οι κηπουροι τησ αυγησ

Παρασκευή 12 Μαρτίου 2021

Με άλλα λόγια, οι ανήκοντες στις ομάδες υψηλού κινδύνου πρέπει να προστατεύσουν τους εαυτούς τους. Αν κολλήσουν, παίζουν ρώσικη ρουλέτα. Είτε με θεραπεία είτε χωρίς, είτε σε νοσοκομείο είτε εκτός, είτε σε ΜΕΘ είτε εκτός αυτής, η πιθανότητα να πεθάνουν είναι πολύ μεγάλη. Και με τα νοσοκομεία υπερπλήρη, οι συνθήκες νοσηλείας τους δεν θα είναι οι ιδανικές. Και ο θάνατος από ασφυξία είναι ο χειρότερος. Αυτά ας τα έχουν υπόψιν τόσο οι ίδιοι, όσο και οι συγγενείς τους. Αυτή η αλήθεια πρέπει να γίνει σαφής. Και ας πονάει. Είναι λάθος να επικεντρωνόμαστε στα κρεβάτια ΜΕΘ, στις επιτάξεις κλινικών ή σε ό,τι κατεβαίνει στο κεφάλι του καθενός....

 

"Covid-19..

Οι "ειδικοί" της επιτροπής και η κυβέρνηση έχουν χάσει κάθε αίσθηση μέτρου. Αναρωτιέμαι αν έχουν απωλέσει τόσο πολύ την ικανότητα σκέψης και αξιολόγησης των δεδομένων. Όχι ότι περίμενα κάτι περισσότερο από καθηγητές καριέρας και επαγγελματίες πολιτικούς.

Η λοίμωξη από τον κορωνοϊό πλέον είναι αρκετά μελετημένη, γνωρίζουμε ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο και τη φυσική της πορεία και τις δυνατότητες που έχουμε να την αντιμετωπίσουμε. Γνωρίζουμε ότι οι ασυμπτωματικοί συνιστούν ένα μικρό ποσοστό όσων έχουν μολυνθεί. Η λοίμωξη μεταδίδεται κυρίως από τους ήπια νοσούντες, είτε στο προσυμπτωματικό στάδιο, 1 με 2 ημέρες πριν από την εμφάνιση των συμπτωμάτων, και κυρίως από όσους ενώ έχουν συμπτώματα δεν απομονώνονται. Δυστυχώς αυτό δεν περιορίζεται όσα μαζικά μέτρα και να λάβει η πολιτεία. 

Γνωρίζουμε ότι οι νέοι και υγιείς, οι κάτω των 45 ετών, που δεν είναι παχύσαρκοι, έχουν θνητότητα κοντά στο μηδέν. Οι 45-65 έχουν 1/100 πιθανότητες να νοσήσουν βαρύτερα και να πεθάνουν, και πάλι κυρίως κινδυνεύουν όσοι είναι παχύσαρκοι και πάσχουν από σοβαρά υποκείμενα νοσήματα. Αυτοί που κυρίως κινδυνεύουν είναι οι άνω των 65, με την παχυσαρκία και εδώ να παίζει σημαντικό ρόλο. Ο κίνδυνος θανάτου στους άνω των 65 προσεγγίζει το 15%, μικρότερος από 10% στους κάτω των 75, πολύ μεγαλύτερος στους άνω των 75. 

Η άλλη γνώση που έχουμε είναι ότι πρακτικά δεν υπάρχει θεραπεία. Η κορτιζόνη θα μειώσει την πιθανότητα θανάτου κατά 20% όταν δοθεί σε αυτούς που νοσούν ήδη σοβαρά, έχουν πνευμονία, χρειάζονται οξυγόνο και πρακτικά νοσηλεύονται. Τα υπόλοιπα φάρμακα δυστυχώς δεν αλλάζουν τη φυσική πορεία της νόσου. Η διασωλήνωση μπορεί να βοηθήσει κάποιους ασθενείς, εφ' όσον γίνει στο σωστό χρόνο, ο οποίος ακόμα δεν έχει σαφώς καθοριστεί. Οι περισσότεροι ασθενείς που θα καταλήξουν σε ΜΕΘ διασωληνωμένοι θα πεθάνουν, ενώ η πλειοψηφία αυτών που θα εξέλθουν από τις ΜΕΘ θα ανήκουν είτε στην ομάδα όσων εισήχθησαν για εντατική παρακολούθηση χωρίς να έχουν διασωληνωθεί ή στην ομάδα όσων διασωληνώθηκαν με χαλαρότερα κριτήρια (θα μπορούσαν και να μην είχαν διασωληνωθεί). 

Με άλλα λόγια, οι ανήκοντες στις ομάδες υψηλού κινδύνου πρέπει να προστατεύσουν τους εαυτούς τους. Αν κολλήσουν, παίζουν ρώσικη ρουλέτα. Είτε με θεραπεία είτε χωρίς, είτε σε νοσοκομείο είτε εκτός, είτε σε ΜΕΘ είτε εκτός αυτής, η πιθανότητα να πεθάνουν είναι πολύ μεγάλη. Και με τα νοσοκομεία υπερπλήρη, οι συνθήκες νοσηλείας τους δεν θα είναι οι ιδανικές. Και ο θάνατος από ασφυξία είναι ο χειρότερος. Αυτά ας τα έχουν υπόψιν τόσο οι ίδιοι, όσο και οι συγγενείς τους.

Αυτή η αλήθεια πρέπει να γίνει σαφής. Και ας πονάει. Είναι λάθος να επικεντρωνόμαστε στα κρεβάτια ΜΕΘ, στις επιτάξεις κλινικών ή σε ό,τι κατεβαίνει στο κεφάλι του καθενός.

Το lockdown είναι καταστροφικό. Στο πρώτο χαλαρό κύμα λειτούργησε γιατί τηρήθηκαν οι αποστάσεις, αποφεύχθηκε ο συγχρωτισμός και κυρίως το φορτίο της νόσου περιοριζόταν σε ελάχιστες περιοχές της χώρας. Θα έλεγα ότι πέτυχε αν συνδυαζόταν και με ενίσχυση του ΕΣΥ. Δυστυχώς δεν εκπαιδεύτηκε προσωπικό, δεν επαναλειτούργησαν νοσοκομεία που έκλεισαν. Έγιναν προσλήψεις, συμφωνώ. Γέμισαν με προσωπικό κάθε ειδικότητας, άσχετης συνήθως με τον κορωνοϊό. Περιφέρονται κατά δεκάδες οι συμβασιούχοι στα νοσοκομεία. Οι περισσότεροι δεν βοηθάνε ουσιαστικά, και όντας και ανεκπαίδευτοι αυξάνουν τον κίνδυνο ενδονοσοκομειακής διασποράς. 

Τώρα, και για τον επόμενο μήνα, θα προσπαθούμε να διαχειριστούμε μία κατάσταση οριακή, θα θρηνήσουμε νεκρούς, αρκετοί άνθρωποι που δεν έπρεπε θα πεθάνουν είτε από κορωνοϊό, είτε από άλλα νοσήματα, λόγω αδυναμίας του συστήματος να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες του πληθυσμού. Δυστυχώς θα χαθούν πολλά ποιοτικά έτη ζωής, και κυρίως από νοσήματα μη σχετιζόμενα με κορωνοϊό.

Τι να κάνουμε τώρα;

1. Το μήνυμα στους πολίτες ένα και σαφές. Προστατέψτε τους εαυτούς σας και τους δικούς σας. Πώς; Κρατήστε αποστάσεις, αποφύγετε τους κλειστούς χώρους, φοράτε μάσκα όταν έρχεστε σε κοντινή επαφή με άλλους ανθρώπους, πλένετε τα χέρια σας.

2. Αν δεν νιώθετε καλά, αν έχετε πυρετό, αν έχετε συμπτώματα, μείνετε σπίτι. Για τουλάχιστον μία εβδομάδα. Μην έρχεστε σε επαφή με άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, αν έχετε συμπτώματα ή λόγω κινητικότητας έρχεστε σε επαφή με πολύ κόσμο. Όσοι έχετε υπαλλήλους που νοσούν, προτρέψτε τους να μείνουν σπίτι. Το προσωρινό κέρδος, που θα έχετε αν συνεχίσουν να εργάζονται, δεν αντισταθμίζει τη συλλογική ζημία, η οποία τελικά θα αγγίξει και την τσέπη σας.

3. Όσοι έχετε εμβολιαστεί, προσέχετε διπλά, αν έρχεστε σε επαφή με πολύ κόσμο. Αν μολυνθείτε, η πιθανότητα να είστε ασυμπτωματικοί είναι μεγαλύτερη, οπότε, παρόλο που πιθανότατα θα αποβάλλετε μικρότερο ποσό ιού, αν δεν λαμβάνετε μέτρα, μπορεί να θέσετε περισσότερους σε κίνδυνο

4. Οι νέοι, οι έχοντες καλή φυσική κατάσταση, οι εμβολιασμένοι βγείτε, κινηθείτε, περπατήστε. Προσπαθήστε όμως να μην συνωστίζεστε. Και κρατήστε αποστάσεις από τους ανήκοντες σε ευπαθείς ομάδες.

5. Όλοι ανεξαιρέτως περπατήστε, ασκηθείτε τραφείτε σωστά, έχετε καλή ψυχολογία. Αυτά κυρίως θα μειώσουν την πιθανότητα να νοσήσετε βαρειά.

6. Αν κολλήσετε, μείνετε σπίτι. Πιείτε αρκετά υγρά, πάρτε αντιπυρετικά, ίσως βιταμίνες. Προμηθευτείτε ένα οξύμετρο. Αν δείχνει συστηματικά κάτω από 94, πηγαίνετε στο νοσοκομείο. Αν όχι, δεν έχει νόημα, εκτός κι αν έχετε δύσπνοια, εμετούς, πολλά υποκείμενα νοσήματα ή επηρεασμένο επίπεδο συνείδησης.

7. Εμβολιαστείτε. Όσοι έκαναν το εμβόλιο έχουν ελάχιστη πιθανότητα να πεθάνουν αν κολλήσουν. Μην το φοβάστε. Κανένας δεν πέθανε από το εμβόλιο. Χιλιάδες πέθαναν εξαιτίας του κορωνοϊού.

8. Προς την πολιτεία: Φερθείτε υπεύθυνα, μην κλείνετε τα σχολεία. Ανοίξτε την οικονομία, τα μαγαζιά. Ανοίξτε κλίνες σε νοσοκομεία. Χρησιμοποιήστε, εδώ που φτάσαμε, όλους τους διαθέσιμους υγειονομικούς πόρους, δημόσιους και ιδιωτικούς. Βελτιώστε τα ΜΜΜ. Μην πανικοβάλλετε τους πολίτες. Σεβαστείτε τους ηλικιωμένους. Αποφασίστε με γνώμονα το συλλογικό συμφέρον και όχι με το νου σας στο πολιτικό κόστος.

9. Προς τους συναδέλφους μεγαλο-γιατρούς. Προσέχετε τι λέτε και πώς το λέτε. Μιλάτε λίγο και ουσιαστικά. Οτι λέτε να βασίζονται σε γνώση και εμπειρία. Μην είστε απόλυτοι. Ασχοληθείτε λίγο και με τους ασθενείς, όχι μόνο με δημόσιες σχέσεις και προβολή.

ΥΓ. Δεν μίλησα για τεστ, rapid, PCR. Είναι πλέον ήσσονος σημασίας. Αν έχετε συμπτώματα, και τη δυνατότητα, κάντε το. Ασχέτως όμως αποτελέσματος, μείνετε σπίτι για 7-10 ημέρες (μιλάω για τους συμπτωματικούς)...."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου