Από "ΤΑ ΝΕΑ"
ΤΗΣ ΜΥΡΤΟΥΣ ΛΙΑΛΙΟΥΤΗ
Τι είναι καλό, τι είναι κακό και τι τ' ανάμεσό του; Οι μέρες μετά τα επεισόδια είναι δύσκολες για τους «καταδικάζω τη βία απ' όπου κι αν προέρχεται». Είναι η στιγμή που όλοι συντάσσονται μαζί τους και, εντελώς παράδοξα, όλοι στέκονται εναντίον τους.
Οταν το ξύλο το δίνουν οι αστυνομικοί, η άλλη πλευρά εξεγείρεται, και δικαίως, για τον τρόπο που επιβάλλεται η καταστολή, για τον τρόπο με τον οποίο επαγγελματίες που έχουν επιφορτιστεί με την προστασία των πολιτών στρέφονται εναντίον τους. Οταν το ξύλο το δίνουν οι διαδηλωτές, οι ίδιοι άνθρωποι που εξεγέρθηκαν ψάχνουν στις γωνίες για ελαφρυντικά, διαχωρίζουν τη θέση τους από τις εικόνες που παρακολούθησαν, αλλά συνεχίζουν να αναζητούν το σωτήριο «ναι μεν, αλλά», νταντεύοντας «τα παιδιά».
Η άλλη πλευρά, παρότι θα μπορούσε να αντιμετωπίσει από την αρχή το περιστατικό αστυνομικής αυθαιρεσίας ως αυτό που ήταν, επέλεξε να το υποβαθμίσει δίνοντας στη δημοσιότητα τα στοιχεία του ανθρώπου που έφαγε το ξύλο - πώς τα προσωπικά δεδομένα ενός πολίτη βρέθηκαν στα χέρια ενός βουλευτή, δεν μας εξήγησε ποτέ κανείς. Οταν, όμως, αντικείμενο βίας γίνονται οι αστυνομικοί, η άλλη πλευρά εξεγείρεται, και δικαίως, απέναντι σε όσους επενδύουν στον διχασμό της κοινωνίας για άλλη μια φορά, σε όσους ευελπιστούν, ίσως, πως με το ντάντεμα θα δουν την ιστορία που επαναλαμβάνεται.
Ολοι συμφωνούν με τους «ισαποστάκηδες» όταν φταίνε οι απέναντι, κανείς όταν φταίνε οι δικοί του. Γι' αυτούς που μπορούν να διαλέγουν εύκολα το δίκαιο από το άδικο ξύλο, η βία ενίοτε είναι και δικαιολογημένη και ανεκτή. Φταίει η πανδημία και το λοκντάουν του τελευταίου χρόνου ή μήπως η χρονική απόσταση από τις δύσκολες μέρες του πρόσφατου παρελθόντος; Προς Θεού, ας αποφύγουμε τα κλισέ. Η πιο τακτική συμβουλή προς τους «ισαποστάκηδες» είναι πως καλά θα κάνουν να μη γρατζουνάνε πληγές που πονάνε, να αφήσουν τα πεθαμένα στην ησυχία τους. «Τώρα έχει σημασία τι θα πεις», τους λένε. «Δεν αρκούν ειρηνικές διακηρύξεις και να μαζεύεις λουλουδάκια στους αγρούς». Και εκεί, όμως, πάλι κάτι θα ενοχλήσει - γέρνεις πιο πολύ προς την κυβέρνηση αν πιστεύεις πως ο ΣΥΡΙΖΑ φλερτάρει επικίνδυνα, για άλλη μια φορά, με την οργή. Είσαι τουλάχιστον εκτός τόπου και χρόνου αν διαφωνείς με τον τρόπο εφαρμογής του «νόμος και τάξη» της σημερινής κυβέρνησης. Βρε, μήπως δεν είσαι πραγματικός «ισαποστάκιας»;
Οι «ισαποστάκηδες», αυτό το περίεργο είδος πολιτών, έχουν πάρει θέση απέναντι στη βία εδώ και πολύ καιρό, απ' όπου κι αν προέρχεται. Εχουν πάρει θέση και για την αντιμετώπισή της. Αυτή τη θέση δεν την άλλαξαν, δεν υποχώρησαν ούτε στο ελάχιστο. Χτυπούν εδώ και μέρες το καμπανάκι του κινδύνου. Τα πεθαμένα δεν ανήκουν μόνο στα πεθαμένα: ο αστυνομικός που λιντσαρίστηκε σε μια οδό της Νέας Σμύρνης, που έλουσε με το αίμα του τον δρόμο, είναι 28 ετών. Τον Δεκέμβριο του Γρηγορόπουλου ήταν 15, τον Μάιο της Μαρφίν έκλεινε τα 17. Ο νεαρός που φώναζε «πονάω», προσπαθώντας να αποφύγει τον αστυνομικό που τον χτυπούσε είναι μόλις έναν χρόνο μεγαλύτερός του. Αυτή η γενιά, που έζησε από πρώτο χέρι τον προηγούμενο κύκλο βίας, είναι ο πρωταγωνιστής του καινούργιου που κάνει αργά και σταθερά την εμφάνισή του. Ανάμεσα στους δύο κύκλους υπάρχει ένας συνδετικός κρίκος, που αποδείχτηκε ανθεκτικότατος στον χρόνο. Και υπάρχουν κι αυτοί που θεωρούν πως τον έσπασαν απλώς και μόνο γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε τις εκλογές.
Το ημερολόγιο δείχνει 2021. Η εποχή μυρίζει επικίνδυνα μπαρούτι, αλλά ευτυχώς οι «ισαποστάκηδες» τραγουδούν ακόμα.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου