οι κηπουροι τησ αυγησ

Παρασκευή 30 Αυγούστου 2019

"...Η νέα βάση εισαγωγής είναι πιθανόν να είναι το 9 ή το 9,5 αντί του 10 που είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο η τελική απόφαση θα προκύψει τις επόμενες ημέρες από τον διάλογο με τους φορείς του χώρου της εκπαίδευσης. Να υπενθυμίσουμε ότι το καθεστώς των αιώνιων φοιτητών είχε καταργηθεί προ 6ετίας, αλλά επανήλθε τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Το υπουργείο Παιδείας από την πλευρά του μελετάει τώρα ένα νέο πλαίσιο για τη διάρκεια των σπουδών που θα δίνει τη δυνατότητα παράτασης των σπουδών του κάθε φοιτητή, σε ένα προβλεπόμενο όμως όριο. Το νέο αυτό πλαίσιο θα ισχύει για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές, οι οποίοι από την επόμενη χρονιά θα ξέρουν ότι ξεκινώντας τις σπουδές τους έχουν ένα συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για να τις ολοκληρώσουν...."

Από "ΤΑ ΝΕΑ"


"ΤΑ ΝΕΑ", 29/08/19


ΤΗΣ ΜΑΡΝΥΣ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ

Ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ θεσπίζει η κυβέρνηση μετά την εικόνα αποτυχίας που καταγράφτηκε στο φινάλε των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων. Αυτό δηλώνει στα «ΝΕΑ» η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η οποία θέτει σύντομα σε δημόσια διαβούλευση και το θέμα των αιώνιων φοιτητών με σκοπό να αντιμετωπιστούν άμεσα δύο από τις παθογένειες των ΑΕΙ.

Ετσι, η νέα βάση εισαγωγής είναι πιθανόν να είναι το 9 ή το 9,5 αντί του 10 που είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο η τελική απόφαση θα προκύψει τις επόμενες ημέρες από τον διάλογο με τους φορείς του χώρου της εκπαίδευσης. Να υπενθυμίσουμε ότι το καθεστώς των αιώνιων φοιτητών είχε καταργηθεί προ 6ετίας, αλλά επανήλθε τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Το υπουργείο Παιδείας από την πλευρά του μελετάει τώρα ένα νέο πλαίσιο για τη διάρκεια των σπουδών που θα δίνει τη δυνατότητα παράτασης των σπουδών του κάθε φοιτητή, σε ένα προβλεπόμενο όμως όριο.

Το νέο αυτό πλαίσιο θα ισχύει για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές, οι οποίοι από την επόμενη χρονιά θα ξέρουν ότι ξεκινώντας τις σπουδές τους έχουν ένα συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο για να τις ολοκληρώσουν.

Τα παραπάνω θα ενταχθούν στον νέο νόμο - πλαίσιο για τα ΑΕΙ που σχεδιάζεται πυρετωδώς και θα κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή πριν από τα Χριστούγεννα, αφού βέβαια περάσει και ένα στάδιο διαβούλευσης. Μεταξύ των άλλων στον νόμο αυτόν θα διευρυνθούν οι δυνατότητες χρηματοδότησης των ΑΕΙ, με Εδρες και δωρεές αλλά και την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως οι συμπράξεις Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την κατασκευή φοιτητικών εστιών.

Κατά τα άλλα, δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα οι πρώτες προτιμήσεις των φετινών υποψηφίων για τα ανώτατα ιδρύματα, στις οποίες και καταγράφεται η πραγματική διάθεσή τους για το αντικείμενο των σπουδών τους. Από τους 104.000 φετινούς υποψηφίους, μόνο το 25% κατόρθωσε να εισαχθεί σε σχολή της πρώτης προτίμησής τους.

Βασίλισσα στην καρδιά των υποψηφίων η Ιατρική της Αθήνας, που είναι το τμήμα με τις περισσότερες πρώτες προτιμήσεις στη χώρα. Συνολικά ωστόσο τα 17 παιδαγωγικά τμήματα είναι πρώτα σε επίπεδο αριθμών, με 22.000 πρώτες προτιμήσεις πανελλαδικά. Κάτι που όμως είναι λογικό γιατί παρότι το επάγγελμα δεν εξασφαλίζει πλέον άμεση επαγγελματική αποκατάσταση όπως στο παρελθόν, φέτος ήταν ανοικτό σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Σχετικά με τα συμπεράσματα αυτό το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να εισαγάγει αναγκαστικό μάθημα επαγγελματικού προσανατολισμού στις πρώτες τάξεις των Γυμνασίων.

Στην απέναντι όχθη και τα τμήματα με μειωμένο ενδιαφέρον, μία μόνο πρώτη προτίμηση στο σύνολο των τμημάτων των ΑΕΙ πήρε φέτος το Τμήμα Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής στο Μεσολόγγι.

Τα 133 νέα τμήματα που λειτούργησαν φέτος στην ανώτατη εκπαίδευση στην πλειονότητά τους δεν έπεισαν τους υποψηφίους και αυτό φάνηκε με την τεράστια διαφορά στις βάσεις τους αλλά και στις πρώτες προτιμήσεις που συγκέντρωσαν, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα παλιά πανεπιστημιακά τμήματα στο ίδιο αντικείμενο. Πολλές επιλογές, αντίθετα, συγκέντρωσε το νεοσύστατο Τμήμα Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Αθηνών στα Ψαχνά, στο οποίο επίσης είχαν πρόσβαση οι υποψήφιοι από όλα τα επιστημονικά πεδία.

Τα παράδοξα των βάσεων

Ανοδο βάσεων, όπως έγινε ήδη γνωστό, είχαν μόνο Τμήματα Οικονομίας και Πληροφορικής και ειδικά εκείνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. «Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επιβεβαίωσε, για άλλη μια χρονιά, ότι στα τμήματα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών εισάγονται οι άριστοι εκ των υποψηφίων» ανέφερε χθες η διοίκηση του ιδρύματος. «Οι βάσεις εισαγωγής των Τμημάτων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών είναι οι υψηλότερες μεταξύ των βάσεων των αντίστοιχων Τμημάτων των άλλων Πανεπιστημίων και η βαθμολογική απόσταση μεταξύ πρώτου και τελευταίου εισακτέου είναι η μικρότερη συγκρινόμενη με εκείνη των άλλων αντίστοιχων Τμημάτων» αναφέρθηκε ακόμη.

Για να καταλήξει η ίδια ανακοίνωση δηκτικά με τη φράση: «Τα αποτελέσματα αυτά δικαιώνουν τις επιλογές του ιδρύματος για αριστεία, εξωστρέφεια, καινοτομία και κοινωνική προσφορά και επιβραβεύουν τον σταθερό προσανατολισμό του στην ποιότητα στην εκπαίδευση μακριά από πρακτικές ευκαιριακών μεγεθύνσεων, με ενσωματώσεις Τμημάτων ΤΕΙ, χωρίς σχέδιο και στόχο».

ΤΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗ ΚΑΛΦΕΛΗ

Επιτέλους έληξε η «τρελή αγωνία» των 18άρηδων, αφού προχθές ανακοινώθηκαν οι βαθμοί των περίφημων Πανελλαδικών Εξετάσεων. Και θα πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια σε όλα εκείνα τα παιδιά που έδωσαν και την τελευταία ικμάδα του εαυτού τους για να μπουν στα Ελληνικά Πανεπιστήμια!

Ομως άσχετα από αυτό, είναι αναγκαίο να ομολογήσουμε ευθαρσώς ότι το καταστροφικό σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων «σκοτώνει» το κριτικό πνεύμα το οποίο πρέπει να έχει ένας δεκαοκτάχρονος μαθητής, αν θέλει φυσικά να εξελιχθεί σε έναν ενεργό πολίτη (όπως τον φανταζόταν τουλάχιστον ο Περικλής στον «Επιτάφιο»).

Και προς αυτή την κατεύθυνση δεν βοηθά καθόλου το γεγονός ότι εισήχθησαν σε άλλοτε υψηλού κύρους Σχολές, όπως οι Φιλοσοφικές, νέοι με απογοητευτικές επιδόσεις (που κινήθηκαν και κάτω από τα 5.000 μόρια)!

Ωστόσο θα ήθελα να κάνω δύο ακόμη σύντομες παρατηρήσεις.

Ετσι φαίνεται, ότι υπήρχαν χαμηλότερες επιδόσεις των παιδιών στις λεγόμενες πρωτοκλασάτες Σχολές, όπως οι περίφημες Νομικές Σχολές (γεγονός το οποίο εξηγεί και τη σημαντική «βουτιά» στις βάσεις εισαγωγής τους).

Κατ' αποτέλεσμα όμως η εξέλιξη τούτη ήταν συμβατή με τη δυναμική της αγοράς εργασίας, αφού η δικηγορία στα χρόνια της κρίσης έχει εκμηδενιστεί και ένα 70% των δικηγόρων φυτοζωεί στην κυριολεξία (ζώντας με 500 ευρώ τον μήνα)!

Υπό αυτήν την έννοια δεν θα είχε κανένα νόημα να αυξάνονται ραγδαία οι εισακτέοι στις Νομικές Σχολές, αφού αυτό θα οδηγούσε σε περαιτέρω δραματική αύξηση της ανεργίας στον δικηγορικό κλάδο! Και ευτυχώς δεν ιδρύθηκε και τέταρτη Νομική Σχολή, όπως ήθελε ακατανόητα ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.

Επίσης είναι εύκολα «ερμηνεύσιμο» για ποιον λόγο υπήρχε άνοδος των βάσεων στις Οικονομικές ή τις Αστυνομικές Σχολές. Αυτό συνέβη, γιατί σε μια καθημαγμένη Ελλάδα - όπου δεν ανοίγουν εύκολα καινούργιες θέσεις εργασίας - τα παιδιά προτίμησαν αυτές τις Σχολές, γιατί πίστευσαν ότι θα έπαιρναν το μαγικό εισιτήριο για μια γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση!

Εν τέλει πιστεύω ότι δεν αλλάζει αυτό το αποτυχημένο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, γιατί πολλοί δεν θέλουν να αλλάξει ! Ετσι στη Γ' Λυκείου (και μετά τις τροποποιήσεις που προτείνονται) το σχολείο εγκαταλείπεται και τα φροντιστήρια ή τα «ιδιαίτερα» παίζουν τον πρώτο ρόλο, δίνοντας τη δυνατότητα σε αρκετούς καθηγητές να συμπληρώνουν το εισόδημά τους με μαύρο χρήμα, γιατί κανείς δεν δίνει αποδείξεις (ειδικά στα ιδιαίτερα).

Επιπλέον το ανωτέρω στρεβλό σύστημα οδηγεί στην εκκόλαψη των «μονοδιάστατων ανθρώπων» (για να θυμηθούμε λίγο και τον Χέρμπερτ Μαρκούζε). Τι εννοώ; Ετσι ένας υποψήφιος μπορεί να έχει γράψει άριστα στα μαθηματικά, αλλά να μην έχει διδαχθεί ποτέ ποιος ήταν ο Καντ ή ο Μαρξ!

Το συμπέρασμα; Το σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων πρέπει να αλλάξει! Η λύση όμως δεν βρίσκεται στην ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, αλλά στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.

Διαφορετικά «κοροϊδεύομε τους εαυτούς μας»!

-Ο Γρηγόρης Καλφέλης είναι καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ

ΤΟΥ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗ

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανέδειξε, μεταξύ των άλλων, τα ακόλουθα σημαντικά ζητήματα: α) μεγάλος αριθμός υποψηφίων (περίπου το 30%) εισάγονται σε πανεπιστημιακά τμήματα παρόλο που οι βαθμολογικές επιδόσεις τους είναι κατώτερες της βαθμολογικής βάσης, β) μεγάλος αριθμός πανεπιστημιακών τμημάτων (περίπου το 35%) έχουν βάση εισαγωγής χαμηλότερη από την βαθμολογική βάση, γ) μεγάλος αριθμός υποψηφίων (περίπου το 60%) εισάγονται σε πανεπιστημιακά τμήματα που δεν αντιστοιχούν στις πέντε πρώτες προτιμήσεις τους, δ) το σύνολο των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (περίπου το 90%) εισάγονται στην τριτοβάθμια πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Παράλληλα με τις παραπάνω διαπιστώσεις γνωρίζουμε από τα στοιχεία των τελευταίων ετών ότι: α) από τους εισαγόμενους στα Πανεπιστήμια ένα ποσοστό μικρότερο του 65% ολοκληρώνει τις σπουδές του σε ν+2 χρόνια, β) η ανεργία ή η υποαπασχόληση των πτυχιούχων είναι υψηλή και κυμαινόμενη ανά κλάδο, γ) η ελληνική οικογένεια επενδύει ετησίως ένα ποσό της τάξης του 1,7 δισ. ευρώ σε φροντιστήρια, δ) οι νέοι που σπουδάζουν στα Πανεπιστήμια, καθώς και οι οικογένειές τους, προσδοκούν απασχόληση σε εργασία σχετική με το αντικείμενο των σπουδών τους.

Τα προαναφερθέντα, από μόνα τους αλλά και συνδυαστικά, δεν δημιουργούν δυναμική για τη χώρα και προοπτικές για τους νέους. Πρώτα από όλα, με βάση τις παραπάνω διαπιστώσεις, δεν οικοδομείται ένα αξιόπιστο σύστημα πανεπιστημιακής παιδείας, με την πληθώρα τμημάτων που η υφιστάμενη «ζήτηση» δεν δικαιολογεί και η ποιότητα των εισαγομένων φοιτητών ναρκοθετεί. Δεύτερον, δεν υπάρχει παραγωγικό μοντέλο χώρας που όλες οι θέσεις εργασίας να απαιτούν τίτλο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Τρίτον, το γεγονός ότι τα πανεπιστήμια είναι δημόσια και χρηματοδοτούνται από το κράτος θέτει επιτακτικά το ερώτημα αν η υφιστάμενη δομή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης επιτυγχάνει τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων δημόσιων πόρων.

Για τη δημιουργία προοπτικής για τη νεότερη γενιά και για την αποτελεσματική αξιοποίηση των περιορισμένων δημόσιων πόρων, προκύπτει η ανάγκη άμεσης επανεξέτασης:

1. Του αριθμού και του αντικειμένου των πανεπιστημιακών τμημάτων καθώς και του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.

2. Της ίδρυσης και λειτουργίας προγραμμάτων σπουδών εναλλακτικών στις πανεπιστημιακές σπουδές, που να εναρμονίζονται με το παραγωγικό μοντέλο της χώρας που να δημιουργούν προοπτικές απασχόλησης.

3. Της ίδρυσης και λειτουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών πανεπιστημιακών σπουδών υψηλής ακαδημαϊκής στάθμης. Με τα προγράμματα αυτά θα αυξηθεί η ζήτηση και θα χρηματοδοτηθεί το ελληνικό πανεπιστήμιο από πόρους πλέον των κρατικών.

4. Της έντασης στις πολιτικές διασφάλισης ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ώστε τα πτυχία των ελληνικών ΑΕΙ να έχουν κύρος και υψηλή αναγνώριση στη διεθνή αγορά εργασίας.

Η παιδεία αποτελεί μέγιστη διαχρονική αξία για την ελληνική κοινωνία. Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας οφείλει, χωρίς αποκλεισμούς και στρεβλώσεις, να αναδείξει άριστους επιστήμονες ικανούς να ανταγωνιστούν τους αποφοίτους των καλύτερων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων στην ευρωπαϊκή αγορά εργασίας. Προς την κατεύθυνση αυτή χρειάζονται αλλαγές.

-Ο Εμμ. Γιακουμάκης είναι πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου