μιλάει για «τη Λουλού του Μητσοτάκη», δεν κρίνεται ένας δεξιός, αλλά ένας υποψήφιος του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν υπάρχουν α λα καρτ συμπεριφορές με τις οποίες το κόμμα δεν συμφωνεί - το κόμμα είναι τα στελέχη του, οι λόγοι και οι πράξεις τους είναι μέρος της κομματικής δραστηριότητας.
Το ίδιο συμβαίνει και με την εσοδεία διαφόρων εμετικών δηλώσεων και αναρτήσεων, προσβλητικών για την πραγματική Αριστερά, που διακινήθηκαν από συριζαίους μετά τον σάλο που προκλήθηκε από το αίτημα του βέλγου εισαγγελέα προς το Ευρωκοινοβούλιο για την άρση της ασυλίας του Γεωργούλη και τη δημοσιοποίηση των κατηγοριών που τον βαραίνουν. Μια υποψήφια βουλεύτρια χρησιμοποίησε ακόμα και άθλιο πρωτοσέλιδο του «Μακελειού» κατά της καταγγέλλουσας βιασμό και κακοποίηση Ελένης Χρονοπούλου και του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη. Είναι δυνατόν αυτή η πολιτικός να μην έχει επιπτώσεις; Είναι δυνατόν να εμφανίζονται πολλά ανάλογα κρούσματα αδιακρισίας και περιφρόνησης όχι της κακοποίησης αλλά αυτής που την κατήγγειλε;
Γνώρισα από μέσα την ανανεωτική Αριστερά. Δεν θέλω να εξιδανικεύσω τις καταστάσεις της νεότητάς μου, αλλά στα χρόνια του Δρακόπουλου, του Κύρκου ή του Μπανιά μισόλογα για κακοποιητικές συμπεριφορές δεν χωρούσαν. Η κακοποίηση ήταν κάτι με το οποίο κανείς και καμία δεν μπορούσαν να συμβιβαστούν. Και το λούμπεν ήταν απόβλητο από τις συλλογικότητες εκείνου του καιρού. Εισέβαλε ορμητικά μετά την έφοδο του Αλέξη Τσίπρα προς την εξουσία. Για να την κερδίσει επεδίωξε διευρύνσεις όπου μπορούσε. Ανεμομαζώματα δηλαδή.
Ανεμομαζώματα, διαβολοσκορπίσματα.
Ο παρεμβατικός Μισέλ Δημόπουλος
Ο Μισέλ Δημόπουλος, διευθυντής του περιοδικού «Σύγχρονος Κινηματογράφος», του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και του κινηματογραφικού τομέα της κρατικής τηλεόρασης, φαινομενικά ήταν ένας άνθρωπος που δεν συγκρουόταν. Κι όμως. Βαθύς γνώστης του κινηματογράφου, των ανθρώπων του και του έργου τους, ανέλαβε το Φεστιβάλ μια εποχή που είχε βαλτώσει και, αμέσως, το άλλαξε ριζικά. Πριν, ήταν ένας επαρχιώτικος θεσμός, μια δομή αδρανής, η ετήσια σύναξη μιας κλειστής συντεχνίας, που αυτοθαυμαζόταν για ταινίες κλειστών οριζόντων, στην πλειονότητά τους στρατευμένες σε έναν προκάτ προοδευτισμό της εποχής, Μετά, έγινε ένα διεθνές πανηγύρι, ένας τόπος αναφοράς μιας παγκόσμιας ανεξάρτητης σκηνής – που αμέσως εμπλουτίστηκε με τους Νέους Ορίζοντες, ένα ειδικό τμήμα το οποίο έπαιζε τις ταινίες της παγκόσμιας πρωτοπορίας για το οποίο κάλεσε από το Τορόντο έναν άλλο σημαντικό έλληνα μανιακό του σινεμά, τον Δημήτρη Εϊπίδη.
Δεν ήταν, προφανώς, «σινεφίλ», ένας μανιακός του οπτικοακουστικού παραδομένος στη σαγήνη των εικόνων. Διέθετε πλούσια παιδεία, είχε πολιτικές θέσεις, πάθος για τα δημόσια πράγματα, αισθητική, παρεμβατικό πνεύμα, διαβρωτικό χιούμορ – ήταν δηλαδή ένας πραγματικός διανοούμενος. Η γενιά του Μισέλ, η γενιά μας, αραιώνει πολύ γρήγορα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου