οι κηπουροι τησ αυγησ

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Σε κάθε περίπτωση, η Αθήνα δεν πρόκειται να πάρει βιαστικές αποφάσεις, αφού, όπως έχουν ξεκαθαρίσει η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία, τα F-4Ε θα αποσυρθούν όταν έρθουν τα F-35, ενώ για τα Mirage 2000-5 το πλάνο προβλέπει τη δημιουργία δεύτερης Μοίρας Rafale. Ακόμη και για τα Block 30, οι αποφάσεις δεν θα ληφθούν άμεσα, καθώς, αν προχωρήσει η αναβάθμιση των Block 50 σε Viper, θα απαιτηθούν μεγαλύτερες διαθεσιμότητες για να καλύπτουν τα κενά....

 Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", και...


ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ

Ηδη από τις αρχές Φεβρουαρίου η «Κ» είχε αναφερθεί στα πλάνα της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας για αξιοποίηση των Mirage 2000-5, όσο ακόμη είναι επιχειρησιακά και η τιμή τους στη διεθνή αγορά ελκυστική, ενώ, είναι γνωστό ότι εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια γίνονται προσπάθειες για την πώληση των F-16 Block 30. Αλλωστε, όπως πολλάκις έχει ειπωθεί, η Πολεμική Αεροπορία, στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του στόλου και της κατάργησης της πολυτυπίας, θα εστιάσει σε τρεις τύπους, στα F-16 Viper, τα Rafale και τα F-35.

Στις 5 Μαρτίου, η «Κ» παρουσίασε την «ακτινογραφία» του αεροπορικού στόλου βάσει των αλλαγών που προωθούνται από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και της αναδιοργάνωσης της δομής δυνάμεων που φέρνει η «Ατζέντα 2030». Τα F-16 Block 50 πρόκειται να αναβαθμιστούν σε Viper, ενώ για τα F-4 Phantom, F-16 Block 30 και Mirage 2000-5 αναζητούνται αγοραστές. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», για ορισμένους τύπους έχουν γίνει ήδη επαφές καθώς υπάρχει έκδηλο ενδιαφέρον.

Υποψήφιοι πελάτες

Πολλές ευρωπαϊκές και μη χώρες έχουν βρεθεί κατά καιρούς στο τραπέζι των συζητήσεων για τα ελληνικά μαχητικά. Η πρώτη απόπειρα πώλησης των F-16 Block 30 καταγράφεται πριν από 10 χρόνια, με τη Βουλγαρία να εμφανίζεται ως υποψήφιος αγοραστής και τις Ηνωμένες Πολιτείες να αναλαμβάνουν ρόλο διαμεσολαβητή. Οι διαπραγματεύσεις δεν αποδίδουν καθώς οι όροι που θέτει η Αθήνα για την πώληση οκτώ Block 30 δεν μπορούν να ικανοποιηθούν. Οι προσπάθειες επαναλαμβάνονται το 2015 και το 2016 χωρίς αποτέλεσμα.

Λίγους μήνες αργότερα ξεκινούν και πάλι οι συζητήσεις, αλλά αυτή τη φορά ως υποψήφιος αγοραστής εμφανίζεται η Κροατία που στοχεύει σε 12 έως 16 αεροπλάνα. Η πώληση δεν προχωρά και η Αθήνα αναζητά νέο αγοραστή στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που θέλουν να αξιοποιήσουν τα F-16 για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Το 2018, μάλιστα, κλιμάκιο των ΗΑΕ επισκέπτεται βάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας για να αξιολογήσει τα ελληνικά Block 30. Ούτε αυτή η προσπάθεια αποδίδει καρπούς, ωστόσο, λίγους μήνες μετά αναζωπυρώνονται οι διαβουλεύσεις με την Κροατία που επανέρχεται για την αγορά 12 αεροσκαφών. Παράλληλα, στην ΕΑΒ ξεκινά η αναβάθμιση των Block 52+ και Block 52+adv σε Viper και η Αθήνα θέλει να πουλήσει τα 30άρια για να εξοικονομήσει σημαντικούς πόρους. Το 2020, πάντως, το θέμα της πώλησης των F-16 μπαίνει στον «πάγο» αφού η Κροατία υπαναχωρεί λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας, ενώ η αυξανόμενη ένταση στο Αιγαίο από τον επιθετικό γείτονα αλλάζει το «κλίμα» στην Ελλάδα υπέρ της διατήρησης υψηλών «οροφών» στις διαθεσιμότητες των μαχητικών.


Η Πολεμική Αεροπορία αναζητά αγοραστή για 18 Mirage

Συζητήσεις, όμως, έχουν γίνει και για τα 24 Mirage 2000-5. Η ελληνική πλευρά έχει ήδη διερευνήσει το ενδεχόμενο πώλησής τους στην Ινδία αλλά και σε άλλους χρήστες που διαθέτουν ήδη τον συγκεκριμένο τύπο ή παραλλαγές του, ενώ ενδιαφέρον έχουν δείξει και αφρικανικές χώρες. Η ηγεσία, άλλωστε, φαίνεται πως προωθεί την αξιοποίησή τους προτού απαξιωθούν και καταλήξουν όπως τα 18 παλαιότερα Mirage 2000 BGM/EGM. Με δεδομένο, μάλιστα, πως η υποστήριξή τους από την κατασκευάστρια έχει κοντινή ημερομηνία λήξης, η πιθανότητα τα ικανότατα Mirage 2000-5 να καθηλωθούν και πάλι στην Τανάγρα προκαλεί έντονο προβληματισμό σε εκείνους που λαμβάνουν τις αποφάσεις.

Ο παράγοντας Ουκρανία

Δεν είναι κρυφό ότι οι πλατφόρμες που φέρουν δυτικά όπλα βρίσκονται στο «στόχαστρο» του Κιέβου. Η Ουκρανία, μάλιστα, ετοιμάζεται να ενσωματώσει το F-16 στον αεροπορικό της στόλο με τις πρώτες επιχειρησιακές πτήσεις να ξεκινούν τον Ιούλιο. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι το Κίεβο, μέσω διαμεσολαβητών, έχει εκφράσει ενδιαφέρον για τα ελληνικά F-4 Phantom αλλά και για οποιαδήποτε άλλο δυτικό αεροσκάφος έχει πωλητήριο.


Η «Κ» στα νέα εκπαιδευτικά της Πολεμικής Αεροπορίας – Η πρώτη σειρά Ικάρων στα Μ-346


Σε κάθε περίπτωση, η Αθήνα δεν πρόκειται να πάρει βιαστικές αποφάσεις, αφού, όπως έχουν ξεκαθαρίσει η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία, τα F-4Ε θα αποσυρθούν όταν έρθουν τα F-35, ενώ για τα Mirage 2000-5 το πλάνο προβλέπει τη δημιουργία δεύτερης Μοίρας Rafale. Ακόμη και για τα Block 30, οι αποφάσεις δεν θα ληφθούν άμεσα, καθώς, αν προχωρήσει η αναβάθμιση των Block 50 σε Viper, θα απαιτηθούν μεγαλύτερες διαθεσιμότητες για να καλύπτουν τα κενά.

Πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί πως οι όποιες συζητήσεις δεν αφορούν μόνο σε ολόκληρες πλατφόρμες αλλά και σε τμήματα αυτών. Αλλωστε, η πιθανή αναβάθμιση των Block 50 σε Viper θα αφήσει «ανεκμετάλλευτα» τα απάρτια των Block 52, δηλαδή ραντάρ, αισθητήρες, συστήματα επικοινωνίας κ.λπ., για τα οποία ήδη αναζητούνται αγοραστές και είναι δεδομένο πως μεταξύ άλλων, ενδιαφέρον έχει εκφράσει και το Κίεβο.

...από "ΤΑ ΝΕΑ"

                                      "ΤΑ ΝΕΑ", 28/03/24


ΤΟΥ ΜΑΡΙΝΟΥ ΓΚΑΣΙΑΜΗ

Το… «άλογο εργασίας» της αμερικανικής αεροπορίας στρατού ετοιμάζεται να ενταχθεί και στις τάξεις της Ελληνικής Αεροπορίας Στρατού. Ο λόγος για το ελικόπτερο γενικής χρήσης UH-60M Blackhawk. Η Αθήνα ενδιαφέρεται για 35 ελικόπτερα του τύπου προκειμένου να αντικαταστήσει τα θρυλικά, όχι μόνο για τις ΗΠΑ λόγω Βιετνάμ, αλλά και για την Ελληνική Αεροπορία Στρατού λόγω μακροχρόνιας χρήσης, μεταγωγικά ελικόπτερα Χιούι.

Σχετική ενημέρωση επρόκειτο να γίνει χθες στη Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, αλλά αυτό αναβλήθηκε λόγω της συζήτησης στην Ολομέλεια για την πρόταση δυσπιστίας.

Το επόμενο βήμα σε κάθε περίπτωση είναι η σχετική έγκριση από το ΚΥΣΕΑ προκειμένου να ανταποκριθεί η Αθήνα στη σχετική επιστολή (LOA) των ΗΠΑ που έστειλε το Στέιτ Ντιπάρτμεντ στις αρχές Ιανουαρίου.

Στην προμήθεια των Blackhawk, που εξυπηρετεί τον εκσυγχρονισμό του στόλου των ελικοπτέρων αλλά και την ομοιογένεια του υλικού, αναφέρθηκε και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας κατά την παραλαβή των ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων MH-60 ROMEO από το Πολεμικό Ναυτικό στο ναυτικό οχυρό Κοτρώνι στον Μαραθώνα. Στόχος της Ελλάδας είναι η απόκτηση 35 ελικοπτέρων Blackhawk με τουλάχιστον τέσσερα από αυτά να έχουν διαμόρφωση για ειδικές επιχειρήσεις.

Η αντικατάσταση των Χιούι UH-1H είναι όχι απλώς επιβεβλημένη αλλά επιτακτική πλέον, καθώς όπως αναφέρει και η εισηγητική έκθεση προς τη Βουλή η κατασκευάστρια εταιρεία έχει σταματήσει εδώ και χρόνια να τα υποστηρίζει με αποτέλεσμα πραγματικά πολύ χαμηλές διαθεσιμότητες λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.

Εκτός αυτών η έκθεση τονίζει πως τα Χιούι στο σύγχρονο πεδίο μάχης είναι επί της ουσίας απλά στόχοι, καθώς δεν έχουν συστήματα αυτοπροστασίας (π.χ. θερμοβολίδες και αλουμινόφυλλα), ενώ ζητούμενο της Αεροπορίας Στρατού είναι να έχει ένα ελικόπτερο μεταφοράς στρατευμάτων και υλικών ικανό να αντιμετωπίσει κάθε απειλή για τα επόμενα τουλάχιστον 30 χρόνια.

Το πρόγραμμα

Το κόστος εκτιμάται στο 1.149.200.000 ευρώ και συμπεριλαμβάνει την προμήθεια 35 ελικοπτέρων, την αρχική υποστήριξη, την εν συνεχεία υποστήριξη FOS (συνεχή ροή ανταλλακτικών), την εκπαίδευση, την αρχική προμήθεια πυρομαχικών και τις προβλεπόμενες κρατήσεις 4% επί διακρατικών συμφωνιών. Θα μπορούν στις ειδικές πτέρυγες που θα έχουν να φέρουν ρουκέτες των 2,75″, κατευθυνόμενες με λέιζερ ή μη και αντιαρματικούς πυραύλους Hellfire σαν αυτούς που έχουν τα επιθετικά ελικόπτερα Απάτσι.

Ετος έναρξης ενεργοποίησης του προγράμματος είναι το 2024 ή το έτος που θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση. Η πληρωμή θα γίνει σε 7 χρόνια. Το ενδεικτικό πρόγραμμα παραδόσεων στις Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις αν όλα κυλήσουν ομαλά προβλέπει τα πρώτα 4 ελικόπτερα να φτάνουν στην Ελλάδα στο τέταρτο τρίμηνο του 2025 και η παράδοση των υπόλοιπων 31 να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος του τέταρτου τριμήνου του 2027.

Τα ελικόπτερα Blackhawk θα βοηθήσουν πολλαπλά και ως προς την οικονομία κλίμακας, καθώς έχουν τους ίδιους κινητήρες με τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και τα επιθετικά ελικόπτερα Απάτσι της Αεροπορίας Στρατού.

Εχουν παραχθεί πάνω από 5.000 ελικόπτερα του τύπου και όπως αναφέρει η έκθεση έχουν συμπληρώσει παγκόσμια πάνω από 20 εκατομμύρια ώρες πτήσεων σε επιχειρήσεις, εκ των οποίων πάνω από ένα εκατομμύριο ώρες σε μάχη, έχοντας αποδείξει την αξία του. Κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης δε, θα γίνει προσπάθεια για συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας εντός της οροφής πιστώσεων του προγράμματος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου