οι κηπουροι τησ αυγησ

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024

Στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τρόλεϊ κ.λπ. υπάρχουν οι επιβάτες που πληρώνουν και οι επιβάτες που δεν πληρώνουν. Κάποια στιγμή πρέπει να αποφασίσει η κυβέρνηση και ή να είναι υποχρεωτική η πληρωμή για όλους ή ελεύθερη για όλους. Πρόκειται και για αντιπαράδειγμα κυρίως για τους νέους, τους «επερχόμενους» δηλαδή πολίτες. Παιδεία δεν παρέχεται όμως μόνο στα σχολεία. Παρανομίες φανερές και στην κίνηση των οχημάτων. Οι περισσότεροι οδηγούν χρησιμοποιώντας συγχρόνως το κινητό. Πλέον όλα τα θέματα από τα πολύ σοβαρά έως τα πολύ μη σοβαρά συζητιούνται μέσω των κινητών, οδηγώντας. Παραβίαση πινακίδων κυκλοφορίας απαγορευτικών (π.χ., σε φανάρι στη συμβολή οδών Αθ. Διάκου και Καλλιρρόης υπάρχει απαγόρευση αριστερής στροφής πλην τρόλεϊ, όμως η απαγόρευση αυτή ακυρώνεται συνεχώς από οδηγούς – το ξέρει η Τροχαία)....

Aπό την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" (φύλλο 28/03/24)


Αναφέρομαι στα γεγονότα της δεκαετίας του ’50 και του ’60. Ειδικότερα, το Σχέδιο Ατσεσον (1964), που δυστυχώς απορρίφθηκε από τον τότε πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου, που υπαναχώρησε της αρχικής, θετικής, στάσης του (έλεγε τότε στον Π. Κανελλόπουλο, αρχηγό της ΕΡΕ, όπως μου διηγείτο ο ίδιος ο αείμνηστος πρώην πρωθυπουργός, ότι: «όταν μου δίνουν μια ολόκληρη πολυκατοικία μπορώ να παραχωρήσω το ρετιρέ!»), δεν υπήρξε, δυστυχώς, η μόνη από τις χαμένες ευκαιρίες επίλυσης του Κυπριακού.

Προηγήθηκε το πιο ολέθριο λάθος. Η απόρριψη από τον Μακάριο του Σχεδίου Χάρντινγκ (1956). Επ’ αυτού, θα μου επιτραπεί η ακόλουθη προσωπική μαρτυρία. Τον Σεπτέμβριο του 1976 συνόδευσα στη Σόφια τον αείμνηστο πρόεδρο Παναγιώτη Κανελλόπουλο, που, καλεσμένος από τον πρόεδρο της Βουλγαρικής Ακαδημίας καθηγητή Μπάλεφσκι, μίλησε, ως επίσημος προσκεκλημένος του, στο ανώτατο πνευματικό ίδρυμα της γείτονος.

Επωφελούμενος της παρουσίας στη βουλγαρική πρωτεύουσα του π. πρωθυπουργού, ο τότε Ελληνας πρέσβης Αλέξης Ι. Στεφάνου, συγγενής του γράφοντος, παρέθεσε δείπνο προς τιμήν του. Στο περιθώριο του δείπνου και μετά σχετική ερώτηση του διακεκριμένου Ελληνα διπλωμάτη, με θητεία στην κυπριακή πρωτεύουσα τα πρώτα χρόνια της ανεξαρτησίας της νήσου, ο αείμνηστος Π. Κανελλόπουλος αφηγήθηκε τα ακόλουθα: «Το 1966 επισκέφτηκα, ως αρχηγός της ΕΡΕ, την Κύπρο και είχα μακρές συνομιλίες με τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο για το εθνικό θέμα της Κύπρου. Βρήκα έτσι την ευκαιρία και του υπέβαλα την ακόλουθη ερώτηση:

– Γιατί, Μακαριώτατε, απορρίψατε το Σχέδιο Χάρντινγκ, παρά τις περί του αντιθέτου απόψεις της ελληνικής κυβερνήσεως, που υποστήριζε την ανάγκη συνεχίσεως των συνομιλιών;

Και η απάντηση του Μακαρίου:

– Γιατί, Κύριε πρόεδρε, εκτιμούσα ότι στον επόμενο γύρο των διαπραγματεύσεων θα είχα την ευκαιρία να εξασφαλίσω καλύτερους όρους.

Και ο π. πρωθυπουργός του απάντησε ως εξής:

– Ναι, αλλά έτσι, Μακαριώτατε, η Κύπρος οδηγήθηκε στη σημερινή κατάσταση (ήδη είχαν σχηματιστεί και παγιωθεί οι πρώτοι τουρκοκυπριακοί θύλακοι και διχοτομηθεί η Λευκωσία) και η Ελλάς σε περιπέτειες, με άδηλη την έκβασή τους».

Ετσι εξελίχθηκαν τα πράγματα αναφορικά με την απόρριψη των παραπάνω δύο Σχεδίων. Ειδικά, όμως, ως προς την απόρριψη του Σχεδίου Aτσεσον (1964), την ευκταία, για τον Κυπριακό Ελληνισμό, λύση ματαίωσαν «ένας υπεύθυνος και ένας ανευθυνοϋπεύθυνος», σύμφωνα με τον πασίγνωστο αφορισμό κορυφαίου δημοσιογράφου της εποχής.

ΙΩΑΝΝΗΣ Κ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Δικηγόρος


Πρόκειται και για αντιπαράδειγμα κυρίως για τους νέους, τους «επερχόμενους» δηλαδή πολίτες. Παιδεία δεν παρέχεται όμως μόνο στα σχολεία. Παρανομίες φανερές και στην κίνηση των οχημάτων. Οι περισσότεροι οδηγούν χρησιμοποιώντας συγχρόνως το κινητό.

Πλέον όλα τα θέματα από τα πολύ σοβαρά έως τα πολύ μη σοβαρά συζητιούνται μέσω των κινητών, οδηγώντας. Παραβίαση πινακίδων κυκλοφορίας απαγορευτικών (π.χ., σε φανάρι στη συμβολή οδών Αθ. Διάκου και Καλλιρρόης υπάρχει απαγόρευση αριστερής στροφής πλην τρόλεϊ, όμως η απαγόρευση αυτή ακυρώνεται συνεχώς από οδηγούς – το ξέρει η Τροχαία).

Η γενίκευση της κάμερας θα δώσει λύσεις. Η μεγάλη επιτυχία της απαγόρευσης του τσιγάρου σε κλειστούς χώρους μεθοδικά σε κάποιες περιπτώσεις ακυρώνεται με τη χρήση ατμοτσιγάρων εξόχως παραπλανητικών μορφών. Χρειάζεται συνεχής αστυνόμευση. Επίσης, το φακελάκι στους χώρους της υγείας κυρίως αλλά κι αλλού. Το ξέρει καλά και η σημερινή κυβέρνηση. Δεν υπάρχει διαρκής ανοχή; Hμίμετρα στον χώρο της φοροδιαφυγής. Κι εδώ ανοχή. Ακόμη και προφανής φόβος για την τόνωση του πλαστικού χρήματος που θα δώσει λύσεις στη φοροδιαφυγή. Τα κίνητρα για τη χρήση του ανύπαρκτα σχεδόν, ιδίως αυτό της φορολοταρίας με την προπολαχειακή μορφή όπου κανείς στην ουσία δεν κερδίζει. Ελεγχος τιμών στο εμπόριο, στα κινητά, στις πετρελαϊκές επιχειρήσεις.

Απέναντι σε αυτά τα σχεδόν «άβατα» και για την παρούσα κυβέρνηση χρειάζεται συνεχής «πολεμική διάθεση» από πλευράς κρατικού ελέγχου.

Γενικά το κράτος θα πρέπει να μην ανέχεται τις εστίες παρανομιών, γιατί όπως αναφέρθηκε, πέραν των άλλων συνεπειών, παιδεία δεν παρέχουν μόνο τα σχολεία αλλά κάποιες φορές καλύτερη παιδεία παρέχεται εκτός σχολείων.

ΘΑΝΟΣ ΘΑΝΑΣΗΣ 
Τοπογράφος μηχανικός ΕΜΠ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου