οι κηπουροι τησ αυγησ

Παρασκευή 3 Μαΐου 2024

Εκτός αγοράς έθεσε τα φορτία LNG τον Απρίλιο το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο που µπαίνει στη χώρα µας από το Σιδηρόκαστρο µέσω του αγωγού Turk Stream. Οι περιζήτητες µέσα στην ενεργειακή κρίση εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας έµειναν στα αζήτητα τον Απρίλιο, ενώ και οι ελάχιστες για εκφόρτωση προγραµµατισµένες ποσότητες LNG τελικά ακυρώθηκαν, µε αποτέλεσµα για πρώτη φορά από το 2019 να µηδενιστούν οι εισαγωγές LNG. Είχε προηγηθεί µια σταδιακή ακύρωση φορτίων από τον Ιανουάριο, µε τις εκφορτώσεις των προγραµµατισµένων φορτίων να περιορίζονται µέσα στο πρώτο τετράµηνο του έτους κατά το ήµισυ....

Από την "ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ"


"ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 02/05/24





Φυσικό αέριο:
Επέστρεψε δυναµικά στην ελληνική αγορά
το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο


ΤΗΣ ΧΡΥΣΑΣ ΛΙΑΓΓΟΥ


Ούτε ένα φορτίο υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν ξεφορτώθηκε τον Απρίλιο στη Ρεβυθούσα, καθώς οι ανάγκες καλύφθηκαν από φθηνό ρωσικό αέριο που έφτασε στην αγορά μέσω αγωγών.

Εκτός αγοράς έθεσε τα φορτία LNG τον Απρίλιο το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο που µπαίνει στη χώρα µας από το Σιδηρόκαστρο µέσω του αγωγού Turk Stream. Οι περιζήτητες µέσα στην ενεργειακή κρίση εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας έµειναν στα αζήτητα τον Απρίλιο, ενώ και οι ελάχιστες για εκφόρτωση προγραµµατισµένες ποσότητες LNG τελικά ακυρώθηκαν, µε αποτέλεσµα για πρώτη φορά από το 2019 να µηδενιστούν οι εισαγωγές LNG. Είχε προηγηθεί µια σταδιακή ακύρωση φορτίων από τον Ιανουάριο, µε τις εκφορτώσεις των προγραµµατισµένων φορτίων να περιορίζονται µέσα στο πρώτο τετράµηνο του έτους κατά το ήµισυ.

Σύµφωνα µε στοιχεία του S&P Global Commodity Insights, η Ελλάδα µέχρι πρότινος εισήγε 34.000-336.000 µετρικούς τόνους LNG µηνιαίως, µε τις µεγαλύτερες ποσότητες να καταγράφονται κατά την κλιµάκωση της ενεργειακής κρίσης το 2022.

Οπως προκύπτει από το ετήσιο πρόγραµµα εκφορτώσεων LNG που δηµοσιεύει ο ∆ΕΣΦΑ, οι παίκτες στην περιοχή σχεδίαζαν αρχικά να φέρουν τρία φορτία LNG τον µήνα που πέρασε, όµως ο σχεδιασµός αυτός αναθεωρήθηκε.

Πιο συγκεκριµένα, η Mytilineos σχεδίαζε να εισαγάγει φορτίο LNG (1 TWH) στις 6 Απριλίου, στη συνέχεια σειρά θα έπαιρνε η Kolmar στις 12 Απριλίου µε φορτίο 0,5 TWH και θα ακολουθούσε η MET trading στις 22 Απριλίου µε άλλο ένα φορτίο 1 ΤWH.

Πλην όµως, από τις αναθεωρήσεις του προγράµµατος φάνηκε ότι οι ποσότητες στα πρώτα δύο φορτία περιορίστηκαν στα 0,02 ΤWH έκαστο και στη συνέχεια ακυρώθηκαν, όπως ακυρώθηκε και το τρίτο φορτίο, για να φτάσουµε στις µηδενικές εισαγωγές LNG τον Απρίλιο. Eίχε προηγηθεί η ακύρωση δύο φορτίων τον Φεβρουάριο έναντι αρχικού σχεδιασµού για πέντε, και τον Μάρτιο άλλων δύο φορτίων έναντι αρχικού σχεδιασµού για τέσσερα. Με βάση τα στοιχεία του ∆ΕΣΦΑ, από τις προγραµµατισµένες αρχικά ποσότητες των 13 εκατ. µεγαβατωρών στις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας εκφορτώθηκαν τελικά το πρώτο τετράµηνο ποσότητες 6,7 εκατ. µεγαβατωρών, µε το κοντέρ να µηδενίζει τον Απρίλιο.

Οι συνολικές εισαγωγές LNG στον τερµατικό σταθµό της Ρεβυθούσας µειώθηκαν κατά 27,1% το πρώτο τρίµηνο του 2024, µε τις ποσότητες να ανέρχονται σε 6,93 TWH. Tην αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σύµφωνα µε τα στοιχεία του ∆ΕΣΦΑ, οι συνολικές εισαγωγές LNG έφτασαν τις 9,51 TWH. Το ίδιο διάστηµα από το Σιδηρόκαστρο –το σηµείο εισόδου του ρωσικού αερίου µέσω του Turk Stream– µπήκαν στο εθνικό σύστηµα 7,25 τεραβατώρες, ποσότητα υπερδιπλάσια σε σχέση µε την αντίστοιχη περίοδο του 2023 που κάλυψε το 44% των συνολικών εισαγωγών για την περίοδο αναφοράς.

Το ρωσικό αέριο κυριάρχησε και στον σταθµό της Ρεβυθούσας, καταλαµβάνοντας τη δεύτερη θέση µετά τις ΗΠΑ µε 1,91 TWH, ποσότητες αυξηµένες κατά 82% σε σύγκριση µε την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Το αµιγώς ρωσικό αέριο ή µεταµφιεσµένο ρωσικό αέριο που φτάνει στη Βουλγαρία µέσω Τουρκίας κυριάρχησε όµως συνολικότερα στην αγορά των Βαλκανίων και είναι αυτό που έφερε τη µεγάλη ανατροπή στις εισαγωγές LNG της Ρεβυθούσας. Οι εξαγωγές φυσικού αερίου από το ελληνικό σύστηµα προς τη Βουλγαρία µειώθηκαν κατά το πρώτο τρίµηνο του 2024 κατά 94,9%, στις µόλις 0,29 TWH, πτώση που αποδίδεται από τον ∆ΕΣΦΑ στις αυξανόµενες εισαγωγές φυσικού αερίου της Βουλγαρίας από την Τουρκία.


Η Boυλγαρία έχει υπογράψει από το 2023 συµφωνία µε την Τουρκία για την τροφοδοσία της Bulgargaz από την τουρκική BOTAS µε 1,5 δισ. κυβικά µέτρα αερίου ανά έτος (bcm) για 13 χρόνια. Η συµφωνία έχει µπει στο στόχαστρο της Ε.Ε., η οποία διεξάγει έρευνα από τον περασµένο Οκτώβριο για να διαπιστώσει κατά πόσον η Bulgargaz µπορεί να λειτουργεί ως µεσάζων για το ρωσικό αέριο που προµηθεύεται µέσω Τουρκίας και παραδίδει στην περιοχή. Μόλις πρόσφατα, εξάλλου, αποτέλεσε και πεδίο επαναδιαπραγµάτευσης µεταξύ των δύο πλευρών, καθώς η Βουλγαρία διαπίστωσε ότι έχει προκαλέσει τεράστια ζηµιά στην Bulgargaz οδηγώντας την στη χρεοκοπία.

Οι ελληνικές αρχές παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, καθώς παγίωση της εικόνας που διαµορφώνεται στο πρώτο τρίµηνο του έτους αποδυναµώνει τον σχεδιασµό εξαγωγικών υποδοµών που συνδέονται µε τον αποκαλούµενο Κάθετο Αξονα, όπως οι τερµατικοί σταθµοί υγροποίησης στη Θεσσαλονίκη και την Κόρινθο, και ο δεύτερος τερµατικός σταθµός της Αλεξανδρούπολης. Τα υπό σχεδιασµό έργα µε τα οποία η Ελλάδα έχει συνδέσει την ανάδειξή της σε κόµβο διαµετακόµισης φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όπως και η αναβάθµιση του αγωγού IGB από τα 3 δισ. στα 5 δισ. κ.µ. αερίου δεν διασφαλίζουν τη βιωσιµότητά τους εάν ένα µεγάλο µέρος της ζήτησης των Ανατολικών Βαλκανίων καλυφθεί µέσω Τουρκίας. Υπάρχουν όµως και παρατηρητές που διατυπώνουν µια ψύχραιµη ανάλυση. Σύµφωνα µε αυτήν, η συµφωνία Τουρκίας - Βουλγαρίας έχει ηµεροµηνία λήξης και παράλληλα η Τουρκία λόγω της υψηλής εσωτερικής ζήτησης δεν µπορεί να αποτελέσει µακροπρόθεσµα αξιόπιστο προµηθευτή, κάτι που η Ελλάδα µπορεί να εγγυηθεί στους γείτονές της ενισχύοντας το σύστηµά της και µε νέες υποδοµές.

Τα τελευταία στοιχεία αποδυναµώνουν τα σχέδια για τους νέους τερµατικούς σταθµούς υγροποίησης αερίου.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου