οι κηπουροι τησ αυγησ

Κυριακή 5 Μαΐου 2024

Η υπόθεση του στόλου των ρωσικών τάνκερ «φαντασµάτων» του Λακωνικού Κόλπου αναδείχθηκε από τα διεθνή και εγχώρια ΜΜΕ. Παράλληλα, καταγράφηκαν και αρκετές οχλήσεις από πλευράς εταίρων και συµµάχων, οι οποίοι έσπευσαν να κατατάξουν την Ελλάδα στις χώρες που παρακάµπτουν τις κυρώσεις, παρά το γεγονός ότι η Αθήνα ήταν από τις πρώτες που τις επέβαλαν. Ωστόσο, ένας επιπλέον λόγος που προκαλεί την ενεργοποίηση της Αθήνας είναι η περιβαλλοντική διάσταση.Τα τάνκερ που εµπλέκονται σε µεταγγίσεις πετρελαίου στον Λακωνικό Κόλπο, πολλές φορές δεκάδες σε µία ηµέρα (στο πιο πρόσφατο ρεπορτάζ του Bloomberg στα ανοιχτά του Γυθείου τον περασµένο ∆εκέµβριο είχαν µετρηθεί τουλάχιστον 12 πετρελαιοφόρα, τα οποία περίµεναν στη σειρά για το κοντραµπάντο), αποτελούν κίνδυνο για το περιβάλλον, αλλά και την τοπική τουριστική βιοµηχανία.

Από την "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", και...

"Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 04-05/05/24
































Του ΒΑΣΙΛΗ ΝΕ∆ΟΥ

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ: Να ελέγξει τις «µεταγγίσεις» φορτίου από δεξαµενόπλοιο σε δεξαµενόπλοιο που γίνονται τώρα στον Λακωνικό Κόλπο, προκειµένου να «ξεπλυθεί» το απαγορευµένο ρωσικό πετρέλαιο, θα επιχειρήσει η Ελλάδα. Το Πολεµικό Ναυτικό δεσµεύει την περιοχή για ασκήσεις, αποκλείοντας έτσι την κίνηση άλλων πλοίων. Το σχέδιο στην «Κ».

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΘΕΜΑ: Να δώσει µια έµµεση αλλά κατά το δυνατόν καθοριστική λύση στο φαινόµενο της µεταφόρτωσης πετρελαίου στον Λακωνικό Κόλπο, η οποία έχει καταγραφεί τα τελευταία δύο χρόνια και αποτελεί µία από τις πιο επιτυχηµένες επιχειρήσεις παράκαµψης των δυτικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, επιχειρεί η κυβέρνηση.

Οι µεταφορτώσεις πετρελαίου, εν ολίγοις η αναβάπτιση του ρωσικού πετρελαίου διά της µετάγγισής του σε πλοίο που είναι «καθαρό» από κυρώσεις, γίνονται σε διεθνή ύδατα εντός του Λακωνικού Κόλπου, δηλαδή σε απόσταση µεγαλύτερη των έξι ναυτικών µιλίων από τη ξηρά. Αυτή η πραγµατικότητα ουσιαστικά υπαγορεύει και το εύρος της αντίδρασης των ελληνικών αρχών, καθώς το Λιµενικό Σώµα δεν µπορεί να προβεί σε έλεγχο ή νηοψία σε εµπορικά πλοία εκτός των χωρικών υδάτων, παρά µόνον αν αυτά πλέουν υπό ελληνική σηµαία. Ούτε, βεβαίως, και υπάρχει κάποια διεθνής αποστολή ή ειδική εντολή που να επιτρέπει τις νηοψίες σε διεθνή ύδατα, όπως για παράδειγµα µε την αποστολή «Ειρήνη« της Ε.Ε. για την τήρηση του εµπάργκο όπλων προς τη Λιβύη.

H NAVTEX

Για τον λόγο αυτό αποφασίστηκε να δεσµευθεί ολόκληρη η περιοχή του Λακωνικού Κόλπου που συµπίπτει µε τα διεθνή ύδατα για ασκήσεις του Πολεµικού Ναυτικού (Π.Ν.), προκειµένου να αποτραπεί η παρουσία άλλων πλοίων. Συγκεκριµένα, µε την οδηγία προς ναυτιλλοµένους (NAVTEX) υπ’ αριθµόν 378/24 ανακοινώθηκαν ασκήσεις του Π.Ν. από την 1η έως και τις 9 Μαΐου.

Υπάρχει δυνατότητα για επανάληψη της συγκεκριµένης πρακτικής, προκειµένου να εµπεδωθεί από τους ενδιαφεροµένους ότι η Ελλάδα δεν προτίθεται να διευκολύνει αυτή τη διαδικασία; Προς το παρόν, δεν έχει αποφασιστεί αν οι NAVTEX στον Λακωνικό Κόλπο θα είναι κυλιόµενες, πάντως, κάτι τέτοιο δεν θα πρέπει να αποκλειστεί. Σε κάθε περίπτωση, µετά τις 10 Μαΐου θα κριθεί αν αυτή η πρωτοβουλία της Αθήνας θα έχει τα προσδοκώµενα αποτελέσµατα από την υλοποίησή της.

Η υπόθεση του στόλου των ρωσικών τάνκερ «φαντασµάτων» του Λακωνικού Κόλπου αναδείχθηκε από τα διεθνή και εγχώρια ΜΜΕ. Παράλληλα, καταγράφηκαν και αρκετές οχλήσεις από πλευράς εταίρων και συµµάχων, οι οποίοι έσπευσαν να κατατάξουν την Ελλάδα στις χώρες που παρακάµπτουν τις κυρώσεις, παρά το γεγονός ότι η Αθήνα ήταν από τις πρώτες που τις επέβαλαν. Ωστόσο, ένας επιπλέον λόγος που προκαλεί την ενεργοποίηση της Αθήνας είναι η περιβαλλοντική διάσταση.

To κόλπο

Τα τάνκερ που εµπλέκονται σε µεταγγίσεις πετρελαίου στον Λακωνικό Κόλπο, πολλές φορές δεκάδες σε µία ηµέρα (στο πιο πρόσφατο ρεπορτάζ του Bloomberg στα ανοιχτά του Γυθείου τον περασµένο ∆εκέµβριο είχαν µετρηθεί τουλάχιστον 12 πετρελαιοφόρα, τα οποία περίµεναν στη σειρά για το κοντραµπάντο), αποτελούν κίνδυνο για το περιβάλλον, αλλά και την τοπική τουριστική βιοµηχανία.

Είναι προφανές πως ένα ατύχηµα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας µετάγγισης πετρελαίου ανάµεσα στο τάνκερ που έπλευσε στον Λακωνικό από το Νοβοροσίσκ, προς ένα από τα πλοία «φαντάσµατα» τα οποία στη συνέχεια κατευθύνονται προς την Ινδία ή σε άλλους προορισµούς, όπου το αργό διυλίζεται και αποκτά νέα ταυτότητα προέλευσης, θα µπορούσε να έχει εξαιρετικά δυσµενείς επιπτώσεις για όλες τις παράκτιες περιοχές από το Γύθειο µέχρι τη Νέαπολη Βοιών ή το Πόρτο Κάγιο. Τον κίνδυνο αυτό σκόπευε να αναδείξει και η πρόσφατη αυτοψία που έκανε στον Λακωνικό Κόλπο ο Πέτρος Κόκκαλης, ευρωβουλευτής και εκ νέου υποψήφιος µε το κόµµα Κόσµος, που κατέρχεται στις ευρωεκλογές του Ιουνίου µε περιβαλλοντικό στίγµα.

Το γεγονός ότι ο Λακωνικός Κόλπος παραµένει «ανοιχτός», δηλαδή δεν έχει «κλείσει» όπως ο Μεσσηνιακός, που βρίσκεται στην άλλη πλευρά της Μάνης, αποτελεί µια παράπλευρη επίπτωση της απόφασης που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση το 2020 να σταµατήσει στο Ταίναρο. Πρόκειται για το Προεδρικό ∆ιάταγµα του ∆εκεµβρίου 2020 (107/2020), µε το οποίο επεκτάθηκε η αιγιαλίτιδα ζώνη από τα 6 στα 12 ναυτικά µίλια. Ενώ όλοι οι µικροί και µεγάλοι κόλποι (Αµβρακικός, Κορινθιακός, Μεσσηνιακός) από την Κέρκυρα µέχρι τη νησίδα Βενέτικο στο ακρωτήρι Ταίναρο «έκλεισαν», δηµιουργώντας τις γραµµές βάσης από τις οποίες µετρώνται τα 12 ν.µ..

Οι κλειστοί κόλποι αποτελούν χώρο άσκησης απόλυτης κυριαρχίας, έχουν δηλαδή καθεστώς αντίστοιχο µε εκείνο των εθνικών χωρικών υδάτων. Αν, εν ολίγοις, το 2020 αποφασιζόταν να µεταφερθεί το όριο ανατολικότερα, έως τον Κάβο Μαλέα, τότε µια δραστηριότητα όπως αυτή της µετάγγισης πετρελαίου ανάµεσα σε τάνκερ δεν θα ήταν δυνατή, διότι θα διεξάγονταν εντός εθνικών χωρικών υδάτων. Τότε η κυβέρνηση σταµάτησε στο Ταίναρο κυρίως λόγω της ανησυχίας για τον τρόπο που θα γινόταν αντιληπτή η επέκταση των εθνικών χωρικών υδάτων σε σηµείο που φτάνει και το Αιγαίο Πέλαγος. Και τούτο διότι είτε θα επεκτείνονταν τα χωρικά ύδατα στα 12 ναυτικά µίλια µόνο στα δυτικά των Κυθήρων και των Αντικυθήρων ή κανονικά, δηλαδή γύρω από τα νησιά. Η δεύτερη περίπτωση εµπίπτει στο τουρκικό casus belli και, δεδοµένου ότι είχε προηγηθεί η ελληνοτουρκική περιπέτεια του θέρους του 2020, αποφασίστηκε να µην αναληφθεί το συγκεκριµένο ρίσκο.


...από την "ΕΣΤΙΑ" 


"ΕΣΤΙΑ", 04-05/05/54

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου