Από "ΤΑ ΝΕΑ"
![]() |
| "ΤΑ ΝΕΑ", 09/08/19 |
ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗ ΚΑΛΦΕΛΗ
Τhe time is out of joint (ο χρόνος έχει σταματήσει) λέει ο Σαίξπηρ! Και φαίνεται ότι το ρητό τούτο μας ταιριάζει απόλυτα - ως χώρα - αφού ασχέτως χρόνου εμείς συζητούμε επί δεκαετίες για το διαβόητο «πανεπιστημιακό άσυλο»!
Και το ίδιο κάνουμε και σήμερα, επειδή η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έφερε στη Βουλή «τη ρύθμιση του αυτονόητου». Δηλαδή μια νομική πρόβλεψη η οποία επαναλαμβάνει βασικά το άρθρο 3 του «Νόμου Διαμαντοπούλου» για την παιδεία.
Με άλλα λόγια, ότι όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις μέσα στους πανεπιστημιακούς χώρους θα ενεργοποιείται η ποινική νομοθεσία του ελληνικού κράτους και οι αρμόδιες αρχές θα επεμβαίνουν για τη δίωξη των δραστών. Τι πιο αυτονόητο!
Και μέσα στο πλαίσιο αυτό θα ήθελα πολύ σύντομα να διατυπώσω τις ακόλουθες παρατηρήσεις.
Και καταρχήν μια ιδεολογική επισήμανση την οποία έχω αναφέρει και άλλες φορές. Οπως έλεγε δηλαδή και ο καθηγητής μας Αριστόβουλος Μάνεσης οι ακαδημαϊκές ιδέες και η προστασία τους δεν είναι συμβατές με τους κλειστούς χώρους!
Επιπλέον, δεν κατανοώ την ένσταση αντισυνταγματικότατητας την οποία προέβαλε η σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση. Γιατί; Γιατί το άρθρο 25 του Συντάγματος καθιερώνει την αρχή της αναλογικότητας.
Αυτό σημαίνει με απλά λόγια το εξής: Οταν διαπράττονται εγκλήματα μέσα στα πανεπιστήμια που προσβάλλουν ιδίως την ανθρώπινη ζωή ή τη σωματική ακεραιότητα, τότε το δημόσιο συμφέρον για την προστασία των προκείμενων εννόμων αγαθών είναι πολύ πιο ισχυρό έναντι οποιουδήποτε άλλου αξιακού μεγέθους!
Και βεβαίως για ποια προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας μιλάνε μερικοί; Οταν φοβούνται οι καθηγητές να διαβάσουν το βράδυ στο γραφείο τους, επειδή - ειδικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο - επικρατεί ο απόλυτος τρόμος;
Τέλος, θα ήθελα να ασχοληθώ με ορισμένους προβληματισμούς οι οποίοι προβλήθηκαν ειδικά από τον χώρο του Κινήματος Αλλαγής. Με άλλα λόγια: Εάν «ακυρωθεί» το πανεπιστημιακό άσυλο, τότε θα μπορεί ένας «ευέξαπτος» αστυνομικός διευθυντής να διατάσσει τους αστυνομικούς του να μπαίνουν προληπτικά μέσα στα πανεπιστήμια και να διαλύουν μια φοιτητική συνέλευση;
Η απάντηση είναι προφανώς όχι, γιατί στο δικό μας δικονομικό σύστημα η Αστυνομία λειτουργεί πάντοτε υπό την εποπτεία των εισαγγελικών αρχών και μόνο όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις (όπως ορίζει το άρθρο 95 του ΠΔ 141/1991)!
Βεβαίως, σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί η Αστυνομία να λαμβάνει και ορισμένα προληπτικά μέτρα. Αλλά και πάλι μόνο για την αποτροπή διάπραξης εγκλημάτων ή για την εξασφάλιση της δημόσιας ειρήνης. Ετσι μπορεί λ.χ. να διενεργεί ένα αλκοτέστ σε οδηγούς αυτοκινήτων ή να επιτηρεί τους δημόσιους χώρους .
Ομως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να μπαίνει μέσα στα πανεπιστήμια χωρίς να υπάρχει εισαγγελική εντολή και χωρίς να έχει διαπραχθεί αξιόποινη πράξη!
Το συμπέρασμα; Οταν γίνονται εγκλήματα στα πανεπιστήμια πρέπει να εφαρμόζονται οι ποινικοί νόμοι της ελληνικής Πολιτείας!
-Ο Γρηγόρης Καλφέλης είναι καθηγητής της Νομικής Σχολής στο ΑΠΘ (kalfelis@law.auth.gr)
![]() |
| "ΤΑ ΝΕΑ", 09/08/19 |
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ
"Όταν τελούνται αξιόποινες πράξεις, εφαρμόζεται η κοινή νομοθεσία και εντός των χώρων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση οιουδήποτε οργάνου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος».
Αυτή είναι η ξεκάθαρη πρότασή μας που αρνήθηκε ο κ. Μητσοτάκης για να υιοθετήσει μια αμφιλεγόμενη.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Η αντιμετώπιση των έντονων φαινομένων βίας και ανομίας στο πανεπιστήμιο είναι προϋπόθεση τόσο για την προστασία των ακαδημαϊκών ελευθεριών και τη διασφάλιση της ελεύθερης διακίνησης ιδεών και απόψεων όσο και για την επιβίωση και αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου.
Η επίτευξη αυτών των στόχων είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης και βέβαια θεσμικού πλαισίου.
Πάντα υπήρχαν διαδικασίες και προβλέψεις από διατάξεις νόμων για την πάταξη της ανομίας αλλά δυστυχώς δεν λειτούργησαν (εκτός 2 εξαιρετικών περιπτώσεων), αφού η εφαρμογή τους είχε εξάρτηση από των πρυτάνεων που στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν (είναι) εγκλωβισμένοι από τον φόβο των «αντιποίνων».
Ομως δεν υπήρχε η απαραίτητη βούληση αλλά και η γενικότερη «ασφάλεια δικαίου» ή για την Αστυνομία ακόμη και για τις περιπτώσεις τέλεσης κακουργημάτων που δεν χρειαζόταν άδεια του πρύτανη.
Επομένως επιτακτική ανάγκη για σύγχρονη νομοθετική πρόβλεψη παράλληλα με τη γενικότερη πολιτική για την ασφάλεια και τη δημοκρατία.
Μετά την ξεκάθαρη τοποθέτηση της προέδρου Φώφης Γεννηματά, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια της Βουλής για τα παραπάνω και μετά την πιο ξεκάθαρη διάταξη την οποία προτείνουμε, ο κ. Μητσοτάκης δεν έχει καμία πολιτική δικαιολογία να αρνείται την πρότασή μας. Πού ακριβώς διαφωνείτε κύριε Μητσοτάκη;
Και το ερώτημα δεν είναι μόνο ποιος δεν θέλει τελικά την πάταξη της ανομίας αλλά και γιατί ο κ. Μητσοτάκης απομακρύνεται από την υποτιθέμενη θέση του για επίτευξη ευρύτερων συναινέσεων.
Εχει καμία γνωμοδότηση από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη ότι η διάταξη που προτείνουμε δεν πληροί τις προϋποθέσεις;
Μάλλον όχι, αφού η ξεκάθαρη διατύπωση της πρότασής μας δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών.
Αντίθετα για να ερμηνευθεί η διατύπωση της υπουργού Παιδείας χρειάστηκαν περίπου 38 λεπτά και πάλι δεν καταλάβαμε τι ακριβώς εννοεί με το «αρμόδια αρχή» και τι με το «δημόσια αρχή», δηλαδή θα χρειαστούν ερμηνευτικοί εγκύκλιοι και γνωμοδοτήσεις.
Ο κ. Τσίπρας είπε ότι ανάμεσα στην ασφάλεια και τη δημοκρατία επιλέγει δημοκρατία, ενώ ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι επιλέγει ασφάλεια.
Το πραγματικό ερώτημα είναι αν εκτός από 2-3 «καταδρομικές» για μολότοφ ή και για άλλα που πιθανόν γίνουν τις επόμενες μέρες, θα διαμορφωθεί μια σταθερή πολιτική βούληση που θα διασφαλίσει το τρίπτυχο: Ελευθερία, Ασφάλεια, Δημοκρατία, γιατί εμείς δεν επιλέγουμε ένα από τα τρία αλλά και τα τρία.
Ασφάλεια χωρίς εκπτώσεις στις ελευθερίες και τη δημοκρατία.
-O Βασίλης Κεγκέρογλου είναι γραμματέας της ΚΟ του Κινήματος Αλλαγής


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου