1/2
ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΑΤΣΟΥΦΡΟΥ*
Oι ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ καταιγιστικές εξελίξεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις στρέφουν μοιραία τό ενδιαφέρον πολιτικών καί αναλυτών στό επίκαιρο ζήτημα του τουρκολυβικού μνημονίου κατανοήσεως,μέ συνέπεια νά αγνοούνται, έστω καί πρόσκαιρα, οι επίμονες αναφορές της Τουρκίας σέ «γκρίζες ζώνες». Ή κρίση τών Ίμίων ανατρέχει στα Χριστούγεννα τοϋ 1995, οταν ή κατασκευασμένη προσάραξη ενός τουρκικού σκάφους στήν περιοχή ήταν τό εναρκτήριο λάκτισμα τών «γκρίζων ζωνών». Ό Τούρκος πρόεδρος έθεσε έκ νέου στίς 22 Δειμ:μβρίου 2019 τό θέμα, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «όσοι κάνουν σχέδια σέ νησιά αμφισβητούμενης κυριαρχίας στό Αιγαίο νά γνωρίζουν ότι τό πεδίο δέν είναι ελεύθερο»!·
Μέ τήν παρούσα γνώμη δράττομαι της ευκαιρίας νά υπογραμμίσω ορισμένα αυτονόητα. Στά πλαίσια μίας ολιστικής στρατηγικής τών ελληνοτουρκικών νομικών ζητημάτων, θά ήταν ορθόν και σώφρον νά μήν λησμονούμε ότι οι «γκρίζες ζώνες» είναι μέν απότοκες τής έξώφθαλμα στρεβλής ερμηνείας έκ μέρους τής γείτονος συγκεκριμένων διατάξεων τής Συνθήκης της Λωζάννης τού 1923, αλλά δέν έχουν λάβει μέχρι σήμερα πειστικές απαντήσεις άπό ελληνικής πλευράς.
Προτάσσω ορισμένες παρατηρήσεις σχετικά κυρίως μέ τήν Συνθήκη τής Λωζάννης τού 1923, αλλά καί τήν σύμβαση καί τό πρακτικό (process verbal) τού 1932 καί τήν Συνθήκη τών Παρισίων τοϋ 1947, προτού διατυπώσω συγκεκριμένες προτάσεις.
-Πρώτον, ή Συνθήκη τοϋ 1923, σκοπούσα στήν επίτευξη οριστικής ειρήνης μεταξύ τών συμβαλλομένων μερών, καθορίζει σύνορα καί δέν οριοθετεί θαλάσσιες ζώνες. Υπό τήν έννοια αύτη η κατά καιρούς έντονα αναθεωρητική προσέγγιση της Τουρκίας είναι αδιανόητη καθόσον δέν αναθεωρούνται οϋτε τροποποιούνται διεθνείς συμφωνίες περί καθορισμού συνόρων, καί τούτο βάσει της αρχής τοϋ διεθνούς δικαίου rebus sic stantibus. Τό γεγονός ότι στήν Συνθήκη άπαντοϋν διατάξεις αναφερόμενες στά τρία ναυτικά μίλια (όσο δηλαδή ήταν τότε τό κατά γενική αποδοχή εύρος της αιγιαλίτιδας ζώνης) εκπορεύεται έκ τοϋ ότι τό όριο αυτό αποτέλεσε τό βασικό κριτήριο γιά τήν αναγνώριση της εδαφικής κυριαρχίας έπί τών κατεσπαρμένων στό Αιγαίο νήσων καί νησίδων, επειδή θεωρήθηκε εύλογο νά ανήκουν στήν Τουρκία ώς παράκτιο κράτος οί εντός τών τριών μιλίων τής αιγιαλίτιδας ζώνης τής κείμενοι νησιωτικοί σχηματισμοί (άρθρα 6,12,15 καί 16 τής Συνθήκης, τά όποια αναλύω αμέσως κατωτέρω.) Άρα, οί σχετικές ρυθμίσεις ουδόλως συνδέονται μέ τήν εξέλιξη τοϋ Δικαίου τής Θάλασσας.
Όπως προκύπτει ειδικότερα άπό τίς συνδυασμένες διατάξεις τών άρθρων 6
(ότι «τά θαλάσσια όρια περιλαμβάνουσι τάς νήσους καί νησίδια τάς κειμένας εις άπόστασιν μικροτέραν τών τριών μιλλίων άπό τής ακτής») καί 12 (ότι η απόφαση τών συμμαχικών δυνάμεων ή όποία κοινοποιήθηκε στήν Ελλάδα τό 1914, «άφορωσα εις τήν κυριαρχίαν τής Ελλάδος έπί τών νήσων τής Ανατολικής Μεσογείου...», καί ύπό τήν επιφύλαξη του άρθρου .15, τό όποίο άφορα «τάς ύπό τήν κυριαρχίαν τής Ιταλίας διατελοΰσας-νήσους [τής Δωδεκανήσου, τού Καστελλορίζου συμπεριλαμβανομένου], «αι νήσοι, αϊ κείμενοι εις μικροτέραν άπόστασιν τών τριών μιλλίων τής ασιατικής ακτής, παραμένουσιν ύπό τήν τουρκικήν κυριαρχίαν»), τό ζήτημα τής εδαφικής κυριαρχίας έπί τών νήσων τής Ανατολικής Μεσογείου λύεται οριστικά και άμετάκλητα υπέρ τής Ελλάδος. Αντιθέτως, τό άρθρο 16 προβλέπει διαφορετική ρύθμιση, εφόσον η «Τουρκία παραιτείται παντός τίτλου καί δικαιώματος πάσης φύσεως έπί τών εδαφών... ώς καί έπί τών νήσων, έκτός εκείνων ών η κυριαρχία έχει αναγνωρισθεί διά τής παρούσης, τής τύχης τών εδαφών καί τών νήσων τούτων κανονισθείσης ή κανονισθησομένης μεταξύ τών ενδιαφερομένων» (interested parties).
Όπως συνάγεται αβίαστα τόσο άπό τό γράμμα όσο καί άπό τό πνεύμα τής Συνθήκης, όσον άφορά τίς νήσους τής Ανατολικής Μεσογείου, η Τουρκία δέν είναι σέ καμμία περίπτωση «ενδιαφερόμενο» μέρος οΰτε ασκεί κυριαρχία πέραν τών τριών μιλίων άπό τίς ακτές της (τήν άποψη αυτή επιβεβαιώνει καί ή απόφαση τοϋ διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου τοϋ 1998 στήν υπόθεση Ερυθραία κατά Υεμένης, όπου ερμηνεύονται τά άρθρα 15 καί 16 καί η έννοια τοϋ όρου «ενδιαφερόμενος».)
Τήν καινοφανή θεωρία περί «γκρίζων ζωνών», μέ αποκορύφωμα τήν κρίση τών Ίμίων, έπενόησαν κύκλοι τού Πολεμικού Ναυτικού τής γείτονος, συνεπικουρούμενοι άπό στρατευμένους διεθνολόγους, οί όποίοι καί τήν έξύφαναν σταδιακά, συνδέοντας τήν δυνατότητα επεκτάσεως τής αιγιαλίτιδας ζώνης τών παρακτίων κρατών (τής Τουρκίας συμπεριλαμβανομένης) μέ τήν αντίστοιχη αυτόματη επέκταση τών εδαφικών διεκδικήσεων έπί τών νήσων τού Αιγαίου, αμφισβητώντας έτσι τό αμετάβλητο τών συνόρων. Επομένως, κατά τήν άποψη μου, επιχειρηματολογούμε όλως εσφαλμένως έπί τής ελληνικότητας τών Ίμίων, αποδεχόμενοι έν τέλει τήν σχετική συζήτηση ή οποία εκκινεί άπό τό σημείο στό όποιο τήν φέρουν οί ανυπόστατοι τουρκικοί ισχυρισμοί. Πρόκειται κατά βάση γιά μία ανούσια καί φοβική αντιπαράθεση βάσει χαρτών, οί όποίοι μπορεί μέν νά είναι ύποστηρικτικοί τών εκατέρωθεν επιχειρημάτων, αλλά δέν αποτελούν τήν αληθή νομική βάση τών ελληνικών τίτλων έπί τών νήσων τοϋ Αιγαίου, όπως προανέφερα, οί όποιοι αποκλείουν κάθε ίχνος «γκρίζων ζωνών».
-Δεύτερον, μέ τίς ίταλοτουρκικές συμφωνίες τής 4ης Ιανουαρίου καί τής 28ης Δεκεμβρίου 1932, επιλύονται διμερώς ζητήματα, αφενός, εδαφικής κυριαρχίας καί, αφετέρου, θαλάσσιας οριοθετήσεως μεταξύ τού συμπλέματος τού Καστελλορίζου (Ρώ, Μεγίστης καί Στρογγυλής) καί τών τουρκικών ακτών, ένώ γίνεται ευθεία αναφορά στις σχετικές διατάξεις τής Συνθήκης τής Λωζάννης. Αξίζει νά σημειωθεί ότι τό 1931, ήτοι πρίν άπό τήν έπίτευξη τών συμφωνιών, Ιταλία καί Τουρκία συνήψαν συνυποσχετικό γιά τήν παραπομπή τών εκκρεμών μεταξύ τους ζητημάτων εδαφικής κυριαρχίας καί οριοθετήσεως στό Διαρκές Δικαστήριο Διεθνούς Δικαιοσύνης (ΔΔΔΔ).
Σύμφωνα μέ τό άρθρο I τού συνυποσχετικού, τό ΔΔΔΔ εκλήθη νά κρίνει τήν διαφορά βάσει τής Συνθήκης τής Λωζάννης πρός τό αμοιβαίο συμφέρον τών δύο χωρών. Τελικώς, μετά τήν διμερή συμφωνία τής 4ης Ιανουαρίου 1932, οι διάδικοι (Ιταλία καί Τουρκία) παραιτήθηκαν άπό τήν συνέχιση τής δίκης, η όπο’ια καί περατώθηκε μέ διάταξη τοϋ ΔΔΔΔ τής 26ης Ιανουαρίου 1933. Ή περίπτωση τοϋ συμπλέγματος τοϋ Καστελλορίζου αποτελεί υπόδειγμα συναινετικής επιλύσεως διμερούς διαφοράς (ή οποία ανέκυψε λόγω τών άποκλινουσών ερμηνειών τής Συνθήκης τής Λωζάννης έκ μέρους τών συμβαλλομένων μερών) καί τελεί σέ απόλυτη ευθυγράμμιση μέ τό γράμμα καί τό πνεύμα της.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον άποκτά τό άρθρο 4 τής συμβάσεως τής 4ης Ιανουαρίου 1932, τό οποίο προβλέπει ότι «όλαι αί νήσοι καί όλαι αι νησίδες καί οι βράχοι οί κείμενοι εκατέρωθεν τής διαχωριστικής γραμμής τών υδάτων..., εϊτε αι όνομασίαι αύται αναφέρονται... είτε όχι, θά ανήκουν εις τό κράτος εις τήν κυριαρχίαν τού οποίου υπόκειται ή ζώνη εντός τής οποίας ευρίσκονται αϊ ανωτέρω νήσοι, νησίδες καί βράχοι». Ή έν λόγω διατύπωση καταρρίπτει άφ' εαυτής τό νεότευκτο τουρκικό επιχείρημα ότι όσες νήσοι, νησίδες καί βράχονησίδες δέν απαριθμούνται παραμένουν ύπό τουρκική κυριαρχία.
-Τρίτον, σύμφωνα μέ τό άρθρο 14 της Συνθήκης των Παρισίων τοϋ 1947 «Ή Ιταλία εκχωρεί εις τήν Ελλάδα έν πλήρει κυριαρχία τάς νήσους της Δωδεκανήσου [συμπεριλαμβανομένου του Καστελλορίζου], ώς καί τάς παρακείμενος νησίδας», ένώ, βάσει τοϋ άρθρου 43, «η Ιταλία παραιτείται πάντων των δικαιωμάτων καί συμφερόντων, άτινα δύναται αϋτη νά έχη δυνάμει του άρθρου 16 της Συνθήκης τής Λωζάννης» ώς έκ τής ιδιότητας της ώς «ένδιαφερομένου» μέρους.
Μέ βάση λοιπόν τά όσα προεξέθεσα καί μέ εφαρμοστέο, άπό το έπιλήφθησόμενο Διεθνές Δικαστήριο, δίκαιο τίς ανωτέρω διατάξεις (καί μόνον αυτές, παρακάμπτοντας έτσι έτερα ακανθώδη ζητήματα, όπως αυτό τής στρατιωτικοποιήσεως των νήσων), οί νομικοί τίτλοι της Ελλάδος είναι αδιάσειστοι καί είμαι πεπεισμένος ότι ή ευκταία υποβολή τους στην κρίση του ανωτάτου δικαιοδοτικοϋ οργάνου τοϋ OHE δέν εγκυμονεί κινδύνους ώς πρός τήν έκβαση τοϋ εγχειρήματος.
Ή πρόταση μου:
Άπτή καί έμπρακτη απόδειξη τής φιλειρηνικής στάσης τής Ελλάδος στό πεδίο των διεθνών σχέσεων της αποτελούν τόσο ή προσήλωση της στό διεθνές δίκαιο όσο καί ή αποφυγή στόν μέγιστο δυνατό βαθμό προκλητικών μονομερών δηλώσεων καί πράξεων. Σημειωτέον ότι η Τουρκία ένώ προκαλεί απροκάλυπτα μέ εμπρηστικές δηλώσεις καί ανερμάτιστες διεκδικήσεις, επικαλείται καί ή ίδια τό διεθνές δίκαιο, τήν διεθνή πρακτική καί τήν διεθνή νομολογία, έστω καί αποκλειστικά πρός ίδιον όφελος. Μέ συνδετικό στοιχείο τήν επίκληση τού διεθνούς δικαίου έκ μέρους τών δύο πλευρών η άπό κοινοϋ προσφυγή στήν Χάγη παρίσταται στήν παρούσα συγκυρία ώς η πλέον αναγκαία καί "ικανή συνθήκη γιά τήν οριστική διευθέτηση τοϋ ζητήματος τών «γκρίζων ζωνών».
Έκ παραλλήλου επιβάλλεται κατ' έμέ η άμεση υιοθέτηση δύο μέτρων τά όποία η Τουρκία είχε καθιερώσει ήδη άπό τό 1964 μέ σχετικό νόμο:
-Πρώτον, η χάραξη ευθειών γραμμών βάσεως (ΕΓΒ) κατά μήκος όλων τών ελληνικών ηπειρωτικών καί νησιωτικών ακτών, όπως επιτρέπει τό ίσχύον Δίκαιο τής Θάλασσας (αναφέρω έν παρόδω ότι τό σωτήριον έτος 1997 είχα εκπονήσει μελέτη έπί τοϋ θέματος γιά λογαριασμό τοϋ 'Επιστημονικοϋ Συμβουλίου τοϋ ΥΠΕΞ μέ πλήθος σχετικών χαρτών τών όποιων αγνοείται η τύχη.) Είναι μάλιστα βέβαιον ότι σέ ορισμένα σημεία ή χάραξη τών ΕΓΒ κατά μήκος τών τουρκικών ακτών είναι αμφίβολης εγκυρότητας.
-Δεύτερον,η καθιέρωση αποκλειστικής άλιευτικής ζώνης (ΑΑΖ) 12 ναυτικών μιλίων σέ Αιγαίο, Ιόνιο καί Λιβυκό Πέλαγος, καθώς καί στήν Θάλασσα τής Λυκίας (ή τής Λεβαντίνης), ή όποια βρέχει τό νησιωτικό σύμπλεγμα τοϋ Καστελλορίζου. Καί τούτο, μεταξύ άλλων, προκειμένου ή χώρα μας νά συμμορφωθεί πρός τίς απορρέουσες άπό τό ένωσιακό δίκαιο υποχρεώσεις της καί νά αντλήσει τά έξ αυτού έλκόμενα δικαιώματα της, σέ συνεννόηση καί μετά άπό ενημέρωση τών αρμοδίων ένωσιακών υπηρεσιών καί τών ενδιαφερομένων κρατών μελών. Μέ τήν,άνακήρυξή της, ή ελληνική ΑΑΖ θά θεωρείται πλέον ότι εμπίπτει αύτομάτως,στά «ύδατα τής Ένωσης», δηλαδή στό εδαφικό πεδίο εφαρμογής τοϋ ισχύοντος κανονισμού 1380/2013 σχετικά μέ τήν κοινή αλιευτική πολιτική, οπότε δέν θά επιτρέπεται η πρόσβαση εντός τής ελληνικής ζώνης τών 12 ν.μ. στους αλιείς τών λοιπών κρατών μελών, έν προκειμένω τών Ιταλών, αλλά καί, κατά μείζονα λόγο, ούτε στους αλιείς τρίτων χωρών, όπως ή Τουρκία.
Υπενθυμίζω συναφώς ότι ή Τουρκία «θυμήθηκε» νά ανακαλέσει τήν άπό τό 1964 καθιερωθείσα αποκλειστική αλιευτική ζώνη της τών 12 ν.μ. μόλις τό 1993 έκ τοϋ πονηρού καί γιά καιροσκοπικούς καί μόνον λόγους. Ένώ, σύμφωνα μέ τήν επίσημη σειρά τοϋ OHE Law of the Sea Bulletin (τεύχος 23, Ιούνιος 1993, σελίδα 76), ή γείτων φέρεται νά έχει ΑΑΖ 12 ν.μ. στό Αιγαίο αδιαλείπτως άπό τό 1964, ακολουθεί διόρθωση ήμαρτημένων στό αμέσως επόμενο (τεύχος 24, Δεκέμβριος 1993, σελίδα 74), όταν ήΤουρκία, αναφερόμενη στήν άπό 11 "Οκτωβρίου 1993 ρηματική διακοίνωση της 3315/1866, διευκρινίζει ότι δέν διεκδικεί ΑΑΖ 12 ν. μ. άπό τό 1982!
Σέ περίπτωση λήψεως έκ μέρους τής Ελλάδος τών ανωτέρω δύο μονομερών μέτρων, ή Τουρκία θά αδυνατεί νά τής αντιτάξει ότι παρανομεί, σύμφωνα μέ τήν άρχή τού διεθνούς δικαίου περί estoppel.
-Τρίτον, εφόσον ή γείτων προβάλλει εις βάρος τής Ελλάδος αξιώσεις, συνιστάμενες στήν ευθεία καί γενικευμένη πλέον αμφισβήτηση τής ελληνικής εδαφικής κυριαρχίας έπί νησιωτικών σχηματισμών (νήσους, νησίδες, βραχονησίδες καί άβαθη) λόγω τής στρεβλής ερμηνείας τών συναφών διατάξεων τής Συνθήκης τής Λωζάννης, η μόνη δυνατή οδός, σέ συνδυασμό μέ τήν αποσύνδεση τοϋ ζητήματος της οριοθετήσεως τών θαλασσίων ζωνών τών δύο χωρών, ως επακόλουθο τής επιλύσεως τοϋ ζητήματος τί όντως ανήκει σέ ποιόν, είναι η άπό κοινού προσφυγή, μέ τήν σύναψη συνυποσχετικού, στό Διεθνές Δικαστήριο καί μέ αποκλειστικό αντικείμενο τήν ερμηνεία τών συγκεκριμένων διατάξεων τής Συνθήκης τής Λωζάννης (άρθρα 6,12,15 καί 16), τών ίταλοτουρκικών συμφωνιών τοϋ 1932 καί τής Συνθήκης ειρήνης τών Παρισίων τοϋ 1947 (άρθρα 14 καί 43).
Μιμούμενοι τήν υποδειγματική στάση Ερυθραίας καί Υεμένης (χωρών οί όποιες προσέφυγαν σέ διεθνές διαιτητικό δικαστήριο όπως προανέφερα, άφού προηγουμένως συνήψαν συμφωνία βάσει τής οποίας αποκήρυσσαν τήν χρήση βίας στις μεταξύ τους σχέσεις, διακρίνοντας τήν εδαφική άπό τήν διαφορά τους περί οριοθετήσεως τών θαλασσίων ζωνών τους) καί αναθέτοντας τήν επίλυση τής διαφοράς μας σέ αμερόληπτο τρίτο κριτή, ό όποίος θά αποφανθεί μέ βάση τό εθιμικό καί συμβατικό διεθνές δίκαιο, δέν άπεμπολούμε τήν εθνική μας κυριαρχία ούτε εμείς ούτε οί Τούρκοι.
Απεναντίας μάλιστα, αναμένεται ότι θά επιτευχθεί τό βέλτιστο αποτέλεσμα, προϊόν δικαίας κρίσεως, σύμφωνα μέ ό,τι πράγματι αναλογεί σέ Ελλάδα καί Τουρκία (δικαιώματα) καί όχι μέ όσα αυτές επιθυμούν (συμφέροντα). Τό συγκριτικό πλεονέκτημα τής προσφυγής στό Διεθνές Δικαστήριο έγκειται στό αδιαμφισβήτητο κύρος τό όποίο θά περιβληθεί η απόφαση του σέ σχέση μέ τίς μονομερώς χαρακτηριζόμενες ώς«γκρίζες ζώνες».
Έν κατακλείδι, ασπίδα τοϋ αδυνάτου είναι τό Δίκαιο. Μέ τίς συγκεκριμένες κινήσεις θά εκτονωθεί έν πρώτοις η κρίση η όποία σοβεί μεταξύ τών δύο χωρών ώς πρός τίς «γκρίζες ζώνες», στήν συνέχεια δέ θά καταστεί εφικτή η νηφάλια συμβατική ή δικαστική επίλυση καί τοϋ ετέρου ακανθώδους ζητήματος τής οριοθετήσεως τών θαλασσίων ζωνών τους. Αυτή είναι καί η πεμπτουσία τής προσηλώσεως στό διεθνές δίκαιο καί τής αυστηρής τηρήσεως του στά πλαίσια τών σχέσεων καλής γειτονίας. Παρόμοια ελληνική πρωτοβουλία θά αποτελέσει φιλειρηνικό αιφνιδιασμό όχι μόνον γιά τήν ίδια τήν Τουρκία αλλά καί γιά τόν διεθνή παράγοντα (ιδίως ΗΠΑ καί ΕΕ).
Ιδού ή Ρόδος, ιδού καί τό πήδημα.
*Διεθνολόγος, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Διεθνούς Δικαίου καί Διεθνών Σχέσεων, πρώην υπάλληλος στό Δικαστήριο τής ΕΕ
2/2
"ΕΣΤΙΑ", 04-05/01/20
"ΕΣΤΙΑ", 04-05/01/20
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΕΡΔΙΚΗ
ΑΠΟ τό τέλος τοϋ 1ου Παγκοσμίου Πολέμου και τήν διάλυση της οθωμανικής αύτοκρατορίας άρχισε νά καλλιεργεΐται ή ιδέα της επανάκτησης των χαμένων εδαφών. Ή εθνικιστική Τουρκία τοϋ Μουσταφά Κεμάλ ή Άτατούρκ ψήφισε τόν «Εθνικό Όρκο» (Ulusal Ant- Ahd-i Milli) στις 28 Ιανουαρίου 1920, πού εκφράζει τήν Τουρκία «των ονείρων». Έτσι διαμορφώθηκε η πεποίθηση πώς τό πρώτο βήμα ήταν κατάληψη άπό τούς «άπιστους» τής Σμύρνης τό 1922. Τό 1939 εκβιάζοντας τήν Δύση πέτυχαν τήν ενσωμάτωση τής Άλεξανδρέττας ή τουρκιστί ΗΑΤΑΥ. Αυτό τό θεωρούν ώς τό 2ο βήμα. Ή εισβολή στήν Κύπρο τό 1974 πιστεύουν πώς ήταν τό 3ο βήμα.
Αργότερα ό Αχμέτ Νταβούτογλου μέ τόν Νεο-οθωμανισμό συγκεκριμενοποίησε τό όνειρο γιά μία νέα Όθωμανική αυτοκρατορία στά μέτρα τοΰ 21ού αιώνα, μέ τίς γειτονικές χώρες δορυφόρους ή κάτι σάν τουρκικά πασαλίκια ή έστω ηγεμονίες. Στήν συνέχεια ό Ρετζέπ Ταγίπ Έρντογάν σκέφτηκε πώς αυτός θά είναι ò εκλεκτός πού θά υλοποιήσει τό τουρκικό όνειρο. Ή Τουρκία κατέχει πλέον τμήματα τής Συρίας καί τοϋ Ιράκ. Ή τουρκική βάση στήν Σομαλία δείχνει τό μέγεθος τών σχεδιασμών της. Ή Τουρκία ακόμα διαθέτει βάσεις στό Κατάρ καί στήν Αλβανία.
Τά τελευταία γεγονότα δείχνουν τήν απόφαση τής Τουρκίας νά διαφεντεύει όλη τήν ανατολική Μεσόγειο καί νά κάνει τήν Λιβύη προτεκτοράτο της. Πολλές ενέργειες της δείχνουν μίμηση άπό αντίστοιχες βρετανικές τοϋ 18ου καί 19ου αιώνα όταν τό βρετανικό στέμμα κυβερνούσε τά κύματα καί δημιουργούσε τήν αποικιακή αυτοκρατορία του.
Σέ κάθε τουρκικό παζάρι ό πονηρός πραματευτής μετράει τόν πελάτη, τοϋ ζητάει κάποια τεράστια τιμή, στό παζάρι πού ακολουθεί, όσο χαμηλά καί άν πουλήσει πάντα εξαιρετικά ωφελημένος θά είναι.
Αυτή ή τουρκική φιλοσοφία τοϋ μελετημένου παζαριού εφαρμόζεται άπό τούς Τούρκους πολιτικούς στις διεθνείς σχέσεις τους. Αυτό είναι φυσικό μιας καίτό παζάρι είναι γενικά ό τρόπος ζωής καί παράδοσης.
Τώρα βλέπουμε τήν τουρκική ηγεσία νά παραβιάζει κάθε έννοια διεθνούς δικαίου διακηρύσσοντας ταυτόχρονα μέ απίστευτο θράσος πώς έχουν τό δίκιο μέ τό μέρος τους. Εδώ παρατηρούμε καί κάτι ιδιαίτερο. Τίς ακραίες δηλώσεις τών Τούρκων κυβερνώντων νά διαδέχονται άλλες διαλλακτικότερες. Ελάτε νά τά βροϋμε! Λένε. Τό μαστίγιο καί τό καρότο. Τό πρώτο επιδιώκει νά τρομοκρατήσει τόν αντίπαλο ή άν προτιμάτε τό θϋμα. Τό δεύτερο είναι γιά νά τόν φέρει στό παζάρι.
Ή σύμβαση τοϋ Montego Bay γιά τό Δίκαιο τής Θαλάσσης (1982) καθιερώνει τήν Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη 200 ναυτικών μιλίων. Εφόσον oι ΑΟΖ δύο χωρών αλληλεπικαλύπτονται τότε ισχύει η μέση γραμμή ανάμεσα στις δύο ακτογραμμές. Αυτά ισχύουν εφόσον δεν υπάρχει διαφορετική συμφωνία ανάμεσα στά δύο μέρη.
Ιδού λοιπόν σέ τί αποβλέπει τό καρότο καί τό μαστίγιο τών Τούρκων. Νά φοβίσει τήν Ελλάδα μέ τήν απειλή δυναμικής επιβολής νά σύρει τήν χώρα μας στό τουρκικό παζάρι όπου θεωρούν πως υπερέχουν. Στους σχεδιασμούς τους όμως υπάρχει καί τό σχέδιο 2, δηλαδή ή επιβολή τών σχεδιασμών τους μέ στρατιωτικά μέσα εφ' όσον οι συνθήκες τό επιτρέπουν, γιά τήν περίπτωση πού δέν περάσει τό πρώτο.
Η Τουρκία ισχυρίζεται αυθαίρετα πως τά νησιά δέν δικαιούνται Αποκλειστικής Οίκογομικής Ζώνης. Ούτε καν υφαλοκρηπίδας.
Ψάξαμε παντού καί δέν βρήκαμε ούτε ένα νησί, έστω μέ ελάχιστους κατοίκους καί μέ στοιχειώδη οικονομική δραστηριότητα πού νά μήν έχει ΑΟΖ:.
-Τό Μπαχρέιν, στον Περσικό κόλπο, μέ 1.5 εκατομμύρια κατοίκους καί έκταση*780 τχ έχει ΑΟΖ 10.225 τχ.
-Ή βρεταννική κτήση τής Νότιας Γεωργίας καί Νοτίων Σάντουιτς, στόν νότιο Ατλαντικό ωκεανό, κατοικείται άπό μόλις 30 κατοίκους, έχει έκταση 3903 τχ, έχει ελάχιστη οικονομική δραστηριότητα, όμως διαθέτει ΑΟΖ 1.449.532 τχ.
-Τά νησιά Φερρόες στήν Βόρεια Θάλασσα έχουν 261.000 κατοίκους, η έκτασή τους είναι 1.399 τχ καί διαθέτουν Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη 260.995 τχ.
-Τά νησιά Ρύου-Κύου, μέ γνωστότερο τό μεγαλύτερο νησί τους, τήν Οκινάουα, όπου έλαβαν χώρα οι πολύνεκρες μάχες στόν 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, ανήκουν στήν Ιαπωνία. Έχουν πληθυσμό 1.550.000 κατοίκους, έκταση 2.271 τχ καί ΑΟΖ 1.394.676 τχ.
-Τό Πίτκαιρν, αποικία τοϋ βρετανικού στέμματος στόν Ειρηνικό, έχει πληθυσμό μόλις 50 κατοίκους, έκταση 47 τχ καί ΑΟΖ 836.108 τχ.
-0ι Αζόρες είναι αυτόνομη περιοχή τής Πορτογαλίας μέ 247.000 κατοίκους, έκταση 2333 τχ καί ΑΟΖ 953.633 τχ.
-Τά νησιά Φίτζι στόν Ειρηνικό ωκεανό μέ κατοίκους 912.000, έκταση 18.274 τχ. διαθέτουν ΑΟΖ 1.282.978 τχ.
-Ή Μαδαγασκάρη έχει 27 εκατομμύρια κατοίκους, έκταση 587.041 τχ καί ΑΟΖ 1.225.259.
-Ή Κούβα έχει 11.210.000 κατοίκους, έκταση 109.884 τχ καί ΑΟΖ 350.751 τχ.
-Ή Τρίσταν Ντά Κούνια,-κτήση τοϋ βρετανικού στέμματος στόν νότιο Ατλαντικό, έχει μόνο 293 κατοίκους καί έκταση 184 τχ. Όμως διαθέτει ΑΟΖ 754.720 τχ.
-Ή Νέα Ζηλανδία έχει πληθυσμό 4.948.000 κατοίκους, έκταση 268.021 τχ. Ή ΑΟΖ πού διαθέτει είναι 4.083.744 τχ. Μία πρόσφατη κυβερνητική ανακοίνωση ανεβάζει τήν έκταση τής ΑΟΖ σέ 4.3 εκατομμύρια τχ. Σέ αυτή τήν έκταση δέν περιλαμβάνονται οι εξαρτημένες από τήν Νέα Ζηλανδία αυτόνομες νήσοι Τοκελάου, Νιούι, Νήσοι Κούκ καθώς καί ή Νεοζηλανδική περιοχή στήν Ανταρκτική (Ross dependency). Oi περιοχές αυτές έχουν ιδιαίτερες οικονομικές ζώνες πού δέν προσμετρούνται στήν ΑΟΖ τής Νέας Ζηλανδίας.
-Οι Μαλδίβες στόν Ινδικό ωκεανό έχουν 392.473 κατοίκους, έκταση 298 τχ καί Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη 923.322 τχ.
-Ή Βερμούδα είναι κτήση τοΰ βρετανικού στέμματος στόν βόρειο Ατλαντικό. Οι κάτοικοι είναι 71.176, ή έκταση 53 τχ καί ή ΑΟΖ 450.370 τχ.
-Τό νησί τών Χριστουγέννων στόν Ινδικό ωκεανό είναι αυτόνομο μέ εξάρτηση άπό τήν Αυστραλία. Φυσικό αυτό, εφόσον έχει μόνο 1843 κατοίκους καί έκταση 135 τχ. Όμως έχει ΑΟΖ 463.371 τχ.
-Ή νήσος τής Αναλήψεως (Ascension Island) είναι κτήση του βρετανικού στέμματος μέ 806 κατοίκους καί έκταση 88 τχ. Διαθέτει ΑΟΖ 441.658 τχ. Τό νησί Νόρφολκ στόν Ειρηνικό ωκεανό είναι αυτόνομο, εξαρτημένο άπό τήν Αυστραλία. Βλέπετε οι 1.748 κάτοικοι του δέν μπορούν νά τά κάνουν όλα μόνοι τους. Ή έκταση του είναι 35 τχ. Καί ή ΑΟΖ πού τό περικλείει εκτείνεται σέ 428.618 τχ, δηλαδή 12.462 φορές ή έκταση τοϋ νησιού.
Αν δέν άρκοϋν όλα τά ανωτέρω μπορώ νά σάς απαριθμήσω περισσότερες περιπτώσεις. Τό σίγουρο είναι πώς δέν υπάρχει κανένα νησί χωρίς ΑΟΖ.
Σέ όλη τήν υφήλιο τό ζήτημα ΑΟΖ είναι σχεδόν παντού τακτοποιημένο χωρίς καμμία απόκλιση άπό τό διεθνές Δίκαιο τής Θαλάσσης.
Υπάρχουν κάποιες εκκρεμότητες πού δέν έχουν τακτοποιηθεί όπως τής Νορβηγίας μέ τήν Ρωσσία γιά τήν ΑΟΖ στήν Σπιτσβέργη (Σβάλμπαντ), τής Κίνας μέ τήν Ιαπωνία γιά κάποιες νησίδες στήν Κινεζική θάλασσα καί τοϋ Καναδά μέ τά γαλλικά νησιά Σαίν Πιέρ καί Μικελόν, όπου υπάρχει διαπραγμάτευση γιά τό μέγεθος τής ΑΟΖ καί μόνο. Ή μοναδική στήν παγκόσμια βιβλιογραφία ιδιόμορφη στάση (αναφέρεται: peculiar) είναι ή στάση τής Τουρκίας πού τίποτα δέν αναγνωρίζει, τίποτα δέν δέχεται καί άπλά θέλει νά τά αρπάξει όλα.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου