Από την "ΕΣΤΙΑ"
και τουρκικών πληθυσμών». Σύμφωνα μέ τό πρώτο άρθρο τοϋ πρωτοκόλλου άπό 1ης Μαΐου 1923, θά γινόταν υποχρεωτική ανταλλαγή τών χριστιανών Τούρκων υπηκόων μέ τους μουσουλμάνους Ελληνικής υπηκοότητας ένώ εξαιρέθηκαν οί μουσουλμάνοι τής Θράκης. 'Επίσης εξαιρέθηκαν οι Ελληνες τής Κωνσταντινούπολης (πληθυσμός 390.000) καθώς καί οί Έλληνες τήςΊμβρου καί τής Τενέδου (πληθυσμός 12.000). Τό ελληνοτουρκικό σύμφωνο φιλίας (1930) αποτέλεσε μία σημαντική τομή γιά τή Θράκη καί δέν λειτούργησε μόνο οικονομικά εις βάρος τών προσφύγων άφοϋ «ή συντριπτική πλειοψηφία τους είδε νά χάνεται τό ενδεχόμενο αποζημίωσης τών περιουσιών τους», άλλα λειτούργησε ηθικά καί πολιτικά σάν τό πρώτο μέσο γιά τήν εξαφάνιση τού προσφυγικού πληθυσμού, γιά τήν εξαφάνιση τής μνήμης.
Ως έπισφράγισμα τής πολιτικής «φιλίας» θά έλθει αμέσως μετά τήν υπογραφή τοΰ συμφώνου ή πρόταση τοϋ Βενιζέλου, γιά απονομή βραβείου Νόμπελ ειρήνης στον Μουσταφά Κεμάλ! Μεταπολεμικά, αφού έχει προηγηθεί ή σκληρή κατοχή άπό τή Γερμανία καίτή Βουλγαρία, καθώς καί ό εμφύλιος, ακολουθεί ή κοινή ένταξη τής 'Ελλάδας καί τής Τουρκίας στό NATO, τό 1952. Ή Τουρκία συνέχισε τή δράση της πού είχαν σάν στόχο τίς μουσουλμανικές μειονότητες στή Θράκη (μορφωτικά σύμφωνα 1951 καί 1968), τήν ελληνική μειονότητα τής Κωνσταντινούπολης (πογκρόμ τοϋ 1955, απελάσεις 1964), τής Ίμβρου καί τής Τενέδου (ίδρυση αγροτικών ανοιχτών φυλακών, απελάσεις), μέ πρωταρχικό σκοπό τόν αφανισμό τών 'Ελλήνων καί τή δημιουργία μίας κατάστασης πίεσης στή Θράκη (παράλληλα μέ αυτήν στην Κύπρο καί τό Αιγαίο).
Στή Θράκη η Τουρκία εκμεταλλεύθηκε τά ψυχροπολεμικά δεδομένα καί απαίτησε άπα τή σύμμαχο Ελλάδα νά μαθαίνουν oι Πομάκοι όπως καί οι Αθίγγανοι τήν τουρκική γλώσσα. Γεγονός πού ενδιέφερε τή συμμαχία μιά καί προτιμούσε νά δει νά μαθαίνουν οι Πομάκοι καί οι Ρομά τήν τουρκική γλώσσα καί νά υφίστανται τήν τουρκική προπαγάνδα, άσχετα αν αυτό θά είχε επιπτώσεις μακροπρόθεσμα στην Ελλάδα, παρά νά τους δεϊ νά καταλήγουν στό άλλο αντίπαλο στρατόπεδο καί συγκεκριμένα στή Βουλγαρία. Οι τουρκικές πιέσεις θά συνεχιστούν στήν 'Ελλάδα γιά τίς μουσουλμανικές μειονότητες, ζητώντας τήν αλλαγή τής ονομασίας τους τό 1955 σέ «Τουρκική» (μειονότητα), πιέσεις πού εντείνονταν μέ τήν πάροδο τοϋ χρόνου καί τήν περαιτέρω προσέγγιση τών δύο πλευρών. Μέ τήν ίδια αντίληψη συμπεριφέρθηκαν οι δύο χώρες, τό 1951 καί το 1968, όταν υπογράφτηκαν τα μορφωτικά πρωτόκολλα πού είχαν σάν αποτέλεσμα τήν εισβολή τής τουρκικής πολιτικής στή Θράκη.
Από τήν πλευρά τής Ελλάδας η Θράκη ήταν ικανή γιά νά δεχθεί μόνο στρατιωτικά έργα καί «ανεπιθύμητους» δημόσιους υπαλλήλους καί στρατιωτικούς. Τό «θά σέ στείλω στόν Έβρο» ήταν τό σύνθημα. Ή Θράκη καθ' όλη τή μεταπολεμική περίοδο έμεινε έξω άπό τους κρατικούς προγραμματισμούς πού είχαν σχέση μέ τήν ανάπτυξη της, μέ αποτέλεσμα νά αποτελεί μία άπό τίς πιό φτωχές περιφέρειες τής Ευρώπης. Παράλληλα στό πολιτικό πεδίο η στάση τής Ελλάδας απέναντι στή Θράκη θά επηρεαστεί σημαντικά, καθοριστικά στή συνέχεια, μετά τό 1952, είτε μέ τήν πίεση γιά αλλαγή άπό μουσουλμανικών σέ Τουρκικών τοϋ χαρακτηρισμού τών μειονοτήτων, είτε μέ τά μορφωτικά πρωτόκολλα, είτε μέ τήν ανοχή στο ρόλο τοΰ Τουρκικού προξενείου τής Κομοτηνής καί τή δημιουργία κλίματος έντασης στην περιοχή.
3. Ή Θράκη ανάμεσα στον Τουρκικό εθνικισμό καί τήν ελλαδική αδιαφορία: Μετά τήν τουρκική εισβολή στην Κύπρο καί τήν κατάληψη τοϋ 40% τοΰ εδάφους της, αρχίζει νά γίνεται πιό έντονη άπό τήν τουρκική πλευρά η αμφισβήτηση τής Θράκης, η όποία κορυφώνεται μέ τίς κινήσεις στίς εθνικές, τοπικές νομαρχιακές- περιφερειακές εκλογές, γιά τίς εκλογές γιά τό Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο καί μέ τή δημιουργία «ανεξάρτητων μειονοτικών συνδυασμών». Μετά τήν αλλαγή τής γεωγραφίας τό 1989 καί τό τέλος τής ψυχροπολεμικής εποχής, άλλαξε καί ό ρόλος τής Θράκης.
Ή Τουρκία βλέποντας νά αλλάζουν οι όροι τοϋ παιχνιδιού προσάρμοσε τήν πολιτική της στην μεταψυχροπολεμική εποχή. 'Υλοποιεί πολιτικές διεθνοποίησης τοΰ θέματος τών μουσουλμανικών μειονοτήτων πού συνεχίζει νά τίς ονομάζει «τουρκική», ανακινεί συνέχεια θέμα παιδείας καί θρησκευτικής ελευθερίας τών μειονοτήτων δημιουργώντας εντάσεις καί
εντυπώσεις, ένώ έντονη κινητοποίηση αναπτύσσεται καί μέ τό θέμα τών μουφτήδων τής Ξάνθης καί τής Κομοτηνής, πού έχει διορίσει τό 'Ελληνικό κράτος καί δέν τους δέχεται η Τουρκία ζητώντας εκλογή. Ή Τουρκική πολιτική αποβλέπει στή δημιουργία δεσμών πολιτικών, οτήν ουσία καί τήν επιδίωξη αλυτρωτικών, οικονομικών, ύπό κηδεμονία καί εύκολα ελεγχόμενες καί «πολιτιστικών» συνισταμένων οτήν άπό κοινοϋ αντίληψη τής κρατικής τουρκικής προπαγάνδας μεταξύ «δυτικής καί ανατολικής Θράκης» άλλα καί μεταξύ «δυτικής Θράκης καί νοτίων βουλγαρικών επαρχιών».
Άπό τήν άλλη πλευρά ή 'Ελλαδική πολιτική γιά τή Θράκη στον χώρο τής οικονομίας περιορίστηκε σέ πολιτικές κινήτρων, μέ στόχο περισσότερο τή στήριξη τοϋ εισοδήματος καί του κέρδους καί λιγότερο τήν ανταγωνιστικότητα καί τή βιωσιμότητα τής οικονομίας. Εξαγγέλθηκαν έργα υποδομής (Εγνατία οδός, σιδηρόδρομος, αγωγοί φυσικού αερίου, πετρελαίου, κ.λπ.), τά όποία άλλα έγιναν μέ καθυστέρηση, άλλα δέν έγιναν ποτέ, ένώ πολλές παραγωγικές δομές έκλεισαν, δημιουργώντας περαιτέρω πίεση. Ώς πράξη αντιστροφής τοϋ δυσμενούς οικονομικού κλίματος στή Θράκη προτάθηκε δημιουργία Ειδικής Οικονομικής Ζώνης, πού συγκεντρώνει (καί) γερμανικό καί τουρκικό ενδιαφέρον!
Ή διαπίστωση γιά τήν όποια πρέπει νά ληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες, πολιτικές, οικονομικές, αναπτυξιακές, εκπαιδευτικές καί κοινωνικές, είναι αποκλειστικά μία καί μοναδική: ή Θράκη είναι ανάμεσα σέ συμπληγάδες. Συμπληγάδες οι όποίες δέν μπορούν νά παραμένουν τό 2021 200 χρόνια μετά τήν επανάσταση καί 100 χρόνια μετά τήν απελευθέρωση, γιά τήν οποία ή επίσημη θέση είναι ενσωμάτωση καί προσάρτηση...
Είναι γεγονός πλέον ότι άπό τήν μία πλευρά δρα ανενόχλητα ένας ποικιλόμορφος τουρκικός εθνικισμός μέ εκατοντάδες παραμέτρους, πού καθημερινώς εκτείνει τή δραστηριότητα του, προκαλώντας καί δυναμιτίζοντας τόσο τήν ειρηνική συμβίωση μεταξύ πλειονοτικών καί μειονοτικών όσο καί τήν ελληνική ασφάλεια καί εθνική κυριαρχία. Από τήν άλλη πλευρά βρίσκεται, η γιά χρόνια αδιάφορη 'Ελλάδα πού αγνοεί τή Θράκη καί τά προβλήματα της καί που έχει μείνει μέ τήν πολύχρονη φλυαρία περί «ενσωμάτωσης» ή «ένταξης» τής μειονότητας στήν έλλαδική κοινωνία, χωρίς νά βλέπει τόν έπεκτατισμό της Τουρκίας καί τήν καταπίεση Ελλήνων πολιτών, χριστιανών καί μουσουλμάνων, Πομάκων, Ρομά καί τουρκόφωνων. Είναι αναμφισβήτητο καί προφανές πώς δέν μπορεί νά συνεχιστεί ούτε ή τουρκική εθνικιστική πρόκληση η οποία έχει άμεση επίπτωση στίς μουσουλμανικές μειονότητες, πόσω μάλλον δέν μπορεί να συνεχιστεί ή αδιαφορία τής 'Ελλάδας γιά τόν κρίσιμο καί ζωτικής σημασίας χώρο τής Θράκης.
*Διδάκτωρ Παντείου Πανεπιστημίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου